Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2024, 22:38   #41
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.534
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Dat is uw mening en dat respecteer ik.

Mijn mening: Brussels is een mooi dialect. Spijtig dat het bijna uitgestorven is.
Brusselibad komt met rasse schreden naderbij.
Citaat:
Ik heb altijd AN tegen mijn kinderen gesproken. Zelf spreken ze dus geen Brussels maar ze verstaan het wel goed.

Ik ga trouwens regelmatig met mijn kinderen en de oudste kleinkinderen naar het "Brussels volkstejoêter". Aanrader!
Een goed leven is een goed leven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2024, 22:58   #42
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als het VB een motie indient om de taalwetgeving toe te passen in Brussel, dan stemt de N-VA tegen...

Is er nog iemand die BDW en zijn jongens serieus neemt?
Moeilijk !
En dat geldt voor alle partijen die zich Vlaams durven noemen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2024, 17:50   #43
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dergelijke wet bestaat gewoon niet.
Frans is voor iedereen verplicht in het Vlaamse onderwijs. Ontken aub het licht van de zon niet.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ze moeten Nederlands kennen omdat het aan de Vlaamse nog vrij behoorlijk draaiende economie te danken is dat dit land nog bestaat. Omdat onze taal, het Nederlands, formeel in de Belgische grondwet omschreven wordt als een van de nationale talen. Omdat het de taal is van de meerderheid van de inwoners van dit aaneengelijmde land.
Onzinj, onzin, onzin.

Je gaat me toch niet vertellen dat we alle Vlamingen verplichten om Frans te leren om dan vervolgens ineens niet te gebruiken?

Waarom leer je het dan?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2024, 18:01   #44
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Frans is voor iedereen verplicht in het Vlaamse onderwijs. Ontken aub het licht van de zon niet.




Onzinj, onzin, onzin.

Je gaat me toch niet vertellen dat we alle Vlamingen verplichten om Frans te leren om dan vervolgens ineens niet te gebruiken?

Waarom leer je het dan?
Aardrijkskunde is ook verplicht , maar hoeveel afgestudeerden weten nog waar de Durme stroomt of waar Haspengouw ligt en wat er in die streek te vinden is ?

Radikale Belgicisten draaien altijd alles om. Ga eens naar het Jan Portaels ziekenhuis in Vilvoorde en vraag om verzorging in het Frans en men zal alle moeite doen om je in je taal te helpen. En dat zal aardig lukken ook nog. Dat is dienstverlening.

Aan de andere kant van de taalgrens is het de Nederlandstalige patiënt of klant die dienst moet verlenen aan de producent. Alleen in Wallobrux. En de Belgische nationalistjes kunnen natuurlijk niet anders dan dit wansmakelijk gedrag goedpraten. Ook al weten ze diep in hun binnenste dat het belachelijk is. Maar liever zich belachelijk maken dat hun Franstalige meesters tegen de haren te strijken.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2024, 22:45   #45
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 18.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Frans is voor iedereen verplicht in het Vlaamse onderwijs. Ontken aub het licht van de zon niet.
Dat was niet wat je zei. Jij schreef dat de Vlamingen bij wet verplicht zijn Frans te kennen. Dat is natuurlijk onzin, er bestaat zo geen wet.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2024, 22:59   #46
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat was niet wat je zei. Jij schreef dat de Vlamingen bij wet verplicht zijn Frans te kennen. ....
Neen, dit is hetgeen ik zei;

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waarom moeten die Nederlands kennen? Totaal overbodig.

Alle Vlamingen kennen immers al Frans. Die zijn dat verplicht.
Die verplichting ontstaat de facto door de verplichting in het onderwijs. Op eigen gezag. Komt geen Franstalige an te pas.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2024, 23:12   #47
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 18.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Die verplichting ontstaat de facto door de verplichting in het onderwijs. Op eigen gezag. Komt geen Franstalige an te pas.
Onzin, die verplichting ontstaat helemaal niet uit het verplichte Franse onderwijs. Er is helemaal geen verplichting voor de Vlamingen om Frans te kennen, dat zuig jij uit je duim.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2024, 12:53   #48
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Onzin, die verplichting ontstaat helemaal niet uit het verplichte Franse onderwijs. Er is helemaal geen verplichting voor de Vlamingen om Frans te kennen, dat zuig jij uit je duim.
Dat klopt. Als een Franstalige mij in Vlaanderen of Brussel in het Frans aanspreekt dan is mijn standaard antwoord dat ik hem/haar niet versta. Ik heb nog nooit een boete of zo gekregen omdat ik bevestig geen Frans te kunnen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 11 maart 2024 om 12:53.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 08:25   #49
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Je gaat me toch niet vertellen dat we alle Vlamingen verplichten om Frans te leren om dan vervolgens ineens niet te gebruiken?

Waarom leer je het dan?
Er zijn zoveel dingen die men op school leert en men later nooit meer (moet) gebruiken of maak jij misschien nog veel gebruik van Logaritmen ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 08:27   #50
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Aardrijkskunde is ook verplicht , maar hoeveel afgestudeerden weten nog waar de Durme stroomt of waar Haspengouw ligt en wat er in die streek te vinden is ?

Radikale Belgicisten draaien altijd alles om. Ga eens naar het Jan Portaels ziekenhuis in Vilvoorde en vraag om verzorging in het Frans en men zal alle moeite doen om je in je taal te helpen. En dat zal aardig lukken ook nog. Dat is dienstverlening.

Aan de andere kant van de taalgrens is het de Nederlandstalige patiënt of klant die dienst moet verlenen aan de producent. Alleen in Wallobrux. En de Belgische nationalistjes kunnen natuurlijk niet anders dan dit wansmakelijk gedrag goedpraten. Ook al weten ze diep in hun binnenste dat het belachelijk is. Maar liever zich belachelijk maken dat hun Franstalige meesters tegen de haren te strijken.
Zo is dat. Het leven onder vrienden is geven en nemen en het moeten (op taalgebied) niet altijd dezelfde zijn die geven en of nemen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 maart 2024 om 08:27.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 08:52   #51
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik lees daar nergens dat elke Vlaming verplicht is Frans te kennen. Graag een link naar een wet die wél verplicht Frans te kennen.
Inderdaad er is geen enkele wet die Vlamingen dwingt Frans er te kennen. Het Vlaams onderwijsministerie bepaalt het curriculum en of het onderricht Frans al of niet daarin voorkomt en voor hoeveel uren. Uiteraard is het nuttig om Frans te kennen, al was het maar om jezelf niet in de problemen te brengen wanneer je bv. naar Wallonië of Frankrijk trekt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 10:43   #52
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Er zijn zoveel dingen die men op school leert en men later nooit meer (moet) gebruiken of maak jij misschien nog veel gebruik van Logaritmen ?
Vlaanderen investeert jaarlijks drie miljard euro om ons Frans te leren. Voor elke Vlaming plusminus 8 jaar lang Franse les.
Dan mag ik toch hopen dat je weet te communiceren met een politieman of ambulancier.

Als dat niet zo is, dan zou de Vlaamse overheid uit dommekloten bestaan die voor niets zoveel geld weggooien elk jaar.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 11:01   #53
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vlaanderen investeert jaarlijks drie miljard euro om ons Frans te leren. Voor elke Vlaming plusminus 8 jaar lang Franse les.
Dan mag ik toch hopen dat je weet te communiceren met een politieman of ambulancier.

Als dat niet zo is, dan zou de Vlaamse overheid uit dommekloten bestaan die voor niets zoveel geld weggooien elk jaar.
Het gegeven is simpel, verplichting en motivatie zijn tegengestelde zaken.

Zelfs de leraar Frans kan vandaag de dag geen opstel meer schrijven zonder fouten.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 11:16   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.534
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vlaanderen investeert jaarlijks drie miljard euro om ons Frans te leren. Voor elke Vlaming plusminus 8 jaar lang Franse les.
Dan mag ik toch hopen dat je weet te communiceren met een politieman of ambulancier.

Als dat niet zo is, dan zou de Vlaamse overheid uit dommekloten bestaan die voor niets zoveel geld weggooien elk jaar.
Klinkt als de oude grap :"wat is het verschil tussen gratis en voor niets"?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 11:37   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vlaanderen investeert jaarlijks drie miljard euro om ons Frans te leren. Voor elke Vlaming plusminus 8 jaar lang Franse les.
Dan mag ik toch hopen dat je weet te communiceren met een politieman of ambulancier.

Als dat niet zo is, dan zou de Vlaamse overheid uit dommekloten bestaan die voor niets zoveel geld weggooien elk jaar.
Ofwel hou jij jezelf voor dom ofwel begrijp je het echt niet. Vlamingen hebben sedert het stichten van deze aaneengelijmde staat (1830) politiek en sociaal moeten vechten tegen de druk van het Frans. Waarom? Omdat, ondanks het feit dat de Vlamingen allesbehalve chauvinisten zijn, wij zoals elk volk met een minimum aan zelfrespect, het niet pikten dat de Franstaligen in 1830 openlijk verklaarden dat het hun bedoeling was om “faire disparâitre l’élement germanique de ce pays”. Daarin zijn ze dus lekker niet geslaagd.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 12 maart 2024 om 11:39.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 13:00   #56
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vlaanderen investeert jaarlijks drie miljard euro om ons Frans te leren. Voor elke Vlaming plusminus 8 jaar lang Franse les.
Dan mag ik toch hopen dat je weet te communiceren met een politieman of ambulancier.

Als dat niet zo is, dan zou de Vlaamse overheid uit dommekloten bestaan die voor niets zoveel geld weggooien elk jaar.
Kunnen wel, willen niet. Er is een verschil.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 13:13   #57
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Huh?
U bedoelt "Brussels" denk ik. Brusseleirs is geen taal.
En hoezo zou J.P vloeiend Brussels spreken?
Ik ben opgegroeid met de Brusselse taal. Ik ben een echte "Brusselès".
Eigenlijk moet het zijn: "ik zaain èn echte Brusselès".

Ik herinner mij nog goed dat toen ik in de kleuterschool zat, ik bijna niks verstond van wat de juf vertelde.

Toen ik in het 1ste leerjaar zat verstond ik al veel meer ABN maar nog steeds niet alles.

Het echt Brussels is en blijft mijn moedertaal, al spreek ik het alleen nog met mijn moeder.
Dat bedoel ik natuurlijk, als Antwerpenaar ben ik geen ketje. Jay-Pé lijkt me toch ook een echte te zijn.

Dit is het liedje waarop uw wederhelft wellicht u ten dans heeft gevraagd. Wellicht weer fout.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 14:18   #58
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het gegeven is simpel, verplichting en motivatie zijn tegengestelde zaken.

Zelfs de leraar Frans kan vandaag de dag geen opstel meer schrijven zonder fouten.
Evert De Klerk denkt blijkbaar dat drie miljard euro helemaal besteed worden aan lessen Frans…
Die kerel heeft een enorme fantasie en twijfelt nooit…
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 16:17   #59
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
N

Het wemelt van landen in de wereld waar een groot deel van het volk niet dezelfde taal spreekt als in de hoofdstad.
Niks bijzonders.
Kan je een voorbeeld geven van een land waar iemand die de meerderheidstaal spreekt (waarmee ik bedoel: de taal die door de meerderheid van de bevolking van het land wordt gesproken) niet/amper met zijn taal terechtkan in de hoofdstad?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 16:50   #60
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 18.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vlaanderen investeert jaarlijks drie miljard euro om ons Frans te leren. Voor elke Vlaming plusminus 8 jaar lang Franse les.
Dan mag ik toch hopen dat je weet te communiceren met een politieman of ambulancier.

Als dat niet zo is, dan zou de Vlaamse overheid uit dommekloten bestaan die voor niets zoveel geld weggooien elk jaar.
Dat is een horigheidsritueel, meer niet.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be