Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 februari 2007, 12:28   #1
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard Slaafvrije chokolade: wie gaat die verkopen?

Een Nederlandse televisie journalist deed in de loop der vorige jaren de ontdekking dat onze lekkere chocolade nog steeds wordt geoogst in landen waar slavernij (ook van kinderen!) zorgt voor een goedkope cacao-oogst.

Hij voert nu een campagne om slaaf-vrije chocoloade te kopen, en hoopt dat er een vonnis komt waarbij chocolade eters die door slaven geproduceerde chocolade kopen en opeten kunnen vervolgd worden wegens "heling".

Een prachtig initiatief.

Welke vrije ondernemer gaat zijn chokolade in Belgie distribueren? De journalist heeft namelijk zelf een merk slaafvrije chocolade in Nederland op de markt gegooid, om de actie te betalen en om aandacht te trekken op het probleem. Nu wil hij in Belgie op de markt komen!

Ik daag uit!

Laatst gewijzigd door ericferemans : 11 februari 2007 om 12:29.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:32   #2
Riksken
Parlementslid
 
Riksken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Een Nederlandse televisie journalist deed in de loop der vorige jaren de ontdekking dat onze lekkere chocolade nog steeds wordt geoogst in landen waar slavernij (ook van kinderen!) zorgt voor een goedkope cacao-oogst.

Hij voert nu een campagne om slaaf-vrije chocoloade te kopen, en hoopt dat er een vonnis komt waarbij chocolade eters die door slaven geproduceerde chocolade kopen en opeten kunnen vervolgd worden wegens "heling".

Een prachtig initiatief.

Welke vrije ondernemer gaat zijn chokolade in Belgie distribueren? De journalist heeft namelijk zelf een merk slaafvrije chocolade in Nederland op de markt gegooid, om de actie te betalen en om aandacht te trekken op het probleem. Nu wil hij in Belgie op de markt komen!

Ik daag uit!
Gewoon een marketingstrategie om zichzelf te verrijken en hierbij de naam van slaafse negerkes te misbruiken.
__________________
Victory or Valhalla. Met Voorpost in't offensief
Riksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:38   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Kinderarbeid is geen slavernij, mijn beste. Het is weerzinwekkend, maar een nodige stap in de evolutie naar een moderne samenleving. Elk land dat momenteel ontwikkeld is, heeft het stadium doorlopen, en elk land dat zich aan het ontwikkelen is, heeft er nood aan.

Kinderarbeid boycotten is enkel schadelijk voor de toekomst van de kinderen en hun kinderen zelf.

De NGO Save the Children verklaart zelf:

In most cases the NGO says no to boycots, sanctions, and all other trade-related measures against the employment of children. Experience has shown that the children who have to leave their jobs as a consequence of such measures risk finding themselves in more difficult situations and more harmful occupations.

Zij verwijzen hier bijvoorbeeld naar een maatregel van UNICEF omtrent de Nepalese textielindustrie die 5000 meisjes in de prostitutie duwde. Dat was tevens het gevolg bij het onder druk zetten van Wal-Mart leveranciers uit Bangladesh.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:43   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De vraag is soms wat is kinderarbeid precies.
Nog niet zo lang geleden stonden ze hier ook te werken op hun 12 �* 14 jaar.
Meestal zijn net dat de beste stielmensen geworden, dankzij hun vroege aanvang.
Iets waar we nu een serieus tekort aan hebben.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:43   #5
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Ik zou zeggen, Fere, maak jezelf nuttig! Meer nog, zou ik zeggen: maak jezelf eindelijk nuttig.

Maar ach, wat maak ik mezelf wijs: jij bent zo'n stuurman die nooit zee zag, weet je wel? Zo'n stuurman aan wal.

Vraag niet aan een ondernemer wat hij voor jou kan doe, onderneem zelf!
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:47   #6
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard

Mijn buurvrouw is verslaafd aan chocolade, wie help haar ?
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:47   #7
ERLICH
Minister-President
 
ERLICH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2006
Berichten: 5.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Een Nederlandse televisie journalist deed in de loop der vorige jaren de ontdekking dat onze lekkere chocolade nog steeds wordt geoogst in landen waar slavernij (ook van kinderen!) zorgt voor een goedkope cacao-oogst.

Hij voert nu een campagne om slaaf-vrije chocoloade te kopen, en hoopt dat er een vonnis komt waarbij chocolade eters die door slaven geproduceerde chocolade kopen en opeten kunnen vervolgd worden wegens "heling".

Een prachtig initiatief.

Welke vrije ondernemer gaat zijn chokolade in Belgie distribueren? De journalist heeft namelijk zelf een merk slaafvrije chocolade in Nederland op de markt gegooid, om de actie te betalen en om aandacht te trekken op het probleem. Nu wil hij in Belgie op de markt komen!

Ik daag uit!
Is dit weer een poging om de "arme" westerse mens een schulgevoel aan te praten en deze in zijn beurs te doen schieten voor bodemloze putten zoals 11 11 11 te vullen. Mischien weer een zoveelste poging om westerse regeringen te overhalen financieel nog "wat" meer te spenderen in wat men noemt ontwikkelingshulp waarmee de gegoede minderheid ginds (politici of hoe men die soort ginder ook mag noemen) zich hoger kunnen plaatsen op de ladder van de welstand. Inplaats van hier wat te komen leuteren over het onrecht dat gebeurt in die zogenaamde derde wereldlanden en/of aanverwanten en de brave "westerse" mens die zijn stukske chocolade zeker niet koopt voor een appel en een ei maar deze dik betaalt een schuldgevoel aan te praten. Wel dat men die minderheid die daar opklimt tegen de ladder van de welvaart en hun "eigen volk" behandelen als "slaven", dat men deze inplaats van te sponseren met allerhande liefdadigheid een schulgevoel gaat aanpraten en deze bewust gaat maken dat ze hun "eigen volk" uitbuiten voor meerdere eer en glorie van zichzelf de minderheid. Maar zou men daar inslagen, denk het niet, is nu éénmaal de aard van het beestje.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:49   #8
ERLICH
Minister-President
 
ERLICH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2006
Berichten: 5.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De vraag is soms wat is kinderarbeid precies.
Nog niet zo lang geleden stonden ze hier ook te werken op hun 12 �* 14 jaar.
Meestal zijn net dat de beste stielmensen geworden, dankzij hun vroege aanvang.
Iets waar we nu een serieus tekort aan hebben.
Goed voorbeeld dat u hier aanhaalt. Maar iets wat door vele schijnt vergeten te zijn of dat ze willen vergeten.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:53   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik vind eerlijk gezegd die jongens/meisjes verplicht op school te houden en vaak tegen hun zin ook een vorm van uitbuiting.
Op school moet er ook gewerkt worden en dikwijls zelfs redelijk hard.
Laat die dan gewoon gaan werken onder een beschermd statuut en tegen billijke vergoeding.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:55   #10
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Hij kan mss beter zijn voorzitter vragen totaal geen chocolade meer te nuttigen...
Dan zou het tenminste eens nuttig zijn...



Hmmm.. chocolade... zo lekker...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:56   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De vraag is soms wat is kinderarbeid precies.
Nog niet zo lang geleden stonden ze hier ook te werken op hun 12 �* 14 jaar.
Meestal zijn net dat de beste stielmensen geworden, dankzij hun vroege aanvang.
Iets waar we nu een serieus tekort aan hebben.
Gebeurt dat nu niet meer in de tuinbouw ?
Of wat te denken van kindsterretjes ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 12:57   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Stop Franky van Thuis maar meteen in een heropvoedingscel.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 11 februari 2007 om 12:57.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 13:08   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Gebeurt dat nu niet meer in de tuinbouw ?
Of wat te denken van kindsterretjes ?
In tuinbouw? Dat weet ik niet.
Je hebt wel nog steeds syntra opleidingen maar ook dat is veel minder dan vroeger.
Van die kindsterretjes denk ik wel dat ze maar een maximum aantal tijd mogen besteden aan hun "sterrendom".
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 16:36   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Van die kindsterretjes denk ik wel dat ze maar een maximum aantal tijd mogen besteden aan hun "sterrendom".
Wie kan dat controleren hoe vaak ze staan te oefenen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 17:30   #15
ZERO
Gouverneur
 
ZERO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 1.114
Standaard

Ik lust geen chocolade, dus is er voor mij ook geen probleem.
__________________
De Witte Pion
ZERO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 17:41   #16
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Ik zou zeggen, Fere, maak jezelf nuttig! Meer nog, zou ik zeggen: maak jezelf eindelijk nuttig.

Maar ach, wat maak ik mezelf wijs: jij bent zo'n stuurman die nooit zee zag, weet je wel? Zo'n stuurman aan wal.

Vraag niet aan een ondernemer wat hij voor jou kan doe, onderneem zelf!
*knip*
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 17:45   #17
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Een Nederlandse televisie journalist deed in de loop der vorige jaren de ontdekking dat onze lekkere chocolade nog steeds wordt geoogst in landen waar slavernij (ook van kinderen!) zorgt voor een goedkope cacao-oogst.

Hij voert nu een campagne om slaaf-vrije chocoloade te kopen, en hoopt dat er een vonnis komt waarbij chocolade eters die door slaven geproduceerde chocolade kopen en opeten kunnen vervolgd worden wegens "heling".

Een prachtig initiatief.

Welke vrije ondernemer gaat zijn chokolade in Belgie distribueren? De journalist heeft namelijk zelf een merk slaafvrije chocolade in Nederland op de markt gegooid, om de actie te betalen en om aandacht te trekken op het probleem. Nu wil hij in Belgie op de markt komen!

Ik daag uit!
wat kunnen we eraan doen? Ons leger er naar toe sturen en die slaven bevrijden? Dan moeten we daarna wel ter plaatse blijven en het land bezetten om hun te beletten opnieuw te beginnen...Mischien moeten we Afrika (daar komt de kakao toch vandaan) maar opnieuw koloniseren, voordat de Chinezen het doen...Feremans kan zich als vrijwilliger aanmelden om ze mee te gaan bevrijden, die arme slaven...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 18:51   #18
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Gewoon een marketingstrategie om zichzelf te verrijken en hierbij de naam van slaafse negerkes te misbruiken.
Verzuurd Riksken: je hebt te veel fantasie.

In feite zoekt de journalist middelen om zichzelf te vervolgen als medeplichtige aan de slavenhandel. Heel raar hé?
Hij wil dat hij veroordeeld wordt, zodat alle mensen die profiteren van slavenhandel
a) dit weten
b) dit niet meer doen.

Rare profiteur.

De echte profiteurs en crapuleuze mensen zijn de spasten op dit forum die allerlei argumenten zoeken om slavenhandel
a) goed te praten
b) er geen graten in zien dat ze bloedchocolade eten.

Deze journalist overschat dus onze eigen bevolking: hij denkt dat zij, indien bewust gemaakt van de feiten ze het zouden laten om te profiteren van slavenhandel.

Integendeel blijken in dit zieke verzuurde land gekken te zijn die denken dat slavenhandel normaal is.

Ze zijn dus te situeren rond het begin van de jaartelling, qua beschaving.
De Romeinenen en tijdgenoten vonden dit een prachtsysteem. Tot dusver dacht ik dat de blokkertjes terug wilden naar de Middeleeuwen. Ik heb me vergist: ze willen terug naar veel verder. Fraai!


Deze mensen zijn het die VB stemmen en terug willen naar de heersers en de slaven.

Schoon volk, de blokkertjes annex zwartzakjes

Laatst gewijzigd door ericferemans : 11 februari 2007 om 18:52.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 18:59   #19
another brick
Gouverneur
 
another brick's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Locatie: aan de oevers van de leie
Berichten: 1.101
Standaard

Het duurt toch niet lang of het VB heeft er weeral mee van doen hé, Feremanske?
__________________
You never walk alone
another brick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 19:01   #20
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Ik zou zeggen, Fere, maak jezelf nuttig! Meer nog, zou ik zeggen: maak jezelf eindelijk nuttig.

Maar ach, wat maak ik mezelf wijs: jij bent zo'n stuurman die nooit zee zag, weet je wel? Zo'n stuurman aan wal.

Vraag niet aan een ondernemer wat hij voor jou kan doe, onderneem zelf!
Het gekke is dat je niet de ondernemers aanpakt: het zijn zij die de slavernij organiseren en bevestigen door er nit op te letten dat hun producten illegaal zijn, want gemaakt via onmenselijkheid.
Ik had hier andere reacties verwacht. We hebben distributiecentra genoeg, genoeg mensen die een vette winst overhouden om ons wat te bestoken met reclamen, vele soorten van marketing en die nu eens hun verantwoordelijkheid zouden kunnen oppakken.
Ik ben al geen ondernemer, en moest ik het willen worden (voor zo'n zaken) dan wil ik dat best doen. Geef me er het kapitaal voor en ik werk gratis.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be