Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2010, 16:16   #61
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Ik volg je in die zin dat we verdraagzaam moeten zijn tegenover elkaar, open minded etc etc. Maar wat jij niet lijkt te snappen is dat franstaligen, en vooral dan in de rand, uitgaan van een superioriteitsgevoel. Zij denken nog steeds dat Frans een cultuurtaal is en het Nederlands niet.
Langs de andere kant ken ik ook Franstaligen die hun best doen om Nederlands te spreken, en die krijgen meteen alle respect. Dit is echter een heel kleine minderheid. Ik weet dit uit eigen ervaring want ik woon zelf in de rand.
Halle, waar ik woon, zal spoedig helemaal verfranst zijn. 10 jaar geleden 10% Franstalige stemmen, nu al 30%.

*edit* Denk je dat je een samenleving kunt hebben als 2 bevolkingsgroepen elkaar niet verstaan? Of een samenleving waarbij de eene bevolkingsgroep altijd moet buigen voor de andere? Zelfs in Vlaanderen zelf? Nee, dat werkt niet. Moesten Franstaligen in de rand respect hebben zouden Vlamingen nooit zo nationalistisch geworden zijn.
Dat franstaligen zich hebben opgeworpen als de nec plus ultra qua taal in dit land is een feit. Dit soort toestanden kom je overal tegen waar een dominante taal de andere verdringt.
Maar we moeten wel aan beide kanten onze goodwill betonen. Toegegeven dat het aan franstalige kant slechts schoorvoetend gebeurt, maar het gebeurt.
Anderzijds is de administratieve tweetaligheid een stap om elkaar beter te verstaan en op termijn zal het respect vanzelf volgen.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 16:27   #62
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dat franstaligen zich hebben opgeworpen als de nec plus ultra qua taal in dit land is een feit. Dit soort toestanden kom je overal tegen waar een dominante taal de andere verdringt.
Maar we moeten wel aan beide kanten onze goodwill betonen. Toegegeven dat het aan franstalige kant slechts schoorvoetend gebeurt, maar het gebeurt.
Anderzijds is de administratieve tweetaligheid een stap om elkaar beter te verstaan en op termijn zal het respect vanzelf volgen.
Sorry hoor, maar wij grenzen aan een gebied met 100 miljoen Duitstaligen. Vindt hier verduitsing plaats? Neen, eerder omgekeerd in de grensstreek. Het heeft niets te maken met dominantie van het Frans. Het frans is al heel lang op zn retour, alleen de Vlamingen schijnen dat nog niet te snappen. Jullie schijnen frans als superieur aan het Nederlands te zien. Stop daar dan ook mee.

Pak je kansen, terugduwen die hap!
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 16:43   #63
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Sorry hoor, maar wij grenzen aan een gebied met 100 miljoen Duitstaligen. Vindt hier verduitsing plaats? Neen, eerder omgekeerd in de grensstreek. Het heeft niets te maken met dominantie van het Frans. Het frans is al heel lang op zn retour, alleen de Vlamingen schijnen dat nog niet te snappen. Jullie schijnen frans als superieur aan het Nederlands te zien. Stop daar dan ook mee.

Pak je kansen, terugduwen die hap!
Euuh, de Vlamingen worden niet Franstalig, hé... het zijn "gewoon" Brusselaars die zich rond Brussel gaan vestigen. Niks te maken met dominantie van één taal tegenover de andere.

Heb jij ooit aan een Franstalige in de Rand gevraagd WAAROM hij Franstalig bleef? Ik zal u zeggen wat zij mij hebben geantwoord: "Pourquoi je parlerais flamand? Je n'en ai pas besoin, toute ma famille, tous mes potes parlent français, j'ai la télé en français et quand je sors, c'est �* Bruxelles. Et quand j'ai besoin d'un truc �* la commune, je demande �* un copain/voisin qui parle flamand de m'aider, mais c'est vraiment très rare, je vais quasiment jamais �* la commune."

Dan kan schandalig lijken, maar dat is nu eenmaal de realiteit: zij hebben geen nood om Nederlands te spreken, dus doen zij het niet.
Vermenigvuldig dit met duizenden, en je begrijpt beter hoe de verfransing plaatsvindt.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 1 september 2010 om 16:44.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 17:08   #64
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Dat is inderdaad de realiteit. Daarom zeg ik België splitsen, België is de oorzaak van die verfransing. Zoals ik al zei, een land kan niet draaien als 2 bevolkingsgroepen elkaar niet begrijpen. Dus ofwel draait het niet, ofwel buigen de Vlamingen. En ik kan u verzekeren dat er veel Vlamingen die de slavenmentaliteit kotsbeu zijn.
Franstaligen moeten dan niet verbaasd zijn dat Vlaanderen nationalistisch word en een afsplitsing wil.
__________________
https://stratlingo.com
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 17:13   #65
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Sorry hoor, maar wij grenzen aan een gebied met 100 miljoen Duitstaligen. Vindt hier verduitsing plaats? Neen, eerder omgekeerd in de grensstreek. Het heeft niets te maken met dominantie van het Frans. Het frans is al heel lang op zn retour, alleen de Vlamingen schijnen dat nog niet te snappen. Jullie schijnen frans als superieur aan het Nederlands te zien. Stop daar dan ook mee.

Pak je kansen, terugduwen die hap!
Geen appels met peren vergelijken. België heeft officieel 3 talen en dat is bij julie noch in Duitsland het geval.
Franstaligen hebben te pas of te onpas de neiging om hun taal internationaal te noemen. Dat kan men spijtig genoeg niet van het nederlands zeggen en daarom is het zo moeilijk om franstaligen te motiveren voor het aanleren van nederlands.
De teruggang van het frans is een feit maar het nederlands zal het nooit voorbijsteken.
Tenslotte vind ik het persoonlijk geen doen dat een buitenlander hier komt vertellen hoe wij ons moeten gedragen. Julie hebben zelf al meer dan genoeg problemen om handen.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 17:35   #66
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Geen appels met peren vergelijken. België heeft officieel 3 talen en dat is bij julie noch in Duitsland het geval.
Franstaligen hebben te pas of te onpas de neiging om hun taal internationaal te noemen. Dat kan men spijtig genoeg niet van het nederlands zeggen en daarom is het zo moeilijk om franstaligen te motiveren voor het aanleren van nederlands.
De teruggang van het frans is een feit maar het nederlands zal het nooit voorbijsteken.
Tenslotte vind ik het persoonlijk geen doen dat een buitenlander hier komt vertellen hoe wij ons moeten gedragen. Julie hebben zelf al meer dan genoeg problemen om handen.
Dus? Jij pleit ervoor om geduldig de franstaligen te motiveren?
__________________
https://stratlingo.com
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 17:35   #67
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Ik volg je in die zin dat we verdraagzaam moeten zijn tegenover elkaar, open minded etc etc. Maar wat jij niet lijkt te snappen is dat franstaligen, en vooral dan in de rand, uitgaan van een superioriteitsgevoel. Zij denken nog steeds dat Frans een cultuurtaal is en het Nederlands niet.
Langs de andere kant ken ik ook Franstaligen die hun best doen om Nederlands te spreken, en die krijgen meteen alle respect. Dit is echter een heel kleine minderheid. Ik weet dit uit eigen ervaring want ik woon zelf in de rand.
Halle, waar ik woon, zal spoedig helemaal verfranst zijn. 10 jaar geleden 10% Franstalige stemmen, nu al 30%.

*edit* Denk je dat je een samenleving kunt hebben als 2 bevolkingsgroepen elkaar niet verstaan? Of een samenleving waarbij de eene bevolkingsgroep altijd moet buigen voor de andere? Zelfs in Vlaanderen zelf? Nee, dat werkt niet. Moesten Franstaligen in de rand respect hebben zouden Vlamingen nooit zo nationalistisch geworden zijn.
Het "probleem" is al ergens anders. Ik ken uw situatie niet maar ik vermoed dat de Franstaligen die u kent en die hun best doen om Nederlands te spreken, helemaal niet naar de VRT, VTM, enz..........kijken maar wel naar hun RTBF, RTL en de Franse zenders. In andere woorden leven ze in Vlaanderen maar in een Franstalig wereld. Ik kan me vergissen maar ik denk dat het zo is en dat zegt al genoeg.

Laatst gewijzigd door Everytime : 1 september 2010 om 17:36.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 17:37   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Euuh, de Vlamingen worden niet Franstalig, hé... het zijn "gewoon" Brusselaars die zich rond Brussel gaan vestigen. Niks te maken met dominantie van één taal tegenover de andere.

Heb jij ooit aan een Franstalige in de Rand gevraagd WAAROM hij Franstalig bleef? Ik zal u zeggen wat zij mij hebben geantwoord: "Pourquoi je parlerais flamand? Je n'en ai pas besoin, toute ma famille, tous mes potes parlent français, j'ai la télé en français et quand je sors, c'est �* Bruxelles. Et quand j'ai besoin d'un truc �* la commune, je demande �* un copain/voisin qui parle flamand de m'aider, mais c'est vraiment très rare, je vais quasiment jamais �* la commune."

Dan kan schandalig lijken, maar dat is nu eenmaal de realiteit: zij hebben geen nood om Nederlands te spreken, dus doen zij het niet.
Vermenigvuldig dit met duizenden, en je begrijpt beter hoe de verfransing plaatsvindt.
Het is inderdaad zo.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 17:43   #69
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is inderdaad zo.
Dus gewoon aanvaarden?
__________________
https://stratlingo.com
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 17:48   #70
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Dus gewoon aanvaarden?
Wat wilt u doen? Hen dwingen Nederlands te leren en te spreken? Wees realist, dat is onmogelijk!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 18:13   #71
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Tenslotte vind ik het persoonlijk geen doen dat een buitenlander hier komt vertellen hoe wij ons moeten gedragen.
Dat krijg je als je hier een hele tijd afwezig bent en dan plots terugkomt: je weet niet dat je de zoveelste op rij bent die dit racistische non-argument gebruikt.

Kort: Noord-Nederlanders zijn in Vlaanderen geen buitenlanders, Walen wel. De eersten zijn uiterst welkom als ze onze strijd om de macht in België willen steunen. De laatsten hebben zich lang genoeg met ons gemoeid en moeten nu maar eens begrijpen dat daar anno 2010 een eind aan gekomen is. Keer naar uw dorp!
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 18:15   #72
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Dat is inderdaad de realiteit. Daarom zeg ik België splitsen, België is de oorzaak van die verfransing. Zoals ik al zei, een land kan niet draaien als 2 bevolkingsgroepen elkaar niet begrijpen. Dus ofwel draait het niet, ofwel buigen de Vlamingen. En ik kan u verzekeren dat er veel Vlamingen die de slavenmentaliteit kotsbeu zijn.
Franstaligen moeten dan niet verbaasd zijn dat Vlaanderen nationalistisch word en een afsplitsing wil.
Alsof een onafhankelijk Vlaanderen daar iets tegen kan doen...

Wat gaat je doen met die tienduizenden Franstaligen die momenteel rond Brussel maar in Vlaanderen wonen? Met de Brusselaars die zich blijven vestigen in de Rand (Europese regels)? Wat gaat je concreet veranderen aan hun situatie? De faciliteiten afschaffen? Ok, ja... is er dan geen verregaande verfransing in de andere gemeenten van Vlaams-Brabant? BHV splitsen? ok, dan gaan de Franstalige een eigen partij oprichten die nog altijd een "Franstalige" partij zal zijn. Het gebruik van talen in PRIVE aangelegenheden regelen en het Frans verbieden? Good Luck met het EVRM...

En dan spreek ik over de situatie waarin Brussel géén deel uitmaakt van Vlaanderen ... Stel u voor dat Brussel een Vlaamse stad wordt, wat ga je dan doen om de uitbreiding ervan te stoppen?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 18:16   #73
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat wilt u doen?
De democratisering van België, ttz de invoering van l'état belgo-flamand die nu stapje voor stapje bezig is.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 18:23   #74
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Dus? Jij pleit ervoor om geduldig de franstaligen te motiveren?
Hoe meer ze inzien dat ze door hun eigen politici op het verkeerde pad gestuurd werden, hoe beter.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 18:25   #75
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat krijg je als je hier een hele tijd afwezig bent en dan plots terugkomt: je weet niet dat je de zoveelste op rij bent die dit racistische non-argument gebruikt.

Kort: Noord-Nederlanders zijn in Vlaanderen geen buitenlanders, Walen wel. De eersten zijn uiterst welkom als ze onze strijd om de macht in België willen steunen. De laatsten hebben zich lang genoeg met ons gemoeid en moeten nu maar eens begrijpen dat daar anno 2010 een eind aan gekomen is. Keer naar uw dorp!
En vliegt de blauwvoet
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 18:52   #76
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
En vliegt de blauwvoet
Ik heb liever dat die op zijn nest blijft. Verder wens ik de democratisering van België en de omvorming ervan tot een état belgo-flamand.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 18:57   #77
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Tenslotte vind ik het persoonlijk geen doen dat een buitenlander hier komt vertellen hoe wij ons moeten gedragen. Julie hebben zelf al meer dan genoeg problemen om handen.
haha, typisch. Die reactie krijg ik wel vaker uit de buurt van Luik op het moment dat ik eens wat prikkelends schrijf. Ik probeer ook een reactie uit te lokken he
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 18:58   #78
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Euuh, de Vlamingen worden niet Franstalig, hé... het zijn "gewoon" Brusselaars die zich rond Brussel gaan vestigen. Niks te maken met dominantie van één taal tegenover de andere.

Heb jij ooit aan een Franstalige in de Rand gevraagd WAAROM hij Franstalig bleef? Ik zal u zeggen wat zij mij hebben geantwoord: "Pourquoi je parlerais flamand? Je n'en ai pas besoin, toute ma famille, tous mes potes parlent français, j'ai la télé en français et quand je sors, c'est �* Bruxelles. Et quand j'ai besoin d'un truc �* la commune, je demande �* un copain/voisin qui parle flamand de m'aider, mais c'est vraiment très rare, je vais quasiment jamais �* la commune."

Dan kan schandalig lijken, maar dat is nu eenmaal de realiteit: zij hebben geen nood om Nederlands te spreken, dus doen zij het niet.
Vermenigvuldig dit met duizenden, en je begrijpt beter hoe de verfransing plaatsvindt.
Met vriendelijk verzoek, maar ik kan niet beoordelen wat daar schandalig aan is. Kan je het wellicht even voor me vertalen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:01   #79
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Waarom lukt dat me niet? Doen alsof ik het Frans niet versta? Nondedzju! vervelend!
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:01   #80
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat wilt u doen? Hen dwingen Nederlands te leren en te spreken? Wees realist, dat is onmogelijk!
Ja. Turken, Russen, Japanners die hier komen wonen moeten zich ook inburgeren. Taal leren en werken en als je geen werk kan vinden omdat je de taal niet spreekt (Nederlands dus) dan geen uitkering.

en dat geldt ook voor Franstaligen die zich hier vestigen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be