Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

 
 
Discussietools
Oud 4 januari 2009, 17:10   #21
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
Jozef, een vraag:

zou israel dat verdrag wel of niet moeten ondertekenen?

met andere woorden: vind jij persoonlijk dat zulke dingen gebruikt mogen worden?
Ik ben tegen dat verdrag. Clustermunities (zo oud als de straat) zijn in de meeste grote oorlogen vanaf WOII gebruikt. Ze hebben een perfect legitiem militair doel, met name het treffen van ruim verspreide doelen. Net als elk ander wapen (inclusief een machete) kunnen ze op allerlei wijze gebruikt worden.

Ik ben voorstander van het afdwingen van het echte bestaande oorlogsrecht. Laat ons daarmee beginnen, ipv het internationaal recht steeds verder te ondergraven in naam van één of ander "goed doel".
Jozef Ostyn is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:11   #22
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Die conventies verbieden het gebruik van clustermunitie niet. U gelooft dat trouwens zelf niet, want waarom zou men anders een nieuwe conventie maken (die bovendien niet algemeen geldend is)?
Om klaarheid te scheppen en om eens en voor altijd komaf te maken met de "creatieve" interpretaties van bepaalde overheden.

En wat het internationaal humanitair recht betreft, in mijn ogen is dat algemeen geldend ook al hebben niet alle landen alle verdragen geratificeerd, dat zijn maar technische details. Kan een regering geen misdaden tegen de menselijkheid of oorlogsmisdaden plegen louter en alleen omdat het geen verdrag (bijvoorbeeld, het statuut van Rome) dat die begrippen definieert heeft ondertekend? Natuurlijk niet!
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 4 januari 2009 om 17:12.
Geert C is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:11   #23
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik ben tegen dat verdrag. Clustermunities (zo oud als de straat) zijn in de meeste grote oorlogen vanaf WOII gebruikt. Ze hebben een perfect legitiem militair doel, met name het treffen van ruim verspreide doelen. Net als elk ander wapen (inclusief een machete) kunnen ze op allerlei wijze gebruikt worden.

Ik ben voorstander van het afdwingen van het echte bestaande oorlogsrecht. Laat ons daarmee beginnen, ipv het internationaal recht steeds verder te ondergraven in naam van één of ander "goed doel".
vrij vertaald: Israel mag clusterbommen boven Palestijnse steden gebruiken.

styllo_ben is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:12   #24
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Om klaarheid te scheppen en om eens en voor altijd komaf te maken met de "creatieve" interpretaties van bepaalde overheden.
U beseft toch wel dat u zich hiermee belachelijk maakt?
Jozef Ostyn is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:13   #25
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik ben tegen dat verdrag. Clustermunities (zo oud als de straat) zijn in de meeste grote oorlogen vanaf WOII gebruikt. Ze hebben een perfect legitiem militair doel, met name het treffen van ruim verspreide doelen. Net als elk ander wapen (inclusief een machete) kunnen ze op allerlei wijze gebruikt worden.

Ik ben voorstander van het afdwingen van het echte bestaande oorlogsrecht. Laat ons daarmee beginnen, ipv het internationaal recht steeds verder te ondergraven in naam van één of ander "goed doel".
Clusterbommen zijn het staatsequivalent van zelfmoordaanslagen. Je weet hoegenaamd niet wie je raakt, zeker niet in stedelijk gebied. Ik weet niet of je beseft dat we het hier over duizenden kleine stalen pinnetjes hebben, die onmogelijk uit het lichaam te verwijderen zijn? Doden doen ze zelden direct. Als ze in je hersenen terechtkomen, ben je klinisch dood. Perforeren ze je organen, dan sterf je een heel pijnlijke dood. Heb je geluk, dan mag je er gewoon de rest van je leven mee rondlopen. Hopelijk roesten ze niet. Bovendien zijn het veel laffere wapens dan zelfmooraanslagen, want degene die ze gebruikt wordt niet met de dood bestraft.
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:14   #26
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
vrij vertaald: Israel mag clusterbommen boven Palestijnse steden gebruiken.

U mag dat vertalen zoals u wil. Feit is dat hier reeds ten overvloede gedemonstreerd is dat uw openingspost een regelrechte leugen bevatte.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:15   #27
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht
Clusterbommen zijn het staatsequivalent van zelfmoordaanslagen. Je weet hoegenaamd niet wie je raakt, zeker niet in stedelijk gebied. Ik weet niet of je beseft dat we het hier over duizenden kleine stalen pinnetjes hebben, die onmogelijk uit het lichaam te verwijderen zijn? Doden doen ze zelden direct. Als ze in je hersenen terechtkomen, ben je klinisch dood. Perforeren ze je organen, dan sterf je een heel pijnlijke dood. Heb je geluk, dan mag je er gewoon de rest van je leven mee rondlopen. Hopelijk roesten ze niet. Bovendien zijn het veel laffere wapens dan zelfmooraanslagen, want degene die ze gebruikt wordt niet met de dood bestraft.

U demonstreert in ieder geval dat u zelfs geen elementaire kennis bezit over clustermunities. Klets rustig verder uit uw nek.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:15   #28
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik ben tegen dat verdrag. Clustermunities (zo oud als de straat) zijn in de meeste grote oorlogen vanaf WOII gebruikt. Ze hebben een perfect legitiem militair doel, met name het treffen van ruim verspreide doelen. Net als elk ander wapen (inclusief een machete) kunnen ze op allerlei wijze gebruikt worden.

Ik ben voorstander van het afdwingen van het echte bestaande oorlogsrecht. Laat ons daarmee beginnen, ipv het internationaal recht steeds verder te ondergraven in naam van één of ander "goed doel".
U noemt dat "ondergraven", ik noem dat uitbreiden en zorgen voor een betere en duidelijkere bescherming van de burgerbevolking.

Het "echte bestaande oorlogsrecht" verbiedt overigens ook het bewust bombarderen van burgers.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:15   #29
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U beseft toch wel dat u zich hiermee belachelijk maakt?
Doet hij dat? Er zijn verdragen genoeg die burgers in oorlogstijd beschermen. Burgers mogen enkel "per ongeluk" sterven in een oorlog. Dat argument kun je nog gebruiken bij gewone bommen, maar clusterbommen raken een zo'n gigantisch groot gebied dat je zowiezo burgerslachtoffers raakt.

Trouwens, was het doel van deze operatie niet het vernietigen van Hamas-infrastructuur. Clustermunitie is niet echt een afdoend middel om raketinstallaties uit te schakelen.
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:17   #30
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U demonstreert in ieder geval dat u zelfs geen elementaire kennis bezit over clustermunities. Klets rustig verder uit uw nek.
Hey, sorry hoor als ik je gekwetst heb. Waar haal jij je kennis over clustermunitie?
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:18   #31
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U mag dat vertalen zoals u wil. Feit is dat hier reeds ten overvloede gedemonstreerd is dat uw openingspost een regelrechte leugen bevatte.
ten overvloede gedemonstreerd? Heb ik iets gemist?
styllo_ben is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:21   #32
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Wacht, laten we het gemakkelijker maken.
Je neemt een drukbevolkte stad. Brussel of Antwerpen bijvoorbeeld. Daarin bevinden zich een aantal terroristen. Ben je voor het gebruik van clusterbommen om die terroristen uit te schakelen, Jozef?
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:22   #33
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
U noemt dat "ondergraven", ik noem dat uitbreiden en zorgen voor een betere en duidelijkere bescherming van de burgerbevolking.
Zoiets heet "verwateren" en daardoor devalueert men het echte bestaande recht. Net zoals men het begrip genocide inhoudsloos maakt door het om de haverklap te gebruiken.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:25   #34
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht
Doet hij dat? Er zijn verdragen genoeg die burgers in oorlogstijd beschermen. Burgers mogen enkel "per ongeluk" sterven in een oorlog. Dat argument kun je nog gebruiken bij gewone bommen, maar clusterbommen raken een zo'n gigantisch groot gebied dat je zowiezo burgerslachtoffers raakt.

Trouwens, was het doel van deze operatie niet het vernietigen van Hamas-infrastructuur. Clustermunitie is niet echt een afdoend middel om raketinstallaties uit te schakelen.

Nog afgezien van het feit dat nog moet aangetoond worden dat er clustermunitie werd gebruikt is uw hele stelling fout.

Clustermunitie behoort al vele decennia tot de normale militaire uitrusting van geavanceerde legers. Ze zijn precies bedoeld om over een ruim gebied vele doelen te kunnen treffen met beperkte maar effectieve ladingen, ipv met veel grotere ladingen.

Dat in een oorlog burgers slechts per ongeval omkomen is larie en apekool. In de meeste oorlogen sterven veel meer burgers dan militairen.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:25   #35
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.849
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik ben tegen dat verdrag. Clustermunities (zo oud als de straat) zijn in de meeste grote oorlogen vanaf WOII gebruikt. Ze hebben een perfect legitiem militair doel, met name het treffen van ruim verspreide doelen.
Uw koele, onverstoorbare bloeddorstigheid verbijstert.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 4 januari 2009 om 17:25.
E. Gidius is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:26   #36
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
ten overvloede gedemonstreerd? Heb ik iets gemist?
U hebt zelf al impliciet toegegeven dat het gebruik van clustermunitie geen schending van het internationaal recht is.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:27   #37
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Uw koele, onverstoorbare bloeddorstigheid verbijstert.
Zonder dank.

Koelbloedigheid is in deze zaken steeds de beste raadgever. Met bloeddorstigheid heeft dit niets te maken.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:29   #38
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Nog afgezien van het feit dat nog moet aangetoond worden dat er clustermunitie werd gebruikt is uw hele stelling fout.

Clustermunitie behoort al vele decennia tot de normale militaire uitrusting van geavanceerde legers. Ze zijn precies bedoeld om over een ruim gebied vele doelen te kunnen treffen met beperkte maar effectieve ladingen, ipv met veel grotere ladingen.

Dat in een oorlog burgers slechts per ongeval omkomen is larie en apekool. In de meeste oorlogen sterven veel meer burgers dan militairen.
Die "normale militaire uitrusting" is door een hele hoop landen verboden. Vreemd, gezien het maar normale wapens zijn.

En waarom zegt u "vele doelen treffen". Kunt u het woord "personen" niet gebruiken, omdat je geweten dan in opstand komt?

Burgers sterven in een oorlog "per ongeluk". Let op de aanhalingstekens. Die willen zeggen dat staten altijd zeggen dat ze niet espres op burgers mikken, hoewel iedereen weet dat je dat onderscheid niet kunt maken vanuit een F16.
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:30   #39
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht
Wacht, laten we het gemakkelijker maken.
Je neemt een drukbevolkte stad. Brussel of Antwerpen bijvoorbeeld. Daarin bevinden zich een aantal terroristen. Ben je voor het gebruik van clusterbommen om die terroristen uit te schakelen, Jozef?
Nogmaals: ik moet nog bewijs zien van het gebruik van clustermunitie.

Maar afgezien daarvan: stel dat de Belgische regering vanuit Brussel Franse steden laat bombarderen met honderden raketten, dan twijfel ik er niet aan dat Frankrijk daar met alle beschikbare en nuttige middelen zal op reageren.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 4 januari 2009, 17:30   #40
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Zonder dank.

Koelbloedigheid is in deze zaken steeds de beste raadgever. Met bloeddorstigheid heeft dit niets te maken.

__________________
Dajjal is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be