Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2014, 08:56   #21
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

ik ben gisteren eens gaan kijken op conrad.
Daar hebben ze windmolens en solar sets.
Nu vraag ik mij af. Als ik genoeg accu's plaats, kan ik dan een wasmachine en droogkast er flawless op laten draaien?
En wat als ge maar een klein terrasje hebt met amper 6h zonlicht per dag? Is het de moeite waard zoiets te installeren dan?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 09:01   #22
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik kan niet goed verwerken wat ons wordt aangedaan
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 09:02   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
ik ben gisteren eens gaan kijken op conrad.
Daar hebben ze windmolens en solar sets.
Nu vraag ik mij af. Als ik genoeg accu's plaats, kan ik dan een wasmachine en droogkast er flawless op laten draaien?
En wat als ge maar een klein terrasje hebt met amper 6h zonlicht per dag? Is het de moeite waard zoiets te installeren dan?
Kort: nee.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 09:09   #24
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
...

Nu ik er eens goed over geslapen heb heeft dat een rozere tint gekregen.

Laatst gewijzigd door Peche : 6 november 2014 om 09:11.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 09:10   #25
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kort: nee.
Als ge maar anderhalve vierkante meter zou hebben, wat zou jij er dan mee doen?
Warm water? Gewone avondverlichting?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 09:16   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Als ge maar anderhalve vierkante meter zou hebben, wat zou jij er dan mee doen?
Warm water? Gewone avondverlichting?
Kijk, de zonne-energie in Belgie, jaar-gemiddeld, dag/nacht, zomer/winter meegerekend, is ongeveer 100 watt per vierkante meter.

Een fotovoltaisch paneel van goeie kwaliteit zal zo een 10% efficientie hebben.

Dat wil zeggen dat je met 1 vierkante meter, grosso modo continu 10 Watt kan halen.

Je kan dus continu een stuk of 3/4 GSMs opladen met je zonnepaneel

Als je je PC maar een kwart van de tijd gebruikt en het een zuinige is, kan je misschien je PC laten draaien op zo een paneel.

Let wel, in de zomer ga je veel meer stroom hebben, en in de winter veel minder.

Daarentegen, warm water is misschien een idee. Om den afwas mee te doen. 1 m2, daarmee ga je niet gaan douchen (tenzij in de zomer misschien).

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 november 2014 om 09:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 09:24   #27
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

100 watt is niet zo slecht eigenlijk. Daar brandt de lamp 's avonds van.
In de winter misschien het paneel vervangen door een molen, maar die zet ge uiteraard niet zomaar op een terras ^^.
In principe, zouden wij uit alles dat "gratis" is massaal energie moeten opwinnen.
Wind, zon, water,...
Maar niet iedereen heeft de plaats en de mogelijkheid, en de regering lijkt er geen werk van te maken?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 09:39   #28
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
...en de regering lijkt er geen werk van te maken?
Net omdat de vorige regering zoveel werk heeft gemaakt van inzetten op hernieuwbare energie (met oversubsidiering tot gevolg) en te weinig werk heeft gemaakt van energievoorziening die ook werkt in een windstille winter-avond, zitten we nu met de gebakken peren. (Het valt nog af te wachten of ze effectief ook gebakken zullen zijn.)

Het hele paniekvoetbal dat nu in de media wordt gespeeld is in ieder geval zeer amusant.


En zo is de cirkel rond : Regering maakt werk van zon en windenergie, dat leidt tot onvoldoende basis-aanbod en Peche komt daarop klagen dat de regering 'er geen werk van maakt'.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 09:44   #29
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Eén oplossing kan direkt toegepast worden. Biogascentrales op basis van meststoffen. Landbouwers betalen zich nu al blauw om hun mestoverschot te laten verwerken.

Met een Biogascentrale kan men 4 toepassingen hebben.

* wegwerken mestoverschot
* goedkope meststoffen
* goedkope elektriciteit
* Biogas voor het openbaar vervoer.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 10:03   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.414
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Eén oplossing kan direkt toegepast worden. Biogascentrales op basis van meststoffen. Landbouwers betalen zich nu al blauw om hun mestoverschot te laten verwerken.

Met een Biogascentrale kan men 4 toepassingen hebben.

* wegwerken mestoverschot
* goedkope meststoffen
* goedkope elektriciteit
* Biogas voor het openbaar vervoer.
Klopt voor een deel. Moet je eens met Jantje over communiceren.

Maar helaas, zoek eens op hoeveel "materiaal" een biogas centrale per geleverde Kwu moet binnenkrijgen. En vraag U dan eens af hoe dat dat materiaal bij die biogas centrale moet geraken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 10:09   #31
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klopt voor een deel. Moet je eens met Jantje over communiceren.

Maar helaas, zoek eens op hoeveel "materiaal" een biogas centrale per geleverde Kwu moet binnenkrijgen. En vraag U dan eens af hoe dat dat materiaal bij die biogas centrale moet geraken.
Eentje per provincie, import buitenland. Tevens geen belemmering meer om de veestapel te doen groeien.

Voor elektriciteit is het inderdaad minder geschikt. (P2G)

Ben geen expert.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 10:15   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.414
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
ik ben gisteren eens gaan kijken op conrad.
Daar hebben ze windmolens en solar sets.
Nu vraag ik mij af. Als ik genoeg accu's plaats, kan ik dan een wasmachine en droogkast er flawless op laten draaien?
En wat als ge maar een klein terrasje hebt met amper 6h zonlicht per dag? Is het de moeite waard zoiets te installeren dan?
Langs geen meter. Je kan dan even goed een stirling motor of thermokoppel op uw lijf laten plaatsen om met lichaamswarmte "Matrix Style" electriciteit te maken.

Wind is niet meer dan omgezette zonne-energie.
Zonnepanelen gebruiken zonlicht dat al een deel van de energie heeft afgedragen om wind en regen te maken.
Die regen zorgt voor werkende waterkrachtcentrales.
De wind draagt een deel van de energie over aan dingen zoals golven en wuivende bomen.
Daarzie, de reden van de miserie met golfslagenergie, da's al 3 omzettingen na de kernfusie in de zon.
En ook het gezever met windenergie direkt. Elke boom, elk gebouw, elk vliegje zet een deeltje van die enorme hoeveelheid energie om in warmte... zeer weinig warmte en zeer goed verdeeld.


Neen , wil U redelijk rendabel kunnen overleven in de 21ste eeuw puur op hernieuwbare energie, dan hebt U per persoon een paar hectare nodig.

Is dat nu in de vorm van een stuwmeer die een rivier blokkeerd, een riviermonding afgedamd op de juiste plek of een enorm windmolenpark of een biogacentrale die de oogst van vele hectares gaat omzetten. Elke watt gebruikt moet wel gemaakt zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 10:21   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Langs geen meter. Je kan dan even goed een stirling motor of thermokoppel op uw lijf laten plaatsen om met lichaamswarmte "Matrix Style" electriciteit te maken.


Zo een levendige visie had ik nog niet gehoord
Vat het probleem goed samen...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 10:23   #34
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
100 watt is niet zo slecht eigenlijk. Daar brandt de lamp 's avonds van.
100 Watt is wat er fysisch door de zon geleverd wordt. Maar met 10% efficientie, wordt dat maar 10 watt in uw paneel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 10:30   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Start Doel 3 en Tihange 2 opnieuw op ipv te janken over scheurtjes, en het gros van je issues is al opgelost. Doel 4 wordt hersteld en met die 3 actief heb je genoeg tijd om aan deftige nieuwe centrales te beginnen. Moeilijk is dat niet, zolang je je beslissingen niet maar leiden door politieke en electorale emoties.
Persoonlijk heb ik er helemaal niets tegen dat ecologisch geïnspireerden het willen gaan zoeken in de "alternatieve" en duurzame energiebronnen. Maar eerst moeten ze ons kunnen garanderen dat tot nader order de broodnodige energiebevoorrading via de bestaande systemen er dan ook zal zijn. Of dat nu gebeurt met kerncentrales of gascentrales kan mij niet schelen. Ondertussen kunnen ze rustig en op een wetenschappelijk betrouwbare wijze werken aan nieuwe investeringen in de alternatieve energiesector. Dat is de weg die Duitsland enkele jaren geleden heeft gekozen. De Duitsers zijn evenwel zo verstandig geweest om elk risico op een "Belgisch" scenario te voorkomen. Wat bij ons is gebeurd is doodeenvoudig schandalig en feitelijk vernederend, zeker wanneer je bedenkt dat wij toch behoren tot de topregio's in de wereld.

Laatst gewijzigd door quercus : 6 november 2014 om 10:31.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 11:13   #36
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Eén oplossing kan direkt toegepast worden. Biogascentrales op basis van meststoffen. Landbouwers betalen zich nu al blauw om hun mestoverschot te laten verwerken.

Met een Biogascentrale kan men 4 toepassingen hebben.

* wegwerken mestoverschot
* goedkope meststoffen
* goedkope elektriciteit
* Biogas voor het openbaar vervoer.
In Rumbeke(bij Roeselare) heeft men zo een centrale alweer gesloten en afgebroken eerder dit jaar.Dat ding was geen 4 jaar oud.
Op het einde van het geld was er steeds maar een stuk jaar over...

"Groenen" zeggen dat het komt door de "markverstoring" veroorzaakt door de "grijze" stroomleveranciers waardoor "groene" leveranciers benadeeld worden.Dat is een economische ONlogica waaraan ik zelfs niet meer begin ze te proberen te weerleggen...

Nu de "marktverstorende grijze leveranciers" afschakelen (Doel 1 ligt officieel stil vanaf 15 februari volgend jaar,zoals wettelijk vastgelegd) zullen we eens ondervinden hoe "marktverstorend" het wel gegaan is.Ongetwijfeld zal men weer iets vinden om de "grijze leveranciers" te beschuldigen van datgene te doen van wat de wet hen nochtans oplegt.(niet mogen uitbreiden,niet mogen vernieuwen,dat is gelijk aan sluitingsbevel,en dat is WEL economie)

Laatst gewijzigd door kelt : 6 november 2014 om 11:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 11:17   #37
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Ik denk dat men al veel kan bereiken met het verhogen van de energie-efficiëntie. Als je bijvoorbeeld de Belgische economie vergelijkt met de Duitse, dan is het meteen duidelijk dat de Duitsers veel efficiënter omspringen met hun energie.

Tevens denk ik ook wel dat je kan stellen dat de energie behoefte van een woning daalt en dat in de toekomst zal blijven doen waardoor er dus minder energie nodig is. Enkele voorbeelden: nieuwbouwwoningen die steeds kleiner worden en tegen 2020 energieneutraal dienen te zijn en wat later passiefbouw die de norm wordt, de verplichting om anno 2014 energie op te wekken bij nieuwbouw, de overgang van gloeilamp, halogeen lamp naar LED lamp, toestellen die van B naar A+++ gaan, enz.

Men werkt reeds met brandstofcellen op basis van gas. Wel ik zie hiervoor wel een toekomst weggelegd waarbij men ook met zonnepanelen of met wind energie kan opslaan in een brandstofcel en dit deze vervolgens ook kan aanwenden op momenten dat er geen zon is zoals ’s avonds.
Ik kan me dus best voorstellen dat daken bestaande uit zonnepanelen als zowel brandstofcellen in bij woningen in de nabije toekomst een evidentie zullen zijn.

Probleem is vaak dat mensen denken en redeneren dan in termen van de huidige realiteit waarin ze leven en de technologie die thans voorhanden is en niet daarbuiten. Regelmatig zijn er echter technologische doorbraken die de realiteit totaal veranderen. Denk bijvoorbeeld maar aan het internet.

Future will tell.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 11:29   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
100 Watt is wat er fysisch door de zon geleverd wordt. Maar met 10% efficientie, wordt dat maar 10 watt in uw paneel.
Ledverlichting zou nog net gaan voor een kamertje...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 11:42   #39
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Persoonlijk heb ik er helemaal niets tegen dat ecologisch geïnspireerden het willen gaan zoeken in de "alternatieve" en duurzame energiebronnen. Maar eerst moeten ze ons kunnen garanderen dat tot nader order de broodnodige energiebevoorrading via de bestaande systemen er dan ook zal zijn. Of dat nu gebeurt met kerncentrales of gascentrales kan mij niet schelen. Ondertussen kunnen ze rustig en op een wetenschappelijk betrouwbare wijze werken aan nieuwe investeringen in de alternatieve energiesector. Dat is de weg die Duitsland enkele jaren geleden heeft gekozen. De Duitsers zijn evenwel zo verstandig geweest om elk risico op een "Belgisch" scenario te voorkomen. Wat bij ons is gebeurd is doodeenvoudig schandalig en feitelijk vernederend, zeker wanneer je bedenkt dat wij toch behoren tot de topregio's in de wereld.
Met de kanttekening dat Duitsland dat doet op de rug van steen/bruinkool centrales. Ecologisch gezien niet echt een topidee, om het maar eufemistisch te zeggen.
Maar verder klopt wat je zegt uiteraard. Zo'n dingen doe je op feiten, niet op veronderstellingen of hopen. De Groene lobby roept al jaren dat de zonnecellen veel hogere rendementen gaan halen (daar hopen ze op), terwijl dat fysisch niet kan, of dat verminderen van het verbruik de sleutel is, terwijl de industrie daar al jaren mee bezig is.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 11:47   #40
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik denk dat men al veel kan bereiken met het verhogen van de energie-efficiëntie. Als je bijvoorbeeld de Belgische economie vergelijkt met de Duitse, dan is het meteen duidelijk dat de Duitsers veel efficiënter omspringen met hun energie.

Tevens denk ik ook wel dat je kan stellen dat de energie behoefte van een woning daalt en dat in de toekomst zal blijven doen waardoor er dus minder energie nodig is. Enkele voorbeelden: nieuwbouwwoningen die steeds kleiner worden en tegen 2020 energieneutraal dienen te zijn en wat later passiefbouw die de norm wordt, de verplichting om anno 2014 energie op te wekken bij nieuwbouw, de overgang van gloeilamp, halogeen lamp naar LED lamp, toestellen die van B naar A+++ gaan, enz.

Men werkt reeds met brandstofcellen op basis van gas. Wel ik zie hiervoor wel een toekomst weggelegd waarbij men ook met zonnepanelen of met wind energie kan opslaan in een brandstofcel en dit deze vervolgens ook kan aanwenden op momenten dat er geen zon is zoals ’s avonds.
Ik kan me dus best voorstellen dat daken bestaande uit zonnepanelen als zowel brandstofcellen in bij woningen in de nabije toekomst een evidentie zullen zijn.

Probleem is vaak dat mensen denken en redeneren dan in termen van de huidige realiteit waarin ze leven en de technologie die thans voorhanden is en niet daarbuiten. Regelmatig zijn er echter technologische doorbraken die de realiteit totaal veranderen. Denk bijvoorbeeld maar aan het internet.

Future will tell.
Dat is enerzijds opnieuw hopen (hetgeen ik in de vorige post al aangaf) en anderzijds er botweg van uit gaan dat de tegenpartij geen flauw benul heeft wat de technologische mogelijkheden en ontwikkelingen zijn.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be