Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Tinne Van der Straeten (Groen!) - 15 tot 21 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Tinne Van der Straeten (Groen!) - 15 tot 21 maart "Deze vinnige jongedame kwam meermaals in het nieuws ondermeer omdat ze als Groen!-woordvoerster bizar genoeg ging werken voor een sp!aga kabinet dat samengesteld is uit rode en groene mensen, met name dat van Pascal Smet. Voor de Europese lijst mag

 
 
Discussietools
Oud 19 maart 2004, 15:50   #1
Tinne Van der Straeten
Burger
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 125
Standaard

Hallo,
ik start hier even een nieuwe topic om eens even duidelijk te maken wat er eignelijk van aan is van al dat gedoe met die hengelaars en onze groene ministers.

wat betreft de minaraad heb ik elders geantwoord.

Er is namelijk ongelooflijk veel stemmingmakerij. Waar is alles begonnen bij het VEN: vlaams ecologisch netwerk. Oorspronkelijk lagen daar heel wat visvijvers in, ondertussen zijn die eruit gehaald. Dus wij zijn niet tegen de vissers.

Integendeel Vera DUA is op bepaalde punten zeer sterk tegemoet gekomen aan de vragen van de hengelaars. Zo heeft zijn op vraag van de hengelaars het nachtvissen voor de karpervissers opnieuw toegelaten. Hengelaars zien wij als recreatie en is perfect verenigbaar met natuurbehoud. Zoals ik elders al eerder zei, hengelaars dragen heel erg zorg voor hun visvijvers.

DUA heeft heel veel regels ook vereenvoudigd in het kader van het VEN. Maar er worden flagrante onwaarheden over verteld! Dat is pure stemmingmakerij!

groeten
Tinne[/i]
Tinne Van der Straeten is offline  
Oud 19 maart 2004, 18:23   #2
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tinne Van der Straeten
Hallo,
ik start hier even een nieuwe topic om eens even duidelijk te maken wat er eignelijk van aan is van al dat gedoe met die hengelaars en onze groene ministers.

wat betreft de minaraad heb ik elders geantwoord.

Er is namelijk ongelooflijk veel stemmingmakerij. Waar is alles begonnen bij het VEN: vlaams ecologisch netwerk. Oorspronkelijk lagen daar heel wat visvijvers in, ondertussen zijn die eruit gehaald. Dus wij zijn niet tegen de vissers.

Integendeel Vera DUA is op bepaalde punten zeer sterk tegemoet gekomen aan de vragen van de hengelaars. Zo heeft zijn op vraag van de hengelaars het nachtvissen voor de karpervissers opnieuw toegelaten. Hengelaars zien wij als recreatie en is perfect verenigbaar met natuurbehoud. Zoals ik elders al eerder zei, hengelaars dragen heel erg zorg voor hun visvijvers.

DUA heeft heel veel regels ook vereenvoudigd in het kader van het VEN. Maar er worden flagrante onwaarheden over verteld! Dat is pure stemmingmakerij!

groeten
Tinne[/i]
Wat je daar allemaal schrijft is... correct.

Ik ga dat niet ontkennen. Na de (bijzonder grote) druk die Agalev heeft ervaren na de betoging van 11 mei in Gent en de verkiezingsnederlaag op 18 mei, werd op het Vlaamse niveau inderdaad rekening gehouden met de verzuchtingen van de natuurrecreanten.

De nachtvisserij is in orde gekomen, een groot deel van de VEN-rampgebieden werden terug "bevisbaar" gemaakt en u bent er nog eentje vergeten : al jaren was er vraag naar een opheffing van de "gesloten tijd" (periode waarin niet gevist mag worden, lopend van mei tot halfweg juni), en ook dat werd - onder bepaalde condities - afgeschaft. Een goede zaak !

Ik wil dan ook gerust stellen dat Dua zeer zeker op een aantal punten goede dingen heeft gedaan. Storend is echter wel dat daarvoor eerst zéér drastische signalen nodig waren (zie hoger), en vooral : de bekomen versoepelingen werden gecompenseerd door een extreme daling inzake "inspraak". (Zie : de nieuwe Mina-raad)

Kijk ik ga eerlijk zijn : mijn grote vrees is dat de hogervermelde toegevingen niets meer zijn dan een paar "snoepjes" om de gemoederen rustig te houden. Ondertussen wordt - gelijktijdig - de reële inspraak van de visserij volledig onderdolven, en op termijn kan men dan doen wat men wil met die 'lastige vissers'. Ik hoop dat ik verkeerd ben, maar velen vrezen zo'n scenario...
Want zeg nu zelf : wat is er erger :
- Beschikken over een aantal viswateren die je kan beheren ngl. de noden van de recreanten
of
- Beschikken over dubbel zoveel viswaters waarop je géén vis meer mag uitzetten, waarop (biologisch afbreekbaar) voederen verboden is, waarop je - kortom - niks meer te zeggen hebt ?

De discussie over "alles te zeggen hebben over niets, vs. niets te zeggen hebben over alles". De aanpassingen die het laatste jaar doorgevoerd werden LIJKEN nu alvast positief, maar eigenlijk zijn we intussen wel netjes opgeschoven van "alles te zeggen hebben over niets" (oorspronkelijk VEN --> normale inspraak ; visareaal nihil) naar "niets te zeggen hebben over alles" ( aangepast VEN + nieuwe MINA-raad : aanvaardbaar visareaal ; inspraak (quasi) nihil).

De toekomst zal het moeten uitwijzen...

U zal ook wel begrijpen dat wij door de constante uitvallen van groen-fundamentalistische bewegingen zoals Natuurpunt steeds erg argwanend tegen veranderingen zullen aankijken, nietwaar ?
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline  
Oud 19 maart 2004, 18:47   #3
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Verdorie, ik was daarnet zodanig gedreven in het toegeven van alles wat DUa wél goed had gedaan, dat ik effe vergeten was de mindere punten erbij te vermelden.

Ik beperk me tot één groot punt : de VEN-afbakening, en de (hoger vermelde) herziening daarvan in de Commissie. Eén zaak in het bijzonder heeft daar kwaad bloed gezet :
In de commissie werden een aantal viswaters geschrapt uit de VEN-afbakening, maar in het definitieve advies aan de Vlaamse regering vielen een niet verwaarloosbaar aantal (geschrapte) wateren TOCH in het VEN. Eén van de redenen dus waardoor de sector "Open Ruimte" nog maar bitter weinig vertrouwen heeft in de MINA-raad. Geheel begrijpelijk overigens. Gemaakte afspraken dienen nu eenmaal gerespecteerd, wil men in een sfeer van beiderzijds vertrouwen kunnen werken.

Ook hier mag gerust nog verdere reactie op komen als je dat ziet zitten, Tinne... Ik verkondig enkel hetgeen leeft in de (kwetsbare) visserijwereld, en verzin niets. Op een gegeven moment maakte je het punt dat Groenen en Natuurrecreanten eigenlijk geen vijanden zouden mogen zijn (zoals nu nogal eens het geval is), maar juist een bondgenootschap zouden moeten sluiten. Ik kan alleen maar hopen dat jij - als jonge kracht in het groene veld - dat principe indachtig zal blijven in je verdere loopbaan. 8)
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline  
Oud 20 maart 2004, 19:41   #4
Tinne Van der Straeten
Burger
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 125
Standaard

over die betoging, dat vond ik een heel smerig spelleke. bordjes met groene hoor etc en dan nog een week voor de verkiezingen, soit, gedane zaken nemen geen keer.

wat betreft Vera Dua, ik heb haar leren kennen als een zeer pragmatische groene hoor. met het ven hebben we nu in vlaanderen eindelijk een vlaams ecologisch netwerk dat open ruimte en natuurgebied beschermt.

ik heb begrepen dat er bijna geen visvijvers meer in het VEN zitten?

weet je wat ik eigenlijk denk? als ik deze topic hier zo lees, dan denk ik dat wij eigenlijk toch kunnen discussieren (zonder dat we het op alle punten eens zullen zijn, maar we babbelen er toch over). dus begin ik vera te geloven dat er zoveel stemmingmakerij is geweest dat er daardoor gewoon niet meer fatsoenlijk gepraat kon worden. ik hoop dat de vernieuwde minaraad daarin slaagt. trouweens ik krijg daar nog extra info over
greoten
tinne
Tinne Van der Straeten is offline  
Oud 21 maart 2004, 08:33   #5
pielewuiter
Schepen
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Locatie: belgie
Berichten: 401
Stuur een bericht via Instant Messenger naar pielewuiter Stuur een bericht via MSN naar pielewuiter Stuur een bericht via Yahoo naar pielewuiter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama
Verdorie, ik was daarnet zodanig gedreven in het toegeven van alles wat DUa wél goed had gedaan, dat ik effe vergeten was de mindere punten erbij te vermelden.
en heel verstandig zwijg je over het misbaksel voor de sportvissers op zee

de beperkingen voor de kleine sportvisserswedstrijdjes

sportvissen is een ganse sector die jullie zo goed als om zeep hebben geholpen , nog eventjes en we mogen niets ni meer , met dank aan de groenen

voor de groenen is millieu beleid
vuilzakken-prijs maal 4
containerparken optimaal uitbuiten
gemaantebelastingen verdubbellen
iemand die een kip thuis slacht word weldra een dierenmishandelaar

wanneer ga je verbieden dat de kleine man zelf een varken opzet ?

"wij houden jullie in de gaten , stem tinne van der verstraeten"
__________________
niks
pielewuiter is offline  
Oud 21 maart 2004, 12:49   #6
groenejongen
Burger
 
groenejongen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 118
Standaard

Ik vind dat deze laatste post de dingen nogal op een hoopje gooit! Ik ben geen visser en zal het nooit worden, dus de verzuchtingen van de vissers ken ik niet, MAAR ik ken wel de groene partij en de leden van die partij.
Ik kan je verzekeren dat de leden van die partij het goed menen met de natuurrecreatie en daarover absoluut in dialoog willen treden met diezelfde recreanten die nu zo van hun oren maken...

Juist daarom getuigt deze laatste post van stemmingmakerij... Praat eerst eens met die groenen die je zo bekritiseert, misschien zal je het wel eens worden over bepaalde punten.

Het evenwicht tussen natuurbehoud en natuurrecreatie is altijd al zeer broos geweest en zal dat met of zonder groene partij altijd blijven, laat ons daarom de handen in elkaar slaan ...
Zeg ons wat er mis is met het beleid voor de sportvisserij op zee en laat ons daar dan over discuteren...
__________________
De toekomst maken we nu!
Verbeter de wereld, begin bij jezelf
groenejongen is offline  
Oud 21 maart 2004, 14:11   #7
Tinne Van der Straeten
Burger
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 125
Standaard

pielewuiter misschien is het handig om even allemaal grondig te lezen wat ik geschreven heb, en misschien is het ook niet zo onverstandig om eens na te gaan wat de groenen allemaal gedaan hebben. dan zullen we verder praten.
op zulke posts reageer ik niet, ik discussier graag met argumenten
tinne
Tinne Van der Straeten is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be