Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 augustus 2007, 17:36   #201
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ja en neen.

De titel dekt de lading niet echt.
Een eerlijkere titel zou zijn geweest: "Weird things people believe".

Het boek bevat best interessante hoofdstukken over creationisme, holocaust-negationisme, kwakzalverij van divers pluimage, magie, ...
Het ontleedt de technieken waarmee onzin verkocht wordt.
Interessant, maar veel nieuws heb ik er niet uit geleerd.

Ik hoopte dus wat meer over de "why", waarom vallen (ook intelligente) mensen steeds opnieuw voor klaarbijkelijke onzin?
Daar besteed Shermer de twee laatste hoofdstukken aan, die helaas niet heel ver gaan.
Dan kan ik je misschien 'The Robot's rebellion' van Stanovich aanraden. Het boek besteedt aandacht aan de vraag waarom intelligente mensen irationele zaken doen en denken, wortelt deze in een evolutionair perspectief en geeft een oplossing voor dit probleem waar de mensheid mee lijkt te blijven kampen.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:43   #202
Juvenalis
Partijlid
 
Geregistreerd: 15 februari 2004
Berichten: 221
Standaard

Isaac Asimov, Foundation Triologie...1951,vertaling uit 1970.
Overpolitiek gesproken, echt het lezen waard!
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:45   #203
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Harry Potter and the Deathly Hallow.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:49   #204
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dan kan ik je misschien 'The Robot's rebellion' van Stanovich aanraden. Het boek besteedt aandacht aan de vraag waarom intelligente mensen irationele zaken doen en denken, wortelt deze in een evolutionair perspectief en geeft een oplossing voor dit probleem waar de mensheid mee lijkt te blijven kampen.
Wat voor de een irrationeel is, is voor de ander wel rationeel, misschien omdat hij zich meer verdiept heeft in het onderwerp. Wat die boeke vooral niet doen is naar de feiten kijken. Of één mislukt experiment eruit kiezen en honderden andere negeren.

Hier enkele reviews van Firestone's boek, om maar aan te tonen dat de zelfverklaarde sceptici ook neit zonder fouten zijn:
Citaat:
Everything Shermer discusses that I actually have independent knowledge of he makes sloppy mistakes about.As a professor of philosophy, I found his occasional remarks about philosophy simplistic and just factually wrong. For instance, on p. 45, he says that Hume's _Enquiry Concerning Human Understanding_ was first published as _A Treatise of Human Nature_. This is wrong--those are two different books.
At first, I thought perhaps Shermer was just weak on philosophy. Then I checked on the statistics on p. 26. There, Shermer claims that 52% of Americans believe in astrology, 35% believe in ESP, and 67% believe they have had a psychic experience. He cites Gallup and Newport (Skeptical Inquirer 15,2: 137-47). I looked up the source. The actual statistics on the first two items are 25% and 25%. There is no statistic given for the number who believe they have had a psychic experience; however, there is a list of different kinds of "psychic" experiences, with percentages of people who have had them. The largest number is 56%, for the number who have had deja vu (which is not a psychic experience). All the other numbers are 25% or lower.
I didn't search through the book for errors; this is the only one of Shermer's claims that I looked up, and it proved egregiously wrong. What other errors does the book contain?
Michael Shermer is either dishonest or incompetent. If he can't even copy down numbers correctly from an article, why should anyone read his book?
Citaat:

The title of this book is clever, but the book itself is a curious, undisciplined mixture of a wide variety of experiences and phenomena that are not related at all - except in that the author thinks they are weird. This sort of subjective bias is certainly no basis for a supposedly serious book.
Citaat:
The condescension is a problem: far more serious is the absence of any research into the issues addressed. Shermer portrays himself as a debunker, a bringer of light and wisdom - but he ignores any evidence or opinion that disagrees with his militant materialism. Altogether a depressingly poor book that is essentially worthless.
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi

Laatst gewijzigd door exodus : 24 augustus 2007 om 17:51.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 18:00   #205
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Wat voor de een irrationeel is, is voor de ander wel rationeel, misschien omdat hij zich meer verdiept heeft in het onderwerp. Wat die boeke vooral niet doen is naar de feiten kijken. Of één mislukt experiment eruit kiezen en honderden andere negeren.

Hier enkele reviews van Firestone's boek, om maar aan te tonen dat de zelfverklaarde sceptici ook neit zonder fouten zijn:
Het boek dat ik aanraadde is van een heel andere orde.
Het is niet de bedoeling om iemand te be- of ver-oordelen maar er wordt uitgelegd waarom de mens geen rationeel wezen is, zoals het verlichtingsdenken bijvoorbeeld ons wou doen geloven.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 18:43   #206
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
Hoog water van Alistair MacLean (mn favoriete schrijver)
Op de T.V.-zender TCM ( Turners Classic Movies ) worden regelmatig oude films uitgezonden , gebaseerd op boeken van Alistair MacLean . " Where eagles dare " , "Ice station Zebra " .

Tusendoor ben ik voor de -tigste keer begonnen in " The Journals of Lewis and Clark " . Dat zijn de dagboeken die ze hebben bijgehouden tijdens hun expeditie ( 1804 - 1806 ) via de Missouri naar de Stille Oceaan , en hun ontmoetingen met de diverse Indianenvolkeren zijn zeer interessant . Merkwaardig is wel dat die 2 captains halve analfabeten waren en vooral hun spelling van de namen van Frans-Canadezen is grappig. Zo heeft het een hele tijd geduurd eer ik doorhad dat " Drouillard " en " Drewyer " één en dezelfde persoon was !
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 19:11   #207
Havana
Europees Commissaris
 
Havana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 6.810
Standaard

Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar de eerste politcs.be'er die Ulysses heeft uitgelezen...

Ik heb opgegeven toen ik ongeveer een derde van het boek had gelezen. Wie doet beter?
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 19:19   #208
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Kazan de wolfshond ...
Eerste verhaal uit een trilogie van james oliver curwood ...
Heb die al eens gelezen , maar da's een prachtboek .

Kan je daar iets meer over vertellen?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 19:28   #209
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ondergetekende leest veel...maar ieder jaar opnieuw dit magistrale werk....

je denkt dat het een sprookje is....wel ja.....maar steeds opnieuw ontdek je de levenswijsheid van de schrijver......

(overigens ,ik lees de originele vertaling,niet de versies die aangepast zijn aan de films)

favo quote : Oude wijven herinneren zich soms dingen die vroeger de Wijzen behoorden te kennen


Mellie Uyldert heeft daar ooit een boekje over geschreven.
Een verhaal achter het verhaal zou je kunnen zeggen.
Er moet wel bij gezegd worden dat Mellie Uyldert volgens sommigen (waaronder Etiene Vermeersch) zou gek als een zolderdeur was/is.
Maar als het verhaal je interesseert zal je dit ongetwijfelt ook interessant vinden.

Laatst gewijzigd door satiper : 24 augustus 2007 om 19:38.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 19:44   #210
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Qua strips vind ik de thorgal reeks er nogal uitkomen.
Eindelijk een reeks waarin het hoofdpersonage evolueert.
Van onverschrokken viking tot zorgzame vaderfiguur.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 19:45   #211
Linkse Vogel
Parlementslid
 
Linkse Vogel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2006
Locatie: Gent
Berichten: 1.845
Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Ik ben zelf een verhaal aant schrijven dat gaat over discriminatie. Ik ben de strips van Mafalda aant lezen. Kent iemand die nog? Die zijn echt goed... Spijtig genoeg zijn er maar twee van de 10 ofzo naar het nederlands vertaald.
__________________
Take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. - Elie Wiesel.

Laatst gewijzigd door Linkse Vogel : 24 augustus 2007 om 19:46.
Linkse Vogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 19:46   #212
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Ik ben zelf een verhaal aant schrijven dat gaat over discriminatie.
Al een titel?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 19:47   #213
Linkse Vogel
Parlementslid
 
Linkse Vogel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2006
Locatie: Gent
Berichten: 1.845
Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Al een titel?
Nee niet echt... Ik dacht misschien aan "We wonen allemaal op de aarde" maar dat vind ik te lang. Het moet korter... Als iemand een ideetje heeft, laat maar horen.
__________________
Take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. - Elie Wiesel.
Linkse Vogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 19:59   #214
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Nee niet echt... Ik dacht misschien aan "We wonen allemaal op de aarde" maar dat vind ik te lang. Het moet korter... Als iemand een ideetje heeft, laat maar horen.
Die titel is niet te lang. Maar het probleem is dat die zo clichématig en zo "belerend naiëf" klinkt dat zelfs een doordeweekse groen-rode rakker er longkanker aan zijn achillespees van krijgt en sterft door in een epilepsiebui zijn tong af te bijten en dood te bloeden.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 20:14   #215
Linkse Vogel
Parlementslid
 
Linkse Vogel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2006
Locatie: Gent
Berichten: 1.845
Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Die titel is niet te lang. Maar het probleem is dat die zo clichématig en zo "belerend naiëf" klinkt dat zelfs een doordeweekse groen-rode rakker er longkanker aan zijn achillespees van krijgt en sterft door in een epilepsiebui zijn tong af te bijten en dood te bloeden.
Oeioei. Als die titel nu al cliché is... Ik heb hem pas uitgevonden! Is hij dan zo snel bekend geworden? En eeuh... waarom is hij naief? Het is toch gewoon waar dat we allemaal op de aarde wonen? Als je de aliens wegdenkt tenminste...

Ik heb nog een voorstel: "vogels vliegen niet zomaar" dat is mijn eigen uitgevonden citaat. Maar het spijtige is dat niemand begrijpt wat ik ermee bedoel
__________________
Take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. - Elie Wiesel.

Laatst gewijzigd door Linkse Vogel : 24 augustus 2007 om 20:15.
Linkse Vogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 20:22   #216
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Oeioei. Als die titel nu al cliché is... Ik heb hem pas uitgevonden! Is hij dan zo snel bekend geworden? En eeuh... waarom is hij naief? Het is toch gewoon waar dat we allemaal op de aarde wonen? Als je de aliens wegdenkt tenminste...

Ik heb nog een voorstel: "vogels vliegen niet zomaar" dat is mijn eigen uitgevonden citaat. Maar het spijtige is dat niemand begrijpt wat ik ermee bedoel
Komaan zeg... sinds de sixties in de vorige eeuw krijgen we al dagelijks onze portie "we zijn toch allen wezens op deze planeet" op ons bord via de media. Laat dat zitten hoor. Vertel dat tegen een vlieg die in het web van een spin zit. Misschien kan die vlieg die spin tot inkeer brengen en haar vrij laten voor een som of zo? Het is allemaal zo naiëf dat ik er hoofdpijn van krijg.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 20:28   #217
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Qua strips vind ik de thorgal reeks er nogal uitkomen.
Eindelijk een reeks waarin het hoofdpersonage evolueert.
Van onverschrokken viking tot zorgzame vaderfiguur.
Ik ken anders wel een andere stripreeks die VEEL beter is hoor...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 20:34   #218
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik ken anders wel een andere stripreeks die VEEL beter is hoor...
Vertel ze ons... we wachten in volle spanning!
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 20:42   #219
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Nee niet echt... Ik dacht misschien aan "We wonen allemaal op de aarde" maar dat vind ik te lang. Het moet korter... Als iemand een ideetje heeft, laat maar horen.
"Panopticon"
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 20:44   #220
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Komaan zeg... sinds de sixties in de vorige eeuw krijgen we al dagelijks onze portie "we zijn toch allen wezens op deze planeet" op ons bord via de media. Laat dat zitten hoor. Vertel dat tegen een vlieg die in het web van een spin zit. Misschien kan die vlieg die spin tot inkeer brengen en haar vrij laten voor een som of zo? Het is allemaal zo naiëf dat ik er hoofdpijn van krijg.
Het verhaal wordt naief dat weten we zo, waarom de mensen bedriegen met een serieuze titel?
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be