Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2007, 14:29   #1
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard ouders vervolgs wegens niet goed geplaatst babystoeltje in de auto!

Typisch belgisch en helemaal onlogisch.

Een koppel dat in 2004 hun 7 maanden oude dochtertje verloor word nu vervolgd omdat ze het babystoeltje verkeerd hadden geplaatst in de auto.

En dit terwijl het ongeluk niet door hun veroorzaakt werd.

Voor het koppel is het verlies van hun dochtertje een ware hel geweest en ik denk dat men geen zwaarder straf kan krijgen dan het verliezen van je eigen kind door een dom en tragisch ongeluk dat ook nog niet eens je eigen schuld was.

Maar neen, de ouders worden andermaal geconfronteerd met hun lijden en riskeren er bovenop nog eens een extra straf te krijgen.

Ik vraag me echt af waar de prioriteiten liggen van justitie? Is dit rechtvaardigheid?

Niemand weet tegenwoordig nog wat en hoe het allemaal moet inzake de verkeerswetgeving. het veranderd bij manier van spreken bijna dagelijks.
Ook is er zoveel verschil in kinderstoeltjes en zijn de handleidingen niet altijd even duidelijk over hoe zoiets in de auto correct moet geplaatst worden, hoe kan het ook anders als zelfs de wet niet duidelijk is inzake deze materie maar toch worden nu deze ouders vervolgd wegens het niet goed plaatsen van zo'n stoeltje terwijl het kindje stevig vast zat en zelfs na het ongeluk nog vast in het stoeltje zat.Wat kan je nog meer verlangen?

Neen, het is weer maar duidelijk dat justitie gewone alledaagse mensen moet kunnen pesten en doen lijden terwijl de echte daders niet worden vervolgd en ga zo maar door

pure waanzin noem ik dit
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 14:48   #2
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Dood door schuld noemt men zoiets. Het is tragisch voor het echtpaar, maar als het echt hun schuld is dat het kind niet goed vastzat is het terecht dat er tot vervolging wordt overgegaan.
De rechter zal in de strafmaat wel rekening houden met het verlies van hun dochter.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 15:47   #3
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dood door schuld noemt men zoiets. Het is tragisch voor het echtpaar, maar als het echt hun schuld is dat het kind niet goed vastzat is het terecht dat er tot vervolging wordt overgegaan.
De rechter zal in de strafmaat wel rekening houden met het verlies van hun dochter.
het zal jouw kind maar zijn dat sterft doordat een ander je aanrijd zeker? eens kijken of je dan nog die mening aan gedaan bent.

je moet weten dat het kind nog vastzat in zijn stoeltje en ook het stoeltje zat vast enkel de plaatsing inzake de rugleuning was verkeerd
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 15:52   #4
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Tja, een gewone mens is belangerijker om te vervolgen dan de echte criminelen.

Wat wil je wanneer de grootdt gangsterslet aan het hoofd staat van justitie
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 16:19   #5
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
het zal jouw kind maar zijn dat sterft doordat een ander je aanrijd zeker? eens kijken of je dan nog die mening aan gedaan bent.
Tuurlijk ben ikd an een andere mening aangedaan, ik ga het dan echt niet toejuichen dat ik vervolgd wordt
Citaat:
je moet weten dat het kind nog vastzat in zijn stoeltje en ook het stoeltje zat vast enkel de plaatsing inzake de rugleuning was verkeerd
Al shet slechts zo'n klein detail is, dan zal de rechter daar ook wel rekening mee houden.

Ik zal het echt niet toejuichen als dat echtpaar maanden in de cel beland, maar als ouder heb je wel een zorgplicht naar je kinderen toe en als door jouw schuld je kind niet veilig in de auto zat, dan is het niet meer dan normaal dat je daar voor bestraft wordt.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 18:50   #6
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Zou de overheid financieel zodanig op het tandvlees zitten dat het nodig is ook die mensen een boete (en uiteraard gerechtskosten) aan te smeren?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 20:14   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

't is wel iets nieuws denk ik, mensen nu al beginnen vervolgen voor de slachtoffers in eigen auto. Dan nog voor uw eigen kinderen.
Volgens mij is daar één een kwijt
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 21:10   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik weet zo nog niet of dat niet terecht is dat die mensen het eens mogen gaan uitleggen voor de rechter.

Stel dat die ouders hunne kleine in dat kinderstoeltje gezet hebben, maar dat stoeltje helemaal niet vastgeklikt hebben met de veiligheidsgordel !!
Dat is vragen om uwe kleine bij het minste aksident door de voorruit te laten kieperen.

Het heeft me in ieder geval verwonderd dat die journalist in de zeverende dag enkele malen herhaald heeft dat het parket van Oudenaarde niet wereldvreemd is. Hij heeft niks uitgelegd waarom die niet wereldvreemd zouden zijn, en er werden hem daarover geen vragen gesteld .... dus hij moet van iets meer weten, vermoed ik zo.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 21:15   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Het was een ongeluk,ik zie geen één ouder zijn kindje opzettelijk slecht vast zetten in een kinderzitje(of het zitje fout plaatsen)
Hebben deze mensen nu nog niet genoeg verdriet dat men ze moet gaan vervolgen?
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 21:35   #10
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Het was een ongeluk,ik zie geen één ouder zijn kindje opzettelijk slecht vast zetten in een kinderzitje(of het zitje fout plaatsen)
Uiteraard was het een ongeluk, maar als het ongeluk (of in dit geval de dodelijke afloop) het gevolg is van menselijk falen, dan is er ook sprake van een strafbaar feit.
Citaat:
Hebben deze mensen nu nog niet genoeg verdriet dat men ze moet gaan vervolgen?
Deze mensen hebben vast en zeker genoeg geleden, maar het kan en mag niet zo zijn in een rechtstaat dat er niet tot vervolging wordt overgegaan door zo'n subjectief iets.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 21:35   #11
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Het was een ongeluk,ik zie geen één ouder zijn kindje opzettelijk slecht vast zetten in een kinderzitje(of het zitje fout plaatsen)
Hebben deze mensen nu nog niet genoeg verdriet dat men ze moet gaan vervolgen?
nalatigheid .... zegt u dat ietske, duveltje ?


tussen een 'ongeluk' en'opzettelijk iets doen opdat er iets zou gebeuren' ligt er nog een wereld van verschil

denk eens na... hoeveel ouders zijn er niet die bv hun kinderen niet vastzetten ?
willen die hun kroost dood ?
absoluut niet natuurlijk ...
maar je kan ze wel verantwoordelijk stellen als er wat zou gebeuren, niet ?
en men zal dat doen... zowel de gerechtelijke instanties als de maatschappelijke consensus zullen dat eisen, ongeacht hun verdriet, dat er ongetwijfeld zal zijn

dit geval is natuurlijk vele male subtieler waar wij slechts flarden van opvangen van wat er werkelijk gaande was/is
maar is het niet voorstelbaar dat die ouders inderdaad in de 'fout' gegaan zijn ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 21:40   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Uiteraard was het een ongeluk, maar als het ongeluk (of in dit geval de dodelijke afloop) het gevolg is van menselijk falen, dan is er ook sprake van een strafbaar feit.

Deze mensen hebben vast en zeker genoeg geleden, maar het kan en mag niet zo zijn in een rechtstaat dat er niet tot vervolging wordt overgegaan door zo'n subjectief iets.
En nog,het moet nog maar blijken dat het kinderzitje fout was geplaatst hé,er is nog niets bewezen hé,ik leef mee met het verdriet van die mensen .....
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 21:43   #13
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
nalatigheid .... zegt u dat ietske, duveltje ?


tussen een 'ongeluk' en'opzettelijk iets doen opdat er iets zou gebeuren' ligt er nog een wereld van verschil

denk eens na... hoeveel ouders zijn er niet die bv hun kinderen niet vastzetten ?
willen die hun kroost dood ?
absoluut niet natuurlijk ...
maar je kan ze wel verantwoordelijk stellen als er wat zou gebeuren, niet ?
en men zal dat doen... zowel de gerechtelijke instanties als de maatschappelijke consensus zullen dat eisen, ongeacht hun verdriet, dat er ongetwijfeld zal zijn

dit geval is natuurlijk vele male subtieler waar wij slechts flarden van opvangen van wat er werkelijk gaande was/is
maar is het niet voorstelbaar dat die ouders inderdaad in de 'fout' gegaan zijn ?
Rechtbank heeft nog niet geoordeeld,en jij bent er al met Uw veroordeling?nee zo werkt dat niet ze

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 18 februari 2007 om 21:45.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 21:45   #14
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
En nog,het moet nog maar blijken dat het kinderzitje fout was geplaatst hé,er is nog niets bewezen hé,
Daar is zo'n proces goed voor, daar wordt besloten of ze schuldig zijn.
Citaat:
ik leef mee met het verdriet van die mensen .....
Ik ook hoor.


Ik zou het echter wel een slechte zaak vinden als we voor dit verdriet het gelijkheidsbeginsel van onze rechtstaat opzij schuiven.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 22:15   #15
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Daar is zo'n proces goed voor, daar wordt besloten of ze schuldig zijn.


Ik ook hoor.


Ik zou het echter wel een slechte zaak vinden als we voor dit verdriet het gelijkheidsbeginsel van onze rechtstaat opzij schuiven.
ER zijn twee mogelijkheden,seponering,of vrijspraak,met als echt slachtoffers de ouders,in beide gevallen zijn zij de verliezen ,verlies hun eigen " kind"
Tja........
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 22:54   #16
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Ik heb zelf een babytje van 4 maanden en heb dus ook zo'n autostoeltje. Als je dat stoeltje koopt dan neem je even de tijd om de handleiding te lezen en zorg je ervoor dat het goed geïnstalleerd is. Daarna nog even uitleggen aan vrouwlief hoe je het exact plaatst en het is in orde. Als je dit niet over hebt voor je kroost mag je dat gerust eens gaan uitleggen aan de rechter. Het is allemaal niet zo moeilijk, het kost gewoon één keer wat tijd. Als je dat niet over hebt voor je kind dan vrees ik dat je ooit de brokken moet lijmen.

Je zorgt resoluut voor de maximaal haalbare veiligheid voor je kind. Je koopt goede autostoeltjes, zorgt voor een veilige auto en zelf voor veilig rijgedrag. Een ongeval kan altijd gebeuren, maar dan zorg je ervoor dat de gevolgen zo beperkt mogelijk blijven. Een correcte plaatsing van het autostoeltje hoort daarbij.

Voor de muggezifters. Ik gebruik momenteel geen 'autostoel', maar een goedgekeerde contraptie om een maxi-cosi te monteren in de auto, op 4 maand kunnen ze nog niet in een autostoel zitten. De complexiteit om iets dergelijks in de auto te monteren is niet gering, maar voor iedereen haalbaar mits een tiental minuten studie.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 22:55   #17
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

ik denk dat je als normale ouder geen ergere straf kunt krijgen dan het verliezen van je eigen kind.

En zeker als de oorzaak van het verlies bij een ander ligt want laten we niet vergeten dat iemand hun had aangereden?

Dat het gerecht nu deze ouders wilt vervolgen tart gewoon alle verbeelding en stelt het nut van de rechtspraak nog meer in vraag als men weet dat moordenaars en verkrachters nog niet eens vervolgd worden voor hun daden.


De mens heeft de wetten zelf ontworpen om hun te beschermen en te dienen niet opdat diezelfde wetten zouden gebruikt worden om mensen te treiteren.
een beetje meer menselijkheid inzake justitie mag wel eens.

Deze ouders hebben hun straf al lang gehad en dat was het verlies van hun dochtertje en als dit nog niet genoeg is waarom geven we moordenaars en verkrachters die bewust hun slachtoffer doden en of mishandelen amper 7 jaar celstraf waarvan ze dikwijls maar de helft van zitten???word het dan niet tijd dat we voor de echte moordenaars en verkrachters de doodstraf terug invoeren en levenslang ook echt levenslang is???

hoe onlogisch is de samenleving geworden?
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 23:01   #18
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Met dit proces kan misschien een voorbeeld worden gesteld, al krijgen ze maar een straf met uitstel toch zullen de mensen beseffen dat ze een zekere verantwoordelijkheid hebben.
Ik zie geregeld ouders rondrijden waarvan de kinderen in het midden van de achterbank zitten zonder gordel. Als mama of papa iets te hard moet stoppen vliegt dat kind recht door de voorruit natuurlijk.
Sommige ouders moeten echt wat meer verantwoordelijkheidsgevoel kweken in de auto hoor.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 23:03   #19
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik heb zelf een babytje van 4 maanden en heb dus ook zo'n autostoeltje. Als je dat stoeltje koopt dan neem je even de tijd om de handleiding te lezen en zorg je ervoor dat het goed geïnstalleerd is. Daarna nog even uitleggen aan vrouwlief hoe je het exact plaatst en het is in orde. Als je dit niet over hebt voor je kroost mag je dat gerust eens gaan uitleggen aan de rechter. Het is allemaal niet zo moeilijk, het kost gewoon één keer wat tijd. Als je dat niet over hebt voor je kind dan vrees ik dat je ooit de brokken moet lijmen.

Je zorgt resoluut voor de maximaal haalbare veiligheid voor je kind. Je koopt goede autostoeltjes, zorgt voor een veilige auto en zelf voor veilig rijgedrag. Een ongeval kan altijd gebeuren, maar dan zorg je ervoor dat de gevolgen zo beperkt mogelijk blijven. Een correcte plaatsing van het autostoeltje hoort daarbij.

Voor de muggezifters. Ik gebruik momenteel geen 'autostoel', maar een goedgekeerde contraptie om een maxi-cosi te monteren in de auto, op 4 maand kunnen ze nog niet in een autostoel zitten. De complexiteit om iets dergelijks in de auto te monteren is niet gering, maar voor iedereen haalbaar mits een tiental minuten studie.

fijn voor u maar zou u ook zo denken als het je eigen kind was?

zou het verlies van je eigen kind niet de ergst mogelijke straf zijn die je kon in beelden? en zeker met het feit dat een domme chauffeur jouw gezin heeft aangereden waardoor jou kind dood is???(want het is niet bewezen dat het kind bezweken is doordat het stoeltje verkeerd stond hé, laat dit toch even duidelijk zijn.) het is evenwel een duidelijk feit dat het kind overleden is ten gevolge van zijn verwondingen opgelopen door de aanrijding. dat men nu de dood probeert af te schuiven op een misplaatsing van het stoeltje en de verantwoordelijkheid willen stoten op de ouders noem ik laf en onmenselijk.

en ik vind niet je zo arrogant moet redeneren "van ze hadden maar 5 minuutjes moeten de handleiding lezen"??

ik leef mee met het verdriet van deze ouders en deze vervolging is zinloos als je weet dat justitie verzuipt in zaken met echte moordenaars en verkrachters.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 23:06   #20
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
fijn voor u maar zou u ook zo denken als het je eigen kind was?

zou het verlies van je eigen kind niet de ergst mogelijke straf zijn die je kon in beelden? en zeker met het feit dat een domme chauffeur jouw gezin heeft aangereden waardoor jou kind dood is???(want het is niet bewezen dat het kind bezweken is doordat het stoeltje verkeerd stond hé, laat dit toch even duidelijk zijn.) het is evenwel een duidelijk feit dat het kind overleden is ten gevolge van zijn verwondingen opgelopen door de aanrijding. dat men nu de dood probeert af te schuiven op een misplaatsing van het stoeltje en de verantwoordelijkheid willen stoten op de ouders noem ik laf en onmenselijk.

en ik vind niet je zo arrogant moet redeneren "van ze hadden maar 5 minuutjes moeten de handleiding lezen"??

ik leef mee met het verdriet van deze ouders en deze vervolging is zinloos als je weet dat justitie verzuipt in zaken met echte moordenaars en verkrachters.
Zoals hardrijders die kinderen doodrijden of mensen die hun kinderen niet eens een gordel omdoen?
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be