Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2010, 09:47   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Armen zien belang hoger ondewijs niet in

Armen zien belang hoger ondewijs niet in.

Stond er in de Metro vandaag. Inclusief taalkemel.

Wat bewijst dat het niveau van de gratis krantenuitgeverij minderwaardig is.
En dat ze beter terug naar school kunnen gaan, leren schrijven en drukken.

Maar ik wou het over de minderwaardige inhoud van het artikel zelf hebben.

De Vlaamse Onderwijsraad (de VLOR) claxonneert hierin , ik citeer: "Mensen in generatiearmoede zien nog te weinig het belang van Hoger onderwijs in".

Dat is toch wel de koe bij de staart pakken en het paard achter de kar spannen.

Wat een stelletje imbecielen!

Kijk, generatiearmen moeten studeren als jobstudent, als ze willen studeren.

Maar in het hoger onderwijs mag je niet brossen.

Dus moet je nachtwerk doen.

Zoals ik deed. Barman in een nachtcafé.

Volgens hun eigen zeggen gaan ze die ongepaste terughoudendheid van de arme klasse om hoger onderwijs te volgen, aanpakken door uitbreiding van de lerarenopleidingen

Dat is dan alweer meegenomen voor de eigen zakkenvullerij, want daar zijn dan weer meer leraren voor nodig.

Ik zou de arme studenten, die kwalificeren, hogere studiebeurzen geven, die de studieonkosten dekken, zodat ze niet in nachtcafées moetengaan werken en de lessen kunnen volgen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2010 om 10:03.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 10:27   #2
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Hoger opgeleiden zien niet in wat armoede is.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 10:34   #3
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Kijk, generatiearmen moeten studeren als jobstudent, als ze willen studeren.
De meeste studenten in de meeste landen zijn jobstudent. Met de Bolognahervorming zou dat in België ook makkelijkere moeten worden.
Citaat:
Maar in het hoger onderwijs mag je niet brossen.
Echt waar? Ik ben anders nooit naar een college geweest. Ik zag de meeste van mijn docenten voor het eerst bij de examens.

Wat ik zelf maar al te vaak heb moeten vaststellen is wel dat er onder jongeren die lager opgeleide ouders hebben weinig animo is voor verder studeren. De meesten willen zo snel mogelijk een job, een auto en een lief. Ik werd indertijd door sommige van mijn klasgenoten voor zot verklaard dat ik vijf jaar wou studeren.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 10:47   #4
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Ik als student via project 600 van de VDAB moet verplicht aanwezig zijn in de klas. Iets bijverdienen is ook geen optie omdat je verplicht in de klas moet zijn maar ook niet altijd's avonds beschikbaar kan zijn of tijdens de vakanties. Je hebt wel een uitkering maar ook de vaste kosten. Mij hoor je niet klagen maar een paar financiële verbeteringen zouden welkom zijn. HBO5-studenten gelijkstellen aan hogeschoolstudenten ivm studiebeurzen zou al zeer goed zijn. Nu is dat verschil gewoon te groot. Voor de verpleegkunde zou men project-600 studenten een voordeel moeten geven indien deze in het weekend in ziekenhuizen of rvt's willen werken. Zo heeff dan een ziekenhuis en RVT extra volk en kan de student bijverdienen en bijleren zonder dat ie zijn uitkering ziet zakken. Ik beweer niet dat men uitkering moet ontvangen en daarop een loon mag ontvangen maar een compensatievoordeel zou welkom zijn.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:14   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
De meeste studenten in de meeste landen zijn jobstudent.


Lijkt me weer een van jouw frkwente absurditeiten.

Tenzij je bedoelt vacantie-jobstudenten. DAT ZIJN ER INDERDAAD WAT MEER;

Citaat:
Met de Bolognahervorming zou dat in België ook makkelijkere moeten worden.
Het ziet er inderdaad naar uit dat alleen nog de rijkeluitjeszonen zullen kunnen studeren binnenkort, meer bepaald in Engeland nu al.



Met de hervormingen in Engeland
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:19   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Ik als student via project 600 van de VDAB moet verplicht aanwezig zijn in de klas.
Ik antwoordde niet op dat Zwtiserse gezwets van je moet niet aanwezig zijn. Er waren vroeger controles en nu ook nog. Er was zelfs appel. Was je er niet, dan verloor je je studiebeurs.
Citaat:
Je hebt wel een uitkering maar ook de vaste kosten.
Ja, tegenwoordig kan je studeren op een uitkering.

Mijn dochter zit in een (zéér) rijk koppel, en heeft al drie huizen, maar krijgt een uitkering om op universiteit te studeren.
Ik moest werken én studeren.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:27   #7
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Lijkt me weer een van jouw frkwente absurditeiten.
Helemaal niet. Jij bent weer degene die niet verder kijkt dan zijn neus lang is.

In tegenstelling tot veel van jouw uitspraken kan ik de mijne onderbouwen.

Ik heb in Nederland gestudeerd, en daar had zowat elke student een bijbaantje, ik inbegrepen. Ik heb ook in Australië gestudeerd, en daar was werken ook heel normaal voor studenten.

Ik woon nu in Zwitserland en daar is het normaal dat je op je vijftiende gaat werken. Werken en studeren combineren is daar de regel.
In de VS hebben zelfs de meeste middelbare scholieren een baan. Bij hogeschool en universiteits studenten heeft meer dan de helft ook een baan.

Dat je als student en scholier je enkel met je studies bezighoud is echt een Belgisch verschijnsel. Typisch Belgisch ook, maar ondertussen een stuk verzwakt is ook de gewoonte om ook in het hoger onderwijs met schooljaren te werken. In de meeste landen is het hoger onderwijs een stuk flexibeler, en je kan probleemloos gewoon aan het tempo van een paar vakken per jaar over een veel langere periode een universitaire studie doen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:35   #8
jeroen122
Burger
 
Geregistreerd: 10 juni 2010
Berichten: 117
Standaard

njah als ze arm zijn moet het toch zijn dat ze niet veel werken of nog zo dom zijn om in horeca of winkel te gaan werken

als je geld wil maken zonder hoge school diploma ==> weekendwerk in fabriek= vol maandloon + beetje veel bijklussen tijdens de week
jeroen122 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:36   #9
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dus moet je nachtwerk doen.
Zoals ik deed. Barman in een nachtcafé.
Zie hier eens, heb zelfde pad gevolgd. Goei keus.

Laatst gewijzigd door CyberpunX : 23 december 2010 om 11:37.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:37   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Helemaal niet. Jij bent weer degene die niet verder kijkt dan zijn neus lang is.

In tegenstelling tot veel van jouw uitspraken kan ik de mijne onderbouwen.

Ik heb in Nederland gestudeerd, en daar had zowat elke student een bijbaantje, ik inbegrepen. Ik heb ook in Australië gestudeerd, en daar was werken ook heel normaal voor studenten.

Ik woon nu in Zwitserland en daar is het normaal dat je op je vijftiende gaat werken. Werken en studeren combineren is daar de regel.
In de VS hebben zelfs de meeste middelbare scholieren een baan. Bij hogeschool en universiteits studenten heeft meer dan de helft ook een baan.

Dat je als student en scholier je enkel met je studies bezighoud is echt een Belgisch verschijnsel. Typisch Belgisch ook, maar ondertussen een stuk verzwakt is ook de gewoonte om ook in het hoger onderwijs met schooljaren te werken. In de meeste landen is het hoger onderwijs een stuk flexibeler, en je kan probleemloos gewoon aan het tempo van een paar vakken per jaar over een veel langere periode een universitaire studie doen.
Studeren in het buitenland is voor arme studenten sowieso onhaalbaar.

We leven hier in België en daar moet je aanwezig zijn op school, vooral als je arm bent, want dan verlies je je uitkering.

De combinatie studeren en werken was moordend voor de studieresultaten en de studietijd en is dat waarschijnlijk nog.

Draai en keer het zoals je wil: studeren is onbetaalbaar aan het worden zelfs voor de lage middenklasse. De armen vallen er zonder meer uit. Aan zij, die het wel nog wagen, wordt een onmogelijke inspanning gevraagd.
Toch als je een vol parcours volgt.

Aan rijkjes, zoals mijn dochter, wordt dan weer een uitkering gegeven voor een academische studie.

Ik zeg niet dat de rijkjes ook niet bijwerken bij wijze van extra-zakgeld, alleen hebben ze voldoende financiële dekking van hun ouders en luxueuze studie-omstandigheden, dwz geen honger, geen studieboeken moeten lenen, niet tevoet moeten gaan of met de fiets en het privé vervoer of het gemeenschappelijk vervoer moeten laten staan, en een goed onderkomen ipv kruipkotjes.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2010 om 11:41.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:40   #11
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Ik als student via project 600 van de VDAB moet verplicht aanwezig zijn in de klas.
Maar dan ben je dus geen werkstudent. Je werkt immers niet, je krijgt een uitkering, met aan die uitkering voorwaarden verbonden.
Als je die uitkering niet zou aannemen zou je waarschijnlijk een stuk vrijer zijn, maar dat is jouw keuze.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:42   #12
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Zie hier eens, heb zelfde pad gevolgd. Goei keus.
En ook elke morgen een kater?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:45   #13
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Maar dan ben je dus geen werkstudent. Je werkt immers niet, je krijgt een uitkering, met aan die uitkering voorwaarden verbonden.
Indedaad.

Citaat:
Als je die uitkering niet zou aannemen zou je waarschijnlijk een stuk vrijer zijn, maar dat is jouw keuze.
Als de regels wat flexibeler waren dan zou ik gerust in mijn vrije tijd werken maar ik doe het niet omdat het voor mij financieel nadelig zou zijn. Integenstelling tot gewone studenten kan ik niet terugvallen op mijn ouders. Dus ik kies voor de zekerheid.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:46   #14
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
We leven hier in België en daar moet je aanwezig zijn op school, vooral als je arm bent, want dan verlies je je uitkering.
Ik heb ook in België gestudeert hoor...
Maar ik reageerde ook op het simpele feit dat je mijn opmerking dat werken en studeren combineren in vele landen gebruikelijk is onmiddelijk van de hand deed als verzinsels.

Maar nu verzet je de doelpalen weer. Je hebt het plots niet meer over studeren en werken, maar over studeren en een uitkering hebben. Als je een uitkering hebt, is in de klas aanwezig zijn toch geen probleem? Je kloeg net over de onmogelijkheid om studeren met werken te combineren, nu heb je het over studeren met een uitkering. Dat is toch een verschil. Als je een uitkering hebt, en je bent student, dan ben je voor zover ik het weet niet verplicht te werken. (Ik heb er zo gekend...) Jek an dus gewoon studeren.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:48   #15
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Als de regels wat flexibeler waren dan zou ik gerust in mijn vrije tijd werken maar ik doe het niet omdat het voor mij financieel nadelig zou zijn. Integenstelling tot gewone studenten kan ik niet terugvallen op mijn ouders. Dus ik kies voor de zekerheid.
Dat is een van de problemen met het sociale zekerheids systeem zoals dat in België bestaat.
Hier in kanton Bern (ik weet niet hoe het elders is, sociale zekerheid is een zaak van de kantons hier) heeft men geen vaste "leeflonen". Wat de sociale dienst doet is gewoon een schatting maken van wat je nodig hebt om een bepaalde minimale levenstijl te kunnen genieten. Daar wordt dan 40% van eender welk inkomen dat je eventueel hebt van af getrokken, en dat bepaald dan de uitkering die je krijgt. Het voordeel van het systeem is dat het wel aanmoedigt om toch maar wat te gaan werken, in dien mogelijk.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 12:09   #16
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Dat verklaart waarom armen doorgaans zo dom zijn als de kont van de koe die gaapt naar een trein
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 14:57   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Armen zien belang hoger ondewijs niet in.
Dat is ook zo. Was zo alleszins. Fout van de ouders. Die liefst willen (wilden) het moreel gezag te houden over hun kinderen.

Traditioneel een niet te weerleggen trend binnen het arbeidersmilieu. Arbeider wordt blijkbaar nog steeds geassocieerd met arm.

Om een of andere reden wil de bouwvakker geen afgestudeerde advocaat in huis. Zeker de dochter niet.

Het kind zou wel eens slimmer kunnen worden dan de ouder.

Wat is uw standpunt ?

R.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 24 december 2010 om 15:02.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 17:09   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is ook zo. Was zo alleszins. Fout van de ouders. Die liefst willen (wilden) het moreel gezag te houden over hun kinderen.

Traditioneel een niet te weerleggen trend binnen het arbeidersmilieu. Arbeider wordt blijkbaar nog steeds geassocieerd met arm.

Om een of andere reden wil de bouwvakker geen afgestudeerde advocaat in huis. Zeker de dochter niet.

Het kind zou wel eens slimmer kunnen worden dan de ouder.

Wat is uw standpunt ?

R.
Nochtans komt tegenwoordig 99% van alle hooggeschoolden uit een voormalig arm milieu.

Blijkbaar is hun geheugen korter dan hun tenen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 18:17   #19
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Dat ze gelijk hebben. Hogeschool is passé. Beter een arbeider zijn of een master hebben. De rest vindt toch geen werk.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 18:19   #20
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Hoe lost men dit op?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be