Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2010, 19:10   #81
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Dat is inderdaad de realiteit. Daarom zeg ik België splitsen, België is de oorzaak van die verfransing.
Een gesplitst Belgie lijkt aantrekkelijk, maar realiseert u zich a) dat er slechts een Mini Vlaanderen zal overblijven. Kijkt u rustig naar onderstaande kaart. Vlaanderen zal nog heel hard moeten onderhandelen om de lichtblauwe gemeentes 'mee te nemen' naar een eigen staat. HV en een aantal andere gemeentes zullen bij La Belgique blijven.
En b) Brussel is een bruut powerhouse dat hard doorgroeit. U mag hopen dat de groei bij Zemst stopt, maar waarschijnlijk is het niet. Buiten dat zal Mini-Vlaanderen allerlei nieuwe faciliteiten voor haar mondige minderheid (De Franstaligen) moeten gaan scheppen.





Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:11   #82
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik heb liever dat die op zijn nest blijft. Verder wens ik de democratisering van België en de omvorming ervan tot een état belgo-flamand.
Wat bedoelt u met "een état belgo-flamand"?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:12   #83
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat bedoelt u met "een état belgo-flamand"?
Gewoon, België, maar dan een België waar 60% van de bevolking ook 60% van de stemrechten heeft.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:12   #84
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Met vriendelijk verzoek, maar ik kan niet beoordelen wat daar schandalig aan is. Kan je het wellicht even voor me vertalen?
"Waarom zou ik Vlaams spreken? Ik heb dat niet nodig; mijn ganse familie, al mijn vrienden spreken Frans, ik kijk naar de Franse tv en als ik uitga, is dat in Brussel. En wanneer ik bij de gemeente iets nodig heb, dan vraag ik gewoon aan een vriend/gebuur die wel Vlaams kent om mij te helpen, maar dat gebeurt echt niet vaak, hoor, ik ga bijna nooit naar de gemeente."
(vert. BA)

__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:14   #85
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
"Waarom zou ik Vlaams spreken? Ik heb dat niet nodig; mijn ganse familie, al mijn vrienden spreken Frans, ik kijk naar de Franse tv en als ik uitga, is dat in Brussel. En wanneer ik bij de gemeente iets nodig heb, dan vraag ik gewoon aan een vriend/gebuur die wel Vlaams kent om mij te helpen, maar dat gebeurt echt niet vaak, hoor, ik ga bijna nooit naar de gemeente."
(vert. BA)

ah, bedankt. Wel, dat is natuurlijk een bekrompen en zéér beperkende houding. Je woont dus op een franstalig eilandje in Nederlandstalig gebied en dan denken dat je geen Nederlands nodig hebt. Lekker dan een dagje de stad uit, zit je PERMANENT in het buitenland.

brrrrr....
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:15   #86
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Met vriendelijk verzoek, maar ik kan niet beoordelen wat daar schandalig aan is. Kan je het wellicht even voor me vertalen?
De vertaling : "Waarom zou ik Nederlands spreken? Ik heb dat niet nodig, al mijn familie, al mijn vrienden spreken Frans, ik kijk naar Franse TV en als ik buitenga, is het in Brussel. En als ik iets van de gemeente nodig heb, vraag ik een vriend/buurman die Nederlands spreekt mij te helpen, maar het is zeer zeldzaam, ik ga bijna nooit naar de gemeente."
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:16   #87
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Gewoon, België, maar dan een België waar 60% van de bevolking ook 60% van de stemrechten heeft.
Is dat niet het geval nu? Ik denk dat hij iets anders bedoelt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:17   #88
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Is dat niet het geval nu? Ik denk dat hij iets anders bedoelt.
hmm, ik denk dat hij dat bedoelt. Maar laten we het hem vragen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:39   #89
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ah, bedankt. Wel, dat is natuurlijk een bekrompen en zéér beperkende houding. Je woont dus op een franstalig eilandje in Nederlandstalig gebied en dan denken dat je geen Nederlands nodig hebt. Lekker dan een dagje de stad uit, zit je PERMANENT in het buitenland.

brrrrr....
Je vermenigvuldigt dat met een paar duizenden in elke gemeente, en je hebt geen "eiland" meer... En dan heb je inderdaad geen Nederlands meer nodig.

Ik vraag mij trouwens af of de Hollanders die in de provincie Luik komen wonen niet exact dezelfde manier van denken hanteren. Op termijn zou dat kunnen leiden tot een "vernederlandsing" van een deel van de provincie.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 19:52   #90
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Je vermenigvuldigt dat met een paar duizenden in elke gemeente, en je hebt geen "eiland" meer... En dan heb je inderdaad geen Nederlands meer nodig.

Ik vraag mij trouwens af of de Hollanders die in de provincie Luik komen wonen niet exact dezelfde manier van denken hanteren. Op termijn zou dat kunnen leiden tot een "vernederlandsing" van een deel van de provincie.
Nee. Want Nederlanders passen zich gemiddeld genomen aardig aan. En helemaal als het hun kansen op werk beïnvloedt. Je kan toch niet in Luik gaan wonen en alleen Nederlands kennen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 20:08   #91
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
En dan spreek ik over de situatie waarin Brussel géén deel uitmaakt van Vlaanderen ... Stel u voor dat Brussel een Vlaamse stad wordt, wat ga je dan doen om de uitbreiding ervan te stoppen?
Dat laatste is op de lange termijn wellicht juist een opportuniteit om de verfransing terug te draaien. Is het voorbeeld van Helsinki hier al niet eens besproken?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 20:09   #92
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nee. Want Nederlanders passen zich gemiddeld genomen aardig aan. En helemaal als het hun kansen op werk beïnvloedt. Je kan toch niet in Luik gaan wonen en alleen Nederlands kennen?
Franstaligen zijn linguïstisch gehandicapt en het Nederlands is één van de moeilijkste talen om te leren. Dat werd mij op school aangeleerd. Dat werkloosheid een vloek wegens een taalvereiste voor veel jobs is voor Franstaligen is het gevolg.
Probeer ernstig te blijven he.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 20:11   #93
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Franstaligen zijn linguïstisch gehandicapt en het Nederlands is één van de moeilijkste talen om te leren. Dat werd mij op school aangeleerd. Dat werkloosheid een vloek wegens een taalvereiste voor veel jobs is voor Franstaligen is het gevolg.
Probeer ernstig te blijven he.
De situatie van het land zal de Franstaligen zeker niet aanmoedigen om Nederlands te leren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 20:13   #94
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De situatie van het land zal de Franstaligen zeker niet aanmoedigen om Nederlands te leren.
Vice versa ook, eigenlijk, als het niet ontmoedigender was om Frans te leren (men moest het op agressieve toon opleggen).
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 20:14   #95
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.295
Standaard

Een ooggetuige:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Halle, waar ik woon, zal spoedig helemaal verfranst zijn. 10 jaar geleden 10% Franstalige stemmen, nu al 30%.
Dat is wel een beetje het ontnederlandsingstempo dat ik waarneem in HV in de nog 'Vlaamse' gemeentes. Tussen de 1 �* 2 % per jaar.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 1 september 2010 om 20:15.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 20:43   #96
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
1. Vlamingen die naar Wallonië verhuizen, zullen zich altijd aanpassen en hun kinderen worden 100% Franstalig. Vraag maar aan papa Onckelinckx.
Ja en franstaligen die naar Vlaanderne verhuizen zullen zich altijd aanpassen ... Vraag maar aan Monsieur Jambon

Citaat:
2. Franstaligen in de Vlaamse rand mogen Franstalig blijven, zolang ze beseffen dat ze in Vlaanderen zijn en dus de Vlaamse regels moeten volgen. ook mag toch gevraagd worden dat ze zich minimaal integreren, net zoals alle andere immigranten.
Immigreren en dit bedoelt waarschijnkijk Brussel negeren
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 20:55   #97
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En als uiteindelijk vrijwel alle inwoners franstalig zijn, moet de overheid dan nog steeds alleen het nederlands toestaan? Dat lijkt me nogal potsierlijk. De Rand wordt dan feitelijk een soort kolonie, waar de Vlaamse machthebber zijn regels opdringt aan de franstalige inboorlingen. Doet me denken aan dat verhaal van die school waar de franstalige kinderen worden gedwongen om Nederlands te praten op het schoolplein. Ik denk niet dat de Vlamingen op die manier veel plezier gaan beleven aan hun grond. Ze zijn dan wel eigenaar, maar kunnen er verder weinig mee doen.
Goed analyse ...

De macht van het Frans ... leidde tot verfransing.
Nu dat het Nederlands de macht heeft, kiezen Vlaamse politiekers voor een beperkte Vlaams grondgebied ... in plaats van naar de toekomst kijken en Belgïe SPONTAAN vernederlandsen.
Zo kunnen de taalgrenzen in het voordeel van het nederlands bewegen, niet onder druk.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 20:59   #98
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Brussel is verloren voor Vlaanderen.
- Brussel is niet/nooit Vlaams geweest.
- Brussel is ook niet gewonnen voor Wallonïe.
- Brussel is Belggisch ... of Brussel !

Citaat:
Maar met een corridor krijgt Brussel een overloopgebied richting Wallonie. En naar mijn mening is dat de enige manier om de verdere verfransing van de Rand te stoppen.
Dit is een van de verschillende voordelen van een uitbreiding van Brussel.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 21:10   #99
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar er zijn wel al Nederlandstalige scholen. en als we bij Vlaamse onafhankelijkheid de huidige scholen van de Franse gemeenschap overnemen. men kan natuurlijk lessen Frans behouden.
alsook de administratie naar de lokale overheid toe volledig tweetalig maar het Frans langzaam laten uitdoven zodat men de tijd heeft om te integreren?

het is natuurlijk ook toegestaan dat Nederlanders massaal naar Brussel verhuizen zoals in Voeren (nog niet zo lang geleden) en Maastricht (vroeger)
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 21:12   #100
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
- Brussel is niet/nooit Vlaams geweest.
Jazeker wel.

Niet dat dat verder relevant is voor de situatie van nu.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be