Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 maart 2007, 17:15   #1
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard Ndl. wil studentes stimuleren tot zwangerschap

‘Stimuleer studentes tot zwangerschap’

Nederland wil vrouwelijke studentes stimuleren om vroeger te denken aan kinderen krijgen. Dat is behoorlijk revolutionair in ons huidig gezinsvisie om altijd maar later aan kinderen te denken.
Hilversum (ANP) 7 maart 2007 - Maak het studentes gemakkelijker om tijdens hun studie al kinderen te krijgen. De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ), een adviesorgaan van de regering, geeft die suggestie aan de overheid in een rapport over 'laat ouderschap' dat vandaag is gepresenteerd.
Baan combineren met kinderen
Andere adviezen zijn om het jonge stellen gemakkelijker te maken een geschikt huis te vinden of maatregelen te nemen waarmee jonge ouders hun baan beter kunnen combineren met de verzorging en opvoeding van kinderen.

Laat kinderen krijgen
In Nederland krijgen vrouwen over het algemeen laat kinderen. Bijna de helft, 45 procent, wordt na het dertigste levensjaar voor het eerst moeder. In 1970 kreeg ongeveer 10 procent van de vrouwen pas na hun dertigste het eerste kind.

Medisch beter
Volgens artsen is het medisch gezien veel beter om op jonge leeftijd aan kinderen te beginnen. Volgens de voorzitter van de commissie die het rapport heeft opgesteld, gynaecoloog Didi Braat, weten veel mensen niet dat moeders veel meer kans hebben op een miskraam als ze na hun dertigste zwanger worden, of dat kinderen een grotere kans hebben op bijvoorbeeld het syndroom van Down.
IVF
Daarbij zijn ouderparen die op late leeftijd kinderen willen minder vruchtbaar. Ze komen regelmatig in het ziekenhuis terecht voor kunstmatige vruchtbaarheidsbehandelingen. Kinderen die via reageerbuisbevruchting worden geboren, komen vaak te vroeg ter wereld. Deze kinderen lopen later in hun leven grotere kans op leer- en gedragsstoornissen.
Argumenten contra
De raad wil in het rapport geen negatief oordeel vellen over het op late leeftijd krijgen van kinderen. Er zijn volgens voorzitter Rien Meijerink, immers ook argumenten die ervoor pleiten om pas laat aan kinderen te beginnen: ouders hebben dan vaak inmiddels een goed salaris, en een huis dat geschikt is voor kinderen. Ook kan het zijn dat ze mentaal beter in staat zijn kinderen op te voeden dan in hun jonge jaren.
Startershuizen
De RVZ hoopt dat de regering meer aandacht besteedt aan het vraagstuk van kinderen krijgen. Als het kabinet wil dat mensen op jongere leeftijd aan nageslacht beginnen, zou studentenhuisvesting bijvoorbeeld ook voor kinderopvang kunnen zorgen. Jonge moeders kunnen op die manier beter hun studie met kinderen combineren. Ook zouden er speciale startershuizen kunnen worden gebouwd die geschikt zijn voor jonge gezinnen.


__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 20:43   #2
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
‘Stimuleer studentes tot zwangerschap’

Nederland wil vrouwelijke studentes stimuleren om vroeger te denken aan kinderen krijgen. Dat is behoorlijk revolutionair in ons huidig gezinsvisie om altijd maar later aan kinderen te denken.
Hilversum (ANP) 7 maart 2007 - Maak het studentes gemakkelijker om tijdens hun studie al kinderen te krijgen. De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ), een adviesorgaan van de regering, geeft die suggestie aan de overheid in een rapport over 'laat ouderschap' dat vandaag is gepresenteerd.
Baan combineren met kinderen
Andere adviezen zijn om het jonge stellen gemakkelijker te maken een geschikt huis te vinden of maatregelen te nemen waarmee jonge ouders hun baan beter kunnen combineren met de verzorging en opvoeding van kinderen.
Laat kinderen krijgen
In Nederland krijgen vrouwen over het algemeen laat kinderen. Bijna de helft, 45 procent, wordt na het dertigste levensjaar voor het eerst moeder. In 1970 kreeg ongeveer 10 procent van de vrouwen pas na hun dertigste het eerste kind.
Medisch beter
Volgens artsen is het medisch gezien veel beter om op jonge leeftijd aan kinderen te beginnen. Volgens de voorzitter van de commissie die het rapport heeft opgesteld, gynaecoloog Didi Braat, weten veel mensen niet dat moeders veel meer kans hebben op een miskraam als ze na hun dertigste zwanger worden, of dat kinderen een grotere kans hebben op bijvoorbeeld het syndroom van Down.
IVF
Daarbij zijn ouderparen die op late leeftijd kinderen willen minder vruchtbaar. Ze komen regelmatig in het ziekenhuis terecht voor kunstmatige vruchtbaarheidsbehandelingen. Kinderen die via reageerbuisbevruchting worden geboren, komen vaak te vroeg ter wereld. Deze kinderen lopen later in hun leven grotere kans op leer- en gedragsstoornissen.
Argumenten contra
De raad wil in het rapport geen negatief oordeel vellen over het op late leeftijd krijgen van kinderen. Er zijn volgens voorzitter Rien Meijerink, immers ook argumenten die ervoor pleiten om pas laat aan kinderen te beginnen: ouders hebben dan vaak inmiddels een goed salaris, en een huis dat geschikt is voor kinderen. Ook kan het zijn dat ze mentaal beter in staat zijn kinderen op te voeden dan in hun jonge jaren.
Startershuizen
De RVZ hoopt dat de regering meer aandacht besteedt aan het vraagstuk van kinderen krijgen. Als het kabinet wil dat mensen op jongere leeftijd aan nageslacht beginnen, zou studentenhuisvesting bijvoorbeeld ook voor kinderopvang kunnen zorgen. Jonge moeders kunnen op die manier beter hun studie met kinderen combineren. Ook zouden er speciale startershuizen kunnen worden gebouwd die geschikt zijn voor jonge gezinnen.
Misschien zou men het leenmoederschap kunnen stimuleren bij studentes. Studentes kunnen dan tegen een (forse) vergoeding een gezonde, genetisch sterke baby baren in opdracht van bemiddelde koppels. Met die leenmoederschapsvergoeding kunnen die studentes dan een deel van hun studies betalen, en dat kind komt dan in een goed milieu terecht waar het materieel niets te kort komt.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 7 maart 2007 om 20:46.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 20:47   #3
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Of ze zouden studentes natuurlijk ook enkel kunnen toelaten tot universitaire richtingen indien ze al het bewijs van hun daadkracht (zwangerschap, bevalling) kunnen voorleggen?

Gewoon baby inleveren in plaats van ingangsexamen of zo?

Raar dat er nergens vermeld staat waar de vaders dan moeten verblijven tijdens hun studententijd: ieder op zijn beurt snachts blokken als de baby aan het bleiten is bijvoorbeeld?
Of misschien kunnen de vaders voor het eten, de was en de plas zorgen terwijl moeder zich over haar boeken buigt?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 20:48   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Tegen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 20:51   #5
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Of ze zouden studentes natuurlijk ook enkel kunnen toelaten tot universitaire richtingen indien ze al het bewijs van hun daadkracht (zwangerschap, bevalling) kunnen voorleggen?

Gewoon baby inleveren in plaats van ingangsexamen of zo?

Raar dat er nergens vermeld staat waar de vaders dan moeten verblijven tijdens hun studententijd: ieder op zijn beurt snachts blokken als de baby aan het bleiten is bijvoorbeeld?
Of misschien kunnen de vaders voor het eten, de was en de plas zorgen terwijl moeder zich over haar boeken buigt?
Niet modern genoeg; K.I natuurlijk.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 20:52   #6
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

k'Heb voldoende zaad op voorraad en wilskracht om deze job te volbrengen
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 22:48   #7
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Of ze zouden studentes natuurlijk ook enkel kunnen toelaten tot universitaire richtingen indien ze al het bewijs van hun daadkracht (zwangerschap, bevalling) kunnen voorleggen?

Gewoon baby inleveren in plaats van ingangsexamen of zo?

Raar dat er nergens vermeld staat waar de vaders dan moeten verblijven tijdens hun studententijd: ieder op zijn beurt snachts blokken als de baby aan het bleiten is bijvoorbeeld?
Of misschien kunnen de vaders voor het eten, de was en de plas zorgen terwijl moeder zich over haar boeken buigt?
ik wist dat gij tegen zou zijn
Alles wat maar lijkt op vrouwen aansporen om kinderen te krijgen, en zich niet laten aborteren, kan op circe's kritiek rekenen...Toch maar liever gastarbeiders importeren voor het betere neukwerk dan? Of moeten we gast-neukers, beroepspoeppers, import-dekhengsten & broeikassen zeggen? En dan maar zagen en zeveren dat er te veel vreemdelingen zijn!
Voor een blank Europa, neuk zelf!
In het voormalige Oost-Duirsland was zwanger zijn synoniem voor recht hebben op een degelijk appartement en allerlei hulp, en kinderopvang. Dat was één der goede kanten aan dat beleid daar.Moeten we hier ook doen, zulke initiatieven.En dringend liefst.
Aan het werk, jonge dames en heren, en veel genot!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 23:05   #8
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

er zou idd kinderopvang moeten worden voorzien voor studenten met kinderen. jammer genoeg behandelen onze maatschappij en de overheid studenten nog steeds als kleine kinderen. ook als we levenslangleren willen doen slagen, zowel voor mannen als voor vrouwen, dan zijn hier maatregelen voor nodig.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 23:22   #9
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik wist dat gij tegen zou zijn
Alles wat maar lijkt op vrouwen aansporen om kinderen te krijgen, en zich niet laten aborteren, kan op circe's kritiek rekenen...Toch maar liever gastarbeiders importeren voor het betere neukwerk dan? Of moeten we gast-neukers, beroepspoeppers, import-dekhengsten & broeikassen zeggen? En dan maar zagen en zeveren dat er te veel vreemdelingen zijn!
Voor een blank Europa, neuk zelf!
In het voormalige Oost-Duirsland was zwanger zijn synoniem voor recht hebben op een degelijk appartement en allerlei hulp, en kinderopvang. Dat was één der goede kanten aan dat beleid daar.Moeten we hier ook doen, zulke initiatieven.En dringend liefst.
Aan het werk, jonge dames en heren, en veel genot!
Ik voel mij alvast geroepen om het betere neukwerk daar als gastarbeider te gaan leveren
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 23:31   #10
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Ik voel mij alvast geroepen om het betere neukwerk daar als gastarbeider te gaan leveren
In Nederland?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 23:33   #11
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
In Nederland?
Jazeker, Nederlands goed poept extreem goed
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 23:36   #12
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Of ze zouden studentes natuurlijk ook enkel kunnen toelaten tot universitaire richtingen indien ze al het bewijs van hun daadkracht (zwangerschap, bevalling) kunnen voorleggen?

Gewoon baby inleveren in plaats van ingangsexamen of zo?

Raar dat er nergens vermeld staat waar de vaders dan moeten verblijven tijdens hun studententijd: ieder op zijn beurt snachts blokken als de baby aan het bleiten is bijvoorbeeld?
Of misschien kunnen de vaders voor het eten, de was en de plas zorgen terwijl moeder zich over haar boeken buigt?
een ander voordeel van vroeg kinderen krijgen is dat ge nog geen oude aftandse dame of heer bent als die kinderen een jaar of 20 zijn geworden.Als ge er op uw 40 ste met begint, is er eigenlijk een generatie overgeslagen.En als die kinderen dan zelf 40 zijn, zitten ze opgescheept met stokoude ouders die hen in niks meer kunnen helpen, zelf hulp nodig hebben, of gewoonweg reeds dood zijn.Tegennatuurlijke situatie, en redelijk egoïstisch van degenen die er zo laat mee beginnen.Niemand schijnt daar ooit aan te denken...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 23:37   #13
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Jazeker, Nederlands goed poept extreem goed
ik wens u dan veel kracht , energie en plezier.Goede reis, en doe ze de groeten ginder
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 00:46   #14
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

tenzij we nog een 2 tal nieuwe planeten zoals aarde in de nabije toekomst zullen kunnen koloniseren zou ik toch maar denken hoe we de ongeremde kweek van onze soort kunnen stoppen op wereldniveau want anders kweken we rechtstreeks naar onze ondergang toe.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 00:49   #15
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
tenzij we nog een 2 tal nieuwe planeten zoals aarde in de nabije toekomst zullen kunnen koloniseren zou ik toch maar denken hoe we de ongeremde kweek van onze soort kunnen stoppen op wereldniveau want anders kweken we rechtstreeks naar onze ondergang toe.
Toch op een fijne manier me dunkt
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 07:05   #16
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
tenzij we nog een 2 tal nieuwe planeten zoals aarde in de nabije toekomst zullen kunnen koloniseren zou ik toch maar denken hoe we de ongeremde kweek van onze soort kunnen stoppen op wereldniveau want anders kweken we rechtstreeks naar onze ondergang toe.
ga dat in afrika, en de arabische landen vertellen.Hier komen we jong (blank) volk tekort.Denkt gij mischien dat de bruin mannekkes later voor uw pensioen zullen willen gaan werken?Als het hier Afrika 2 geworden is...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 10:19   #17
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Help, ik ben te laat. Straks komt er een wet dat je voor je twintigste voor de kerk getrouwd moet zijn en minstens één van beide personen in verwachting, en dan ga ik de cel in. Rotkabinet...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 10:24   #18
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
een ander voordeel van vroeg kinderen krijgen is dat ge nog geen oude aftandse dame of heer bent als die kinderen een jaar of 20 zijn geworden.Als ge er op uw 40 ste met begint, is er eigenlijk een generatie overgeslagen.En als die kinderen dan zelf 40 zijn, zitten ze opgescheept met stokoude ouders die hen in niks meer kunnen helpen, zelf hulp nodig hebben, of gewoonweg reeds dood zijn.Tegennatuurlijke situatie, en redelijk egoïstisch van degenen die er zo laat mee beginnen.Niemand schijnt daar ooit aan te denken...
Als ge op uw veertigste nog de hulp van uw ouders nodig hebt is het triestig gesteld met U.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2007, 23:32   #19
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als ge op uw veertigste nog de hulp van uw ouders nodig hebt is het triestig gesteld met U.
hum...dat bedoelde ik niet dus.Ik vind het enkel triestig als je ouders reeds dood zijn als jij pas 40 bent.Ook voor de kleinkinderen is dat niet het beste: hun grootva/ma is dan een stokoud aftands wezen, of reeds gestorven...
Wat ik wilde zeggen is dat je een generatie overslaagt, als je pas met kinderen maken begint als je 40 bent...Onnatuurlijk is dat.Want als iedereen dat doet bestaan grootouders gewoon niet meer: ik begin als ik 40 ben bvb.Als ik 60 ben is mijn kind 20.Mijn eigen vader was dan ook begonnen op zijn 40 ste.Tussen mijn zoon van 20, en mijn vader is er dus 100 jaar verschil.Mijn zoon zijn grootva is dus zo oud dat er niks meer mee aan te vangen valt, of dood.
Ging jij nooit op bezoek bij je grootouders? Werd je daar nooit eens lekker verwend?Dat zullen kinderen dus allemaal niet meer kennen.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2007, 23:42   #20
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Dit doet me denken aan wat een professor in de Geneeskunde onlangs nog zei tegen z'n studenten:

"Een vrouw zou eigenlijk maar 8 keer in haar leven haar maandstonden moeten krijgen en de rest van de tijd kinderen baren of borstvoeding geven (= dan krijg je ook geen maandstonden). Er is teveel "verspilling" in ons systeem."

Bron: een kennis die geneeskunde studeert ()

Nu, ik vind dit behoorlijk gek klinken. Kan iemand hier soms meer uitleg over geven?

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 10 maart 2007 om 23:42.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be