Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2005, 09:01   #1
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard De kerk is geen schatkamer

Citaat:
De kerk is geen schatkamer

“Het meest verrassend vind ik dat zo’n gecentraliseerde kerk als de katholieke zo’n versnipperde financiële structuur heeft. In totaal gaat het om 8.000 verschillende portemonnees. Raak daar maar eens wijs uit.” Dat zegt Geert Delbeke (66)(foto Dirk Vertommen), auteur van een zopas gepubliceerd boek over Het geld van de Kerk.

Geert Delbeke was van 1968 tot vorig jaar verbonden aan de Katholieke Televisie- en Radio-omroep (KTRO). Hij is de eerste die een (uitgebreid) boekje opendoet over de financiële achtergronden van de Kerk, waarvoor hij ook de medewerking kreeg van betrokken instanties. “Ik heb de indruk dat de tijd van de geheimdoenerij voorbij is. Zo vernam ik dat de Belgische bisdommen jaarlijks rond de 125.000 euro afdragen aan Rome.”
Hoe rijk is de Kerk nu werkelijk?
Niet te zeggen, want dé portemonnee van dé Kerk bestaat niet. België telt 3.895 parochies die elk minstens twee portemonnees hebben: de kerkfabriek en een vzw. Die parochies zijn verenigd in 244 decanaten, ook elk met minstens één vzw. Dan zijn er nog de acht bisdommen met hun eigen structuren. Zo kom je uit bij in totaal 8.000 portemonnees. En dan heb ik het nog niet over de kloosters en abdijen, noch over de vele katholieke organisaties en verenigingen zoals Broederlijk Delen en Welzijnszorg.
De vele kunstschatten van de Kerk zijn toch een immense schatkamer?
De kunstschatten van vóór Napoleon, roerend en onroerend, zijn eigendom van de gemeenten. Ze zijn niet te gelde te maken, maar onvervreemdbaar eigendom van de gemeenschap. Wat betaalt de overheid aan de Kerk?
Voor salarissen 100 miljoen euro, van de gemeenten komt ook ongeveer zoveel. Daarnaast wordt in totaal 280 miljoen euro uitgekeerd voor het onderwijs in godsdienst en lekenmoraal. Alles samen geven de overheden - staat, gewesten en gemeenten - 580 miljoen per jaar uit aan levensbeschouwing. Daarvan gaat precies 79,28% naar de katholieke kerk. En dus niet 96%, zoals destijds gelanceerd.
Is er controle op deze geldstromen?
Neen. Een bisdom, een parochie, een klooster, een instelling... zijn allemaal financieel gescheiden machten. Bij mijn onderzoek was ik verrast door het kunst- en vliegwerk dat bisdommen moeten doen om de eindjes aan mekaar te knopen. Over verborgen schatten beschikt de Kerk zeker niet. Priesters worden steeds meer vervangen door parochie-assistenten, leken. Krijgen die dezelfde wedde als een pastoor?
Ja, en de vraag is of zo’n jaarsalaris van 16.672 euro wel ernstig te noemen is voor iemand met zo’n verantwoordelijkheid. Mensen met een gezin moeten afhaken. Hier dringt zich een serieuze herziening op. Daarvoor kan men zich misschien laten inspireren door het wetsontwerp over de salarisschalen van de morele consulenten in de georganiseerde vrijzinnigheid. Ze krijgen een beginwedde van 24.000 euro, met tweejaarlijkse verhogingen tot 42.800 euro per jaar. Twee keer zoveel als een pastoor of een parochieassistent.
Hebt u ook een idee van de rijkdom van congregaties en abdijen?
Kloosters hebben een rijk patrimonium opgebouwd maar geven het aan de samenleving terug, want vele zijn volop bezig met de overdracht van hun instellingen aan nieuwe vzw’s, bestuurd door leken. Weinig bekend is wat religieuze congregaties - zeker van vrouwen - opbrengen voor steun aan sociale projecten van alle aard, ook niet-kerkelijke hulporganisaties zoals Greenpeace.
De Kerk verliest steeds meer terrein. Moet de overheid er zoveel geld blijven insteken?
In feite betekenen die 580 miljoen euro per jaar in totaal een peulenschil. Er zullen trouwens steeds plekken in de samenleving nodig zijn die tot niets dienen, maar waar mensen rust, stilte en bezinning kunnen vinden. Opvallend is dat mensen hun parochiekerk niet graag afgeven, ook al gaan ze er niet naar de mis. Zo heeft de stad Charleroi een bevraging gedaan bij de bevolking welke van de 72 kerken afgebroken kon worden. Het antwoord was: geen enkele...

Ik denk dat de overheid maar beter wat minder kan investeren in kerken enz en ook in moskéén
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 10:06   #2
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Ik denk dat de overheid maar beter wat minder kan investeren in kerken enz en ook in moskéén
Ja, want het is discriminerend geen vrouwen in een bedrijf ( want zo lijkt het wel ) toe te laten.........
en vrouwen hebben ook zieltjes die gered moeten worden.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 10:10   #3
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Opvallend is dat mensen hun parochiekerk niet graag afgeven, ook al gaan ze er niet naar de mis. Zo heeft de stad Charleroi een bevraging gedaan bij de bevolking welke van de 72 kerken afgebroken kon worden. Het antwoord was: geen enkele...

Ik denk dat de mensen schrik hebben van vervloekt te worden...... de straf van God.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 10:15   #4
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Opvallend is dat mensen hun parochiekerk niet graag afgeven, ook al gaan ze er niet naar de mis. Zo heeft de stad Charleroi een bevraging gedaan bij de bevolking welke van de 72 kerken afgebroken kon worden. Het antwoord was: geen enkele...

Ik denk dat de mensen schrik hebben van vervloekt te worden...... de straf van God.
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 10:32   #5
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Het probleem van de kerk...... er zijn veel schatten die blinken in Rome ...... maar er zijn weinig religieuze leiders die schitteren in mensenrechten......[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by labyrinth on 20-06-2005 at 11:33
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Het probleem van de kerk...... er zijn veel schatten die blinken in Rome ...... maar er zijn weinig religieuze leiders die schitteren in mensenrechten......[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Het probleem van de kerk...... er zijn veel schatten die blinken in Rome ...... maar er zijn weinig leiders die schitteren......[/size]
[/edit]
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 20 juni 2005 om 10:33.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 10:37   #6
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Het probleem van de kerk...... er zijn veel schatten die blinken in Rome ...... maar er zijn weinig religieuze leiders die schitteren in mensenrechten......
Ratzinger is misschien populair in de kerk en bij de conservartieven maar niet bij mij
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 10:43   #7
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Ratzinger is misschien populair in de kerk en bij de conservartieven maar niet bij mij
Bij mij ook niet. Iemand die in een 'papamobiel' rijdt vertrouwt de mensen niet.....en is dus zelf misschien ook onbetrouwbaar.
Waar rook is, is vuur.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 11:34   #8
Moneta
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2005
Locatie: Pendelend tussen Limburg en Brussel
Berichten: 985
Standaard

Ooit al eens in Vaticaanstad geweest? daar puilt het geld uit, terwijl 1 straat verder mensen liggen te creperen ??
__________________
"Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie." Ludwig van Beethoven
Moneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 12:05   #9
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moneta
Ooit al eens in Vaticaanstad geweest? daar puilt het geld uit, terwijl 1 straat verder mensen liggen te creperen ??
Echt ?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 14:29   #10
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moneta
Ooit al eens in Vaticaanstad geweest? daar puilt het geld uit, terwijl 1 straat verder mensen liggen te creperen ??
Ik wel..... en toen heb ik gedacht ...... deze God is niet katholiek !
Ze hebben daar niets begrepen van de leer van Jezus.
Letterlijk en figuurlijk aan een kruis genageld.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by labyrinth on 20-06-2005 at 15:40
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moneta
Ooit al eens in Vaticaanstad geweest? daar puilt het geld uit, terwijl 1 straat verder mensen liggen te creperen ??
Ik wel..... en toen heb ik gedacht ...... deze God is niet katholiek !
Ze hebben daar niets begrepen van de leer van Jezus.
Letterlijk en figuurlijk aan een kruis genageld.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by labyrinth on 20-06-2005 at 15:32
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moneta
Ooit al eens in Vaticaanstad geweest? daar puilt het geld uit, terwijl 1 straat verder mensen liggen te creperen ??
Ik wel..... en toen heb ik gedacht ...... deze God is niet katholiek !
Ze hebben daar niets begrepen van de leer van Jezus.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moneta
Ooit al eens in Vaticaanstad geweest? daar puilt het geld uit, terwijl 1 straat verder mensen liggen te creperen ??
Ik wel..... en toen heb ik gedacht ...... deze God is niet katholiek ![/size]
[/edit]
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 20 juni 2005 om 14:40.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2005, 11:01   #11
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

De leer van Jezus was eenvoud, oprechtheid en naastenliefde. Maar er is meer dan 1 christendom, dat van het domme volk en dat van de hoge elite. Nu ja, aan elk persoonlijk om uit te maken waarvoor hij staat.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2005, 11:07   #12
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
De leer van Jezus was eenvoud, oprechtheid en naastenliefde. Maar er is meer dan 1 christendom, dat van het domme volk en dat van de hoge elite. Nu ja, aan elk persoonlijk om uit te maken waarvoor hij staat.
wat bedoel je met dom volk?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2005, 11:12   #13
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
wat bedoel je met dom volk?
Zo kijkt de elite naar de grote stroom gelovigen en zelfs de pastoors die hun roeping nog serieus nemen. De elite, dat zijn de politiekers binnen de kerk.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2005, 11:33   #14
Moneta
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2005
Locatie: Pendelend tussen Limburg en Brussel
Berichten: 985
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Zo kijkt de elite naar de grote stroom gelovigen en zelfs de pastoors die hun roeping nog serieus nemen. De elite, dat zijn de politiekers binnen de kerk.
Helaas maakt die elite het leeuwendeel uit van de de machtstromingen in de katholike kerk.
Sad but true.
__________________
"Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie." Ludwig van Beethoven
Moneta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be