Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2007, 16:23   #41
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Niet omdat u God afwijst, maar omdat u door twee verschillende groepen aan elkaar gelijk te stellen.

U stelt immers dat iemand die God aanvaardt = een fundi.
Dat is de werkelijkheid toch enorm veel geweld aandoen.
U bent begonnen over fundi's en dergelijke, niet ik.
Ik deel in geen verschillende groepen op, u doet dat.
Ik deel 2 groepen in : gelovigen en ongelovigen...meer niet.
En gelovigen zijn in mijn ogen 'gekken' of schizo's zoals u het zelf zegt.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 16:50   #42
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
En gelovigen zijn in mijn ogen 'gekken' of schizo's zoals u het zelf zegt.
Er zit toch wel een verschil tussen een levensstijl en een geestelijke aandoening.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 17:07   #43
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Het leven moet helemaal geen zin hebben.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 18:02   #44
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Er zit toch wel een verschil tussen een levensstijl en een geestelijke aandoening.
Toch maar een zeer dun lijntje daartussen lijkt me.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 19:07   #45
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter
 
GaRnaaLBeeR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Het leven moet helemaal geen zin hebben.
Dan maakt het voor u niet uit of u morgen doodvalt of niet?
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 19:20   #46
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

De zin van het leven: u op een zo plezant mogelijke manier eigenlijk kapotmaken om dan op het einde te kunnen zeggen dat ge gelééfd hebt
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 19:23   #47
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
De zin van het leven: u op een zo plezant mogelijke manier eigenlijk kapotmaken om dan op het einde te kunnen zeggen dat ge gelééfd hebt
Spijtig dat geloof en sommige maatschappelijke waarden dit in de weg staat.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 19:38   #48
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Spijtig dat geloof en sommige maatschappelijke waarden dit in de weg staat.
Dit staat alleen in de weg voor mensen die er zich druk in maken
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 20:05   #49
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
En voorwat zou je er het beste van maken, wat haalt het uitijndelijk uit?
Dieren willen eten, slapen, paren en voordat ze het weten liggen ze onder de grond, punt. Is dat de rede waarom we hier rondlopen, om onze behoeftes te voldoen, moet er geen rede zijn waarom we dat dan doen?
Wie zegt dat dieren dat willen? Wat we weten is dat de meesten het doen, net als de meeste mensen. Er zit geen zin aan het leven. Ja kan een zin zoeken. Als je "darwinian fitness" als het doel van het leven ziet dan is eten slapen en paren een goede combinatie. Het geinige is, dat de meeste mensen dat toch al doen, als we dat niet deden waren we uitgestorven. Kortom: je instincten weten wat het beste voor je is, en jij weet dat je je het prettigst voelt als je die instincten volgt. En precies daarom voel je je dan prettig.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 20:26   #50
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Ik volhardt in mijn standpunt dat zin en zingeving twee verschillende zaken zijn. Hedonisme, altruïsme, idealisme, Katholicisme, enz. kunnen zin geven aan een individueel leven, vanuit een persoonlijk standpunt.

Maar vanop een afstand het gehele Aardse leven bekijkend, is dat van geen tel. Dan wordt er niet gekeken naar individuele overtuigingen en driften maar naar het totaalbeeld. En dat totaalbeeld heeft het over een onvoorstelbaar mooie, fragiele levensboom die zich razendsnel ontwikkelt, vermenigvuldigt en diversifieert. Het leven is een waarheid. Het is voor ons dé waarheid. Het is onze bestemming en daarom alleen al heeft het zin.
Want als het leven geen zin zou hebben, heeft niets zin.
Dan zouden we gewoon op de grond moeten gaan liggen, wachtend op de dood. Maar... dat doen we niet, want elke vezel van ons wezen zegt dat dit bestaan zin heeft en daarom kunnen we het opbrengen om 's morgens steeds opnieuw op te staan als de wekker afgaat, om onze weg te zoeken met vallen en opstaan, goed wetende dat het een verloren strijd is die ooit zal eindigen in lijden en dood... En toch is het leven mooi.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 20:36   #51
Bazilfunk
Minister
 
Bazilfunk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat zou pas echt mogelijk zijn moesten we ni zoveel tijd op school en op t werk moeten doorbrengen. Het smoesje dat we een sleur nodig hebben op "pas echt van onze vrije tijd te genieten" moet wel een van de belachelijkste dingen zijn die ik ooit gehoord heb.
Dat van die school dat klopt, maar de rest van je leven heb jezelf in handen. Ik ben ook een tijdje in de val getrapt van werken om te leven maar heb op tijd stop gezegd. Het enige dat je daar mee doet is iemand anders zijn levensdroom mee helpen verwezenlijken. Ik verwezenlijk nu mijn eigen droom en amuseer me rot. Ik kan me voorstellen als je als bediende of arbeider werkt je je de zin van het leven inderdaad zou afvragen. Want wat is de zin van een leven dat ook door een machine kan gevuld worden.
__________________
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren,
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 20:43   #52
Bazilfunk
Minister
 
Bazilfunk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Dan maakt het voor u niet uit of u morgen doodvalt of niet?

Maakt dat voor u wel uit? Morgen, overmorgen, wat maakt het uit? Tis typisch menselijk om zich te bezondigen aan holle begrippen zoals tijd. Die paar jaar dat ge hier zijt is echt peanuts. De oudste mens is hoe oud? 122? Peanuts dus als je bekijkt hoelang deze aardkloot de zon al stalkt. Moest ge het niet beseffen ge zijt al bijna dood, het is al bijna over dus maak er het beste van want het duurt daarna nog een tiental jaar voor ge voor eeuwig vergeten zijt en ge zult het niet merken als je dood bent dus wat doet het er toe of het nu morgen, overmorgen of volgend jaar is. U bent voorbestemd om te sterven.
__________________
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren,
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 20:50   #53
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Maakt dat voor u wel uit? Morgen, overmorgen, wat maakt het uit? Tis typisch menselijk om zich te bezondigen aan holle begrippen zoals tijd. Die paar jaar dat ge hier zijt is echt peanuts. De oudste mens is hoe oud? 122? Peanuts dus als je bekijkt hoelang deze aardkloot de zon al stalkt. Moest ge het niet beseffen ge zijt al bijna dood, het is al bijna over dus maak er het beste van want het duurt daarna nog een tiental jaar voor ge voor eeuwig vergeten zijt en ge zult het niet merken als je dood bent dus wat doet het er toe of het nu morgen, overmorgen of volgend jaar is. U bent voorbestemd om te sterven.
Dat vind ik een zéér gevaarlijke redenering als we die consequent volgen. Want welk bezwaar kunnen we dan hebben tegen het doden van medemensen? Het maakt dan immers niet uit wanneer je sterft en het leven heeft toch geen zin.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 20:57   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Maar jongens toch!

De zin van het leven is u voortplanten en dood gaan.
Dat eerste luk bij vele al niet meer zonder hulp en dat laaste doen sommige veel te laat.

Al de rest is gewoon een spel dat je moet spelen en waar je moet van genieten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 21:00   #55
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Dat vind ik een zéér gevaarlijke redenering als we die consequent volgen. Want welk bezwaar kunnen we dan hebben tegen het doden van medemensen? Het maakt dan immers niet uit wanneer je sterft en het leven heeft toch geen zin.
Klopt toch?
Wat maakt een mens meer of minder uit? Maakt een koe meer of minder u iets uit? We zijn dieren hé...vergeet dat aub is niet meer.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 21:11   #56
Bazilfunk
Minister
 
Bazilfunk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Dat vind ik een zéér gevaarlijke redenering als we die consequent volgen. Want welk bezwaar kunnen we dan hebben tegen het doden van medemensen? Het maakt dan immers niet uit wanneer je sterft en het leven heeft toch geen zin.
Een gevaarlijke redenering? Ik denk dat u zich als mens nog een beetje teveel in het tijdperk bevindt van toen de zon nog rond de aarde draaide. Welk nut denkt u te hebben? U bevindt zich op een zeer klein bolletje in een immens groot heelal. Tijd is echt heel relatief vanuit ons standpunt want wie wil er niet binnen 2000 jaar nog herrinerd worden? Wel zelfs die 2000 jaar zijn een peulschil een onopgemerkt niemendalletje in de geschiedenis van ons heelal.

Kijk ne keer naar ne nest mieren en u kan zich inbeelden wat u ziet als u naar de aarde zou kijken. Allemaal mieren bezig met hun taak, ook hier zou elke toeschouwer zich afvragen waar die mieren toch mee bezig zijn.
__________________
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren,
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 22:29   #57
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Klopt toch?
Wat maakt een mens meer of minder uit? Maakt een koe meer of minder u iets uit? We zijn dieren hé...vergeet dat aub is niet meer.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Een gevaarlijke redenering? Ik denk dat u zich als mens nog een beetje teveel in het tijdperk bevindt van toen de zon nog rond de aarde draaide. Welk nut denkt u te hebben? U bevindt zich op een zeer klein bolletje in een immens groot heelal. Tijd is echt heel relatief vanuit ons standpunt want wie wil er niet binnen 2000 jaar nog herrinerd worden? Wel zelfs die 2000 jaar zijn een peulschil een onopgemerkt niemendalletje in de geschiedenis van ons heelal.

Kijk ne keer naar ne nest mieren en u kan zich inbeelden wat u ziet als u naar de aarde zou kijken. Allemaal mieren bezig met hun taak, ook hier zou elke toeschouwer zich afvragen waar die mieren toch mee bezig zijn.
Dus jullie hebben er totaal geen problemen mee dat er honderdduizenden mensen omkwamen tijdens de Rwandese genocide?
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 22:37   #58
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Dus jullie hebben er totaal geen problemen mee dat er honderdduizenden mensen omkwamen tijdens de Rwandese genocide?
Ja en nee...
Als je het vanuit een massa perspectief bekijkt niet nee.
Als je het hebt over de menselijke relaties die hierdoor kapot zijn gemaakt wel.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 19:26   #59
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

de zin van het leven bestaat niet.

Iedereen moet zelf een zin aan zijn leven geven.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 15:54   #60
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Wat moeten wij hier ijgenlijk berijken, waarom zou het uitmaken als ik is een gat door mijn kop schoot ( )?
Valt er mischien niets te berijken en is alles gewoon een toevalige samenloop van omstandigheden. Moeten we gewoonweg aanemen dat er wel iets is maar dat we het niet kunnen begrijpen en dat dan maar projecteren in een geloof?
1 Dit is een onderwerp voor de afdeling filosofie
2 Dit is eigenlijk geen onderwerp, want het leven heeft als dusdanig in het algemeen geen enkele zin.
3 Je kan het wel persoonlijk een zekere zin meegeven, bv door allerlei challenges en ambities.
4 Ik zou jouw leven heel zinvol ingevuld willen zien doordat je eens alle ij-fouten eruit begon te weren, zodat mijn taalgevoel niet zo erg meer onder
je geglei met ij en ei moet blijven leiden...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be