Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2005, 23:57   #21
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Het is natuurlijk heel arrogant van een God te scheppen naar je beeld en gelijkenis vooral als je ook nog denkt dat de andere schepsels, de dieren en de planten niets te zeggen hebben. Het getuigt op z'n minst van een goede portie egocentrisme. Als je alle godsdiensten als afzonderlijke deeltjes ziet van een allesomvattente spiritualiteit doorheen de tijd begrijp je dat daar het schoentje knelt.
De mens kreeg een ongewoon hoge eigendunk door zich centraal te stellen en begon aan een veroveringstocht van onze planeet.
Toen hij nog niet te talrijk was was dat geen ramp, nu hij met miljarden is zou hij best wat meer respect mogen opbrengen voor wat hem omringt, zijn biotoop, de dieren en planten en dit in zijn eigen voordeel.

Hieronder laat ik je meegenieten van een heel klein stukje van de merkwaardige toespraak van het Indiaans opperhoofd Seattle aan het 'Grote Opperhoofd' in Washington in 1854. Een toespraak waarin politiek en religie tot één geheel verbonden zijn. Hij zegt o.a. het volgende :

" Ik ben niet beschaafd en ik heb geen verstand van een andere manier van leven dan de mijne. Ik heb gezien hoe zo'n duizend buffels lagen te rotten op de prairie, daar achtergelaten door blanke mannen die op hen schoten vanuit een passerende trein. Ik ben onbeschaafd en ik begrijp niet dat een rokend ijzeren paard van meer belang kan zijn dan een buffel, die wij alleen doden om in leven te blijven. Wat is een man zonder dieren ? Als zij er geen van allen meer waren zouden de mensen sterven aan een diepe geestelijke eenzaamheid. Want wat er met de dieren gebeurt, gebeurt spoedig daarna met de mensen. Alle dingen zijn met elkaar verbonden.....
Dit weten wij zeker. De aarde behoort niet toe aan de mensen, mensen behoren toe aan de aarde.
Dit weten wij zeker. Alle dingen zijn met elkaar verbonden zoals het bloed de leden van één familie verenigt. "

Een mooi stukje spiritualiteit als u het mij vraagt, maar u vraagt het me niet dat weet ik. Onze rokende paarden ( wagens ) zijn ons op hun beurt aan het overwoekeren en veroveren.....
Niet dat we alles moeten overnemen van de Indianen want naar het schijnt waren ze nogal wreed voor zichzelf en daar knelde hun sandaal.....

Een goed evenwicht zoeken in alles voor alles.
Los van de rokende paarden: dit is een indianen-uitspraak naar mijn hart (tussen haakjes: ik hou van de filosofie van de indianen, ben ooit bij hen geweest, Vlamingen moeten toch eens meer van onder kerktoren komen- de natuur is er niet voor ons (wat de kerk zegt), wij zijn ook niet de heersers van de natuur: wij zijn deel van de natuur, zoals de bloemen en de planten, zoals alle dieren (want de mens is ochottekes toch maar een veredeld dier) - en de aarde is ons moeder: we komen er uit en gaan er naar terug. Die spiritualiteit kan ik aannemen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Boontjes on 09-06-2005 at 01:03
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Het is natuurlijk heel arrogant van een God te scheppen naar je beeld en gelijkenis vooral als je ook nog denkt dat de andere schepsels, de dieren en de planten niets te zeggen hebben. Het getuigt op z'n minst van een goede portie egocentrisme. Als je alle godsdiensten als afzonderlijke deeltjes ziet van een allesomvattente spiritualiteit doorheen de tijd begrijp je dat daar het schoentje knelt.
De mens kreeg een ongewoon hoge eigendunk door zich centraal te stellen en begon aan een veroveringstocht van onze planeet.
Toen hij nog niet te talrijk was was dat geen ramp, nu hij met miljarden is zou hij best wat meer respect mogen opbrengen voor wat hem omringt, zijn biotoop, de dieren en planten en dit in zijn eigen voordeel.

Hieronder laat ik je meegenieten van een heel klein stukje van de merkwaardige toespraak van het Indiaans opperhoofd Seattle aan het 'Grote Opperhoofd' in Washington in 1854. Een toespraak waarin politiek en religie tot één geheel verbonden zijn. Hij zegt o.a. het volgende :

" Ik ben niet beschaafd en ik heb geen verstand van een andere manier van leven dan de mijne. Ik heb gezien hoe zo'n duizend buffels lagen te rotten op de prairie, daar achtergelaten door blanke mannen die op hen schoten vanuit een passerende trein. Ik ben onbeschaafd en ik begrijp niet dat een rokend ijzeren paard van meer belang kan zijn dan een buffel, die wij alleen doden om in leven te blijven. Wat is een man zonder dieren ? Als zij er geen van allen meer waren zouden de mensen sterven aan een diepe geestelijke eenzaamheid. Want wat er met de dieren gebeurt, gebeurt spoedig daarna met de mensen. Alle dingen zijn met elkaar verbonden.....
Dit weten wij zeker. De aarde behoort niet toe aan de mensen, mensen behoren toe aan de aarde.
Dit weten wij zeker. Alle dingen zijn met elkaar verbonden zoals het bloed de leden van één familie verenigt. "

Een mooi stukje spiritualiteit als u het mij vraagt, maar u vraagt het me niet dat weet ik. Onze rokende paarden ( wagens ) zijn ons op hun beurt aan het overwoekeren en veroveren.....
Niet dat we alles moeten overnemen van de Indianen want naar het schijnt waren ze nogal wreed voor zichzelf en daar knelde hun sandaal.....

Een goed evenwicht zoeken in alles voor alles.
Los van de rokende paarden: dit is een indianen-uitspraak naar mijn hart (tussen haakjes: ik hou van de filosofie van de indianen, ben ooit bij hen geweest, Vlamingen moeten toch eens meer van onder kerktoren komen- de natuur is er niet voor ons (wat de kerk zegt), wij zijn ook niet de heersers van de natuur: wij zijn deel van de natuur, zoals de bloemen en de planten, zoals alle dieren (want de mens is ochottekes toch maar een veredeld dier) - en de aarde is ons moeder: we komen er uit en gaan er naar terug. Die spiritualiteit kan ik aannemen.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Het is natuurlijk heel arrogant van een God te scheppen naar je beeld en gelijkenis vooral als je ook nog denkt dat de andere schepsels, de dieren en de planten niets te zeggen hebben. Het getuigt op z'n minst van een goede portie egocentrisme. Als je alle godsdiensten als afzonderlijke deeltjes ziet van een allesomvattente spiritualiteit doorheen de tijd begrijp je dat daar het schoentje knelt.
De mens kreeg een ongewoon hoge eigendunk door zich centraal te stellen en begon aan een veroveringstocht van onze planeet.
Toen hij nog niet te talrijk was was dat geen ramp, nu hij met miljarden is zou hij best wat meer respect mogen opbrengen voor wat hem omringt, zijn biotoop, de dieren en planten en dit in zijn eigen voordeel.

Hieronder laat ik je meegenieten van een heel klein stukje van de merkwaardige toespraak van het Indiaans opperhoofd Seattle aan het 'Grote Opperhoofd' in Washington in 1854. Een toespraak waarin politiek en religie tot één geheel verbonden zijn. Hij zegt o.a. het volgende :

" Ik ben niet beschaafd en ik heb geen verstand van een andere manier van leven dan de mijne. Ik heb gezien hoe zo'n duizend buffels lagen te rotten op de prairie, daar achtergelaten door blanke mannen die op hen schoten vanuit een passerende trein. Ik ben onbeschaafd en ik begrijp niet dat een rokend ijzeren paard van meer belang kan zijn dan een buffel, die wij alleen doden om in leven te blijven. Wat is een man zonder dieren ? Als zij er geen van allen meer waren zouden de mensen sterven aan een diepe geestelijke eenzaamheid. Want wat er met de dieren gebeurt, gebeurt spoedig daarna met de mensen. Alle dingen zijn met elkaar verbonden.....
Dit weten wij zeker. De aarde behoort niet toe aan de mensen, mensen behoren toe aan de aarde.
Dit weten wij zeker. Alle dingen zijn met elkaar verbonden zoals het bloed de leden van één familie verenigt. "

Een mooi stukje spiritualiteit als u het mij vraagt, maar u vraagt het me niet dat weet ik. Onze rokende paarden ( wagens ) zijn ons op hun beurt aan het overwoekeren en veroveren.....
Niet dat we alles moeten overnemen van de Indianen want naar het schijnt waren ze nogal wreed voor zichzelf en daar knelde hun sandaal.....

Een goed evenwicht zoeken in alles voor alles.
Los van de rokende paarden: dit is een indianen-uitspraak naar mijn hart (tussen haakjes: ik hou van de filosofie van de indianen, ben ooit bij hen geweest, Vlamingen moeten toch eens meer van hun onder kerktoren komen- de natuur is er niet voor ons (wat de kerk zegt), wij zijn ook niet de heersers van de natuur: wij zijn deel van de natuur, zo[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Boontjes : 9 juni 2005 om 00:03.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 07:04   #22
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes
Juist: het gaat over de zingeving van het bestaan, en die zingeving is de mens zelf, niets anders. Waarom er dan van alles gaan bij betrekken? En daarbij: heeft ons bestaan wel zin? Ja, als overgang naar een volgend bestaan van andere wezens (en niet het aards paradijs, want daar komt toch niemand in). We zijn een schakel in de evolutie en laat ons daar voorlopig het beste van maken , want hindou, protestant, boeddhist, katholiek, atheïst: we zitten allen in hetzelfde schuitje - alleen verklaren we het anders en klampen we ons vast aan iets onbestaands om ons eigen twijfels op af te wentelen.
Het probleem is juist dat we opgevoed hebben met het idee dat het leven zin heeft, dat is het probleem van véél miserie.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 09:29   #23
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes
Ik snap het maar al te goed....En na wat de paus laatst gezegd heeft snap ik het nog beter: de kerk zou inderdaad beter fietstochten mét BBQ én met partnerruil organiseren - hoe wereldvreemd kan iemand zijn?
Hoe zouden ze andere partners ( elke andere spiritualiteit of geloof ) kunnen respecteren als ze zelfs volgens de natuur hun beste partner ( de vrouw ) afwijzen. Zij die steeds zeggen dat je het leven moet eerbiedigen zijn zelf steriel, dat is een feit.
Ik vind het trouwens altijd leuk dat mannen die zogezegd niet mogen weten wat seksualiteit is hierin de mensen de ethische, de weg van God moeten wijzen.
Maar ja, misschien denken ze juist dat ze door dit offer God zien of tenminste dichter bij hen staan...... maar voor mij blijft het toch een kromme redenering.
Je afzonderen in groep moet kunnen zeker, maar dan zeggen tegen 'mensen met appetijt' wat ze moeten doen ....... ja dat ........
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 11:52   #24
Cosmo
Burgemeester
 
Cosmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Hoe zouden ze andere partners ( elke andere spiritualiteit of geloof ) kunnen respecteren als ze zelfs volgens de natuur hun beste partner ( de vrouw ) afwijzen. Zij die steeds zeggen dat je het leven moet eerbiedigen zijn zelf steriel, dat is een feit.
Ik vind het trouwens altijd leuk dat mannen die zogezegd niet mogen weten wat seksualiteit is hierin de mensen de ethische, de weg van God moeten wijzen.
Maar ja, misschien denken ze juist dat ze door dit offer God zien of tenminste dichter bij hen staan...... maar voor mij blijft het toch een kromme redenering.
Je afzonderen in groep moet kunnen zeker, maar dan zeggen tegen 'mensen met appetijt' wat ze moeten doen ....... ja dat ........
Ach man. Vergeet die Katholieke Kerk nu toch gewoon. De paus, die eigenlijk Jezus moet vervangen, is verworden tot een politieke figuur. De KK zou beter een regel instellen dat elk nieuw paus maximum 33 jaar mag zijn, zoals Jezus was. Wat zit zo'n oude sasa daar nu te doen ? Welke idealen heeft die man nog, na een carriere van meer dan 40 jaar in een instituut als de Kerk.

Het leven heeft de zin die je er zelf aan geeft.
Het is altijd makkelijk om te schermen met een "hiernamaals" om de problemen van de wereld hier en nu niet te willen zien.
__________________
* Godsdienst is opium voor het volk.
* “People sleep peacefully in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf." - George Orwell
Cosmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 21:58   #25
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

[quote=Cosmo]
Citaat:
Welke idealen heeft die man nog, na een carriere van meer dan 40 jaar in een instituut als de Kerk.
Zijn instituut staande houden.

Citaat:
Het leven heeft de zin die je er zelf aan geeft.
Absoluut. Misschien dan liever een positieve zin... nu we er zijn.

Citaat:
Het is altijd makkelijk om te schermen met een "hiernamaals" om de problemen van de wereld hier en nu niet te willen zien
Je verantwoordelijkheid ontlopen. Inderdaad.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 22:01   #26
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Cosmo..... ik heb een vraagje voor u.
Zou u, moest u poortwachter zijn, de paus met of zonder papamobiel in de hemel binnen laten ?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2005, 15:22   #27
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Cosmo..... ik heb een vraagje voor u.
Zou u, moest u poortwachter zijn, de paus met of zonder papamobiel in de hemel binnen laten ?

ik zou da alvast wel toelaten en entree ticketje geven mor zonder mobiel want vervoer masjeerd in die wereld anders; da sanskriet woordje "lok" heeft men ook int latijns.

3 vuldigheid voor mij is geest - lichaam en ziel ; het vier vuldige hiervan is de vrede.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2005, 15:36   #28
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid
 
Pier den Drol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Berichten: 610
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Even serieus nu .....

Heeft de Kerk niet de taak de mensen te begeleiden doorheen de evolutie ? De Kerk van vandaag zou moeten wijzen op de valkuilen geplaatst door de 'duivel'.... en in deze tijd is het niet de appel die aan Eva aangeboden werd maar misschien wel de bedreiging van onze planeet door de mens.
De kerk zou beter samenwerken met mensen als Steve Stevaert en evolueren.
Spreken (zeg maar preken) over ecologie en ethisch ondernemen, over verdraagzaamheid tussen alle mensen ongeacht hun geloof en seksuele geaardheid. De evolutie die o.a. monseigneur Vangheluwe voorstelt, namelijk biechten en een toevluchtsoord in bange dagen voor arme zondaars, is geen evolutie maar eerder een stap op de plaats of zelfs een stap terug.
Als gelovigen moeten ze consequent zijn en God's schepping met eerbied behandelen en beschermen. Bidden en biechten is vandaag misschien niet genoeg.

Terloops. Als u een heilige wilt aanbidden, een aanrader

http://www.heiligen.net/aug/frm1108.htm
Vooral de alfabetisch gerangschikte heiligen en waarvoor ze allemaal dienen zijn boeiend.....
Heeft de Kerk een taak? Ik vraag me eigenlijk af of de Kerk bestaansrecht heeft. Ik weet niet of je vertrouwd bent met de filosofie van Nietzsche, maar hij heeft een aantal interessante gedachten over de Kerk. Veelal wordt Nietzsche gezien als degene die God dood verklaarde, en het christendom veroordeelde. Niet is minder waar: hij veroordeelde de Kerk, niet Christus en zijn waarden. Of anders gezegd: er was maar een christen en dat was Christus (ik citeer even uit het hoofd). Wat ik bedoel is dat a) de Kerk zich teveel bezig heeft gehouden met zijn eigen behoud (en dat nog steeds doet)inplaats van de waarden waar Christus voor stond, en b) dat Christus het onstaan van die Kerk nooit geïntendeerd heeft.

Waar ik veel sympathie kan opbrengen voor de stellingen van Christus, kan ik me moeilijk verzoenen met een instituut die die leerstellingen heeft gebruikt/misbruikt voor zijn eigen instandhouding.
__________________
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2005, 15:53   #29
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Hieronder een definitie van de Heilige Drievuldigheid tijdens het
Concilie van Lateranen in 1215 :

Wij geloven vast en wij belijden oprecht

dat er slechts één ware, eeuwige, onmetelijke en onveranderlijke, onbegrijpelijke, almachtige en onuitspreekbare God is, Vader, Zoon en Heilige Geest: weliswaar drie personen, maar één essentie, substantie of helemaal enkelvoudige natuur:
de Vader is uit niets, de Zoon alleen uit de Vader en de Heilige Geest op gelijke wijze uit beiden: zonder begin, altijddurend en zonder einde:
de Vader brengt voort, de Zoon wordt geboren en de Heilige Geest komt voort : wezensgelijk en gelijkaardig en gelijk almachtig en gelijk eeuwig: één begin van alles:...
En dan durft men nog spreken over de "duistere middeleeuwen" in Europa.

Geen wonder dat Europa de leidende cultuur op aarde werd.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2005, 16:27   #30
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

vader = geest - zoon het lichaam de rest weet ieder 1
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2005, 09:32   #31
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
En dan durft men nog spreken over de "duistere middeleeuwen" in Europa.

Geen wonder dat Europa de leidende cultuur op aarde werd.
Ja, ze lijken me tamelijk intelligent. Jammer dat ze hun licht alleen voor zichzelf gehouden hebben anders waren we allang uit de duisternis en de modderpoel.
Van daaruit was het zo eenvoudig te zeggen dat God alles was en alle godsdiensten samen één grote spiritualiteit maar dat hebben ze netjes verzwegen en elkaar eeuwenlang de duivel aangedaan.......

Misschien heeft het onveranderlijke in de tekst hen belet verder na te denken.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by labyrinth on 06-07-2005 at 10:34
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
En dan durft men nog spreken over de "duistere middeleeuwen" in Europa.

Geen wonder dat Europa de leidende cultuur op aarde werd.
Ja, ze lijken me tamelijk intelligent. Jammer dat ze hun licht alleen voor zichzelf gehouden hebben anders waren we allang uit de duisternis en de modderpoel.
Van daaruit was het zo eenvoudig te zeggen dat God alles was en alle godsdiensten samen één grote spiritualiteit maar dat hebben ze netjes verzwegen en elkaar eeuwenlang de duivel aangedaan.......

Misschien heeft het onveranderlijke in de tekst hen belet verder na te denken.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
En dan durft men nog spreken over de "duistere middeleeuwen" in Europa.

Geen wonder dat Europa de leidende cultuur op aarde werd.
Ja, ze lijken me tamelijk intelligent. Jammer dat ze hun licht alleen voor zichzelf gehouden hebben anders waren we allang uit de duisternis en de modderpoel.
Van daaruit was het zo eenvoudig te zeggen dat God alles was en alle godsdiensten samen één grote spiritualiteit maar dat hebben ze netjes verzwegen en elkaar eeuwenlang de duivel aangedaan.......[/size]
[/edit]
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 6 juli 2005 om 09:34.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2005, 17:03   #32
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

QUOTE:Ja, ze lijken me tamelijk intelligent. Jammer dat ze hun licht alleen voor zichzelf gehouden hebben anders waren we allang uit de duisternis en de modderpoel.

Dan hadden ze een probleem omdat er dan zo goed als geen economie zou zijn geweest.
Bedoeling zou zijn geweest om de hervorming in het nieuwe geloof te aanbidden en evangelisch te spreiden tot god ter aarde kwam ....want men ging er vanuit dat god en zijn wereld toch ook hier kon op aarde met een degelijk staats systeem en geloof waar ieder 1 telt.

QUOTE : Van daaruit was het zo eenvoudig te zeggen dat God alles was en alle godsdiensten samen één grote spiritualiteit maar dat hebben ze netjes verzwegen en elkaar eeuwenlang de duivel aangedaan.......

Men moest wel verzwijgen of werd hier in Antwerpen op de grote markt opgebrand zoals zo vele ooit lang geleden.
Men moest zwijgen uit angst voor onbegrip van justici en politieke bewind toen; misschien nu nog

Als men niet gezwegen had dan was er al snel chaos ....toen maar nu zou het eerder een verlossing zijn zo denk k.
Gisteren zag ik een documentair over Manet de schilder amai déjeunez sur l'herbe was me zéér leerzaam .
Stond daar toch een kikker op die schilderij dat toen in 16honderd een maitresse of hoer was en veel gebruikt werd door hogere klassen en middenstand en dergelijke.

Dat alle godsdiensten spiritueel waren stond al in vele heilige boeken tussen de regels der studie en training door morja ....vermoedenlijk dacht de kerk zoals vele politici dat enkel excorsisme en andere uitdrijvingen voldoende zou zijn voor staats kas te vullen....als ik zo rond zie blijkt tegendeel waar te zijn.

Mochten ze nu tussen die regels door gelezen hebben dan kon ik tenminste zeggen dat ze hun bijbel(s) kennen of hun eigen volk ...tjah .

Wie weet zijn er zo vele redenen dat wij allen amper zouden kunnen begrijpen maar open staat voor een geest is altijd leuk tegenwoordig .

Ooit was de mens 1 en had men een geloof die mondiaal gekend was ; alléén werd ze anders beleid,beleeft, en toegepast maar weinige weten dit.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be