Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2005, 13:52   #1
Osiris
Vreemdeling
 
Osiris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2005
Berichten: 27
Standaard De reden van het geloof

Orspronkelijk was het de bedoeling om mensen in verzinsels te laten geloven, opdat ze braaf zouden blijven, een doel hadden om te leven en om in harmonie samen te leven.
Laat ons eerlijk zijn, dit verzinsel is totaal voorbijgestreefd, en heeft sinds eeuwen meer miserie veroorzaakt dan wat anders. Elk geloof wordt misbruikt om massamoord, verkrachting en vernietiging te verantwoorden.
Door de eeuwen heen hebben we daar toch al genoeg voorbeelden van gehad:
De kruistochten, de Intifada, of ettelijke pogingen om het jodendom uit te roeien, ...
Alsook werd er gebruik van gemaakt om op een gemakkelijke manier rijk te worden (De christelijke aflaten als toegangsticket tot de Hemel in de Middeleeuwen? Ik wist niet dat kwaad kon goedgemaakt worden dmv zulks duivels object als geld... Bullshit!)
De Aarde heeft zichzelf ontwikkeld en daarmee basta! Spijtig genoeg heeft zich daarop een virus ontwikkeld dat massaal bezig is zijn eigen schip (de Aarde) te verneuken. Welk wezen maakt nu zijn eigen schip kapot? Slechts de mensheid is zo achterlijk. Slechts de mensheid is zo achterlijk om zichzelf uit te moorden, want zonder het schip, verdrinken we allemaal... Of zal ons verzinseltje ons redden? Echt een lachertje! Dat de mens de dag van vandaag nog in zo'n onzin geloven kan, is echt triestig... Als je dan toch wil geloven, geloof dan in de mens(elijk)heid, en zijn zware taak om zijn schip, zijn "Ark" te besturen, mits behoud van alles wat erop leeft.
Osiris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 07:53   #2
Brigand
Vreemdeling
 
Brigand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2005
Berichten: 53
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Osiris
Als je dan toch wil geloven, geloof dan in de mens(elijk)heid, en zijn zware taak om zijn schip, zijn "Ark" te besturen, mits behoud van alles wat erop leeft.
Laten we dan maar eens even kijken wat het geloof in die mens(elijk)heid zoals heeft opgebracht.
- abortus
- euthanasie
- oorlogen
- zelfmoord
- psychiaterbezoek dat de pan uit swingt (en da's niet gratis)
- dictatuur
- martelingen
- politieke correctheid

Overtuig mij eens?
Brigand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 09:24   #3
myrdjinn
Burgemeester
 
myrdjinn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2005
Locatie: leuven
Berichten: 573
Standaard

Citaat:
Orspronkelijk was het de bedoeling om mensen in verzinsels te laten geloven, opdat ze braaf zouden blijven, een doel hadden om te leven en om in harmonie samen te leven.
bedoeling? sinds wanneer moet er een "bedoeling" zitten achter individuele religieuze keuzes? je ziet een complot waar er geen is.

Citaat:
Laat ons eerlijk zijn, dit verzinsel is totaal voorbijgestreefd, en heeft sinds eeuwen meer miserie veroorzaakt dan wat anders. Elk geloof wordt misbruikt om massamoord, verkrachting en vernietiging te verantwoorden.
Door de eeuwen heen hebben we daar toch al genoeg voorbeelden van gehad:
De kruistochten, de Intifada, of ettelijke pogingen om het jodendom uit te roeien, ...
als corruptie en drang naar macht de ware redenen achter al die ellende zouden zijn, zou je dan nog vinden dat "geloven" foei is?

Citaat:
Alsook werd er gebruik van gemaakt om op een gemakkelijke manier rijk te worden (De christelijke aflaten als toegangsticket tot de Hemel in de Middeleeuwen? Ik wist niet dat kwaad kon goedgemaakt worden dmv zulks duivels object als geld... Bullshit!)
idd en dát is overduidelijk de reden dat je dus niet mag geloven? of dat geloven dom en dwaas is?

Citaat:
De Aarde heeft zichzelf ontwikkeld en daarmee basta! Spijtig genoeg heeft zich daarop een virus ontwikkeld dat massaal bezig is zijn eigen schip (de Aarde) te verneuken. Welk wezen maakt nu zijn eigen schip kapot? Slechts de mensheid is zo achterlijk. Slechts de mensheid is zo achterlijk om zichzelf uit te moorden, want zonder het schip, verdrinken we allemaal...

Citaat:
Of zal ons verzinseltje ons redden? Echt een lachertje! Dat de mens de dag van vandaag nog in zo'n onzin geloven kan, is echt triestig... Als je dan toch wil geloven, geloof dan in de mens(elijk)heid, en zijn zware taak om zijn schip, zijn "Ark" te besturen, mits behoud van alles wat erop leeft.
redden van wat? geloven is per definitie ZINnig. een nuchter mens zou evengoed kunnen vaststellen dat het best triestig gesteld is met de hedendaagse "vrije" mens , zoals Brigand leuk aantoont.

het is niet omdat ik zelf geen geloof aanhang, anderen dat niet mogen doen. wie ben ik om hen dat te beletten? wie ben jij?
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:29   #4
Osiris
Vreemdeling
 
Osiris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2005
Berichten: 27
Standaard

Ik zeg niet dat er menselijkheid is, ik zeg dat het dringend nodig is... De ethische waarden en normen zijn zo verwaarloosd dat iedereen er de zijne van maakt, en dan zit conflict in een klein hoekje.
Abortus: Sommige kinderen zijn nu eenmaal niet gewild hé... Liever de foetus doden, dan een ongewild kind zien verwaarloosd worden, heel zijn leven lang...
Daar heeft de maatschappij niets aan.
Euthanasie is een menselijke oplossing: Iemand die als kamerplantje functioneert, of pijnlijk zijn einde nadert kan beter onmiddelijk sterven. Das goedkoper voor de samenleving en voor de persoon en zijn omgeving ook beter. Je mag een probleem niet laten aanslepen.
Over oorlog is al genoeg gezeken, in harmonie, kan de mens veel meer bereiken.
Dat is dan wel iets waar iede persoon op zich aan moet werken...
Tja, iemand die zelfmoord pleegt, dat doet er ook niet echt toe hé, das een keuze die wel meerdere hopeloze mensen maken...
Psychiaters zijn bedriegers, en wie daar geld insteekt kan beter ineens zelfmoord plegen. Je mag een probleem niet laten aanslepen.
Die drie andere dingen waarover je het had zijn idd wereldproblemen.
Vroeger kwam men daarvoor nog op straat, nu klagen de menselijke lamzakken voor hun breedbeeld televisie, en stemmen op een politieke partij als het Vlaams Belang. Daardoor verander je werkelijk niets. Als je iets wil veranderen moet je gebruik maken vd massa, het volk, en zolang die lamzakken achter hun breedbeeld blijven zitten, verandert er niks.
Wat mij nog het meeste stoort is dat van het "schip".
Mensen maken vandaag over de kleinste dingen amok, terwijl ze gezamelijk de aarde zitten te verneuken. Ocharme de kinderen van mijn kinderen.
Ik vraag me af of die ooit zonlicht zullen zien, of die ooit normale zuurstof zullen kunnen opnemen. Als de "mensheid" zo voort doet dan vrees ik ervoor...
Het aardse volkje,mens is zooooo kortzichtig. Iedereen denkt aan zichzelf en de collectieve voorspoed die kan gewoon de pot op.
Applausje voor zulks ongedierte! Heeft God dit op de wereld gezet? Om zijn eigen creatie om zeep te helpen? Lijkt me absurd.
Osiris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:33   #5
Osiris
Vreemdeling
 
Osiris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2005
Berichten: 27
Standaard

Aan Myrdjinn: Van mij mag iedereen geloven wat ie wil. Tis zoals de lotto weet je.
Even grote bedriegerij! Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat het onzin is. En die onzin wordt sinds eeuwen met overtuiging beleefd? Das gewoon ziekelijk, waarden en normen kunnen ook zonder 'geloof' nageleefd worden, misschien zelfs beter...
Osiris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:33   #6
Yossarian
Parlementslid
 
Yossarian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 1.601
Standaard

opium voor het volk
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 23:31   #7
myrdjinn
Burgemeester
 
myrdjinn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2005
Locatie: leuven
Berichten: 573
Standaard

Ik zeg niet dat er menselijkheid is, ik zeg dat het dringend nodig is... De ethische waarden en normen zijn zo verwaarloosd dat iedereen er de zijne van maakt, en dan zit conflict in een klein hoekje.

Citaat:
Abortus: Sommige kinderen zijn nu eenmaal niet gewild hé... Liever de foetus doden, dan een ongewild kind zien verwaarloosd worden, heel zijn leven lang...
Daar heeft de maatschappij niets aan.
Euthanasie is een menselijke oplossing: Iemand die als kamerplantje functioneert, of pijnlijk zijn einde nadert kan beter onmiddelijk sterven. Das goedkoper voor de samenleving en voor de persoon en zijn omgeving ook beter. Je mag een probleem niet laten aanslepen.
ik wist niet dat de maatschappij bepaalt of ik al dan niet mag leven. ik snap je punt hoor; je keuze van woorden kan alleen beter.

Citaat:
Over oorlog is al genoeg gezeken, in harmonie, kan de mens veel meer bereiken.
ik zou niet durven zeggen dat we in harmonie het meest bereiken. wel in harde concurrentie.

Citaat:
Dat is dan wel iets waar iede persoon op zich aan moet werken...
Tja, iemand die zelfmoord pleegt, dat doet er ook niet echt toe hé, das een keuze die wel meerdere hopeloze mensen maken...
tuurlijk doet dat er toe. hoe kan je zeggen dat het slecht gaat met de maatschappij en vervolgens dit beweren?!

Citaat:
Psychiaters zijn bedriegers, en wie daar geld insteekt kan beter ineens zelfmoord plegen. Je mag een probleem niet laten aanslepen.
wat ?! dus de 1% van de wereldbevolking die aan schizofrenie lijdt, moet onbehandeld blijven? mensen met zware sociale fobieën, waarbij praten met een psycholoog onvoldoende blijkt te zijn ... doen die er ook niet toe?

Citaat:
Die drie andere dingen waarover je het had zijn idd wereldproblemen.
Vroeger kwam men daarvoor nog op straat, nu klagen de menselijke lamzakken voor hun breedbeeld televisie, en stemmen op een politieke partij als het Vlaams Belang. Daardoor verander je werkelijk niets. Als je iets wil veranderen moet je gebruik maken vd massa, het volk, en zolang die lamzakken achter hun breedbeeld blijven zitten, verandert er niks.
wat moet er veranderen nu? het klinkt allemaal heel algemeen wat je hier komt zeggen.

Citaat:
Wat mij nog het meeste stoort is dat van het "schip".
Mensen maken vandaag over de kleinste dingen amok, terwijl ze gezamelijk de aarde zitten te verneuken. Ocharme de kinderen van mijn kinderen.
Ik vraag me af of die ooit zonlicht zullen zien, of die ooit normale zuurstof zullen kunnen opnemen. Als de "mensheid" zo voort doet dan vrees ik ervoor...
ow, dát moet dus veranderen. om de aarde te verneuken heb je wat meer dan een paar miljard mensen nodig hoor. het is wél waar dat we het milieu vervuilen, maar aan verneuken zitten we nog niet.

Citaat:
Het aardse volkje,mens is zooooo kortzichtig. Iedereen denkt aan zichzelf en de collectieve voorspoed die kan gewoon de pot op.
wow, meer dan 6 miljard mensen en je hebt ze allemaal doorgrond.

Citaat:
Applausje voor zulks ongedierte! Heeft God dit op de wereld gezet? Om zijn eigen creatie om zeep te helpen? Lijkt me absurd.
welke god? ben je er zeker van dat je niet stiekem een gelovige bent?
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 16:08   #8
Dekoster
Gouverneur
 
Dekoster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2005
Locatie: Sint-Lievens-Houtem
Berichten: 1.244
Standaard

Ik ben mijn geloof al lang kwijt. Vandaar mijn schrapping uit het doopregister.
Dekoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 20:39   #9
Abiogenesis
Lokaal Raadslid
 
Abiogenesis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Osiris
...Orspronkelijk was het de bedoeling om mensen in verzinsels te laten geloven, opdat ze braaf zouden...mits behoud van alles wat erop leeft...
Osiris, ik steun u volledig in uw eerste post. Geloven in iets waar geen bewijzen van zijn is gewoonweg marginaal en de mensen die dat toch doen zitten elkaar te verwijten dat ze de verkeerde god aanbidden. Geloof maakt de wereld voor een groot deel kapot. En wie dat niet inziet zijn die met een geloof... (de meeste toch )[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Abiogenesis on 17-06-2005 at 21:41
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Osiris
...Orspronkelijk was het de bedoeling om mensen in verzinsels te laten geloven, opdat ze braaf zouden...mits behoud van alles wat erop leeft...
Osiris, ik steun u volledig in uw eerste post. Geloven in iets waar geen bewijzen van zijn is gewoonweg marginaal en de mensen die dat toch doen zitten elkaar te verwijten dat ze de verkeerde god aanbidden. Geloof maakt de wereld voor een groot deel kapot. En wie dat niet inziet zijn die met een geloof... (de meeste toch )[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Osiris
...Orspronkelijk was het de bedoeling om mensen in verzinsels te laten geloven, opdat ze braaf zouden...mits behoud van alles wat erop leeft...
Osiris, ik steun u volledig in uw eerste post. Geloven in iets waar geen bewijzen van zijn is gewoonweg marginaal en de mensen die dat toch doen zitten elkaar te verwijten dat ze de verkeerde god aanbidden. Geloof maakt de werkeld voor een groot deel kapot.[/size]
[/edit]
__________________
Ik zeg wat op mijn tong ligt.

Laatst gewijzigd door Abiogenesis : 17 juni 2005 om 20:41.
Abiogenesis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 20:40   #10
Abiogenesis
Lokaal Raadslid
 
Abiogenesis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 396
Standaard

sorry.. dubbel[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Abiogenesis on 17-06-2005 at 21:41
Reason:
--------------------------------

sorry.. dubbel[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis
Osiris, ik steun u volledig in uw eerste post. Geloven in iets waar geen bewijzen van zijn is gewoonweg marginaal en de mensen die dat toch doen zitten elkaar te verwijten dat ze de verkeerde god aanbidden. Geloof maakt de wereld voor een groot deel kapot, en de enige dat dat niet willen inzien zijn de pipo's die een god aanbidden.
[/size]
[/edit]
__________________
Ik zeg wat op mijn tong ligt.

Laatst gewijzigd door Abiogenesis : 17 juni 2005 om 20:41.
Abiogenesis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 20:42   #11
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
opium voor het volk
Gebruik jij drugs?
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 20:57   #12
Abiogenesis
Lokaal Raadslid
 
Abiogenesis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brigand
Laten we dan maar eens even kijken wat het geloof in die mens(elijk)heid zoals heeft opgebracht.
- abortus
- euthanasie
- oorlogen
- zelfmoord
- psychiaterbezoek dat de pan uit swingt (en da's niet gratis)
- dictatuur
- martelingen
- politieke correctheid

Overtuig mij eens?
De menselijkheid is op dit moment natuurlijk niet vet, maar wat jij opnoemt is dat allemaal zo slecht?

Eens overlopen:

Abortus: Een vrouw die geen kind wil/kan opvoeden zou dat niet mogen laten doen? Denk jij ook dat rukken massamoord is? (die spermazoiden leven ook hoor...) Wat als uw vrouw verkracht wordt? Kindje houden natuurlijk.

Euthanasie: Iemand die al lang dood had geweest, als de medische wereld nog niet zo ver was, een spuitje geven. Is dat zo onmenselijk? Zeker als die patient geen enkele kans meer maakt, en elke seconde pijn heeft?

Oorlogen: Meestal is er godsdienst verwikkeld in oorlogen... Toch zeker in de "kleinere" oorlogen.

Psychiater: is het niet beter om met je problemen bij een persoon terecht te kunnen ipv te praten tegen je eigen/in je eigen? (ohnee, dat is tegen je god...) Hoeveel keer heb je al antwoord teruggekregen? Bidden voor genezing? Eerder betalen voor een goede dokter en de nodige dosis geluk hebben, dat is realistischer.

Ikzelf ben christelijk (protestants) opgevoed, ik heb de bijbel vroeger serieus gelezen. Toen ik tegenstrijdigheden begon op te merken wist niemand er een antwoord op... (vraag me niet meer wat of hoe, dit is reeds zeer lang geleden)

God heeft de hemel en aarde geschapen in 7 dagen, hij had er beter wat meer tijd ingestoken, dan was het misschien wat beter geweest...

En waar komen die dino-skelleten vandaan? Uit de lucht gevallen natuurlijk, meegebracht door aliens (die zien ook hoe langer hoe meer mensen vliegen...)

U bent vrij om te geloven hoor, maar doe niet alsof dit te oplossing is voor de wereld (integendeel).
__________________
Ik zeg wat op mijn tong ligt.
Abiogenesis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 06:12   #13
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Citaat:
Laat ons eerlijk zijn, dit verzinsel is totaal voorbijgestreefd, en heeft sinds eeuwen meer miserie veroorzaakt dan wat anders. Elk geloof wordt misbruikt om massamoord, verkrachting en vernietiging te verantwoorden.
Het christendom zet niet aan tot geweld (lees het nieuwe testament, en aan de hand daarvan het oude, de geschriften van kerkvaders, pauzen, ... zetten ook niet tot geweld aan) en was trouwens een vruchtbare bodem voor de huidige technologische ontwikkelingen.

Citaat:
Door de eeuwen heen hebben we daar toch al genoeg voorbeelden van gehad:
De kruistochten, de Intifada, of ettelijke pogingen om het jodendom uit te roeien, ...
Dat de Kerk fouten heeft gemaakt, ontken ik niet, maar het christendom, toch een fundament van onze beschaving, daarom verfoeilijk noemen is gewoonweg dwaas. Zonder het christendom had Europa nooit bereikt waar we nu staan. Het christendom verloochenen is onze identiteit verloochenen.

Citaat:
Alsook werd er gebruik van gemaakt om op een gemakkelijke manier rijk te worden (De christelijke aflaten als toegangsticket tot de Hemel in de Middeleeuwen? Ik wist niet dat kwaad kon goedgemaakt worden dmv zulks duivels object als geld... Bullshit!)
en dat geld werd dan gebruikt voor het goede doel zoals de bouw van nieuwe kerken

Citaat:
De Aarde heeft zichzelf ontwikkeld en daarmee basta! Spijtig genoeg heeft zich daarop een virus ontwikkeld dat massaal bezig is zijn eigen schip (de Aarde) te verneuken. Welk wezen maakt nu zijn eigen schip kapot? Slechts de mensheid is zo achterlijk. Slechts de mensheid is zo achterlijk om zichzelf uit te moorden, want zonder het schip, verdrinken we allemaal...
Maar dit heeft niets te maken met het geloof.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 10:53   #14
myrdjinn
Burgemeester
 
myrdjinn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2005
Locatie: leuven
Berichten: 573
Standaard

Citaat:
Zonder het christendom had Europa nooit bereikt waar we nu staan.
we zijn juist technologisch/filosofisch/.... enorm vooruitgegaan toen we het christendom loslieten (renaissance).

de middeleeuwen worden de "middel"eeuwen genoemd voor een reden.

Citaat:
Het christendom verloochenen is onze identiteit verloochenen.
dat zou ik niet durven beweren. onze identiteit wordt door meer bepaald dan door hetgeen onze voorouders lang geleden massaal geloofden.

Citaat:
en dat geld werd dan gebruikt voor het goede doel zoals de bouw van nieuwe kerken
dat is geen goed doel. dat is zelfverrijking. hoe mooier en groter je kerken, hoe meer gelovigen je krijgt. (zie barok en co)
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 11:09   #15
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
dat is geen goed doel. dat is zelfverrijking. hoe mooier en groter je kerken, hoe meer gelovigen je krijgt. (zie barok en co)
Waarom zitten ze dan nu allemaal leeg?
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 14:01   #16
Osiris
Vreemdeling
 
Osiris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2005
Berichten: 27
Standaard

Ik ben idd ook van mening dat een nutteloze kerk bouwen eerder geldverspilling is dan een goed doel. Maak er dan een cultureel gebouw van hé.

Het is een feit dat elk geloof, opvoedkundig een boodschap wil brengen van goedheid, verdraagzaamheid, vertrouwen, toewijding en eerlijkheid.
Dit via een medium Gods.
Maar diegene die gelooft is meer bezig met datgene waar hij in gelooft, dan met één van deze mooie karaktereigenschappen te verbeteren.
Dat noemt dan angst voor een hiernamaals waar eigenlijk nog nooit echt bewijzen van zijn getoond. Opium voor het volk dus...


Ps: Abiogenesis, merci voor de steun;
Osiris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 16:36   #17
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Osiris
Laat ons eerlijk zijn, dit verzinsel is totaal voorbijgestreefd, en heeft sinds eeuwen meer miserie veroorzaakt dan wat anders. Elk geloof wordt misbruikt om massamoord, verkrachting en vernietiging te verantwoorden
Wat onze westerse wetenschappers de laatste drie/vier eeuwen hebben onderzocht wat zich 'daarbuiten' bevind, zo hebben oosterse wetenschappers (Yogi's en Rishi's of zieners)) de laatste 200 eeuwen bestudeerd wat zich 'hierbinnen' bevind.
Zoals U en ik en alles uit de sterren is ontstaan en gevormd, nadat die gaswolk van waterstof in de chaos werd gesmeed uit de stolling van de hitte (het Vuur of Agni), veroorzaakt door de wetenschappersbenaming Big Bang ( het levensbeginsel, 't Woord van In den Beginne of de OM-syllabe), ontstaan uit het eeuwige (onsterfelijk want nooit geboren) en ongedifferentieerde (Eenheid, God, E=Mc2, Brahman), in zwellende hartstocht (expansie heelal, evolutie) verlangend op zoek naar Zichzelve (via de Mens, Atman), ad infinitum...
Dit om aan te tonen dat overeenkomsten van bevindingen in de wetenschap en spiritualiteit wel degelijk bestaan. Allebei op zoek naar het hoe en wat van alles. In de beleving ervan heeft ieder de vrijheid in zich om in de mate van aanleg zijn weg hierin te vinden.

Wat betreft de betekenis van het 'Woord' in de Bijbel, deze is het equivalent van de OM-syllabe (hoofd-mantra) der Brahmanen, als trilling onhoorbaar voor het oor en slechts te ervaren in de stilte van hart en geest door meditatie
In de Joodse leer van de Kaballa gekend als J-W-H. Deze mantra's worden gebruikt als toegangssleutel tot antwoorden, gelegen in ons.

Dit is het millenia-oude wereldgeheim, dat elke mens het 'In den Beginne' in zich draagt, ja het zelfs Is en vanuit dit 'Woord' zijn zintuiglijke en psychische wereld ontvouwt. Dat is de boodschap die de hoofdfiguren uit alle wereldreligies, in dikwijls cryptische vorm blijven herhalen in hun vuistdikke turven der heilige schriften.
Gelieve dit niet te verwarren met de clowneske interpretaties ervan, van de verknipte en al te ijverige zelfuitgeroepen volgelingen in de loop der geschiedenis tot vandaag, nu nog meer dan ooit expliciet en in een merkbare, maatschappij-ontwrichtende invloed aanwezig.

Het beseffen en ervaren van dit permanent wonder �*n ons brengt stabiele vrede en vreugde in het hart, dat tot het respectvol denken en dienovereenkomstig handelen leidt, noodzaak in vele maatschappelijke geledingen, volledig in bewuste overeenstemming met deze zelfontplooiende innerlijke waarheid, meervoudig beschreven en aangeduid in heilige schriften als; verlichting, verlossing, samadhi, moksha, het Koninkrijk, de Tao, God, niets dán, aanwezig in ieder van ons.

Echter, de prijs die we betalen voor de onbewuste onwetendheid van dit 'grote geheim' in ons, is lijden, veroorzaakt door verwarring (over onszelf en de wereld), haat en hebzucht, in evenredigheid volgens de wet van oorzaak en gevolg (karma), met alle innerlijke en uiterlijke gevolgen van dien. Take a look around.

Ciao
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 17:45   #18
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Waarom zitten ze dan nu allemaal leeg?
Bij ons in het dorp is de kerk een druk bezochte plaats hoor.Vooral de ochtendmis zondag's en de avondmis zaterdag's zit ze bijna zo goed als vol.Nog niet gesproken over een begrafenis of herdenkingsmis.

Laten we dus aub ophouden om het voortbestaan van deze gebedshuizen in vraag te stellen.Vanaf het moment dat de eerste kerk in Vlaanderen afgebroken wordt ben ik hier weg!
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 17:48   #19
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Osiris
Orspronkelijk was het de bedoeling om mensen in verzinsels te laten geloven, opdat ze braaf zouden blijven, een doel hadden om te leven en om in harmonie samen te leven.
.
Wie zegt dat?
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 17:53   #20
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
we zijn juist technologisch/filosofisch/.... enorm vooruitgegaan toen we het christendom loslieten (renaissance).
En we zijn zovéél gelukkiger
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be