Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 februari 2007, 11:23   #41
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Hoe komt het dat iedereen tegenwoordig een mening heeft over Antwerpen ? Alsof Antwerpen plots van iedereen is geworden, en iedereen er alles van weet.
Ten eerste: waar ben je winkels gepasseerd ?
Ten tweede: ik geloof nooit (nooit!) dat er geen opschriften staan in het Nederlands op "heel wat winkels"...
Aan stadion van gba,daar ben ik langs zeer vele winkels gepasseerd en tis daar zeer erg gesteld.
En uw laatste zin in uw post;heb ik ergens beweerd dat er nergens geen nederlandse opschriften meer zouden zijn?Nope.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 11:30   #42
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
De oplossing in vrij eenvoudig: sleutel even aan het subsidiesysteem, a.k.a. sociale zekerheid... en er zal weer �* volonté nederlands geleerd worden.
Euh misschien, maar ze hebben nog steeds hun naam en uitzicht tegen.
En btw, er zijn zovele autochtonen die een job zoeken en geen geschikte vinden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Een beperking van de vrije migratie wordt noodzakelijk.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 11:40   #43
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Euh misschien, maar ze hebben nog steeds hun naam en uitzicht tegen.
En btw, er zijn zovele autochtonen die een job zoeken en geen geschikte vinden.
Hun naam doen ze ook nog steeds hun eigen aan;ze noemen hun kinderen bijna allemaal mohammed
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 11:41   #44
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Aan stadion van gba,daar ben ik langs zeer vele winkels gepasseerd en tis daar zeer erg gesteld.
En uw laatste zin in uw post;heb ik ergens beweerd dat er nergens geen nederlandse opschriften meer zouden zijn?Nope.
Toch wel. Je zegt dat je alleen kan zien wat de winkel is, door binnen te kijken. Dus staan er toch geen Nederlandse opschriften op die "heel wat winkels" van je ?
En natuurlijk is dat afhankelijk van wijken, maar dat is toch geen probleem, voor de liberale rakkers, hier ? De klanten vragen ook arabische opschriften, en geldgewin is koning...
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 11:41   #45
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Hun naam doen ze ook nog steeds hun eigen aan;ze noemen hun kinderen bijna allemaal mohammed
Omdat zij mohemmed heten mogen ze gediscrimineerd worden ? Wij noemen onze kinderen bijna nooit mohammed, mogen wij dan gediscrimineerd worden door hen ?
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 11:50   #46
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Omdat zij mohemmed heten mogen ze gediscrimineerd worden ? Wij noemen onze kinderen bijna nooit mohammed, mogen wij dan gediscrimineerd worden door hen ?
Manneke,ik heb toch nergens gezegd dat ze gediscrimineerd mogen worden,leer lezen.
Ik heb gezegd dat ze beter eens een andere naam kiezen inplaats van allemaal mohammed.

De neger die ik ken noemt kevin,snappie?
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 11:51   #47
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Toch wel. Je zegt dat je alleen kan zien wat de winkel is, door binnen te kijken. Dus staan er toch geen Nederlandse opschriften op die "heel wat winkels" van je ?
En natuurlijk is dat afhankelijk van wijken, maar dat is toch geen probleem, voor de liberale rakkers, hier ? De klanten vragen ook arabische opschriften, en geldgewin is koning...

De klanten vragen arabische opschriften?De moslims zal je wel bedoelen.

Ik vind zoiets niet kunnen;arabisch is hier al helemaal geen officiele landstaal.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:00   #48
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Manneke,ik heb toch nergens gezegd dat ze gediscrimineerd mogen worden,leer lezen.
Ik heb gezegd dat ze beter eens een andere naam kiezen inplaats van allemaal mohammed.

De neger die ik ken noemt kevin,snappie?
Manneke ?

Het ging erover dat ze niet werken/geen werk vinden/steun trekken. Steve antwoordde daarop dat dat ook komt door hun naam. En jij antwoordt daarop dat ze zichzelf dat aandoen.
Dus zeg je dat ze zichzelf die discriminatie op basis van naam aandoen. Dat is bijna hetzelfde als discriminatie op basis van naam goedkeuren, en zeggen dat ze maar een andere naam moeten kiezen. Snappie ?
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:01   #49
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
De klanten vragen arabische opschriften?De moslims zal je wel bedoelen.

Ik vind zoiets niet kunnen;arabisch is hier al helemaal geen officiele landstaal.
Tuurlijk. De moslims vragen arabische opschriften. Als dat je klanten zijn, zijn dat je klanten.
Maar het kan ook niet. Wie weet leer je nog iets bij ?
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:04   #50
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

[quote=Ozymandias;2436696]Toch wel. Je zegt dat je alleen kan zien wat de winkel is, door binnen te kijken. Dus staan er toch geen Nederlandse opschriften op die "heel wat winkels" van je ?
En natuurlijk is dat afhankelijk van wijken, maar dat is toch geen probleem, voor de liberale rakkers, hier ? De klanten vragen ook arabische opschriften, en geldgewin is koning...[/quote]

De term 'liberale rakkers' vind ik een grof en laag scheldwoord voor een situatie waar Vlamingen gewoon proberen hun eigen taal te beschermen. Vlamingen hebben geen recht op een eigen land, dat weten we al, want minderheden tellen voor sommigen absoluut niet mee. Vlamingen weten zich niet (meer) gesteund door een fenomeen gelijkaardig als de moslim-religie die in staat is een sterke solidariteit tussen honderden miljoenen moslims te bewerkstelligen. Mooi voor hen, maar vanuit dergelijke positie het bijna komen uitspuwen zonder enig begrip voor een handvol Vlamingen
is laag bij de grond. Het is een mentaliteit die in niks beter is dan het fascisme dat jij zogezegd probeert tegen te gaan. Het is de ideologie van de moreel superieuren.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:06   #51
teddy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Ik vind zoiets niet kunnen;arabisch is hier al helemaal geen officiele landstaal.
... en laten we dan van de wel maatschappelijk aanvaardde Chinees de chinese tekens van hun ramen halen, of wat met de Italiaan om de hoek,... (cynische opmerking voor alle duidelijkheid)

Waarom mag een winkel die hoofdzakelijk arabische producten verkoopt dan ook niet in het arabisch op zijn vensters adverteren?

maar we dwalen af van het onderwerp... so what als leerlingen thuis geen Nederlands spreken. Bij inschrijvingen dienen de ouders een verklaring te tekenen waarbij ze verklaren wat thuis de voertaal is. Aangezien dit gelinkt is aan het gelijk onderwijskansenbeleid en bijgevolg scholen hier subsidies voor krijgen voor het aantal personen dat hier "andere dan nederlands invult", durf ik mij hardop af te vragen in hoeverre dit door de scholen niet gepuscht wordt. (allee mevrouwke, ge spreekt thuis toch niet aleen NL hé, we zullen rap andere aanduiden, okee)

Zolang in de school Nederlands gesproken wordt, zelfs tijdens de lessen islamitische godsdienst, is er geen probleem. Ik ken trouwens Antwerpse scholen waar het spreken van een andere taal op bvb de speelplaats onder de leerlingen in het schoolreglement verboden is

Het is natuurlijk wel zo dat leerlingen die thuis totaal geen nederlands spreken sowieso een taalachterstand oplopen.

Laatst gewijzigd door teddy : 15 februari 2007 om 12:07.
teddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:06   #52
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Tuurlijk. De moslims vragen arabische opschriften. Als dat je klanten zijn, zijn dat je klanten.
Maar het kan ook niet. Wie weet leer je nog iets bij ?
Noem jij dat zich integreren door hen alles toe te laten?Door alles in hun taal te laten doen ect...???
Integendeel.
Of gaan ze ook al als ze naar de decascoop hun eisen gaan stellen en dat er arabische ondertiteling moet komen?
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:09   #53
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Noem jij dat zich integreren door hen alles toe te laten?Door alles in hun taal te laten doen ect...???
Integendeel.
Of gaan ze ook al als ze naar de decascoop hun eisen gaan stellen en dat er arabische ondertiteling moet komen?
Als dat een bioscoop is van welke de eigenaar zegt dat ze vooral arabisch-sprekende klanten willen aantrekken, dan zou die dat kunnen doen. Of dat commercieel gezien een slimme zet is, durf ik te betwijfelen. Dat bedoelde ik dus met "geldgewin is koning". Zo hebben we het ernaar gemaakt...

En trouwens, gaat mijn Nederlands erop achteruit als mijn Arabisch erop vooruit gaat ? Nee. Waarom zou dat bij hen zo zijn ? Waarom mag je het hen niet gemakkelijker maken, om een begin te vinden, een houvast ?

Laatst gewijzigd door Ozymandias : 15 februari 2007 om 12:10.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:15   #54
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Manneke ?

Het ging erover dat ze niet werken/geen werk vinden/steun trekken. Steve antwoordde daarop dat dat ook komt door hun naam. En jij antwoordt daarop dat ze zichzelf dat aandoen.
Dus zeg je dat ze zichzelf die discriminatie op basis van naam aandoen. Dat is bijna hetzelfde als discriminatie op basis van naam goedkeuren, en zeggen dat ze maar een andere naam moeten kiezen. Snappie ?
Steun trekken?Dat doen ze meer dan genoeg of denk je nu echt dat ze geen dopgeld/ocmw geld krijgen,lol.Het zijn de nrs 1 op dat gebied.
Vele moslimvrouwen mogen zelfs niet eens van hun man gaan werken.

Dat ze geen werk vinden is onzin;wie moeite doet zal vinden.Ik heb ook al heel wat moeite moeten doen om aan werk te geraken maar jij denkt dat alleen allochtonen problemen ondervinden,niets is minder waar beste vriend,ik heb zelf 1,5j op den dop gezeten en af en toe eens met interim aan de slag geraakt maar voor vast werk heb ik dus zeer lang moeten wachten en ja,in sommige bedrijven/werkplaatsen hebben ze ook ferm met mijn voeten gerammeld maarja,ik kan niet mee de woordjes racist/racisme afkomen natuurlijk dus als vlamingen zo'n dingen tegen komen,daar heeft men geen oor naar.

Bij ons komen er dag in dag uit niet anders dan allochtonen bij,das zelfs niet te doen bij ons en er werken er ondertussen zelfs al heel veel vaste allochtonen bij ons.Wie zoekt die vind en wie wil werken zal uiteindelijk aan werk geraken.

Maar zoals ook bij mij op het werk zijn er heel wat moslims bij die er nog maar een aantal dagen zijn en de chef/baas wijst er deze bv gewoon op dat ze dit of dat moeten doen,het staat hen dan niet aan en weet je wat ze zeggen;yep,onze chef zou opeens een racist zijn volgens die lieve moslimpkes,ttss.Telkens hen iets niet aanstaat of ze erop gewezen worden dat ze iets verkeerds doen dan zijn ze der zenne mee hun racist/racisme gedoe,de mensen zijn dat bij ons kotsbeu want er is helemaal niemand die iets verkeerds laat staan racistisch die die mannen had gezegd.

Het woordje racist/racisme word dag in dag uit misbruikt door allochtone jongeren en ze weten dat ze door mensen zoals u en dat centrum van gelijke kansen er zeer sterk mee staan en er 9/10 keer altijd als winnaar uikomtn.

Stel nu dat ik straks opeens ruzie krijg op straat en dit terwijl ik niets verkeerds heb gedaan maar die allochtoon begint mij zonder enige reden mij te slaan en ik verdedig mij en haal de overhand en de flikken komen af en er staan dan net ervoor 1-2 getuigen;wie denk je dat er zal winnen?Yep,die allochtoon zal het halen want hij zal vlug er leugens gaan bijhalen en zal zoals goeie gewoonte beweren dat ik hem zou uitgemaakt hebben van aap en wat weet ik nog allemaal,ik zou dus racistische zaken hebben gezegd tegen hem terwijl er al helemaal niets van aan is en ze zullen die allochtoon sowieso geloven.

Zo gaat dat er hier aan toe,dit is de realiteit.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:18   #55
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Als dat een bioscoop is van welke de eigenaar zegt dat ze vooral arabisch-sprekende klanten willen aantrekken, dan zou die dat kunnen doen. Of dat commercieel gezien een slimme zet is, durf ik te betwijfelen. Dat bedoelde ik dus met "geldgewin is koning". Zo hebben we het ernaar gemaakt...

En trouwens, gaat mijn Nederlands erop achteruit als mijn Arabisch erop vooruit gaat ? Nee. Waarom zou dat bij hen zo zijn ? Waarom mag je het hen niet gemakkelijker maken, om een begin te vinden, een houvast ?
Het gaat niet om mij.Het gaat hem om de mensen die naar hier komen of hier al ruime tijd wonen maar nog steeds niet onze taal machtig zijn of nog steeds te gebrekkig is.
Door overal arabische opschriften gaan te gebruiken,dit zal echt niet helpen met de integratie en laten we maar eens duidelijk maken aan hen dat wij hier geen turkije/marokko zijn maar dat wehier in vlaanderen leven en wij andere manier van leven hebben en gewoontes en ze moeten zich daar aan aanpassen.

Wij moeten het hen makkelijker maken maar zij moeten ook willen en dat doe je dus niet door arabische opschriften maar door hen nederlandse lessen te geven enz....Maar als ze er niet willen naartoe gaan of er dus hun voeten aanvegen,tja,waarom zouden wij daarvoor moeten opdraaien?
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:27   #56
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Als dat een bioscoop is van welke de eigenaar zegt dat ze vooral arabisch-sprekende klanten willen aantrekken, dan zou die dat kunnen doen. Of dat commercieel gezien een slimme zet is, durf ik te betwijfelen. Dat bedoelde ik dus met "geldgewin is koning". Zo hebben we het ernaar gemaakt...

En trouwens, gaat mijn Nederlands erop achteruit als mijn Arabisch erop vooruit gaat ? Nee. Waarom zou dat bij hen zo zijn ? Waarom mag je het hen niet gemakkelijker maken, om een begin te vinden, een houvast ?
Dat heeft men in de jaren '60 in de faciliteitengemeenten rond Brussel ook gedaan: de Franstaligen de mogelijkheid gegeven voor sommige administratieve zaken hun eigen taal te gebruiken, zodat ze zich makkelijker zouden kunnen aanpassen. De geschiedenis leert ons dat juist het omgekeerde gebeurd is. De Franstaligen hebben zich niet aangepast, vormen ondertussen de meerderderheid in de gemeenten en eisen nu een aanpassing van de taalwetgeving 'aan de realiteit'. Als je Arabischsprekenden dan dezelfde mogelijkheden geeft, wat zegt je dat zij anders gaan handelen en het voor hen een extra stimulans gaat betekenen om Nederlands te leren? Als men toch aan hun wensen tegemoet komt?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 15 februari 2007 om 12:27.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:28   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Noem jij dat zich integreren door hen alles toe te laten?Door alles in hun taal te laten doen ect...???
Integendeel.
Of gaan ze ook al als ze naar de decascoop hun eisen gaan stellen en dat er arabische ondertiteling moet komen?

1: een arabier mag gerust een eigen cinemazaal opendoen waar ze arabische ondertitels geven.
2: Een arabier mag gerust een eigen winkel opendoen waar arabisch op de vitrines staat, net als ook chinese restaurants dat al jaar en dag mogen doen (en niemand die kloeg).

Het gaat ook niet om hun recht om hun taal te mogen gebruiken maar om een totaal gebrek aan sociaal beleid waardoor getto's worden gevormd. Een arabische winkel is één ding, een hele wijk waar al het allochtoon uitschot wordt samengegooid en die zich op den duur als een apart etnisch eiland gaat afzetten tegen de omgeving is een accuut probleem. Dat is zelfs geen multicultuur meer, dat is een verzameling van naast elkaar levende monoculturen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 13:12   #58
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Zo gaat dat er hier aan toe,dit is de realiteit.
Zo, en ik dacht dat het een fictief voorbeeld was, vol veronderstellingen en vooroordelen. Maar blijkbaar is dat de realiteit
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 15:42   #59
Wimpeus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
En trouwens, gaat mijn Nederlands erop achteruit als mijn Arabisch erop vooruit gaat ? Nee. Waarom zou dat bij hen zo zijn ? Waarom mag je het hen niet gemakkelijker maken, om een begin te vinden, een houvast ?
Om eerlijk te zijn, snap ik deze redenering niet.
Uw Nederlands gaat er inderdaad niet op achteruit als uw kennis van het Arabisch toeneemt, net zoals de kennis van het Arabisch bij bepaalde allochtonen niet zal achteruit gaan als ze Nederlands leren. Maar wat bedoelt u hier in feite mee ?

Het probleem binnen het onderwijs ligt er niet in of het de allochtonen makkelijker of moeilijker dient gemaakt te worden, het probleem ligt bij de kwaliteit van het onderwijs zelf.
Als uw kinderen in een klas zitten met allochtonen dewelke onze taal nog niet meester zijn, dan zal het niveau van het onderwijs dienen aangepast te worden naar beneden toe om zodoende de leerlingen met een taalachterstand ook een gelijke kans te geven om de inhoud der lessen te kunnen volgen. Op zich is dit natuurlijk geen slechte zaak doch het gevolg zal zijn dat uw kinderen eveneens onderwijs genieten op een lager en trager niveau waardoor zij op hun beurt een leerachterstand zullen opdoen in vergelijking met bv. leerlingen die zich ergens in de rand op een compleet witte school bevinden.

Het onderwijs zal nog sociaal voelend genoeg zijn om mensen met een achterstand (zoals desgevallend uw kinderen) zoveel mogelijk te begeleiden, het bedrijfsleven zal daarentegen veel minder begripvol zijn.
Dit bedrijfsleven bestaat in ons land vooral uit een kennis-en diensteneconomie zodat een degelijk onderwijs juist de sleutel is van onze economie en van onze welvaart. Ons onderwijs is vandaag de dag nog steeds uitermate sterk doch indien men hierop begint toe te geven, zijn de fundamenten gelegd waarop onze economie wordt kapotgeconcurreerd door andere buitenlandse kenniseconomieën.

Een taalachterstand op school is hoe dan ook nefast, zowel voor de betrokkene zelf als voor diens omgeving.
Spijtig genoeg bestaat de politiek correcte reactie er juist in om deze taalachterstand zoveel mogelijk te steunen.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 16:13   #60
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
Om eerlijk te zijn, snap ik deze redenering niet.
Uw Nederlands gaat er inderdaad niet op achteruit als uw kennis van het Arabisch toeneemt, net zoals de kennis van het Arabisch bij bepaalde allochtonen niet zal achteruit gaan als ze Nederlands leren. Maar wat bedoelt u hier in feite mee ?
Dat is vrij simpel. Ik bedoel ermee dat het gebruik van het Arabisch altijd synoniem wordt gesteld aan een onkunde van de Nederlandse taal. Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Omdat ze thuis een andere taal spreken, wil het nog niet zeggen dat ze geen Nederlands "machtig" zijn.

Citaat:
Het probleem binnen het onderwijs ligt er niet in of het de allochtonen makkelijker of moeilijker dient gemaakt te worden, het probleem ligt bij de kwaliteit van het onderwijs zelf.
Dat is nog maar zeer de vraag. Jij stelt het voor alsof dat een vaststaand feit is. Lees even mee:

Citaat:
Als uw kinderen in een klas zitten met allochtonen dewelke onze taal nog niet meester zijn, dan zal het niveau van het onderwijs dienen aangepast te worden naar beneden toe om zodoende de leerlingen met een taalachterstand ook een gelijke kans te geven om de inhoud der lessen te kunnen volgen.
Dit is op zich al een uiterst dubieuze stelling. Je zegt dus dat kinderen die geen Nederlands begrijpen gemakkelijker een lager niveau van wiskunde zullen begrijpen dan een hoger niveau ? ALS ze al geen Nederlands begrijpen, heeft dat toch alleen weerslag op het niveau van het Nederlands. De wiskunde wordt dan wel of niet begrepen, het is niet zo dat het beter te begrijpen is als de wiskunde eenvoudiger wordt. Snap je ?

Citaat:
Op zich is dit natuurlijk geen slechte zaak doch het gevolg zal zijn dat uw kinderen eveneens onderwijs genieten op een lager en trager niveau waardoor zij op hun beurt een leerachterstand zullen opdoen in vergelijking met bv. leerlingen die zich ergens in de rand op een compleet witte school bevinden.
Of dat het gevolg is, is dus maar zeer te betwijfelen, nietwaar ? En de kinderen die naar een gemengde school zijn geweest, kunnen ook in een gemengd bedrijf aan de slag, omdat ze Arabisch hebben opgevangen op de speelplaats. Meertaligheid is zonder meer een pluspunt op de markt.

Citaat:
Het onderwijs zal nog sociaal voelend genoeg zijn om mensen met een achterstand (zoals desgevallend uw kinderen) zoveel mogelijk te begeleiden, het bedrijfsleven zal daarentegen veel minder begripvol zijn.
Dit bedrijfsleven bestaat in ons land vooral uit een kennis-en diensteneconomie zodat een degelijk onderwijs juist de sleutel is van onze economie en van onze welvaart. Ons onderwijs is vandaag de dag nog steeds uitermate sterk doch indien men hierop begint toe te geven, zijn de fundamenten gelegd waarop onze economie wordt kapotgeconcurreerd door andere buitenlandse kenniseconomieën.
Niemand hoeft er ook op toe te geven. Zie hierboven.

Citaat:
Een taalachterstand op school is hoe dan ook nefast, zowel voor de betrokkene zelf als voor diens omgeving.
Spijtig genoeg bestaat de politiek correcte reactie er juist in om deze taalachterstand zoveel mogelijk te steunen.
Nee, de taalachterstand moet uiteraard niet gesteund worden. En uiteraard is een taalachterstand nefast. Dat behoeft geen betoog. Maar de gevolgen die jij er aan wilt vastknopen zijn niet zo duidelijk als je zelf wel denkt.
De gevolgen zijn er vooral voor de betrokkene, wat niet wegneemt dat er iets aan gedaan moet worden. Bijvoorbeeld verplichte lessen voor kinderen die minder scoren dan een bepaald percentage, en lessen voor hun ouders. Daar ben ik zeker geen tegenstander van.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be