Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2009, 19:37   #1181
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ofwel een vorm van Nederlands. De BBC moet het dus over 'Dutch' hebben.
Natuurlijk niet. Zij begrijpen Dutch als Hollands of de taal van het land Nederland. En ook hier hebben ze weer gelijk.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 19:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:43   #1182
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk niet. Zij begrijpen Dutch als Hollands of de taal van het land Nederland.
Natuurlijk wel. Vlamingen en Nederlanders spreken Nederlands. Nederlands is 'Dutch' in het Engels. Hollands is 'Hollandic'.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:45   #1183
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Natuurlijk wel. Vlamingen en Nederlanders spreken Nederlands. Nederlands is 'Dutch' in het Engels. Hollands is 'Hollandic'.
U moet lezen wat ik schrijf. 'Hollands' of 'dutch' in de zin van 'de taal van Nederland'. Zelfs de BBC erkent hier dus impliciet (zelfs expliciet) dat er zoiets bestaat als 'Flamish'. En nogmaals, gelijk heeft de BBC ook nog.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 19:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:49   #1184
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet lezen wat ik schrijf. 'Hollands' of 'dutch' in de zin van 'de taal van Nederland'. Zelfs de BBC erkent impliciet (zelfs expliciet) dat er zoiets bestaat als 'Flamish'
1) De BBC kan binnenkort een mail van mij verwachten.
2) Heeft de BBC het ook over Oostenrijks als het Duits in Oostenrijk bedoeld wordt? Of over Amerikaans als het Engels in de VS bedoeld wordt?
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:51   #1185
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
1) De BBC kan binnenkort een mail van mij verwachten.2) Heeft de BBC het ook over Oostenrijks als het Duits in Oostenrijk bedoeld wordt? Of over Amerikaans als het Engels in de VS bedoeld wordt?
Ja en daar zal de BBC geweldig van schrikken. Dat een Nederlander hen effe komt vertellen welke taal de Vlamingen spreken. U Nederlanders kunt het toch weer niet laten. Maar goed, zo kennen we u wel.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 19:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:51   #1186
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ofwel een vorm van Nederlands. De BBC moet het dus over 'Dutch' hebben.
Zij moeten niets;

Engelsen en Fransen horen ook wel dat er een enorm verschil is tussen Nederlanders en Vlamingen die hun moedertaal spreken en merken dan ook terecht op dat de enen Dutch en de anderen Flemish of flamand spreken.

Mocht er in de grondwet staan dat de officiële taal van Spanje Duits is, dan zouden wij ook merken dat dat niet klopt met de werkelijkheid en blijven zeggen dat men in Madrid Spaans (Castilliaans) spreekt.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:53   #1187
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

In Latijns Amerika heb je nog grotere verschillen in het Spaans daar. Evenzeer binnen de Engelse taal heb je zulke verschillen, zelfs binnen het Verenigd Koninkrijk alleen al. Het Zuidelijke Frans bezit ook klanken die hun eigenheid hebben.
Dit taalsecessionisme is enkel bekend aan de Nederlandse taal als het op de internationale berichtgeving aankomt. Iedereen met een bovengemiddelde intelligentie weet dat dát een relict is uit een verleden.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 november 2009 om 19:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:56   #1188
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja en daar zal de BBC geweldig van schrikken. Dat een Nederlander hen effe komt vertellen welke taal de Vlamingen spreken. U Nederlanders kunt het toch weer niet laten. Maar goed, zo kennen we u wel.
Och, u bent zelfs de minderheid binnen Vlaanderen zelfs. Een ouwe zeur met een obsessie en een hoog Calimerogehalte. Kleine wereld heeft u daar. Niet Limburgers leven in de bossen mijnheer, nee, u leeft in de bossen en bent getraumatiseerd toen die Antwerpenaren u daarom uitlachten. U bent de moderne Dibbets van Limburg door de slechte reclame die u voor uw eigen provincie maakt.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 november 2009 om 19:57.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:56   #1189
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
1) De BBC kan binnenkort een mail van mij verwachten.
Ik heb ze al gemaild om hen te verwittigen.

Ze hebben mij geantwoord dat Groot-Britannië geen seconde wakker ligt van België; net zo min als van de Région Midi-Pyrénées of Rijnland-Westfalen.
ook deze regio's komen amper in het nieuws; wegens te klein om interessant te zijn.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:58   #1190
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
In Latijns Amerika heb je nog grotere verschillen in het Spaans daar. Evenzeer binnen de Engelse taal heb je zulke verschillen, zelfs binnen het Verenigd Koninkrijk alleen al. Het Zuidelijke Frans bezit ook klanken die hun eigenheid hebben.
Dit taalsecessionisme is enkel bekend aan de Nederlandse taal als het op de internationale berichtgeving aankomt. Iedereen met een bovengemiddelde intelligentie weet dat dát een relict is uit een verleden.
Het Spaans en Engels zijn wereldtalen; logisch dat er verschil is. Nederlands/Vlaams is een zakdoektaal
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 20:08   #1191
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "system
Natuurlijk niet. Zij begrijpen Dutch als Hollands of de taal van het land Nederland. En ook hier hebben ze weer gelijk.
Toen ik tijdens WO2 als kleine jongen met mijn moeder en grootmoeder in Cardiff (Wales) op de tram zat en de Britten ons hoorden praten, dan vroegen ze aan mijn moeder: "Are you Dutch?". Wat mijn arme grootmoeder deed opschrikken. Zij dacht dat gevraagd werd of we "Duits" waren. Maar het woord "Flemish" is toen door die Britten niet uitgesproken.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 20:13   #1192
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toen ik tijdens WO2 als kleine jongen met mijn moeder en grootmoeder in Cardiff (Wales) op de tram zat en de Britten ons hoorden praten, dan vroegen ze aan mijn moeder: "Are you Dutch?". Wat mijn arme grootmoeder deed opschrikken. Zij dacht dat gevraagd werd of we "Duits" waren. Maar het woord "Flemish" is toen door die Britten niet uitgesproken.
Nu blijkbaar wel dus.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 20:13   #1193
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toen ik tijdens WO2 als kleine jongen met mijn moeder en grootmoeder in Cardiff (Wales) op de tram zat en de Britten ons hoorden praten, dan vroegen ze aan mijn moeder: "Are you Dutch?". Wat mijn arme grootmoeder deed opschrikken. Zij dacht dat gevraagd werd of we "Duits" waren. Maar het woord "Flemish" is toen door die Britten niet uitgesproken.
Denk je nu echt dat de gemiddelde Engelsman veel over de rest van Europa weet;
Wij weten vrij veel over het buitenland omdat we weinig binnenland hebben.

Engelsen, Fransen, Duitsers,... weten weinig over de rest van Europa omdat ze zelf zoveel binnenland hebben.

Ik sprak niet zo heel lang geleden met een student uit Mulhouse die in Kortrijk was komen studeren en vrij goed NL/vlaams sprak.
Hij zei me echter dat hij bij zijn vertrek niet wist dat er in BE nog een andere taal bestond dan FR (en niemand van zijn studiegnoten/vrienden wist dat). Hij zei: en eigenlijk weten we in Frankrijk niets over BE, amper iets over de taal, en niets over hun voetbal, politiek, enz...
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 20:16   #1194
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het Spaans en Engels zijn wereldtalen; logisch dat er verschil is. Nederlands/Vlaams is een zakdoektaal
Denkt u nu echt dat u invloed hebt door te opperen dat onze taal evengoed Vlaams is. Dat bericht van de BBC heeft afgrijzen opgewekt bij de Vlamingen die het gehoord hebben. Enkel de rabiate hollandofoben steunen het feit dat er een nadrukkelijk onderscheid tussen Flemish and Dutch wordt gemaakt. Alsof het of het ene of het andere is. Alsof men niet gewoon de verscheidenheid kan erkennen daar waar nodig door het Flemish Dutch of Southern Dutch te noemen tegenover Hollandic Dutch of Northern Dutch als men het toch specifiek over de regionale variant moet hebben.
Alsof de simpele zaken erkennen een gevaar is voor uw geliefde België. Zijn we werkelijk zo bekrompen dat we per se moeten rekenen op de kleinheid van de burgers om het landje te redden? Acht gij nu werkelijk de Belgen zo'n bekrompen kleingeestig volk?

Deze "zakdoektaal" doet het bovengemiddeld goed voor haar kleine omvang en staat in de top tien van de meest geschreven talen. Dat is niet niets voor maar 23 miljoen sprekers. Vindt ge nu zelf niet?

Maar komende van azert, is dat natuurlijk geen zorg dat zulke denigrerende taal rondgespuid wordt aldaar gij de waardigheid vertoont van een worm.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 november 2009 om 20:23.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 20:34   #1195
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Denkt u nu echt dat u invloed hebt door te opperen dat onze taal evengoed Vlaams is. Dat bericht van de BBC heeft afgrijzen opgewekt bij de Vlamingen die het gehoord hebben. Enkel de rabiate hollandofoben steunen het feit dat er een nadrukkelijk onderscheid tussen Flemish and Dutch wordt gemaakt. Alsof het of het ene of het andere is. Alsof men niet gewoon de verscheidenheid kan erkennen daar waar nodig door het Flemish Dutch of Southern Dutch te noemen tegenover Hollandic Dutch of Northern Dutch als men het toch specifiek over de regionale variant moet hebben.
Alsof de simpele zaken erkennen een gevaar is voor uw geliefde België. Zijn we werkelijk zo bekrompen dat we per se moeten rekenen op de kleinheid van de burgers om het landje te redden? Acht gij nu werkelijk de Belgen zo'n bekrompen kleingeestig volk?

Deze "zakdoektaal" doet het bovengemiddeld goed voor haar kleine omvang en staat in de top tien van de meest geschreven talen. Dat is niet niets voor maar 23 miljoen sprekers. Vindt ge nu zelf niet?

Maar komende van azert, is dat natuurlijk geen zorg dat zulke denigrerende taal rondgespuid wordt aldaar gij de waardigheid vertoont van een worm.
Dan kun je ook zeggen dat het (Zuid-)Afrikaans ook (nog) Nederlands is.
Alsof men niet gewoon de verscheidenheid kan erkennen daar waar nodig.
En eigenlijk... Duits en Nederlands... eigenlijk ook wel 1 taal.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 20:58   #1196
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dan kun je ook zeggen dat het (Zuid-)Afrikaans ook (nog) Nederlands is.
Alsof men niet gewoon de verscheidenheid kan erkennen daar waar nodig.
En eigenlijk... Duits en Nederlands... eigenlijk ook wel 1 taal.
Jazeker. Een volk met waardigheid zou dat in de Zuid-Afrikaan zijn plaats ook gedaan hebben. Tant pis! Het mocht niet baten. Sterker, slimmere culturen die een zekere waardigheid kunnen pakken het veel beter aan. Het Portugees uit Brazillië verschilt bijna evenveel van dat uit Portugal als het Nederlands van het Afrikaans.
En wat gebeurt er? Het Europees Portugees wordt nu gewoon beïnvloed door het Brazilliaans Portugees!

Het gebrek aan deze mentaliteit bij vele Nederlandstaligen (maar ook bij Scandinaven eigenlijk) verkneukelt menige spreker of uitdrager van een 'grote cultuur'. Desondanks vind ik het nog steeds de moeite om als Nederlandstalige het op te nemen voor deze interne verdelers met een kerktorenvisie.

Toch ben ik het niet die met een blad papier voor zijn neus Zuid-Afrikaanse liedjes staat te zingen in het Sportpaleis. Als ze hun horizon willen verruimen is het steeds door de foute mensen en op de foute en zeker ook luie manier. Eilaas. Ik ben ik, en ik voel me zeker niet minderwaardig ondanks die fenomenen die onze cultuur eigen gemaakt heeft.
Mindere kantjes heb je overal (zoals die Fransman die zijn horizon beperkte tot zijn patrie en niet eens weet welke talen er in de wereld bestaan; op een andere manier eveneens aandoenlijk hè?).

Het is spijtig dat een succesvolle handelscultuur als de onze op gebied van taaleenheid zelfs het onderspit delft voor bijvoorbeeld Albanezen, die toch een heleboel hebben af te leggen hebben om hun cultuur tot bloei te kunnen brengen. Je-m'en-foutisme is eigen aan de Vlaamse cultuur, maar ook de Nederlandse. We delen dan eens een eigenschap, maar het is geen goede eigenschap naar mijn mening.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 november 2009 om 21:06.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 21:00   #1197
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ja en daar zal de BBC geweldig van schrikken. Dat een Nederlander hen effe komt vertellen welke taal de Vlamingen spreken. U Nederlanders kunt het toch weer niet laten. Maar goed, zo kennen we u wel.
Ah zo! Een Nederlander mag zich, volgens jou, daar niet in mengen? Hoezo? Nederlands is de taal van Vlaanderen én van Nederland. Zij mogen daar héél zeker hun mening over geven . Graag zelfs! Het is de taal van De Nederlanden, systemmeke. Maar dat wist je niet zeker?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 21:04   #1198
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht

Mindere kantjes heb je overal (zoals die Fransman die zijn horizon beperkte tot zijn patrie en niet eens weet welke talen er in de wereld bestaan; op een andere manier eveneens aandoenlijk hè?).
Franse, Engelsen, Duitsers die naar de horizon kijken, zien nog altijd hun eigen land.

Vlamingen die door hun keukenraam kijken, krijgen bij wijze van spreken al het buitenland te zien.
Je kunt BE en zeker VL makkelijk doorkruisen zonder dat je moet tanken. In Frankrijk, Duitsland, Engeland is dat al heel wat moeilijker.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 21:05   #1199
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Franse, Engelsen, Duitsers die naar de horizon kijken, zien nog altijd hun eigen land.

Vlamingen die door hun keukenraam kijken, krijgen bij wijze van spreken al het buitenland te zien.
Je kunt BE en zeker VL makkelijk doorkruisen zonder dat je moet tanken. In Frankrijk, Duitsland, Engeland is dat al heel wat moeilijker.
Hoewel sommige sujetten enkel de spits van hun kerktoren zien. Dat mag dan ook wel eens gezegd worden. Sommige Vlamingen slagen er dus in hun horizon enkel tot Vlaanderen te beperken, net zoals die Fransmannen, Engelsen en Duitsers tot hun respectievelijke landen.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 november 2009 om 21:08.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 21:10   #1200
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Azert
Denk je nu echt dat de gemiddelde Engelsman veel over de rest van Europa weet;
Wij weten vrij veel over het buitenland omdat we weinig binnenland hebben.

Engelsen, Fransen, Duitsers,... weten weinig over de rest van Europa omdat ze zelf zoveel binnenland hebben.

Ik sprak niet zo heel lang geleden met een student uit Mulhouse die in Kortrijk was komen studeren en vrij goed NL/vlaams sprak.
Hij zei me echter dat hij bij zijn vertrek niet wist dat er in BE nog een andere taal bestond dan FR (en niemand van zijn studiegnoten/vrienden wist dat). Hij zei: en eigenlijk weten we in Frankrijk niets over BE, amper iets over de taal, en niets over hun voetbal, politiek, enz...
Tja, verwondert u dat? Mij niet hoor! U weet toch wel wie Belgische ambassadeur was in Frankrijk tot oktober 2007? Mocht u dat ontgaan zijn, kijk dan even:
http://corruptie.skynetblogs.be/post...-mogelijk-onge
http://jsp.vlaamsparlement.be/websit...rg/404633.html

Van figuren zoals de toenmalige ambassadeur in Parijs, hoef je niet zo gek veel objectieve voorlichting omtrent "la Belgique" te verwachten.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be