Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

 
 
Discussietools
Oud 3 februari 2009, 22:07   #1041
-JUSTICE-
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Hoe dan? Mochten Palestijnen terugkeren of mochten ze dat niet? Wie hield ze tegen? De arabieren! Wat moest Israël anders doen met de lege huizen dan waar ze bestemd voor waren? Namelijk om mensen te huisvesten.
israel heeft zich altijd gekant het recht van de terugkeer van palestijnse vluchtelingen. voor israel was/is de terugkeer van de palestijnse vluchtelingen naar hun eigendommen een absolute nachtmerrie. om dit te voorkomen hebben ze oa meer dan 400 palestijnse dorpen met de grond gelijk gemaakt en die dorpen dan vervolgens omgedoopt tot joodse dorpen/bezettingen. In 1948 was er een voorstel. Wel stel je het een beetje te simpel voor door te zeggen: palestijnen mochten terugkeren maar arabieren hielden ze tegen. Van de 800 000 palestijnen mochten er van israel slechts 100 000 terugkeren naar hun eigendommen. Dit is ver ver ver van de helft, slechts een miezerig 1/8ste. Dit is dus de reden waarom de arabieren dit absurde voorstel verworpen. de arabieren eiste de terugkeer van alle vluchtelingen, iets waar de palestijnen volgens het internationaal gerecht recht op hebben.



Citaat:
Vandaar dat ik ook vraag aan iedereen die zo vol lof is van Pappe's boek, hoe Pappe dan wel kan spreken over 'etnische zuivering' als Israël bestaat uit 20% Palestijnse Israëli.

Daar is een feitelijke tegenspraak van zijn woorden in de titel van zijn boek en de realiteit. Hij zegt het bovendien ook zelf dat 20% van de Israëli, Palestijn zijn.

Tenzij het om een populistisch boekwerk zou gaan uiteraard. Dat zou alvast één verklaring kunnen zijn.

Paulus.
De meeste serieuze historicussen zijn het er over eens dat de palestijnen in de 1948 een etnische zuivering hebben meegemaakt. israelische historicussen evenmin. eigenlijk niet zo verbazingwekkend als je weet dat etnisch zuivering altijd al een grondbeginsel van het zionisme is geweest. maar ik snap niet goed waar je heen wil. wil je zeggen dat het onmogelijk is dat de palestijnen in 1948 een etnisch gezuiverd zijn en nu ongeveer 60 jaar later 20 procent van de bevolking uitmaken?
-JUSTICE- is offline  
Oud 3 februari 2009, 22:32   #1042
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Genocide gaat over uitroeiing van bevolking. Etnische zuivering gaat over verdrijving van je bevolking.
Paulus,

Amper één bericht terug, citeer ik uit je eigen bron:

"Israël veroverde ongeveer 400 van 800 Palestijnse steden en dorpen. 300 dorpen werden door Israël verwoest om terugkeer van vluchtelingen te ontmoedigen". (Dus zelfs je eigen bron beweert dat Israël de terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen actief probeerde te belemmeren.)

En neen, Ilan Pappé beweert helemaal niet dat Israël het recht op terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen wél erkent.
Een gedeelte van de Palestijnse vluchtelingen was naar Jordanië gevlucht ja. Wat doet dit terzake? Het ging over het feit of er al dan niet een etnische zuivering heeft plaats gevonden! En inderdaad: Israël wou hooguit een gedeelte van de vluchtelingen laten terugkeren. Blij dat we het alvast daarover eens zijn.
Paulus, alsjeblief, ben je achterlijk ofzo?

Zelfs je eigen bron vermeldt dat Israël bewust maatregelen nam om de terugkeer van die vluchtelingen te beletten. Ik citeer dus nogmaals uit je eigen bron:

"300 (Palestijnse) dorpen werden door Israël verwoest om terugkeer van vluchtelingen te ontmoedigen".
Nog eens samen gevat: Jij ontkent dat in 1948 sprake was van etnische zuivering op de Palestijnse bevolking. Je geeft enkele citaten als 'bewijs', met een link naar Wikipedia. Bij nalezing blijkt je Wikipediapagina bijna exact het tegendeel te zeggen wat jij beweert.
Paulus, alsjeblieft: lees jij eigenlijk de reacties op je eigen berichten? Amper twee berichten terug heb ik daarop geantwoord in deze post: http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1035


En neen, dat boek van Ilan Pappé is helemaal niet populistisch. Integendeel. Het beschrijft in detail wat gebeurde in de periode rond 1948. Ik geef je dan ook een raad: lees dit boek want het is zeer interessant en het is duidelijk dat je het werk van de historicus Ilan Pappé niet echt kent.

U brengt wél degelijk de nodige argumenten aan,maar Paulus leest alléén hetgeen hem bevalt,en de rest negeert hij vakkundig ...

Dat is nu éénmaal zijn werkwijze,in de hoop dat U uiteindelijk de discutie opgeeft....
Laat U niet ontmoedigen dus, en blijf erop hameren,en wéés gerust,het semantisch woordspelletje hoort er onvermijdelijk bij....
Svennies is offline  
Oud 3 februari 2009, 23:14   #1043
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde
 
Fiere Jood's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Benny Morris een linkse historicus noemen is een lachertje, maar goed, fijn dat je hem zo betrouwbaar vindt:

.[/i]
Zoals ik zei : betrouwbaarder.

Voor Papé zijn 10 doden gelijk aan 500.
Hem geloof ik zeker niet.


En ja Morris is een Linkse rakker.
Of moet hij liegen en zeggen dat Israel in 1948 de oorlog begon tegen de 5 Arabische landen?
__________________
Hamas accepts 1967 borders, but will never recognize Israel, top official says
Speaking to Palestinian news agency Ma'an, Mahmoud Zahar says recognition of Israel would deprive future Palestinian generations of the possibility to 'liberate' their lands.

Published 12:49 11.05.11
Fiere Jood is offline  
Oud 3 februari 2009, 23:15   #1044
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Genocide gaat over uitroeiing van bevolking. Etnische zuivering gaat over verdrijving van je bevolking.
Paulus,
Als de betekenis die jij daaraan verbindt juist is, dan nog heb je ongelijk want de joden lieten weldegelijk Palestijnen terugkeren. En dat is wat anders dan 'verdrijven'.

Citaat:
Amper één bericht terug, citeer ik uit je eigen bron:

"Israël veroverde ongeveer 400 van 800 Palestijnse steden en dorpen. 300 dorpen werden door Israël verwoest om terugkeer van vluchtelingen te ontmoedigen". (Dus zelfs je eigen bron beweert dat Israël de terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen actief probeerde te belemmeren.)
Je citeert bewust onvolledig en laat het nu net d�*t zijn wat jij mij verwijt. Daar staat ook: Israël biedt aan een deel van de vluchtelingen terug te nemen, maar dit aanbod wordt afgewezen door de Arabische landen. Iets wat je mooi negeert.

Citaat:
En neen, Ilan Pappé beweert helemaal niet dat Israël het recht op terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen wél erkent.
Nochthans staat zijn naam erbij als bronvermelding in wikipedia.

Citaat:
Een gedeelte van de Palestijnse vluchtelingen was naar Jordanië gevlucht ja. Wat doet dit terzake? Het ging over het feit of er al dan niet een etnische zuivering heeft plaats gevonden! En inderdaad: Israël wou hooguit een gedeelte van de vluchtelingen laten terugkeren. Blij dat we het alvast daarover eens zijn.
Paulus, alsjeblief, ben je achterlijk ofzo?
Als Israël Palestijnse vluchtelingen wil laten terugkeren, en dat ook daadwerkelijk doet, kun je niet zeggen dat ze etnisch zuiveren. Wat begrijp je daar niet aan?

Bovendien, en dat staat er ook, wodrt dit aanbod wordt afgewezen door de Arabische landen. Deze houden om politieke redenen de vluchtelingenkampen met steun van de VN in stand en bemoeilijkten vaak hun integratie in de gastlanden, behalve in Jordanië. Israël staat op het standpunt dat als de Arabieren de oorlog niet begonnen waren, de Palestijnen niet hadden hoeven vluchten.

Citaat:
Zelfs je eigen bron vermeldt dat Israël bewust maatregelen nam om de terugkeer van die vluchtelingen te beletten. Ik citeer dus nogmaals uit je eigen bron:

"300 (Palestijnse) dorpen werden door Israël verwoest om terugkeer van vluchtelingen te ontmoedigen".
Dat is juist, maar er staat ook dat Palestijnen na de oorlog mochten terugkeren en dat zouden ze niet doen als ze echt ook etnisch wilden zuiveren toch? Nogmaals, wat begrijp je daar niet aan?

Citaat:
Nog eens samen gevat: Jij ontkent dat in 1948 sprake was van etnische zuivering op de Palestijnse bevolking. Je geeft enkele citaten als 'bewijs', met een link naar Wikipedia. Bij nalezing blijkt je Wikipediapagina bijna exact het tegendeel te zeggen wat jij beweert.
Er staat helemaal niet net het tegengestelde. De terugkeer tijdens de oorlog ontmoedigen is nog wat anders dan ze verbieden of verdrijven en etnisch zuiveren. Zeker als zij na de oorlog voorstellen om terug Palestijnen op te nemen, ga je helemaal de mist in met je 'etnische zuivering'.


Citaat:
Paulus, alsjeblieft: lees jij eigenlijk de reacties op je eigen berichten? Amper twee berichten terug heb ik daarop geantwoord in deze post: http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1035
En ik heb daarop gereageerd met: Als ik 8 bananen en twee tomaten kweek, kun je me er niet van beschuldigen de tomaten te willen uitroeien; sorry verdrijven.


Citaat:
En neen, dat boek van Ilan Pappé is helemaal niet populistisch. Integendeel. Het beschrijft in detail wat gebeurde in de periode rond 1948. Ik geef je dan ook een raad: lees dit boek want het is zeer interessant en het is duidelijk dat je het werk van de historicus Ilan Pappé niet echt kent.
Nogmaals: Hoe verklaar je dat Pappe dan wel kan spreken over 'etnische zuivering' als Israël bestaat uit 20% Palestijnse Israëli.

Daar is een feitelijke tegenspraak van zijn woorden in de titel van zijn boek en de realiteit. Hij zegt het bovendien ook zelf dat 20% van de Israëli, Palestijn zijn.

Daarop is nog geen antwoord gekomen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 3 februari 2009 om 23:18.
Paulus is offline  
Oud 3 februari 2009, 23:21   #1045
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Wat jij hier zegt is eigenlijk: "Jij hebt vijf euro in je hand, dus kan er geen geld van jou gestolen zijn". Ik denk dat voor iedereen duidelijk is dat zoiets een absurde stelling zou zijn. Hetzelfde geldt voor jouw redenering over die etnische zuivering
... en voor de jodenvervolging - en uitroeiing door de nazi's.

[mode Paulus]
Er wonen nog steeds veel Joden in Europa, ook in de door nazi-Duitsland bezette landen, dus zal het met de jodenvernietiging door de nazi's al bij al wel meegevallen zijn.
[/mode Paulus]
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline  
Oud 3 februari 2009, 23:23   #1046
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -JUSTICE- Bekijk bericht
israel heeft zich altijd gekant het recht van de terugkeer van palestijnse vluchtelingen. voor israel was/is de terugkeer van de palestijnse vluchtelingen naar hun eigendommen een absolute nachtmerrie. om dit te voorkomen hebben ze oa meer dan 400 palestijnse dorpen met de grond gelijk gemaakt en die dorpen dan vervolgens omgedoopt tot joodse dorpen/bezettingen. In 1948 was er een voorstel. Wel stel je het een beetje te simpel voor door te zeggen: palestijnen mochten terugkeren maar arabieren hielden ze tegen. Van de 800 000 palestijnen mochten er van israel slechts 100 000 terugkeren naar hun eigendommen. Dit is ver ver ver van de helft, slechts een miezerig 1/8ste. Dit is dus de reden waarom de arabieren dit absurde voorstel verworpen. de arabieren eiste de terugkeer van alle vluchtelingen, iets waar de palestijnen volgens het internationaal gerecht recht op hebben.
Hoe rijm je het feit dat israël 100 000 Palestijnen laat terugkeren, met je beschuldiging dat Israël etnisch wil zuiveren.





Citaat:
De meeste serieuze historicussen zijn het er over eens dat de palestijnen in de 1948 een etnische zuivering hebben meegemaakt. israelische historicussen evenmin. eigenlijk niet zo verbazingwekkend als je weet dat etnisch zuivering altijd al een grondbeginsel van het zionisme is geweest. maar ik snap niet goed waar je heen wil. wil je zeggen dat het onmogelijk is dat de palestijnen in 1948 een etnisch gezuiverd zijn en nu ongeveer 60 jaar later 20 procent van de bevolking uitmaken?
Hoe rijm je het feit dat israël 100 000 Palestijnen laat terugkeren, met je beschuldiging dat Israël etnisch wil zuiveren.

Dat ze nu reeds vermeerderd en getolereerd worden als 20% van de bevolking, bewijst juist dat israël helemaal niet uit is op een etnische zuivering.

Enig idee hoeveel joden er wonen in de Gazastrook? D�*t is pas een etnische zuivering.

Paulus.
Paulus is offline  
Oud 3 februari 2009, 23:24   #1047
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U brengt wél degelijk de nodige argumenten aan,maar Paulus leest alléén hetgeen hem bevalt,en de rest negeert hij vakkundig ...

Dat is nu éénmaal zijn werkwijze,in de hoop dat U uiteindelijk de discutie opgeeft....
Laat U niet ontmoedigen dus, en blijf erop hameren,en wéés gerust,het semantisch woordspelletje hoort er onvermijdelijk bij....
U reageert persoonlijk, niet inhoudelijk.

Paulus.
Paulus is offline  
Oud 3 februari 2009, 23:25   #1048
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
... en voor de jodenvervolging - en uitroeiing door de nazi's.

[mode Paulus]
Er wonen nog steeds veel Joden in Europa, ook in de door nazi-Duitsland bezette landen, dus zal het met de jodenvernietiging door de nazi's al bij al wel meegevallen zijn.
[/mode Paulus]
U reageert persoonlijk, niet inhoudelijk.

Paulus.
Paulus is offline  
Oud 3 februari 2009, 23:32   #1049
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
U reageert persoonlijk, niet inhoudelijk.
Dat is wat al te makkelijk. Ik neem jouw krakkemikkige denkwijze over en pas ze hypothetisch toe op een andere historische casus. Ik begrijp dat je niet tevreden bent met de - al even hypothetische - conclusie, maar hey, schiet niet op de pianist. Het was ik niet die de 20 pct Israëlische Palestijnen aanhaalde als bewijs dat er geen etnische zuivering in Palestina heeft plaats gehad.

In islamitisch Bosnië wonen ook nog steeds Serviërs, maar dat terzijde.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 3 februari 2009 om 23:33.
E. Gidius is offline  
Oud 4 februari 2009, 00:09   #1050
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
... en voor de jodenvervolging - en uitroeiing door de nazi's.

[mode Paulus]
Er wonen nog steeds veel Joden in Europa, ook in de door nazi-Duitsland bezette landen, dus zal het met de jodenvernietiging door de nazi's al bij al wel meegevallen zijn.
[/mode Paulus]
Dat is inderdaad een zeer goede vergelijking maar ik denk niet dat Paulus in staat is die vergelijking te begrijpen.

En vooraleer sommigen mij hier beschulidgen van negationisme: uiteraard betekent het feit dat in Oost-Europa nog steeds Joden wonen niet dat er geen Holocaust heeft plaats gevonden.
groene flamingant is offline  
Oud 4 februari 2009, 00:29   #1051
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
U reageert persoonlijk, niet inhoudelijk.

Paulus.
Ik trek alléén maar een conclusie mijn beste Paulus,gebaseerd op ettelijke twistpunten tussen ons verdeeld over verscheidene draden....

Het is mijn mening wat U betreft, ziet U dit als een persoonlijke aanval,mij best....

U doet maar, en ik trouwens ook....
Svennies is offline  
Oud 4 februari 2009, 14:44   #1052
-JUSTICE-
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Hoe rijm je het feit dat israël 100 000 Palestijnen laat terugkeren, met je beschuldiging dat Israël etnisch wil zuiveren.
wat je zegt houdt compleet geen steek hoor. Als israel in 1949 met een lachwekkend compromis kwam dat voorstelde om 1/8ste van de palestijnse vluchtelingen op te nemen, doet dat toch niet wegvallen dat er geen etnische zuivering in de periode van 1948 heeft plaatsgevonden.


Citaat:
Hoe rijm je het feit dat israël 100 000 Palestijnen laat terugkeren, met je beschuldiging dat Israël etnisch wil zuiveren.

Dat ze nu reeds vermeerderd en getolereerd worden als 20% van de bevolking, bewijst juist dat israël helemaal niet uit is op een etnische zuivering.
Er is geen enkele logica tussen jouw beweringen die stellen dat er geen etnische zuivering in de periode van 1948 heeft plaatsgevonden omdat israel een jaartje later voorstelde om 1/8ste van de palestijnse vluchtelingen op te nemen. Dat weerlegt het historisch feit dat er een etnische zuivering op de palestijnen is gepleegd voor geen centimeter. Verder worden palestijnen gewoon behandelt als tweede rang burgers en gaat de etnische zuivering in bijvoorbeeld oost jeruzalem nog steeds door. men noemt het ook wel eens "de stille etnische zuivering".

Citaat:
Enig idee hoeveel joden er wonen in de Gazastrook? D�*t is pas een etnische zuivering.
Als je de ontruiming van illegale joodse bezettingen op palestijns grondgebied etnische zuivering wil noemen, dan kom je wel met een erg desparate argument. Ten eerste waren dat zoals ik al zei illegale joodse nederzettingen/bezettingen. Ten tweede kwam die ontruiming van illegale joodse nederzettingen in gaza van de israelische regering en het leger zelf. Dus als we jouw denkpatroon verder moeten volgen, beweer jij dat israel in 2005 een etnische zuivering op de joodse bezetters in gaza heeft gepleegd nadat die gedwongen werden hun illegale bezettingen te verlaten (dan moet ik er nog aan toevoegen dat vele van deze illegale nederzettingen gewoon werden verplaats naar het palestijnse grondgebied westbank, een ware schande!).

Vertel eens paulus, hoeveel palestijnen uit de westbank of gaza mogen zich in israel vestigen? Juist, geen dus waarom zou een jood zich in gaza of de westbank mogen vestigen? En vertel ook eens hoeveel honderduizenden joodse kolonisten illegaal op het palestijnse grondgebied (westbank) leven.
Paulus.[/quote]

Laatst gewijzigd door -JUSTICE- : 4 februari 2009 om 14:46.
-JUSTICE- is offline  
Oud 4 februari 2009, 15:41   #1053
-JUSTICE-
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 37
Standaard

-

Laatst gewijzigd door -JUSTICE- : 4 februari 2009 om 15:43.
-JUSTICE- is offline  
Oud 4 februari 2009, 16:16   #1054
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde
 
Fiere Jood's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 944
Standaard

Paulus volgende op een ander forum gevonden.

Citaat:
Ik snap het niet. Hoe kun je spreken van etnische zuivering van Arabieren in Israël als daar ongeveer 1 miljoen Arabieren in een rechtsstaat wonen, met stemrecht, met vertegenwoordigers in het parlement, in economisch betere omstandigheden dan Arabieren in landen als Syrië en Jordanië?

S***, Amsterdam op 02-02-2007, 15:19
Lijkt verdomme veel op je bericht


Fiere Jood
__________________
Hamas accepts 1967 borders, but will never recognize Israel, top official says
Speaking to Palestinian news agency Ma'an, Mahmoud Zahar says recognition of Israel would deprive future Palestinian generations of the possibility to 'liberate' their lands.

Published 12:49 11.05.11
Fiere Jood is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be