Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2007, 16:36   #81
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Kan je de volledige bron geven, a.u.b.? Ik vind dit artikel niet op de site van De Morgen.

Dank bij voorbaat.
Gelezen in de gedrukte versie van dit weekend blz.9
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 19:16   #82
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Tja,jongens,doe de moeite eens om het fragmentje van de zevende dag te bekijken Klik
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 19:44   #83
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Tja,jongens,doe de moeite eens om het fragmentje van de zevende dag te bekijken Klik
Tja, en dan zijn er nog komedianten die zich beperken tot uitspraken in de stijl van "wat zijn jullie blij dat jullie weer op de allochtonen hun kap kunnen zitten enz". Het zal niet zijn...
Niets dan profijt en voordelen, die multicul: later betalen ze onze pensioenen! En Sinterklaas (de echte) zal elke week langskomen.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 20:04   #84
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
De Morgen, 2007-02-17

Oud-leerlingen verbijsterd over sluiting Heilig Hartcollege

Het Heilig Hartcollege in Ganshoren heeft illustere namen voortgebracht als geneticus Jean-Jacques Cassiman, politicoloog Kris Deschouwer en oud-minister Hugo Weckx. Deze week raakte bekend dat het leeggelopen college de deuren sluit. Een terugblik op leven en dood van een Brusselse prestigeschool.

De negatieve spiraal begon in de jaren tachtig, vertelt een oud-leraar. 'Het was het moment dat de scholen in de rand meer aantrekkingskracht begonnen te krijgen.'

Door Kris Hendrickx

BRUSSEL l 'En dan te bedenken dat mijn vader nog op zijn knieën heeft gesmeekt om mij naar het Heilig Hartcollege te mogen sturen', zegt oud-leerling Kris De Pauw. 'Als je ook maar iets te betekenen had in de westrand van Brussel, probeerde je je zoon ernaartoe te sturen.'

"De leerlingen kwamen bijna uitsluitend uit de rand, de leraars droegen meestal ook nog een doctorstitel, ze schreven als het ware gewoon hun eigen handboeken." Kris De Pauw (50) beleefde het college in de jaren zeventig, een periode waarin het tot 1.400 leerlingen uit het hele land - er was een internaat en een bescheiden Franstalige afdeling - aantrok. Vandaag is De Pauw cultuurschepen en restauranthouder in Merchtem. Dat het college dichtgaat, kan er bij hem nog steeds niet in. "Als je ooit zo'n naam en faam had, hoe kun je dan opeens moeten sluiten? Al ken ik natuurlijk de hele recente geschiedenis niet."

Wie die geschiedenis wel kent, is Hubert Van den Ende. De leerkracht wetenschappen arriveerde in 1973 op het college en bleef tot 2006. Van den Ende voelde al enkele jaren nattigheid. "Ik gaf les aan klasjes van twee, drie leerlingen. Dan weet je dat er iets niet klopt."

De negatieve spiraal begon in de jaren tachtig, vertelt de oud-leraar. "Het was het moment dat de scholen in de rand meer aantrekkingskracht begonnen te krijgen. Veel leerlingen zijn toen weggebleven. Ergens is dat logisch, als je bedenkt dat kinderen soms een uur onderweg waren om hier te raken. Toen praktisch alle scholen in de rand dan gemengd werden, was dat vaak nog eens een extra concurrentiefactor voor ons. Het aantal leerlingen bleef elk jaar wel teruglopen. Als we dan eens fuseerden, leverde ons dat 300 extra leerlingen op, die we vijf jaar later alweer kwijt waren."

Ook Ganshoren is niet meer de gemeente die ze dertig jaar geleden was, benadrukt Van den Ende. "Het is een van die Brusselse gemeenten die toen nog grotendeels Nederlandstalig waren. Gaandeweg is ook deze gemeente verfranst. In de jaren zeventig kampte onze Franstalige afdeling met leerlingentekort, wij niet."

Op de leegloop volgde de vervanging van leerlingenpopulatie. "De leerlingen werden almaar internationaler, het niveau ging achteruit. Tot er helemaal geen Vlamingen meer kwamen." Vandaag telt het college 97 procent anderstalige leerlingen. Vreemd genoeg wordt er onder de leerlingen opnieuw meer Nederlands gesproken dan enkele jaren geleden. "Dat heeft te maken met de Oost-Europese migranten. Die spreken geen Frans en dus wordt Nederlands opnieuw de bindtaal tussen leerlingen."

De laatste jaren moest Van den Ende met lede ogen vaststellen hoe steeds meer elders buitengegooide leerlingen in het Heilig Hart terechtkwamen. "Er ontstond een kleine maar harde kern van onhandelbare jongeren, die de sfeer voor de meerderheid verziekten. Regelmatig sneuvelden er ruiten, brandblussers werden leeggespoten."

Een andere leerkracht heeft het ook over fysiek geweld tegen leerkrachten. "Dat klopt", zegt Van den Ende. "Maar je moet niet denken dat zoiets hier twintig jaar geleden niet voorkwam. Alleen werd een leerling die de bril van zijn leraar kapotsloeg, toen meteen geschorst. Vandaag kun je die gasten niet zomaar van school sturen en dat weten ze."

Echte wrok tegen leerlingen koestert Van den Ende vandaag niet. "Ik vraag me vooral af waar die gasten nu allemaal naartoe zullen gaan."

Nog gisteren liet het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO) in een reactie op de perikelen van het college weten dat het met de betrokkenen van alle onderwijsnetten in Brussel rond de tafel wil gaan zitten om de Brusselse onderwijscontext te bespreken. Ook Vlaams onderwijsminister Frank Vandenbroucke en Brussels minister Guy Vanhengel, voorzitter van het college bevoegd voor onderwijs, zijn uitgenodigd.
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 18 februari 2007 om 20:06.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 20:25   #85
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Volgens die meneer de "franstaligen"...die zijn er nochtans in alle scholen in het Brusselse, en al jaren... en nu de "oost-Europeanen"...
Zomaar een ideetje als vraag:
Zou 't kunnen dat ofwel de directie van de scholengemeenschap, ofwel SJB ea scholen uit de groep gewoon beslisten hun "ongewenste" leerlingen in 't HHC te dumpen? (men ging die ll. en daarbijhorende subsidies toch niet aan het andere net schenken?) en dat de directie van het HHC binnen de scholengemeenschap St Gooriks niet sterk genoeg staat om zich daartegen te verzetten?

BTW, voor "instromers uit de onthaalklassen met enorme taalachterstand"

krijgt een school een hoger budget.



Laatst gewijzigd door filosoof : 18 februari 2007 om 20:34.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 20:29   #86
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

98% anders talige, in een Nederlandstalige school,moet er nog zand zijn
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 20:31   #87
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
En met de oorzaken van heel die miserie heeft de geachte heer De Smet natuurlijk niets te zien...

Even rondkijken. Neem het Sint-Jan-Berchmans college. Dat ligt niet in Ganshoren temidden van tamelijk welgestelde wijken, maar in hartje Brussel, in het verlengde van de Nieuwlandstraat, één van de meest verwaarloosde stukken Marollen dat meer op Tanger lijkt dan op Brussel.

Welnu, Sint-Jan-Berchmans is niet overgeschakeld op TSO, Sint-Jan is geen afvalbak van de grootstadsproblemen geworden, Sint-Jan moet niet sluiten. Integendeel, Sint-Jan-Berchmans bloeit en groeit, hoewel het voor blanke kinderen uit de rand veel moeilijker te bereiken is dan het Heilig Hart college. In Sint-Jan hebben de kinderen van de koninklijke familie school gelopen, welstellende Franstalige Brusselaars vechten er nu voor een plaatsje voor hun kinderen. En neen, allochtonen worden er niet geweerd, er zitten heel wat kinderen van Maghreb-afkomst die zich voegen naar de regels van het college zoals de andere leerlingen.

Als het HH dus op 15 jaar teloor gegaan is, dan is dat uitsluitend te wijten aan een door en door slecht beleid. En is dat beleid niet geïnspireerd op de multiculturele ideologie die in de jaren '90 met heel veel heftigheid en morele dwang opgelegd is? En wie was dé promotor van die ideologie? Juist.

15 jaar wanbeleid volstonden om het Heilig Hart college kapot te krijgen. Elitescholen als Sint-Jan in Brussel-centrum of Regina Caeli in Dilbeek bewijzen dat het anders kan, en dat je naast de "betere blanke kinderen" tegelijk ook de "betere allochtone kinderen" kan opleiden tot mensen met kansen. Niet naar de sirenenzang en het geklaag van strijders als Yves De Smet luisteren is misschien een goed begin.

http://www.sint-jan-brussel.be/
Er is maar één elite school in België en dat is de Abdijschool van Zevenkerken, de rest laat het plebs toe en dat kan onmogelijk tot de doelstellingen van een eliteschool behoren. Nice try but wrong again ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 11:58   #88
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

SCHOOLSLUITING

Als ex-leerkracht van een Vlaamse (?) school in Brussel heb ik bewondering voor de directie en leerkrachten van het Heilig-Hartcollege in Ganshoren die de handdoek in de ring hebben gegooid en beslist hebben volgend schooljaar hun school te sluiten wegens de slechte mentaliteit van de leerlingen (DS 15 februari) .

Vorig schooljaar (nu ben ik op pensioen na 38 dienst) gaf ik ook les in een zogenaamde Vlaamse lagere school die bestond uit 87 procent anderstaligen. Ondanks de extra ondersteuning waren de resultaten ondermaats. Twee keer per schooljaar werden, zoals in elke school, testen afgenomen over de basiskennis: lezen, spelling en wiskunde. Score: van A (zeer goed) tot E (ondermaats). Onze school had vorig schooljaar een gemiddelde van E, dus over de hele lijn ondermaats.

In de meeste Vlaamse lagere scholen in Brussel is de toestand hopeloos, ondanks lagere schoolnormen en extra leerkrachten. Tussen pot en pint geven directies en leerkrachten dat toe maar in het openbaar natuurlijk niet.

J.van H.
uit de Standaard 190207

Nog maar eens een opinie van een persoon die er blijkbaar genoeg bij betrokken is geweest, bij de redenen waarom het voor vele scholen, en niet alleen in het Brusselse, "een hopeloze toestand" aan het worden is...
Wanneer dat de toestand is van vele lagere scholen... dan weten we wat er verderop nog zal gebeuren.
Men kan zich in de onmogelijkste bochten gaan wringen en de meest vergezochte veronderstellingen gaan doen, de reden waarom er dergelijke problemen zijn is en blijft doodsimpel: indien men een school overspoelt met 80, 90 en meer % aan vreemdelingen ofte anderstaligen, dan is het om zeep, punt.
Alleen moeten we nu nog wachten tot bepaalde onderdelen van de maatschappij dezelfde tekenen beginnen te vertonen, en bepaalde politiekers zijn weer volop bezig om dat in orde te brengen... "Warm Vlaanderen" noemt men dan bvb zoiets.
We hebben geen ocmw voor de ganse wereld, we hebben ook geen onderwijsmogelijheden voor de ganse wereld.

Laatst gewijzigd door andev : 19 februari 2007 om 12:14.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 12:22   #89
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Zoals ik al gezegd had dus
De multikul mislukking begint nu ook zijn tol te eisen aan de rasechte belgische jeugd omdat zij overspoeld worden door andersdenkenden en mensen welke niet mee willen of kunnen.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 14:02   #90
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Eigenlijk maar goed ook dat deze school sluit, spijtig voor de leerkrachten die zich waarschijnlijk jaren hebben ingespannen om de leerlingen iets bij te brengen en ze waarden en kennis mee te geven. Er zijn nog een aantal scholen die door migratieverhoging met een verlaging van het niveau zitten. Het probleem ligt dus helemaal niet bij ons systeem .. anders hadden we nooit zo hoog gestaan kwa niveau. Maar wel bij de vrees om mensen op hun plichten te wijzen, op hun rechten moet je deze kindjes en hun ouders niet meer wijzen, dat kennen ze al goed genoeg. Persoonlijk zou ik ook kijken naar welke school ik m'n kinderen stuur .. en nee daar zullen geen hoofddoekjes moeten rondlopen of hallal-brol geserveerd moeten worden, want scholen die dit toelaten zijn degene die enkel om aantallen leerlingen denken .. dus om de subsidiëring van de scholengroep waartoe ze behoren.
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 14:08   #91
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Zoals ik al gezegd had dus
De multikul mislukking begint nu ook zijn tol te eisen aan de rasechte belgische jeugd omdat zij overspoeld worden door andersdenkenden en mensen welke niet mee willen of kunnen.
Hoe moeten we dat opnemen?
Citaat:
de rasechte belgische jeugd...
Bestaat er een "Belgisch" of "Vlaams "RAS" ???

Citaat:
andersdenkenden
Moet er dan een "eenheidsdenken" (whatever th�*t may be??!!) zijn?
Allemaal op woensdagnamiddag naar de cathechismus en op zondagmorgen terug naar de kerk? Succes ermee Times they are a changin'
Weet je nog waarom de Vlaamse intelligentsia naar Nederland vluchte destijds tijdend de godsdienstoorlogen?
Niet omwille van het goede leven daar, maar omwille van dat eenheidsdenken.
Waar bracht het vooroorlogse "eenheidsdenken" de Vlaamse beweging? De ouderen in de collaboratie en de jongeren naar het oostfront... Max4westland zal je op de mond kussen daarvoor



Citaat:
mensen welke niet mee willen of kunnen
Zijn er altijd geweest... en idd, niet het ASO doelpubliek, eerder BSO of TSO... maar ze rengen meer uren-leraar op voor een school, hé?
(en dat ASO kan dan de jobs van leraars kosten!)

Als die kinderen in het ASO terechtkomen zijn er vier redenen:
-menselijke vergissing. Ja...
-pubercrisis
-ouders die de capaciteiten van hun kind te hoog inschatten
-een nefast financieringsysteem van onderwijs dat schooldirecties er bijna toe verplicht.

Of een school leerlingen wint of verliest heeft soms een op het eerste zicht
"kleine reden: ik ken een lagere school in Waals Brabant die haar taalonderricht serieus verbeterde: door mond aan mond publiciteit werden de inschrijvingen zulk een succes dat die school op het ogenblik serieus in de problemen zit, tgv. haar groei en de mankerende kredieten.

Diezelfde mond aan mond publiciteit kan ook averrechts werken en het einde van een school betekenen (uiteraard tenvoordele van een andere school: waar denken jullie dat de "ontbrekende" leerlingen van het HHC nù schoollopen?)

Ik hoor jarenlang mensen over schoolkeuze voor hun kinderen spreken (en ik heb ook uit eerste bron vernomen hoe het eraan toegaat bij inschrijvingen): de keuze is meestal emotioneel, zelden rationeel.

(Mijn werkgever zette me zelfs ooit zwaar onder druk om mijn zoon eerder in één school dan in een andere in te schrijven)

Véél te gemakkellijk simplistisch om zo maar één of twee redenen voor het eventuele sluiten vh HHC in te roepen, maar bestemd voor de rantenlezer die maar een deeltje van zijn krant leest en nog minder onthoudt .

BTW
Gisteren las ik in de krant dat men vanuit de Guimardstraat het signaal geeft dat de "toestand" van de Vlaamse scholen in Brussel zal moeten onderhandeld worden rond de tafel.
Dan vermoed ik budgettaire eisen (niet onredelijk van hen, het onderwijs in zijn geheel werd financiëel te zwaar aangepakt!)

Gezien het aantal politiekers en journalisten in de oudleerlingenorganisatie van het HHC begrijp ik ook wél waarom de problemen daar nu plots in de kijker komen, terwijl de problemen in andere scholen (waar dan ook!) minder aandacht krijgen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 februari 2007 om 14:13.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 14:17   #92
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
ik ken een lagere school in Waals Brabant die haar taalonderricht serieus verbeterde: door mond aan mond publiciteit werden de inschrijvingen zulk een succes dat die school op het ogenblik in de problemen zit, tgv haar groei en de mankerende kredieten.
Dat was in elk geval niet het probleem van het HHC.

[quote]Diezelfde mond aan mond publiciteit kan ook averrechts werken en het einde van een school betekenen (uiteraard tenvoordele van een andere school: waar denken jullie dat de "ontbrekende" leerlingen van het HHC nù schoollopen?)[/quote]

In de vele Vlaams-Brusselse scholen die wel nog kwaliteit willen aanbieden, die geen duimbreed toegegeven hebben aan de progressieve gekte en die nu wachtlijsten van drie jaar hebben.

Citaat:
Gezien het aantal politiekers en journalisten in de oudleerlingenorganisatie van het HHC begrijp ik ook wél waarom de problemen daar nu plots in de kijker komen, terwijl de problemen in andere scholen (waar dan ook!) minder aandacht krijgen.
Dat was de tijd dat het HHC nog de ambitie had om politici en journalisten af te leveren.
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 14:18.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 14:24   #93
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door baarle
Citaat:
Maar waarom schakelde het HH over op TSO???

Omdat ze verkeerdelijk dachten dat dat de oplossing was voor hun probleem.


Oplossing voor een financiëel probleem (binnen de scholengemeenschap) was het wel, niet voor een pedagogisch of "kliënteel"-probleem.

Niet verwonderlijk dat ze direct na de overschakeling een bar slecht inspectieverslag kregen: leraars met ASO-ervaring moeten héél wat bijleren als ze aan TSO of BSO-leerlingen les moeten geven

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 februari 2007 om 14:25.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 14:27   #94
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Gezien het aantal politiekers en journalisten in de oudleerlingenorganisatie van het HHC begrijp ik ook wél waarom de problemen daar nu plots in de kijker komen, terwijl de problemen in andere scholen (waar dan ook!) minder aandacht krijgen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
ik ken een lagere school in Waals Brabant die haar taalonderricht serieus verbeterde: door mond aan mond publiciteit werden de inschrijvingen zulk een succes dat die school op het ogenblik in de problemen zit, tgv haar groei en de mankerende kredieten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dat was in elk geval niet het probleem van het HHC.
Het was ook meer een voorbeeld!
[quote]
Diezelfde mond aan mond publiciteit kan ook averrechts werken en het einde van een school betekenen (uiteraard tenvoordele van een andere school: waar denken jullie dat de "ontbrekende" leerlingen van het HHC nù schoollopen?)[/quote]
Citaat:
In de vele Vlaams-Brusselse scholen die wel nog kwaliteit willen aanbieden, die geen duimbreed toegegeven hebben aan de progressieve gekte en die nu wachtlijsten van drie jaar hebben.



Dat was de tijd dat het HHC nog de ambitie had om politici en journalisten af te leveren.
Zou het kunnen dat de scholengemeenschap St Gooriks dat veranderde en die doelgroep eerder bij SJB zag zitten??

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 februari 2007 om 14:47.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 14:27   #95
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Zou het kunnen dat de scholengemeenschap St Gooriks dat veranderde en die doelgroep eerder bij SJB zag zitten??
Alles zou kunnen, maar nogmaals, waar is de eerste aanduiding daarvoor?
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 14:37   #96
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Zou het kunnen dat de scholengemeenschap St Gooriks dat veranderde en die doelgroep eerder bij SJB zag zitten??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Alles zou kunnen, maar nogmaals, waar is de eerste aanduiding daarvoor?
De wijze waarop SJB groeide,
ondanks de ligging
en
-HHC "kromp" ondanks de ligging?? en
-identieke leiding (St Gooriks) en
-doelpubliek(in den beginne, tot dat wijzigde) ...

Veel vraagtekens, maar de verklaring lijkt niet onwaarschijnlijk

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 februari 2007 om 14:39.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 15:13   #97
Wimpeus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Dat is niet perse zo , heel vaak ligt de fout bij de ouders die hun kinderen in voor hen niet geschikte richtingen plaatsen, vele jongeren die in aso niet thuishoren doen erg hard hun best en raken zelf gefrustreerd omdat ze hun best doen maar niet slagen.

Verder ben ik het met uw tekst min of meer eens, het is uiteraard zo dat er leerlingen zijn die gene klop uitvoeren , maar lang niet altijd zijn de leerlingen de "schuldige" voor hun falen.
Hier hebt u uiteraard wel een goed punt dat ook de ouders een grote rol spelen.
Indien ouders TSO en BSO op voorhand als minderwaardig beschouwen, dient men natuurlijk niet verwonderd te zijn dat de 'self-fulfilling prophecy' zich voltrekt en de kwaliteit van dat onderwijs inderdaad achteruit gaat.

Langs de andere kant, begrijp ik ouders wel die, zeker in het licht van het zogenaamde cascade-systeem, zo hoog mogelijk willen mikken voor hun kind dat op 12-jarige leeftijd wellicht nog niet ten volle beseft wat een studiekeuze inhoudt en mogelijks tot gevolg kan hebben.
Indien mijn ouders mij op die leeftijd de keuze zouden gelaten hebben tussen de verschillende richtingen, zou ik begot niet geweten hebben wat kiezen. Wellicht had ik datgene gekozen waarvoor ik het minst moest studeren en ik dus veel meer kon gaan voetballen.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 15:21   #98
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
Hier hebt u uiteraard wel een goed punt dat ook de ouders een grote rol spelen.
Indien ouders TSO en BSO op voorhand als minderwaardig beschouwen, dient men natuurlijk niet verwonderd te zijn dat de 'self-fulfilling prophecy' zich voltrekt en de kwaliteit van dat onderwijs inderdaad achteruit gaat.

Langs de andere kant, begrijp ik ouders wel die, zeker in het licht van het zogenaamde cascade-systeem, zo hoog mogelijk willen mikken voor hun kind dat op 12-jarige leeftijd wellicht nog niet ten volle beseft wat een studiekeuze inhoudt en mogelijks tot gevolg kan hebben.
Indien mijn ouders mij op die leeftijd de keuze zouden gelaten hebben tussen de verschillende richtingen, zou ik begot niet geweten hebben wat kiezen. Wellicht had ik datgene gekozen waarvoor ik het minst moest studeren en ik dus veel meer kon gaan voetballen.
Dan hebt u inderdaad geluk gehad dat uw ouders u niet zagen als een soort verzekerd inkomen, maar als een persoon
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be