Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 december 2014, 18:10   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Volgende situatie...
Je bent onderweg met uw bob en die voelt zich plots niet in staat om verder te rijden. Jij weet dat je volgens de wet te veel op hebt maar je voelt daar eigenlijk niets van.... Wat doe je?
.
De 100 bellen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 18:12   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Over hoeveel % van de bestuurders heb je het eigenlijk?
Meer dan ons lief is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 18:14   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Doe daar een miljoen kilometer bij en kom dan je post opnieuw eens nalezen.
Goed mogelijk dat je er dan anders over denkt.

Boetevrij rond de kerktoren rijden is geen kunst. Mensen die voor hun job dagdagelijks op vreemde wegen rijden en gebonden zijn aan dwingende tijdschema's hebben het heel wat moeilijker.
Deze mensen dan hun job afnemen omdat ze door de aard van hun job ongewild fouten maken is gewoon schandalig.
Johan, ik heb reeds vanaf 1977 mijn rijbewijs D.E.
Ik heb zowel in Europa, als noord -Amerika, als Azië, als Afrika, als Australië met voertuigen gereden.
Dus niet enkel in gebieden waar ik de weg niet ken, maar zelfs in gebieden waar totaal andere verkeersregels van toepassing zijn.
Ik heb periodes gehad, dat 12 en zelfs 16uur per dag achter het stuur van een voertuig heel normaal waren.
Ik heb zelfs periodes gehad dat ik gewoon in het voertuig leefde en er enkel uit kwam voor natuurlijke behoeften.
Zelfs met fout parkeren en overladen bij kom ik nog niet aan 5 boetes die ik heb opgelopen.
En nu ga jij mij vertellen dat men niet boete vrij kan rijden in gebieden waar men de weg niet kent?

Komaan zeg, ik heb zelf een tijd gewerkt als service technieker en ken dus de werkomstandigheden.
En ik die periode moesten we nog een wegenkaart gebruiken om de weg te vinden, GPS bestond toen nog niet.
En die dingen geven zelfs aan als je te snel rijd.
Een technicus kan zich dus perfect aan de snelheden houden, want hij krijgt die van zijn gps.
De oorzaak van het gevaarlijke rijgedrag ligt niet bij het verkeersreglement, maar bij de werkgever, die een verkeerd beleid voert en te veel druk op zijn technici legt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 18:17   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Doe daar een miljoen kilometer bij en kom dan je post opnieuw eens nalezen.
Goed mogelijk dat je er dan anders over denkt.

Boetevrij rond de kerktoren rijden is geen kunst. Mensen die voor hun job dagdagelijks op vreemde wegen rijden en gebonden zijn aan dwingende tijdschema's hebben het heel wat moeilijker.
Deze mensen dan hun job afnemen omdat ze door de aard van hun job ongewild fouten maken is gewoon schandalig.
De zeldzame boetes die ik opliep waren toch bij ritjes rond de kerktoren hoor.
Tijdens het afhaspelen van grote afstanden nog geen enkele.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 18:18   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De 100 bellen.
Niet altijd nodig, soms is een taxi voldoende.

Johan Daelemans geeft hier echter wel aan dat hij dronken achter het stuur zal kruipen, wat de gevolgen ook mogen zijn.
Want geld is voor hem blijkbaar belangrijker dan een mensenleven, ook al gaat het om een kind.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 18:23   #46
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is een fabel dat de teller van je voertuig een hogere snelheid aangeeft.
Als je met een duurder voertuig rijd, bestaat zelfs de kans dat je snelheid 100% correct word aangegeven.
Die hebben namelijk een teller die via de gps gaat en is zelfs tot op enkele meters per uur juist is.
Ik heb nog met geen enkele wagen gereden die de juiste snelheid aangeeft.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 18:24   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is een fabel dat de teller van je voertuig een hogere snelheid aangeeft.
Als je met een duurder voertuig rijd, bestaat zelfs de kans dat je snelheid 100% correct word aangegeven.
Die hebben namelijk een teller die via de gps gaat en is zelfs tot op enkele meters per uur juist is.
Sorry dubbel

Laatst gewijzigd door Bobke : 25 december 2014 om 18:35.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 18:24   #48
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is een fabel dat de teller van je voertuig een hogere snelheid aangeeft.
Als je met een duurder voertuig rijd, bestaat zelfs de kans dat je snelheid 100% correct word aangegeven.
Die hebben namelijk een teller die via de gps gaat en is zelfs tot op enkele meters per uur juist is.
Ik heb nog met geen enkele wagen gereden die de juiste snelheid aangeeft.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 18:56   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik heb nog met geen enkele wagen gereden die de juiste snelheid aangeeft.
Allee gij, en wat doet je dan, je snelheid gokken en hopen geen boete te krijgen?

Ik heb verschillende toestellen in de wagen die mijn snelheid aangeven, GPS, teller en dashcam en tussen die snelheden zit geen 100 meter per uur verschil. En ze zijn niet aan elkaar verbonden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 18:59   #50
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Redelijk naïeve stelling.
Zelf meegemaakt enkele weken terug onderweg naar Lyon.
Tussen Mets en Nancy zit er blijkbaar ergens een maximum snelheid van 50km/u op een viervaks autosnelweg met tussenberm. Ik had net het stuur overgenomen na een stop aan een benzinnepomp en voeg in na de parking aan de gebruikelijke 110 �* 120 km/u. De boete ligt al op mijn bureau, 45€ voor 46 km/u te snel.

Op de terugweg ook geflitst aan 140km/u op de teller - (A31) je mag daar 130km/u - die 140 op de teller was een bewuste keuze - 'cruise-controle'.
Van deze heb ik nog niets ontvangen.

Verder kan ik maar één ding zeggen.
Met zulke wetgeving heb ik binnen de kortste keren geen techniekers meer met een rijbewijs.
Wij staan in voor onmiddelijke herstellingen aan installaties die continu draaien. Contractueel dienen we binnen de 4 uur ter plaatse te zijn 24op24,
7op7. Onze techniekers zijn zo flexibel dat ze uit rubber lijken opgebouwd te zijn. Wie verondersteld dat onze mensen om 2 uur s'nachts na een 'herstelmaraton' steeds in staat zijn om op binnenwegen de warboel van snelheidsbeperkingen correct op te volgen moeten dat maar eens proberen na te doen.
Het is net door mensen zoals u, die verlangen dat de werknemers de wet overtreden, dat het hier zo ver is kunnen komen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 19:02   #51
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Redelijk naïeve stelling.
Zelf meegemaakt enkele weken terug onderweg naar Lyon.
Tussen Mets en Nancy zit er blijkbaar ergens een maximum snelheid van 50km/u op een viervaks autosnelweg met tussenberm. Ik had net het stuur overgenomen na een stop aan een benzinnepomp en voeg in na de parking aan de gebruikelijke 110 �* 120 km/u. De boete ligt al op mijn bureau, 45€ voor 46 km/u te snel.

Op de terugweg ook geflitst aan 140km/u op de teller - (A31) je mag daar 130km/u - die 140 op de teller was een bewuste keuze - 'cruise-controle'.
Van deze heb ik nog niets ontvangen.

Verder kan ik maar één ding zeggen.
Met zulke wetgeving heb ik binnen de kortste keren geen techniekers meer met een rijbewijs.
Wij staan in voor onmiddelijke herstellingen aan installaties die continu draaien. Contractueel dienen we binnen de 4 uur ter plaatse te zijn 24op24,
7op7. Onze techniekers zijn zo flexibel dat ze uit rubber lijken opgebouwd te zijn. Wie verondersteld dat onze mensen om 2 uur s'nachts na een 'herstelmaraton' steeds in staat zijn om op binnenwegen de warboel van snelheidsbeperkingen correct op te volgen moeten dat maar eens proberen na te doen.

Als ik het goed begrijp zijn die techniekers eigenlijk niet meer in staat om met de auto te rijden.

Jammer dat ze dat niet kunnen controleren, de boete daarop kan niet hoog genoeg zijn.

Uw mensen brengen andere mensen in gevaar, ik hoop dat u dat goed beseft!!!!!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 19:03   #52
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...en-kwijt.dhtml


Het gaat dus nog steeds over zware overtredingen in een periode van 3 jaar.
En van deze wetgeving ben ik voorstander, maar ....

Laat ze eens eerst beginnen met het verkeersreglement toepasbaar te maken.

Zo werd ik een tijdje geleden door de federale politie aan de zijkant gezet.
Hun reden om mij te doen stoppen, was dat ik te traag reed en het verkeer hinderde.
Ik reed rustig tegen 40km/u op een 2 rijvak-weg met een snelheidsbeperking van 70km/u, waar er een inhaalverbod geld.

Het gaat om een voorrangsweg van 15km lang met slechts 1 stoplicht en gelijkwaardig kruispunt.

Na de nodige uitleg van de heren in uniform, legde ik hen even uit dat ik geen enkele wetgeving overtrad en geen verkeershinder veroorzaakte.
In de wet staat namelijk dat je met elk voertuig steeds moet kunnen stoppen voor elke voorzienbare onvoorziene hindernis.
En daar er naast die weg een natuurgebied ligt en aan de andere kant een vliegveld, moet ik met mijn voertuig kunnen stoppen voor elke dier dat uit dat natuurgebied komt, maar ook voor een vliegtuig dat te laag over de baan komt.
Ik legde de heren federale politie ook uit dat je op die baan zelfs moet kunnen stoppen voor een vliegtuig dat neerstort, want op die baan is het voorzienbaar dat er door onvoorzienbare omstandigheden een vliegtuig op de rijweg neerstort.
Daarna mochten zij de beelden van mijn beide dashcams bekijken en vaststellen dat zij zelf niet minder dan 6 zware verkeersovertredingen beginnen op minder dan 3km afstand.
U overtrad wel degelijk de wetgeving, u reed tergend traag waardoor u ander verkeer hinderde.
Onmiddellijk rijbewijs afpakken van zo'n mensen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 19:05   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Waarom niet?



Volgende situatie...
Je bent onderweg met uw bob en die voelt zich plots niet in staat om verder te rijden. Jij weet dat je volgens de wet te veel op hebt maar je voelt daar eigenlijk niets van.... Wat doe je?



Ja, zelf al meegemaakt. Gelukkig zonder gevolgen - geen ongeval - geen boete....
Ik zal nooit met een glaasje te veel achter het stuur kruipen.
Desnoods aan de kant gaan staan en roes uitslapen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 19:05   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Hoeveel kilometer heb jij al achter uw stuur?
Ik heb er een paar miljoen achter me liggen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 19:06   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, want vele verliezen het bewuste eens ze achter het stuur van een voertuig kruipen.

Het is zoals in de film Crocodile Dundee word gezegd.
Mensen zijn vriendelijk en plichtbewust tot ze in hun voertuig stappen, dan worden het plots monsters.
En om die monsters bewust te maken van het feit dat een voertuig geen speelgoed is, komen er steeds strengere regels.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 19:07   #56
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Neen.

Gelukkig nooit meer iets van gehoord.

Maar door het rode licht rijden is een overtreding klasse 3, en valt dus eigenlijk niet binnen het toepassingsgebied van de nieuwe regeling.
Als het voor de politierechtbank komt wel dacht ik.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 19:08   #57
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klopt, die snelheidsbeperking is daar aan de wissel, want er gebeuren daar te veel ongelukken


Je weet dus dat je slechts 130 mag rijden, maar stelt je cruise-controle in op 140?????

Je beging dus met opzet een zware verkeersovertreding, terwijl je die had kunnen vermijden.




Vindt JIJ het normaal dat een werkgever contracten afsluit waarbij zijn werknemers hun en het leven van hun medeburgers in gevaar moeten brengen om die contracten na te leven?
Trouwens als jou techniekers uit rubber moeten zijn om de door jou afgesloten contracten te kunnen naleven, is er iets grondig fout in je beleid.

De snelheidsbeperkingen zijn trouwens heel duidelijk.
120 op snelwegen, 50 in bebouwde kom, aan scholen, winkels, speelstraten, bejaardenhuizen, uitgangsbuurten en drukke woongebieden 30 en de rest 70.
Bij twijfel rij je niet sneller dan 50.
Moeilijker is het niet in Vlaanderen voor voertuigen onder de 3.5 ton.

Foutje, de rest is 90 km/uur
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 19:14   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is een fabel dat de teller van je voertuig een hogere snelheid aangeeft.
Als je met een duurder voertuig rijd, bestaat zelfs de kans dat je snelheid 100% correct word aangegeven.
Die hebben namelijk een teller die via de gps gaat en is zelfs tot op enkele meters per uur juist is.


Ooit een ongeluk gehad waarbij er een gewonde of dode viel?
Ik wel.
En hoewel ik in mijn recht was, heb ik daar een zware tol voor moeten betalen.
Ik lijd daar trouwens nog steeds onder.
Ik vraag mij nog dagelijks af of ik dat ongeluk niet had kunnen vermijden en wat IK fout heb gedaan bij dat ongeluk.




Dat je voor buitenlandse opdrachten buitenlandse technici moet inschakelen heeft niets met het verkeer te maken.
En de verkeersregels gelden ook voor buitenlandse technici.
Het concurrentieprobleem heeft dus andere oorzaken.
Geen enkele constructeur geeft snelheidsmeters die correct zijn, dit om dure processen te vermijden.
Een snelheidsmeter in de wagen geeft steeds een hoger cijfer aan dan de werkelijke snelheid. Tenzij dat u een geijkte snelheidsmeter hebt, zoals in een politievoertuig of zoals in een taxi.


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130708_00651915

Tekst hieronder

Met de wijzer op 130 op de snelweg rijden zonder een boete te riskeren: het zit er met recente wagens niet meer in. De snelheidsmeters zijn tegenwoordig een stuk nauwkeuriger. Een studie van VAB wijst uit dat nieuwe wagens soms maar 1 km per uur trager rijden dan de aangeduide snelheid.








Veel ervaren automobilisten weten dat de wijzer van de snelheidsmeter gerust een eindje boven de maximumsnelheid mag klimmen. De fabrikanten bouwen een veiligheidsmarge in bij het afstellen van de meters, want het is wettelijk verboden dat zo’n wijzer een snelheid aanduidt die lager ligt dan de werkelijke snelheid.

'Snelheidsmeter van moderne wagens steeds nauwkeuriger'

Zes op de tien automobilisten onderschatten hun werkelijke snelheid wanneer ze geflitst worden in de bebouwde kom. Dat blijkt dinsdag uit de resultaten van een bevraging door mobiliteitsclub VAB bij ruim 1.600 automobilisten.

VAB kreeg een vraag van een automobilist over een snelheidsovertreding. De man werd geflitst aan 53 km/u in de bebouwde kom en vroeg zich af of er geen tolerantiemarge toegepast wordt. Concreet bleek de man 59 km/u gereden te hebben, waarna de politie een technische marge van 6 km/u aftrok. De snelheidsmeter van de wagen gaf dus minimaal 59 km/u aan en de automobilist onderschatte zijn werkelijke snelheid.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 19:20   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Foutje, de rest is 90 km/uur
In Wallonië wel, maar in Vlaanderen staan er tegenwoordig overal borden van 70.
Dus als je de omgeving niet kent, onder de 70 blijven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2014, 19:21   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Allee gij, en wat doet je dan, je snelheid gokken en hopen geen boete te krijgen?

Ik heb verschillende toestellen in de wagen die mijn snelheid aangeven, GPS, teller en dashcam en tussen die snelheden zit geen 100 meter per uur verschil. En ze zijn niet aan elkaar verbonden.
Een GPS geeft niet steeds de juiste snelheid aan.
Een GPS berekend de afgelegde weg vanuit een satelliet, u verplaatst zich van punt A naar punt B, de GPS meet steeds de afstand tussen bepaalde punten en berekend dan uw snelheid. Een bochtje of .... kan dan invloed hebben op de berekende snelheid.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be