Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 april 2005, 18:52   #1
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard Waarom gelooft u in wat u gelooft? (lol)

Jaja, leg mij eens uit: wat heeft jullie er toe bewogen om aanhanger te worden van uw geloof, en wat zet u er toe aan om hierin te blijven geloven.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 20:49   #2
an1959
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 maart 2005
Berichten: 514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Jaja, leg mij eens uit: wat heeft jullie er toe bewogen om aanhanger te worden van uw geloof, en wat zet u er toe aan om hierin te blijven geloven.
Ja,vooreerst ben ik geen AAN HANG ER van het Geloof.Dit klinkt me nogal theatraal in de oren.
Vooreerst wil ik duidelijk stellen,dat HET GELOOF ZONDER WERKEN,een dood geloof is.
Mijn geloofsovertuiging heb ik gekregen,door de voorbeelden van mijn moeder.
Als je ziet,dat deze vrouw ,bij de ziekte van een boer,en dit zonder eigenbelang 's morgens van 4 tot 8uur ging aardappelen uitsteken,zodat de anderen
ze maar moesten gaan rapen,doet je dat als kind véél meer,als een lange preek,van dat mag niet en dat mag wel.
Woorden wekken,maar voorbeelden trekken.
Zij heeft me ook bijgebracht,van respect te hebben voor ieders overtuiging.
Hopelijk voldoet dit antwoord???
an1959 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 20:51   #3
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Ik ben atheïst.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 21:14   #4
an1959
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 maart 2005
Berichten: 514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Ik ben atheïst.
So WHAT???En dan???Dit is uw goed recht,als je daar gelukkig mee bent.
an1959 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 21:16   #5
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Ik zeg het maar. Moet ik ook zeggen waarom? Of is dat enkel voor 'gelovigen'? (@An die nu 45 of 46 jaar oud is: idem maar dan richting u.)
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 22:48   #6
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

mijn visie is er één van eerst zien en dan geloven, van alles wat in de bijbel geschreven staat heb ik nog nix in het echt zien gebeuren. voor de meeste levensvragen is er intussen een antwoord. ik denk niet dat er veel mensen geloven dat de aarde door een manneke met grijze baard in 6 dagen is ineengeknutseld en dat de mens door datzelfde manneke werd geboetseerd. daarentegen staan de oerknal- en de evolutietheorieën.

wat de bijbel betreft ben ik duidelijk: wat erin staat is fictie maar daarom niet waardeloos, want als je tussen de lijntjes leest en de je bekijkt de context kom je uit op een prachtig filosofisch werk vol met tips voor hoe het beter kan.
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 22:56   #7
Cosmo
Burgemeester
 
Cosmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 560
Standaard

Jezus was een vredelievend man en hij is het waard om nagevolgd te worden. Maar Mahatma Ghandi, Martin Luther King en zelfs John Lennon waren dat ook. Wie kan er geloven in een Goede God na de heksenvervolgingen, holocaust, Rwanda, Darfour, De Rhode Kmer en al zulke zaken. Misschien is er een God, maar 't zal dan toch geen lieverdje zijn ...
Cosmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 23:07   #8
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cosmo
Jezus was een vredelievend man en hij is het waard om nagevolgd te worden. Maar Mahatma Ghandi, Martin Luther King en zelfs John Lennon waren dat ook. Wie kan er geloven in een Goede God na de heksenvervolgingen, holocaust, Rwanda, Darfour, De Rhode Kmer en al zulke zaken. Misschien is er een God, maar 't zal dan toch geen lieverdje zijn ...
doet me denken aan een scene uit een film (denk The Devil's Advocate) waarin Al Pacino zegt dat als er iets goeds gebeurt het is met de gratie van God en als er iets vreselijks gebeurt, God in mysterieuze wegen werkt.

ook zijn er smeerlappen als Pinochet die 90 jaar worden en zijn er gewone kinderen die nix mispeuterd hebben en op hun 12e onder een vrachtwagen terecht komen. is dat hemelse rechtvaardigheid?
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 23:36   #9
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cosmo
Jezus was een vredelievend man en hij is het waard om nagevolgd te worden. Maar Mahatma Ghandi, Martin Luther King en zelfs John Lennon waren dat ook. Wie kan er geloven in een Goede God na de heksenvervolgingen, holocaust, Rwanda, Darfour, De Rhode Kmer en al zulke zaken. Misschien is er een God, maar 't zal dan toch geen lieverdje zijn ...
Jezus vredelievend? Ben je zeker?
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 07:43   #10
an1959
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 maart 2005
Berichten: 514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
mijn visie is er één van eerst zien en dan geloven, van alles wat in de bijbel geschreven staat heb ik nog nix in het echt zien gebeuren. voor de meeste levensvragen is er intussen een antwoord. ik denk niet dat er veel mensen geloven dat de aarde door een manneke met grijze baard in 6 dagen is ineengeknutseld en dat de mens door datzelfde manneke werd geboetseerd. daarentegen staan de oerknal- en de evolutietheorieën.

wat de bijbel betreft ben ik duidelijk: wat erin staat is fictie maar daarom niet waardeloos, want als je tussen de lijntjes leest en de je bekijkt de context kom je uit op een prachtig filosofisch werk vol met tips voor hoe het beter kan.
Kan je mij enkele filosofische tips doorgeven???Alvast bedankt big bad wolf.
an1959 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 08:53   #11
Dr. Bos. Herz.
Partijlid
 
Dr. Bos. Herz.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Locatie: Westhoek
Berichten: 257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
mijn visie is er één van eerst zien en dan geloven, van alles wat in de bijbel geschreven staat heb ik nog nix in het echt zien gebeuren. voor de meeste levensvragen is er intussen een antwoord. ik denk niet dat er veel mensen geloven dat de aarde door een manneke met grijze baard in 6 dagen is ineengeknutseld en dat de mens door datzelfde manneke werd geboetseerd. daarentegen staan de oerknal- en de evolutietheorieën.

wat de bijbel betreft ben ik duidelijk: wat erin staat is fictie maar daarom niet waardeloos, want als je tussen de lijntjes leest en de je bekijkt de context kom je uit op een prachtig filosofisch werk vol met tips voor hoe het beter kan.
En hoe is de oerknal gekomen?
Wat heeft de evolutie in gang gezet?
__________________
Dr. Bos. Herz. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 09:13   #12
DeoSolis
Schepen
 
DeoSolis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Locatie: vlaanderen
Berichten: 443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Jaja, leg mij eens uit: wat heeft jullie er toe bewogen om aanhanger te worden van uw geloof, en wat zet u er toe aan om hierin te blijven geloven.
Ik geloof in alles en in niets,alle opties blijven open.
Het is kortzichtig iets te gaan veroordelen waar men niets over weet.Ik hou me er al meer dan 25 jaar mee bezig,tis een hobby geworden.

En hoemeer ik lees en leer hoe meer vragen ik krijg.
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 09:44   #13
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Bos. Herz.
En hoe is de oerknal gekomen?
Wat heeft de evolutie in gang gezet?
oerknal: samenkomst van materie en gas totdat er een ferme vonk is ingekomen waardoor het heelal in alle kanten uitdijde. door de zwaartekracht hebben sommige brokken zich verenigd tot sterren en planeten, andere tot asteroïden of kometen. na x miljard jaar is het heelal stilaan tot rust aan het komen. dit is mooi aan te tonen d.m.v. de maan: het hele maanoppervlak is bezaaid met kraters van meteorietinslagen, maar sinds de mens zich is beginnen interesseren in astronomie zijn er maar een handjevol inslagen geweest.

je moet es naar de carrefour gaan en wat ingepakt gehakt kopen (met cellofaan over), als je dat een paar weken laat staan komen er vanzelf wormen in, zonder dat de verpakking werd opengemaakt. uit het niets creëert het leven zichzelf voort, het is dan maar een kwestie van (veel) geduld totdat die maden zich aanpassen en andere vormen aannemen en voila: de evolutie is in gang gezet

uiteraard is hier ook een element X aan de gang, voor de ene is dit het werk van God, voor de ander is dit een gelukkig toeval. ik ben dus die ander..
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 09:48   #14
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
Kan je mij enkele filosofische tips doorgeven???Alvast bedankt big bad wolf.
1 heel simpel voorbeeldje: ergens in het Nieuwe Testament staat dat als je een klap in je gezicht krijgt, je je andere wang moet toekeren. nu zal er wel niet veel mensen zijn, tenzij sado-masochisten, die effectief om een andere mep zullen vragen. de boodschap hierachter is: i.p.v. te reageren met "oog om oog, tand om tand", probeer te zoeken naar een vredelievende oplossing
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 09:58   #15
DeoSolis
Schepen
 
DeoSolis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Locatie: vlaanderen
Berichten: 443
Standaard

uiteraard is hier ook een element X aan de gang, voor de ene is dit het werk van God, voor de ander is dit een gelukkig toeval. ik ben dus die ander..[/quote]

Miljarden en miljarden toevalligheden.

Naar mijn idee een beetje teveel toevalligheden,dit is voor mij geen bevredigend antwoord.

Laatst gewijzigd door DeoSolis : 14 april 2005 om 09:59.
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 10:03   #16
puud
Parlementslid
 
Geregistreerd: 2 april 2005
Berichten: 1.545
Standaard

big bad wolf

Uw verklaring van de oerknal en de evolutie is werkelijk fascinerend
Andere hebben dikke boeken nodig om een ietsie pietsie van een van die dingen te verklaren
Gij legt het uit in twee alinea

Geniaal
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 10:49   #17
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
uiteraard is hier ook een element X aan de gang, voor de ene is dit het werk van God, voor de ander is dit een gelukkig toeval. ik ben dus die ander..
Miljarden en miljarden toevalligheden.

Naar mijn idee een beetje teveel toevalligheden,dit is voor mij geen bevredigend antwoord.
goed, dan geloof jij blijkbaar in een God of iets gelijkaardigs en dat is jouw goed recht
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder

Laatst gewijzigd door big bad wolf : 14 april 2005 om 10:50.
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 11:12   #18
DeoSolis
Schepen
 
DeoSolis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Locatie: vlaanderen
Berichten: 443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
goed, dan geloof jij blijkbaar in een God of iets gelijkaardigs en dat is jouw goed recht
nee, ik zoek nog,...en dat zal waarschijnlijk m'n ganse leven zo zijn, maar zoals ik al zei "'t is een hobby".
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 11:19   #19
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

ik zen protestants gelovig (evangelisch) ik ben gelovig geworden door confrontatie met het Geloof.

"Amazing grace" is iets dat goe bij mij past
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 11:19   #20
Cosmo
Burgemeester
 
Cosmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Jezus vredelievend? Ben je zeker?
Onnozelaar. Jij bent een volgeling van Mohammed zeker ....
Cosmo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be