Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2007, 11:54   #1
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard De MIVB gooit muzikanten buiten

Sinds enkele weken is de MIVB (de openbare vervoersmaatschappij van Brussel) met een heuse campagne begonnen om muzikanten uit de metro te weren. Continu wordt over de luidsprekers in alle stations de boodschap uitgebazuind in 3 talen (!) dat het "voor het comfort van alle reizigers" vanaf nu verboden is om een muziekinstrument te bespelen in de metrostellen. Daarenboven zijn muzikanten ook in de stations niet meer welkom, tenzij ze eerst door een "screening" geraken en zich vervolgens alleen opstellen daar waar er een speciaal bordje met een solsleutelsymbool aan de muur hangt.

Het is op zijn minst opmerkelijk, en eerlijk gezegd verdacht, dat de MIVB zich zonder zichbare aanleiding nu ineens met volle overgave op het "probleem" van de muzikanten werpt, daar waar de maatschappij volgens mij wel andere katten te geselen heeft : frequente vertragingen door versleten materieel, doorgaans zeer gebrekkige communicatie (wat de continue communicatie over de gewraakte muzikanten nog meer in het oog doet springen), vandalisme en zwartrijden, roken in de stations, ontbrekend rampenplan, etc. Keuze te over, maar blijkbaar zijn die muzikanten nu toch eigenlijk wel de hoogste prioriteit voor het moment. Ik zie maar één mogelijke reden, en dat is dat iemand met enige invloed een boze brief naar de juiste mensen heeft gestuurd.

Uiteindelijk gaat het hem de MIVB waarschijnlijk niet over het spelen van muziek, maar eerder over het feit dat de meeste van die muzikanten met de pet rondgaan na hun voorstelling. Men klasseert voor het gemak het métier van straatmuzikant bij de bedelaars, en wil iedereen die om wat voor reden dan ook een kleinigheid vraagt aan de gebruikers van de metro uit het gezichtsveld verwijderen. Een spijtige en asociale ontwikkeling. Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe die fameuze "screening" van kandidaat-muzikanten in zijn werk gaat, en wie daar in de jury zit. Wellicht zijn enkele van de criteria dat je er a) pittoresk moet uitzien, b) conservatorium achter de rug moet hebben en c) over een instrument van minstens 5000 euro moet beschikken.

Laatst gewijzigd door Doki : 9 maart 2007 om 12:01.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 11:56   #2
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

die gasten maken het juist aangenaam om door 't station te wandelen.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 12:00   #3
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde
 
Lao Tzu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2007
Locatie: Antwerpen
Berichten: 825
Standaard

Doe het zoals op de Ramblas in Barcelona. Een vergunning verplicht voor straatartiesten.
__________________
Lao Tzu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 12:01   #4
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde
 
Lao Tzu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2007
Locatie: Antwerpen
Berichten: 825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
die gasten maken het juist aangenaam om door 't station te wandelen.
Terwijl hun kinderen onze portefeuille stelen... Aangenaam!
__________________
Lao Tzu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 12:08   #5
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
die gasten maken het juist aangenaam om door 't station te wandelen.
Dat vind ik ook. Nu kan ik mij voorstellen dat niet iedereen even gek is op muziek, maar volgens mij horen straatmuzikanten bij een metro zoals acteurs in een theater horen. En zoals gezegd, ik denk dat het de MIVB helemaal niet te doen is om het eventueel storend aspect van de muziek, maar eerder om het feit dat ze er iets voor in de plaats vragen.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 12:22   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Op de trein tussen Antwerpen en Gent gingen een koppel Roemenen (zigeuners?) van wagon tot wagon om daar hun kunsten te tonen.

Ik vond het zeer aangenaam. Vooral omdat die man een instrument bespeelde dat ik nog nooit had gezien: een soort viool met een halve oude grammofoon (met hoorn en een soort cylinder) erin/aan gemonteerd. Ik vroeg hem de naam van het instrument maar ben dat natuurlijk weeral vergeten.
Iemand dat ook ooit gezien?

Van mij mag het! Maar wel slechts één muziekgroep per rit en dan ook maar één bezoek in elke wagon. Ik denk dat het nogal vervelend is die mannen vijf keer na mekaar terug tegen te komen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2007 om 12:22.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 12:29   #7
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ik heb die gasten al dikwijls gezien op tram 11 of 8 in Antwerpen & ook al wel eens op de Meir. Een systeem van vaste plaatsen voor straatmuzikanten
kan wel werken denk ik tot tevredenheid van iedereen.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 12:52   #8
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Met het aanduiden van vaste staanplaatsen in stations heb ik niet zo'n probleem, ik kan me voorstellen dat dat de doorstroming kan bevorderen, maar met zo'n systeem van vergunningen moet je opletten. Wat zijn de criteria? Hoe verloopt de selectie? De MIVB blijft hier vooralsnog heel vaag over.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 13:03   #9
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Ik zal zeker niet ontkennen dat er straatmuzikanten bestaan met goede bedoelingen, er zit echter ook gespuis tussen die de act gebruiken om zakken te rollen. Er zullen een aantal mensen in die zin geklaagd hebben. Verder vind ik dat er de laatste tijd een heel aantal muzikanten wat op hun instrument zitten te prutsen dat het pijn doet aan de oren. Vooral de Roemeense vioolspelers zijn berucht op dit gebied.
Aan de Delhaize in Mechelen staat er regelmatig een Roemeen die gewoon het instrument niet kan bespelen. Er komt een knarsend geluid uit en hij verwacht daar euro's voor.
Een jaartje geleden werkte ik aan de grasmarkt in Brussel en daar zat regelmatig een ouder kerel op een gitaar te spelen wat wel een mooie act was. Zijn gitaarspel was goed, de zang was goed en het was een leuke verschijning in het straatbeeld. Een kudde slecht geklede Roemenen in de trein die rondzeulen met instrumenten mag voor mijn part aan het volgende station van de trein geflikkerd worden. Ik lees een krant op de trein, studeer wat, slaap, ... en als ik muziek wens te beluisteren neem ik mijn MP3-speler.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 13:45   #10
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Je hebt er inderdaad bij die maar wat doen, zonder dat je het echt muziek kan noemen, maar waar leg je de grens? Zo zit er in een bepaald metrostation een man die blijkbaar zonder enige samenhang op een xylofoon zit te spelen, dag in dag uit. Ik denk dat hij een lichte mentale handicap heeft. Moet die dan weg volgens jou?

Als het over georganiseerde zakkenrollerij gaat dan moet er natuurlijk opgetreden worden, maar eerlijk gezegd heb ik daar nog niet veel voorbeelden van tegengekomen in de Brusselse metro.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 13:59   #11
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Compleet belachelijk! Het toont nog maar eens elk gebrek aan tolerantie tegenwoordig. Hoe je daar enige last van kan ondervinden, ontgaat mij totaal. En niemand verplicht je iets te geven.

Dat het ook gebruikt zou worden om zakken te rollen is geen reden voor zo'n maatregelen... zakkenrollers zijn creatief genoeg om onmiddellijk andere manieren te vinden (nog los van het feit dat ik net zoals Doki nog nooit voorbeelden daarvan ben tegengekomen of er zelfs nog maar over gehoord heb).
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 14:04   #12
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Zoals hier al was aangehaald zou een vergunning wel wat kunnen oplossen. Een basiskennis van het instrument zou al wel voldoende moeten zijn. Op het rijdend materieel zie ik het echter helemaal niet zitten.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 14:29   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Compleet belachelijk! Het toont nog maar eens elk gebrek aan tolerantie tegenwoordig. Hoe je daar enige last van kan ondervinden, ontgaat mij totaal. En niemand verplicht je iets te geven.

Dat het ook gebruikt zou worden om zakken te rollen is geen reden voor zo'n maatregelen... zakkenrollers zijn creatief genoeg om onmiddellijk andere manieren te vinden (nog los van het feit dat ik net zoals Doki nog nooit voorbeelden daarvan ben tegengekomen of er zelfs nog maar over gehoord heb).

Ik vrees dat je zeer snel tot het intolerantieniveau zal afzakken indien ik het in mijn ster krijg om je gedurende een half uur op de tram of trein te vergasten op een serenade, begeleid door kattengejank op mijn viool. Niet enkel kan ik geen viool spelen, ik zing bovendien tamelijk vals.

Indien ik mijn serenade op straat wens te kwelen dan staat het aan de voorbijgangers vrij om zich zo snel mogelijk uit de voeten te maken.

Indien ik elke treinwagon daarop vergast lijkt het me minder evident.

(behalve voor toleranten als Edina..... tenzij ze deze tolerantie enkel aan de dag wil leggen voor bruine tot lichtbruine kwelers maar weldegelijk een onderscheid wil maken voor blonde blauw-ogige ariers die "Het looze visschertje", "Een sneeuwwit vogeltje" of het lustige begijntje (vals) ten gehore willen brengen).

Ik vermoed dus het laatste.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2007 om 14:30.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 14:45   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik heb een vergunning gevraagd om op straat te spelen in mijn gemeente maar die werd me geweigerd.
Dus moet ik wel op tram en bus spelen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 15:01   #15
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Dat moet niet gemakkelijk zijn op een bus of op een tram, met al het gerem, geschok en gedraai!
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 15:12   #16
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vrees dat je zeer snel tot het intolerantieniveau zal afzakken indien ik het in mijn ster krijg om je gedurende een half uur op de tram of trein te vergasten op een serenade, begeleid door kattengejank op mijn viool. Niet enkel kan ik geen viool spelen, ik zing bovendien tamelijk vals.

Indien ik mijn serenade op straat wens te kwelen dan staat het aan de voorbijgangers vrij om zich zo snel mogelijk uit de voeten te maken.

Indien ik elke treinwagon daarop vergast lijkt het me minder evident.
En hoe vaak is je zoiets IRL al overkomen?

Citaat:
(behalve voor toleranten als Edina..... tenzij ze deze tolerantie enkel aan de dag wil leggen voor bruine tot lichtbruine kwelers maar weldegelijk een onderscheid wil maken voor blonde blauw-ogige ariers die "Het looze visschertje", "Een sneeuwwit vogeltje" of het lustige begijntje (vals) ten gehore willen brengen).

Ik vermoed dus het laatste.
Maar nee, Circe, dat is je fantasie die weeral eens met je aan de haal gaat.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 15:18   #17
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Compleet belachelijk! Het toont nog maar eens elk gebrek aan tolerantie tegenwoordig. Hoe je daar enige last van kan ondervinden, ontgaat mij totaal. En niemand verplicht je iets te geven.

Dat het ook gebruikt zou worden om zakken te rollen is geen reden voor zo'n maatregelen... zakkenrollers zijn creatief genoeg om onmiddellijk andere manieren te vinden (nog los van het feit dat ik net zoals Doki nog nooit voorbeelden daarvan ben tegengekomen of er zelfs nog maar over gehoord heb).
Edinaaaatje...je bent weer aan het flippen.
Ze zijn jarenlang zeer tolerant geweest, met een hoop overlast tot gevolg.
Verschiet je er dan van dat er ineens 'harde' maatregelen worden genomen...binnen x aantal jaar worden deze ook genomen tegen allochtonen ze...maar eerst moet er nog meer 'overlast' zijn.
Ga je dan weer wenen over tolerantie?
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 15:20   #18
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Dat moet niet gemakkelijk zijn op een bus of op een tram, met al het gerem, geschok en gedraai!
Ik zei het maar om te lachen, ik denk er niet aan.
Op straat kunnen de mensen je voorbijlopen, in de bus en
op tram is BUSKEN véél te opdringerig.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 16:45   #19
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

@ Doki

Mooie Avatar, die je daar hebt, die Bodidharma op zijn os.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 17:16   #20
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
@ Doki

Mooie Avatar, die je daar hebt, die Bodidharma op zijn os.
Dat is eigenlijk een symbolische afbeelding van Lao Tse, één van de belangrijkste bronschrijvers van het taoisme.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laozi

Wel toeval (?) dat je de link legt me Bodidharma, wiens zenboedhisme inhoudelijk eigenlijk vrijwel samenvalt met het chinese taoisme.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be