Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2014, 21:21   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard Verplaatst u zich meer dan vroeger?

Een beetje een impressionistische vraag, ik weet het.

Maar voor mezelf geldt dat ik me veel minder op korte trajecten beweeg dan pakweg 15 jaar geleden. Het internet heeft daar veel mee te maken. En ook de nabijheid van bijna alle noodzakelijke diensten in mijn stadje (van supermarkt tot gemeente).

Google vindt de auto een onnozel ding, en wil bestuurderloze autonome vehikels op electriciteit die u enkele meters in de stad voorthelpen. Blijf dus op uw zetel en neem zo'n vehikel wanneer het echt nodig is. Da's wellicht de toekomst.

Daarnaast stel ik wel vast dat ik veel meer heel verre reizen maak. Wellicht door onze gestegen welvaart en de goedkopere vliegtuigtickets.

Hoe zit dat bij u?

Want de echte vraag is: wanneer u ook vaststelt dat u behoorlijk minder afstanden aflegt dan voorheen, waarom stijgt de uitstoot van CO2 door de transport-sector dan? (Wellicht precies door het feit dat de nabijheid van diensten in mijn stadje gevoed wordt door allerhande commercieel transport, dat we amper waarnemen).

Tja, een impressionnistisch topic hoor.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 8 oktober 2014 om 21:22.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2014, 21:42   #2
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.722
Standaard

ik ben dichter bij huis beginnen werken.

Een uur per dag minder in de auto
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2014, 22:38   #3
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Een beetje een impressionistische vraag, ik weet het.

Maar voor mezelf geldt dat ik me veel minder op korte trajecten beweeg dan pakweg 15 jaar geleden. Het internet heeft daar veel mee te maken. En ook de nabijheid van bijna alle noodzakelijke diensten in mijn stadje (van supermarkt tot gemeente).

Google vindt de auto een onnozel ding, en wil bestuurderloze autonome vehikels op electriciteit die u enkele meters in de stad voorthelpen. Blijf dus op uw zetel en neem zo'n vehikel wanneer het echt nodig is. Da's wellicht de toekomst.

Daarnaast stel ik wel vast dat ik veel meer heel verre reizen maak. Wellicht door onze gestegen welvaart en de goedkopere vliegtuigtickets.

Hoe zit dat bij u?

Want de echte vraag is: wanneer u ook vaststelt dat u behoorlijk minder afstanden aflegt dan voorheen, waarom stijgt de uitstoot van CO2 door de transport-sector dan? (Wellicht precies door het feit dat de nabijheid van diensten in mijn stadje gevoed wordt door allerhande commercieel transport, dat we amper waarnemen).

Tja, een impressionnistisch topic hoor.
De verste reis van mn grootmoeder was 140 km . Vilvoorde -Blankenberge .
Met de trein dan nog wel .
Wijze , groene , milieubewuste mensen mogen altijd beter doen .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2014, 22:58   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is te duur om nog verre verplaatsingen te doen met eigen vervoer, tenzij het met een paar mensen tegelijk is die elks een deel van de kost willen dragen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 22:28   #5
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Een groot deel van onze economische vooruitgang is te danken aan de toegenomen mobiliteit. Dat terugdraaien staat dus gelijk met economische achteruitgang.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 23:10   #6
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Vroeger heb ik nog mogen fietsen , nu nog met de tandem ,
of te voet , de auto = niet , ik mag zelfs geen rijbewijs hebben !!

Openbaar vervoer , of met iemand meerijden !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 07:26   #7
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Ik verplaats me meer met het openbaar vervoer.
Wat heel wat is.
Reden: OV is dikwijls goedkoper dan parkeergeld betalen.
Waar gratis parking is pak ik de auto uiteraard, hoe kort de afstand ook moge zijn.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2014, 17:49   #8
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Ik doe minder kilometers dan vroeger.
Rond het jaar 2000 zat ik op een 40.000km per jaar, tegenwoordig is dat gedaald naar een 33.000.
Dat komt niet omdat ik andere transportvormen gebruik (ik kan me zo direct niet herinneren wanneer ik de laatste keer gebruik heb gemaakt van OV bijvoorbeeld maar dat moet zeker 10 jaar geleden zijn) maar gewoon omdat ik minder dienstreizen maak voor het werk en omdat de kinderen ouder geworden zijn en ik minder taxikilometers maak.
Bij mijn vrouw zie ik een stabiele trend rond 8.000km/jaar.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2014, 17:52   #9
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik verplaats me meer met het openbaar vervoer.
Wat heel wat is.
Reden: OV is dikwijls goedkoper dan parkeergeld betalen.
Waar gratis parking is pak ik de auto uiteraard, hoe kort de afstand ook moge zijn.
Als het parkeren te duur is gaan we er gewoon niet meer naartoe.
Voorbeeld is Leuven.
Vroeger gingen we vaak naar Leuven maar sinds Leuven een politiek voert om u een poot uit te draaien als je je ergens wil parkeren is dat afgelopen. Elders vinden we ook wat we zoeken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2014, 20:18   #10
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Soms heb je geen keuze
Ik heb dan de keuze tegen de 10 euro parking betalen, een boete riskeren of 2,8 euro aan het openbaar vervoer betalen. Ja ik pak dan al eens de bus.
Er zijn veel gratis parkings in Antwerpen, maar die liggen niet altijd in het juiste bereik he
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 08:48   #11
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik verplaats me meer met het openbaar vervoer.
Wat heel wat is.

Reden: OV is dikwijls goedkoper dan parkeergeld betalen.
Waar gratis parking is pak ik de auto uiteraard, hoe kort de afstand ook moge zijn.
Oh zo typerend en een stereotiep voorbeeld van de Belgische mentaliteit en hoe weinig pragmatisch en enggeestig die is.

Tevens geeft u zelf de oplossing van hoe men dit kan veranderen; door financiële maatregelen ten koste van de auto te implementeren.

U neemt alvast wel het openbaar vervoer, daar verschilt u wel van Jef met de Pet. Deze laatste bijt zich meestal koppig en onvermurwbaar vast in zijn autogebruik, selectief blind voor alle alternatieven.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 09:48   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Oh zo typerend en een stereotiep voorbeeld van de Belgische mentaliteit en hoe weinig pragmatisch en enggeestig die is.

Tevens geeft u zelf de oplossing van hoe men dit kan veranderen; door financiële maatregelen ten koste van de auto te implementeren.

U neemt alvast wel het openbaar vervoer, daar verschilt u wel van Jef met de Pet. Deze laatste bijt zich meestal koppig en onvermurwbaar vast in zijn autogebruik, selectief blind voor alle alternatieven.
Niet overal zijn er alternatieven.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 10:53   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Voor diegenen die nog kunnen carpoolen, ... als er voldoende plaats is natuurlijk, en dan heb je nog de Nimbys:

Kijk zelf vb Lummen/Limburg (overvolle carpool met video):
Citaat:
http://www.tvl.be/nl/2014-05-12/buur.../#.VDuip_l_t8c

Buurtbewoners carpool Lummen misnoegd over uitbreiding

In Lummen is er protest gerezen over de uitbreiding van de carpoolparking. En dreigt één van de buurtbewoners met gerechtelijke stappen.
Carpool Lummen (afrit 26) zou ~ verdubbeld worden, ttz 188 plaatsen bij:
http://www.hbvl.be/cnt/aid1500612/ca...ubbel-zo-groot

Citaat:
verzamellink: http://www.hbvl.be/zoeken?keyword=carpoolparking

Protest tegen carpoolparking aan afrit 28
21/06/2014
Citaat:
http://www.hbvl.be/cnt/aid1599287/pr...carpoolparking


Protest tegen nieuwe carpoolparking

Heusden-Zolder - Tegen de ramen van zowat alle buurtbewoners van het uitrittencomplex van de E314 in Zolder, hangen sinds enkele dagen grote affiches tegen de komst van een nieuwe carpoolparking.

De buren hebben zelfs al een facebookgroep opgericht tegen het plan. De gemeente geeft intussen zelf wel een positief advies voor de nieuwe parking. Toch zijn er ook voorstanders van de carpoolparking. Christelijke vakbond ACV voert al jaren actie voor de komst van de parking. Volgens hun tellingen staan er dagelijks gemiddeld 21 auto’s rond het uitrittencomplex geparkeerd.
enz...

Ook, de andere kant van Vlaanderen:
Citaat:
http://www.cdenv.be/actua/prioriteit...aanderen-klaar

Er ligt een prioriteitenlijst klaar voor de uitbreiding of de aanleg van nieuwe carpoolparkings in West-Vlaanderen. De lijst komt er na een grondige studie. De resultaten van deze studie zijn belangrijk voor het investeringsbeleid voor de komende jaren. Het doel is om soortgelijke studies ook uit te voeren in de vier andere Vlaamse provincies. Carpoolen vermindert het aantal auto’s op de weg en de carpoolparkings zorgen voor een hogere veiligheid aan op- en afritten van autosnelwegen.Steden en gemeenten stellen geregeld de vraag om op hun grondgebied een carpoolparking aan te leggen of de bestaande parkings uit te breiden. De aanleg van carpoolparkings is belangrijk omdat autodelen voor meer duurzame autokilometers zorgt. Carpoolparkings verhogen ook de verkeersveiligheid aan op- en afritten. Wildparkeren wordt op die manier vermeden.

De studie resulteert in een prioriteitenlijst voor nog te realiseren carpoolparkings en verbeteracties op bestaande carpoolparkings. In totaal zijn er 1224 carpoolparkeerplaatsen in West-Vlaanderen, sinds 2010 is het aantal carpoolplaatsen bijna verdubbeld.

Prioriteitenlijst ... ... ... ...


Actieplan voor de toekomst ... ... ... ... ...
voorlopig 1224 plaatsen voor 1 (afgelegen) provincie... lijkt me eerder zéér povertjes niet ?


En ja onterecht bashen op alles wat/wie uit pure noodzaak met de auto naar het werk moet is bonton hé.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 oktober 2014 om 11:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 19:52   #14
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Oh zo typerend en een stereotiep voorbeeld van de Belgische mentaliteit en hoe weinig pragmatisch en enggeestig die is.

Tevens geeft u zelf de oplossing van hoe men dit kan veranderen; door financiële maatregelen ten koste van de auto te implementeren.

U neemt alvast wel het openbaar vervoer, daar verschilt u wel van Jef met de Pet. Deze laatste bijt zich meestal koppig en onvermurwbaar vast in zijn autogebruik, selectief blind voor alle alternatieven.
Sorry, maar het openbaar vervoer is niet altijd even aantrekkelijk he.
En sommige mensen stinken echt, die komen dan naast U zitten, in hun neus peuteren....
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 20:47   #15
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Sorry, maar het openbaar vervoer is niet altijd even aantrekkelijk he.
En sommige mensen stinken echt, die komen dan naast U zitten, in hun neus peuteren....
Kunnen we voor dat probleem geen App uitvinden?
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 21:43   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Sorry, maar het openbaar vervoer is niet altijd even aantrekkelijk he.
En sommige mensen stinken echt, die komen dan naast U zitten, in hun neus peuteren....
U was overduidelijk nooit lid van een jeugdbeweging. Daar leer je met zovele soorten mensen omgaan, ook met hun lichamelijke eigenheden en mindere kantjes.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 00:03   #17
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als het parkeren te duur is gaan we er gewoon niet meer naartoe.
Voorbeeld is Leuven.
Vroeger gingen we vaak naar Leuven maar sinds Leuven een politiek voert om u een poot uit te draaien als je je ergens wil parkeren is dat afgelopen. Elders vinden we ook wat we zoeken.
Bilzen is gastvrij. Parkeren is er gratis en de terrasjes en café's zitten goed vol.
Als we dan toch parkeergeld moeten betalen dan gaan we naar de enige stad in de buurt dat dat waard is...Maastricht.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 00:11   #18
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Sorry, maar het openbaar vervoer is niet altijd even aantrekkelijk he.
Het openbaar vervoer is gewoon onbetaalbaar.
Ooit tijdens een boerenbetoging halverwege Brussel de auto aan de kant gezet en de trein genomen van Gembloux tot Brussel.
We konden zomaar eventjes 35€ neertellen (3 personen) en voor die prijs nog lekker rechtstaan tijdens de terugrit.
Dat was toen de laatste keer dat ik nog een trein heb genomen.
Nu, om de meute ambtenaren naar Brussel te vervoeren is het wel nuttig - maar of dat veel opbrengt is een andere vraag.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 16 november 2014 om 00:13.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 08:32   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Vroeger had ik een appartement, en nu een redelijk groot huis. Ik doe veel meer trappen nu dan vroeger...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 23:15   #20
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het openbaar vervoer is gewoon onbetaalbaar.
Ooit tijdens een boerenbetoging halverwege Brussel de auto aan de kant gezet en de trein genomen van Gembloux tot Brussel.
We konden zomaar eventjes 35€ neertellen (3 personen) en voor die prijs nog lekker rechtstaan tijdens de terugrit.
Dat was toen de laatste keer dat ik nog een trein heb genomen.
Nu, om de meute ambtenaren naar Brussel te vervoeren is het wel nuttig - maar of dat veel opbrengt is een andere vraag.
Amai ge zegt daar iets. Ik zag het aan mijn telefoonfactuur. Ik ben goedkoper af met de auto als parkeren gratis was.
Vooral blijven doordoen en blijven afdragen en alles lost zijn eigen vanzelf op Ze leggen hier bij de vleet wegen en parkings bij. Alles komt goed
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be