Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 maart 2020, 12:08   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard Gemeenten krijgen zware wapens tegen autoterroristen

U kent ze wel; de zones 30 aan scholen en de fietsstraten, de straten waar doorgaand verkeer niet mag rijden die in theorie een ideale oplossing zijn, maar in de praktijk een dode letter blijven daar ze MASSAAL genegeerd worden door automobilisten.

Eindelijk krijgen gemeenten nu de mogelijkheid om zelf controles uit te voeren en te beboeten. Hiermee kan tevens de gemeentekas gespijsd worden.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200309_04883025
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 10 maart 2020 om 12:09.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 12:12   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Hopelijk gaat dit geen wildgroei van zone 30 uitlokken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 13:11   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Er moet meer gedaan worden aan verkeersveiligheid. Dat betekent ook meer zones 30, maar wel op de juiste plaatsen.
En vooral ook aan de pakkans.
En dan nog liefst een intelligente vorm van pakken: liever trajectcontrole dan te beperkte steekproeven.

Maar dat een gemeente op de nu voorgestelde wijze zich direct kan verrijken via verkeersboetes, dat is geen goed bestuur. Dat is eer 'de kat bij de melk zetten'.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 13:15   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En vooral ook aan de pakkans.

Maar dat een gemeente op de nu voorgestelde wijze zich direct kan verrijken via verkeersboetes, dat is geen goed bestuur. Dat is eer 'de kat bij de melk zetten'.
Doordat de gemeenten deze controles nu zelf kunnen doen, verhoogt de pakkans net en daarmee komen ze net tegemoet aan uw vraag om de pakkans te verhogen.

Kortom, contradictorisch wat u daar zegt.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 10 maart 2020 om 13:16.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 13:41   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.153
Standaard

Wat daar fout is, dat de gemeente een jackpot kan installeren op een snelweg, en die jackpot kan gebruiken als een tolheffing om zijnkas te spijzen.

Of neem zo,een welonopgevoede agent die met een handmeterke eventjes op woord van eer uw snelheid gaat vaststellen en op basis daarvan u boetes gaat uitdelen waarvan zijn buro dan rechtstreeks mee profiteert om extra budget te hebben voor een paar nieuwe wagens bvb

Of zo een groen ecoterrorist die als wraaklustige fietser gaat eisen dat iedere Otto achter tante Simonne blijft hangen aan vijf kilometer per uur of zo een snelheid beneden de kruip snelheid van een auto, en op basis daarvan willekeurig boetes gaat uitdelen in fietsstrateb, om zo,zijn gezag te doen gelden. Flink systeem

Laatst gewijzigd door brother paul : 10 maart 2020 om 13:45.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 13:53   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Doordat de gemeenten deze controles nu zelf kunnen doen, verhoogt de pakkans net en daarmee komen ze net tegemoet aan uw vraag om de pakkans te verhogen.

Kortom, contradictorisch wat u daar zegt.
Ja maar men moet wel een beetje spaarzaam zijn met zone 30. In de praktijk zijn alle woonzones nu al zone 50. Een volledige gemeente (de woonzone) zone 30 maken is waanzin.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 14:20   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wat daar fout is, dat de gemeente een jackpot kan installeren op een snelweg, en die jackpot kan gebruiken als een tolheffing om zijnkas te spijzen.

Of neem zo,een welonopgevoede agent die met een handmeterke eventjes op woord van eer uw snelheid gaat vaststellen en op basis daarvan u boetes gaat uitdelen waarvan zijn buro dan rechtstreeks mee profiteert om extra budget te hebben voor een paar nieuwe wagens bvb

Of zo een groen ecoterrorist die als wraaklustige fietser gaat eisen dat iedere Otto achter tante Simonne blijft hangen aan vijf kilometer per uur of zo een snelheid beneden de kruip snelheid van een auto, en op basis daarvan willekeurig boetes gaat uitdelen in fietsstrateb, om zo,zijn gezag te doen gelden. Flink systeem
Je moet eerst het artikel lezen vooraleer ene repliek te geven;

Citaat:
teden en gemeenten kunnen straks kleine snelheidsovertredingen in zones 30 en 50 zelf bestraffen met GAS-boetes. Volgens ministers Lydia Peeters en Bart Somers (beide Open VLD) zijn die zones 30 en 50 vandaag blinde vlekken waar overtreders ongestraft blijven. De maatregel kan de straten veiliger maken, maar zal de lokale besturen ook heel wat geld opbrengen.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 10 maart 2020 om 14:20.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 14:35   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Exclamation

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Doordat de gemeenten deze controles nu zelf kunnen doen, verhoogt de pakkans net en daarmee komen ze net tegemoet aan uw vraag om de pakkans te verhogen.

Kortom, contradictorisch wat u daar zegt.
Het is niet contradictorisch, maar ik zal even verduidelijken:
op deze manier de pakkans vergroten, is nefast. Het is de kat bij de melk zetten om andere motieven te dienen dan verkeersveiligheid.

De kat bij de melk: liever tien agenten wegtrekken uit de pool 'diefstallen', ten voordele van de pool 'snelheidscontrole'. Uit financiële motieven. In plaats van die verhouding te laten bepalen op "wat is de bezorgdheid van de inwoner'.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 15:02   #9
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is niet contradictorisch, maar ik zal even verduidelijken:
op deze manier de pakkans vergroten, is nefast. Het is de kat bij de melk zetten om andere motieven te dienen dan verkeersveiligheid.

De kat bij de melk: liever tien agenten wegtrekken uit de pool 'diefstallen', ten voordele van de pool 'snelheidscontrole'. Uit financiële motieven. In plaats van die verhouding te laten bepalen op "wat is de bezorgdheid van de inwoner'.
Dat is zo vaak het geval; waarom denk je dat dat zoveel mensen zonnepanelen plaatsen? Of meer en meer mensen met de fiets naar het werk pendelen?

Het motief speelt niet zozeer een rol, wel het resultaat en daar gaat het om.

De bedoeling hiervan is bovendien dat de politie zich meer kan toeleggen op andere taken in plaats van louter flitsen.

Kortom, ik kan deze maatregel alleen maar toejuichen als ik zie dat verkeersregels thans massaal aan hun laars gelapt worden.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 10 maart 2020 om 15:03.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 15:30   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Vandaag een fietser gezien die zijn fiets expres onder een aankomende auto duwde.
Een zeer trage auto zelfs.
Voetgangers snelheid.

Zo zijn fietsers.

Motief van de fietser?
Baas zijn over alles en tegelijk proberen wat geld uit het hun opgezette ongelukjes te slaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 maart 2020 om 15:32.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 15:40   #11
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vandaag een fietser gezien die zijn fiets expres onder een aankomende auto duwde.
Een zeer trage auto zelfs.
Voetgangers snelheid.

Zo zijn fietsers.

Motief van de fietser?
Baas zijn over alles en tegelijk proberen wat geld uit het hun opgezette ongelukjes te slaan.
Leuk verhaaltje voor aan de toog. De zwakke weggebruiker krijgt echter niet de materiële schade aan zijn fiets vergoed zo blijkt dat hij in fout is.
Volgende keer dus beter eerst de regelgeving nalezen vooraleer een verhaaltje uit uw duim te zuigen
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 15:48   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Leuk verhaaltje voor aan de toog. De zwakke weggebruiker krijgt echter niet de materiële schade aan zijn fiets vergoed zo blijkt dat hij in fout is.
Volgende keer dus beter eerst de regelgeving nalezen vooraleer een verhaaltje uit uw duim te zuigen
Het is hier nog niet schering en inslag, maar in landen zoals Rusland wel.
Ik heb een dashcam.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 16:28   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is hier nog niet schering en inslag, maar in landen zoals Rusland wel.
Ik heb een dashcam.
Of een GoPro camera - komt ook van pas blijkbaar;

https://www.hln.be/in-de-buurt/bruss...beek~a5ee8841/
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 16:32   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat is zo vaak het geval; waarom denk je dat dat zoveel mensen zonnepanelen plaatsen? Of meer en meer mensen met de fiets naar het werk pendelen?

Het motief speelt niet zozeer een rol, wel het resultaat en daar gaat het om.

De bedoeling hiervan is bovendien dat de politie zich meer kan toeleggen op andere taken in plaats van louter flitsen.

Kortom, ik kan deze maatregel alleen maar toejuichen als ik zie dat verkeersregels thans massaal aan hun laars gelapt worden.
Tut tut,
de burgemeesters (de slapzakken toch) gaan overal camera's en trajectcontrole plaatsen, omwille van de centen die dat opbrengt. Niet omwille van de afweging verkeersveiligheid/mobiliteit.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 16:42   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Leuk verhaaltje voor aan de toog. De zwakke weggebruiker krijgt echter niet de materiële schade aan zijn fiets vergoed zo blijkt dat hij in fout is.
Volgende keer dus beter eerst de regelgeving nalezen vooraleer een verhaaltje uit uw duim te zuigen
Aan uw reactie is te merken dat je een typisch fietsers mentaliteit hebt.

Als ik u zeg dat ik het gezien heb dan heb ik het gezien.

Om 10 minuten voor 10 uur deze morgen!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 18:51   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vandaag een fietser gezien die zijn fiets expres onder een aankomende auto duwde.
Een zeer trage auto zelfs.
Voetgangers snelheid.

Zo zijn fietsers.

Motief van de fietser?
Baas zijn over alles en tegelijk proberen wat geld uit het hun opgezette ongelukjes te slaan.
Hat zijn Chinese toestanden blijkbaar.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 22:06   #17
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tut tut,
de burgemeesters (de slapzakken toch) gaan overal camera's en trajectcontrole plaatsen, omwille van de centen die dat opbrengt. Niet omwille van de afweging verkeersveiligheid/mobiliteit.
Dat kan zijn, doch het resultaat is dat het een pak veiliger zal worden daar waar de controles gebeuren en dat is wat telt.

https://www.hln.be/in-de-buurt/bruss...beek~a5ee8841/
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 22:09   #18
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Aan uw reactie is te merken dat je een typisch fietsers mentaliteit hebt.

Als ik u zeg dat ik het gezien heb dan heb ik het gezien.

Om 10 minuten voor 10 uur deze morgen!
Ik leg u gewoon even de objectieve regelgeving uit. Wat dat met fietsers mentaliteit heeft te maken heb ik het raden naar.

Misschien hebt u wel eerder een automobilisten mentaliteit; u weet wel; van die mensen die alleen met de auto rijden en daardoor een bijzonder eenzijdig verkeersinzicht hebben en ook vaak een gevaar zijn op de baan.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 22:17   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik leg u gewoon even de objectieve regelgeving uit. Wat dat met fietsers mentaliteit heeft te maken heb ik het raden naar.

Misschien hebt u wel eerder een automobilisten mentaliteit; u weet wel; van die mensen die alleen met de auto rijden en daardoor een bijzonder eenzijdig verkeersinzicht hebben en ook vaak een gevaar zijn op de baan.
Op het moment dat fietsers zelf hun fiets onder de auto duwen zullen zij wel de gevaarlijke zijn.

Misschien heeft uw inzicht eens een goede arts nodig?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2020, 22:56   #20
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vandaag een fietser gezien die zijn fiets expres onder een aankomende auto duwde.
Een zeer trage auto zelfs.
Voetgangers snelheid.

Zo zijn fietsers.

Motief van de fietser?
Baas zijn over alles en tegelijk proberen wat geld uit het hun opgezette ongelukjes te slaan.
Je mag wat overdrijven, maar ook hier zijn er grenzen.
Ben je zeker dat je niet onder invloed was van het een of het ander ?
Bovendien nog al de fietsers zo over dezelfde kam scheren...
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be