Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2007, 08:31   #21
Laya
Minister
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Berichten: 3.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat zou pas echt mogelijk zijn moesten we ni zoveel tijd op school en op t werk moeten doorbrengen. Het smoesje dat we een sleur nodig hebben op "pas echt van onze vrije tijd te genieten" moet wel een van de belachelijkste dingen zijn die ik ooit gehoord heb.
Is dat niet onze eigen schuld? Ik ben dezelfde fout aan het maken he, mijn huis kan niet groot en mooi genoeg zijn en hetzelfde met mijn auto maar nu draai ik wel 6/7 mijn knoppen daarvoor af... want ik wil ook met enige regelmaat enkele dagen op verlof om toch een beetje te compenseren. Als ik nu es heel eerlijk ben is dat materiële toch allemaal niet nodig? Maar enkele stappen terugzetten lijkt zo moeilijk....
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 09:38   #22
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Dat hierboven is een interessante bemerking. Zelf vraag ik me ook af waarom ik meer dan 60 uur per week werk terwijl ik meer dan een miljoen op mijn rekening heb staan. Dat is haast pervers.

Maar goed, ik vraag me af of dat werkelijk iets te maken heeft met de discussie over de zin van het leven. Dat is eerder een algemene filosofische vraag en geen individuele praktische.
Zelf geef je de zin aan het leven die je wenst. Vroeger was dat vaak religieus van aard, tegenwoordig is dat eerder hedonistisch van aard. Het is een open deur intrappen te zeggen dat de consumptiemaatschappij ons nu minstens even sterk in haar greep heeft dan de kerk in vroegere eeuwen. Maar echt zin geven kan bezit niet. Geloof me, ik heb zelf al allerlei gekke, extravagante en onwelvoeglijke uitgaven gedaan om mijn harde werken te 'compenseren'. Maar de effecten zijn steeds zeer tijdelijk.

Zin geeft dat niet aan het leven. Een goede dosis boeddhistische onthechting zou een grotere tevredenheid bieden dat weeral een nieuwe mercedes. Maar dat is sneller gezegd dat gedaan.

Maar voor de pure 'zin van het leven' moet je niets doen. Die is er gewoon. Het is een zin sui generis. Het louter bestaan vormt zijn eigen betekenis, zijn eigen zin. Het niet-bestaan heeft geen zin, geen betekenis maar het bewuste leven dat zich vragen kan stellen over zingeving heeft zo'n intrinsieke waarde dat het per definitie een zin heeft, zelfs als we een leven leiden zonder voor zingeving te kiezen.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 09:45   #23
marijke taffein
Provinciaal Statenlid
 
marijke taffein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 oktober 2004
Berichten: 736
Standaard

zorgen dat ge ver weg vlucht van problemen en er het beste van maken .....
marijke taffein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 11:32   #24
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marijke taffein Bekijk bericht
zorgen dat ge ver weg vlucht van problemen en er het beste van maken .....
Dit slaat op...NIKS!
Problemen moet je onder ogen komen en oplossen...niet gaan lopen ofzo
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 11:51   #25
Laya
Minister
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Berichten: 3.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Dit slaat op...NIKS!
Problemen moet je onder ogen komen en oplossen...niet gaan lopen ofzo
Dan kan je op de duur niet anders doen dan lopen... problemen aanpakken is idd de enige oplossing.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 11:53   #26
marijke taffein
Provinciaal Statenlid
 
marijke taffein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 oktober 2004
Berichten: 736
Standaard

soms is de problemen aanpakken net wel gebaat met die oplossing....

Laatst gewijzigd door marijke taffein : 12 februari 2007 om 11:57.
marijke taffein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 11:53   #27
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Mijn persoonlijke levensfilosofie wordt verhuld door de verzen van Alexander Pope in mijn onderschrift:

"What blessings Thy free bounty gives, let me not cast away;
For God is paid when man receives, to enjoy is to obey.
"
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 11:56   #28
Laya
Minister
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Berichten: 3.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Dat hierboven is een interessante bemerking. Zelf vraag ik me ook af waarom ik meer dan 60 uur per week werk terwijl ik meer dan een miljoen op mijn rekening heb staan. Dat is haast pervers.

Maar goed, ik vraag me af of dat werkelijk iets te maken heeft met de discussie over de zin van het leven. Dat is eerder een algemene filosofische vraag en geen individuele praktische.
Zelf geef je de zin aan het leven die je wenst. Vroeger was dat vaak religieus van aard, tegenwoordig is dat eerder hedonistisch van aard. Het is een open deur intrappen te zeggen dat de consumptiemaatschappij ons nu minstens even sterk in haar greep heeft dan de kerk in vroegere eeuwen. Maar echt zin geven kan bezit niet. Geloof me, ik heb zelf al allerlei gekke, extravagante en onwelvoeglijke uitgaven gedaan om mijn harde werken te 'compenseren'. Maar de effecten zijn steeds zeer tijdelijk.

Zin geeft dat niet aan het leven. Een goede dosis boeddhistische onthechting zou een grotere tevredenheid bieden dat weeral een nieuwe mercedes. Maar dat is sneller gezegd dat gedaan.

Maar voor de pure 'zin van het leven' moet je niets doen. Die is er gewoon. Het is een zin sui generis. Het louter bestaan vormt zijn eigen betekenis, zijn eigen zin. Het niet-bestaan heeft geen zin, geen betekenis maar het bewuste leven dat zich vragen kan stellen over zingeving heeft zo'n intrinsieke waarde dat het per definitie een zin heeft, zelfs als we een leven leiden zonder voor zingeving te kiezen.
Naar mijn mening heeft dat er veel mee te maken, net dat steeds meer werken en het bezitten van steeds duurdere 'dingen' de zin niet kan zijn. En wat ik merk is.... ik geniet niet van mijn huis, van mijn auto maar ik geniet ten volle van de weinige momenten dat ik met mijn gezin samen ben, dat is de zin van het leven. Je omringen met mensen die je leven zin geven, mensen die een slecht gevoel bij je nalaten zoveel mogelijk vermijden. Een heel eenvoudige maar effectieve regel.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 11:59   #29
marijke taffein
Provinciaal Statenlid
 
marijke taffein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 oktober 2004
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
mensen die een slecht gevoel bij je nalaten zoveel mogelijk vermijden. Een heel eenvoudige maar effectieve regel.
dat is vluchten maar dat bedoel ik nu net ... je kunt soms beter een afstand scheppen die voor anderen moeilijk is te overbruggen en er dan het beste van maken ....waar dat ook moge zijn
marijke taffein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 15:11   #30
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
God staat buiten deze discussie aangezien er zoiets als god niet bestaat.
Dus vertel eens over de zin van het leven zonder er geloofsperikelen bij te betrekken, als dit voor een gelovige tenminste zou lukken.
Toch een beetje zwak om geloofskwesties in dit debat te betrekken.
Zingeving is een metafysische vraag. Wat is het fundament van ons bestaan? Moeder, waarom leven wij? We kunnen enkel antwoorden met filosofische antwoorden (scepticisme, hedonisme, epicurisme, rationalisme, idealisme,...)

Het is kras dat je bij een vraag om zingeving de godsvraag al a priori uitsluit. Ik vind het betrekken van geloofskwesties (niet enkel geloof in een 'hoger zijnde' maar ook: geloof in ons leven, in een doel,...) helemaal niet zwak. Ook dat is een fundament om zingeving op te bouwen.

Bv: Genade vinden in God die ons met erbarmen draagt; of d.m.v. in 'Iets' kunnen vertrouwen dat ons aardse slijten toch zin heeft; of d.m.v. het oriënteren van ons leven op Jezus' leven en woorden om een "Hemel op aarde" (a.k.a. "Rijk Gods") te maken (in navolging van voorbeelden �* la M.Theresa).
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 15:19   #31
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Zingeving is een metafysische vraag. Wat is het fundament van ons bestaan? Moeder, waarom leven wij? We kunnen enkel antwoorden met filosofische antwoorden (scepticisme, hedonisme, epicurisme, rationalisme, idealisme,...)

Het is kras dat je bij een vraag om zingeving de godsvraag al a priori uitsluit. Ik vind het betrekken van geloofskwesties (niet enkel geloof in een 'hoger zijnde' maar ook: geloof in ons leven, in een doel,...) helemaal niet zwak. Ook dat is een fundament om zingeving op te bouwen.

Bv: Genade vinden in God die ons met erbarmen draagt; of d.m.v. in 'Iets' kunnen vertrouwen dat ons aardse slijten toch zin heeft; of d.m.v. het oriënteren van ons leven op Jezus' leven en woorden om een "Hemel op aarde" (a.k.a. "Rijk Gods") te maken (in navolging van voorbeelden �* la M.Theresa).
Mijn beste, iets als god bestaat niet.
Dus hiermee kan je absoluut al geen zin geven aan je leven...of leef je liever in een fantasiewereldje?
Het fundament van ons bestaan? Wat is het fundament van bestaan voor een koe, kip, grassprietje etc?

Laatst gewijzigd door jurgen79 : 12 februari 2007 om 15:20.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 15:24   #32
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Er is geen reden. We hebben geen "taak".
Toch wel. Parasiteren en wiet roken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 15:36   #33
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Mijn beste, iets als god bestaat niet.
Dus hiermee kan je absoluut al geen zin geven aan je leven...of leef je liever in een fantasiewereldje?
Het fundament van ons bestaan? Wat is het fundament van bestaan voor een koe, kip, grassprietje etc?
Goed Jurgen, voor jou bestaat god niet. Dan kan hij ook geen fundament vormen voor jouw leven.

Ik leef helemaal niet in een fantasiewereld. Ik ervaar God tenvolle als deel van de realiteit. Maar misschien moet ik zo bescheiden blijven om te zeggen dat Hij tenvolle deel maakt van mijn realiteit. Hij heeft zelfs een naam: 'Ik-ben-die-is'. Ik praat met Hem elke morgen en avond; Mmm ben ik dan schizofreen, en velen met mij?

Enfin, zingeving is voor een gelovige sowieso gemakkelijker dan voor een niet-gelovige. Existentialisme is verweven met de vraag van het hogere. Noch Don-Juan (het pure esthetisch leven) of Socrates (het pure ethische leven) kunnen een mens existentieel 100% verzadigen.
We kunnen het leven zien als gave of opgave, maar een gelovige ziet het leven als een overgave. Hij legt de betekenis van zijn leven in de handen van een hoger doel, en leeft van die genade. Hij vult zijn leven niet zelf existentieel in, maar laat zich vullen. Hij laat zich ten volle leiden en zijn leven richting en zin geven, met daarbij alle nodige vrijheid en verantwoordelijkheid.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 12 februari 2007 om 15:37.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 15:50   #34
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Goed Jurgen, voor jou bestaat god niet. Dan kan hij ook geen fundament vormen voor jouw leven.

Ik leef helemaal niet in een fantasiewereld. Ik ervaar God tenvolle als deel van de realiteit. Maar misschien moet ik zo bescheiden blijven om te zeggen dat Hij tenvolle deel maakt van mijn realiteit. Hij heeft zelfs een naam: 'Ik-ben-die-is'. Ik praat met Hem elke morgen en avond; Mmm ben ik dan schizofreen, en velen met mij?
Schizo is niet de juiste term...maar ik zal je dienen van antwoord : JA.
Voor de rest zijn wij op gebied van geloof tegenstanders dus ga er ook geen woorden meer aan vuil maken.
Heb er ook geen probleem mee dat mensen in deze fantasiewereld blijven hangen, ZOLANG ze mij maar met rust laten en mij mijn leven laten leiden op mijn manier.
Maar dat is blijkbaar nog altijd een vrij groot probleem aangezien ons hele beleidsapparaat nog altijd bevolkt is door mensen die in datzelfde fantasiewereldje leven zoals jij.
Kijk maar naar de uitspraken vandaag ivm halal vlees in A'pen
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 15:55   #35
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Schizo is niet de juiste term...maar ik zal je dienen van antwoord : JA.
Voor de rest zijn wij op gebied van geloof tegenstanders dus ga er ook geen woorden meer aan vuil maken.
Heb er ook geen probleem mee dat mensen in deze fantasiewereld blijven hangen, ZOLANG ze mij maar met rust laten en mij mijn leven laten leiden op mijn manier.
Maar dat is blijkbaar nog altijd een vrij groot probleem aangezien ons hele beleidsapparaat nog altijd bevolkt is door mensen die in datzelfde fantasiewereldje leven zoals jij.
Kijk maar naar de uitspraken vandaag ivm halal vlees in A'pen
Ik hoop dat u een onderscheid kunt maken tussen:
1) religieus fundamentalisme
en
2) aanvaarden van een God als bron van zingeving.

Want dan praten over twee compleet andere zaken.
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 16:00   #36
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
42
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 16:02   #37
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Ik hoop dat u een onderscheid kunt maken tussen:
1) religieus fundamentalisme
en
2) aanvaarden van een God als bron van zingeving.

Want dan praten over twee compleet andere zaken.
Vanuit mijn visie zijn dit 2 dezelfde dingen.
Waarom? Omdat het fundamentalistisch is om te denken dat er zoiets zou bestaan als goden, engeltjes, heilige geesten, een hemel en een hel.
Dus 2 compleet andere zaken? Denk het niet.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 16:09   #38
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Vanuit mijn visie zijn dit 2 dezelfde dingen.
Waarom? Omdat het fundamentalistisch is om te denken dat er zoiets zou bestaan als goden, engeltjes, heilige geesten, een hemel en een hel.
Dus 2 compleet andere zaken? Denk het niet.
Door deze twee gelijk te stellen maakt u net van uzelf een fundamentalist.
U vergeet dat er weldegelijk gelovigen zijn die kritisch rationalistisch zijn, niet in alles geloven, maar wel een God aanvaarden als grond van het zijn, die zin geeft aan hun leven.
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 16:15   #39
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Door deze twee gelijk te stellen maakt u net van uzelf een fundamentalist.
U vergeet dat er weldegelijk gelovigen zijn die kritisch rationalistisch zijn, niet in alles geloven, maar wel een God aanvaarden als grond van het zijn, die zin geeft aan hun leven.
Aha, nu ben ik de fundi omdat ik god afwijs? Lachen geblazen!
So be it, we gaan er nooit uitgeraken
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 16:20   #40
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Aha, nu ben ik de fundi omdat ik god afwijs? Lachen geblazen!
So be it, we gaan er nooit uitgeraken
Niet omdat u God afwijst, maar omdat u door twee verschillende groepen aan elkaar gelijk te stellen.

U stelt immers dat iemand die God aanvaardt = een fundi.
Dat is de werkelijkheid toch enorm veel geweld aandoen.
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be