Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2021, 17:35   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard Brandstofbevoorrading in het Oosten van de VS in de soep gedraaid....

...door een ransomware aanval...

Het is blijkbaar zowat een week geleden begonnen toen het computernetwerk van "Colonial",een firma die in de VS "ten oosten van de Mississipi" een pijplijnnetwerk van zowat 8000 km lang uitbaat,versleuteld werd en centen ge-eist werden om dat weer vrij te geven.

Deze pijplijn(en) brengen brandstoffen van Amerika "golfkust" naar het Zuid-Oosten en "Mid-Atlantic"...een enorm gebied.

De gevolgen zijn ondertussen niet min,met op steeds meer plaatsen serieuze tekorten aan brandstoffen..Het helpt natuurlijk niet dat er zoveel mensen zijn die "hamsteren" waardoor ongetwijfeld veel van de acute droogleggingen eigenlijk daardoor ontstaan zijn.

https://www.reuters.com/business/ene...en-2021-05-12/

Op 12 mei 2021 is het "Colonial" netwerk nog steeds niet helemaal online,en het is onduidelijk of de firma zal betalen,of als ze "manuele" methoden aan het proberen zijn,of de computersturingen op een andere manier gaan heropstarten...

De zaak is ondertussen ook op de tafel van de President geraakt...

Alles lijkt te wijzen in de richting van een Russische afpersers-groep maar de President heeft zich al gehaast te verklaren dat hij niet denkt dat de Russische Regering hier achter zit...


Er hoeft dus ook in de VS niet langer gespeculeerd te worden.....die massieve computernnetwerken die steeds groter delen van de infrastruktuur controleren zijn economisch ongetwijfeld zeer nuttig....maar zie eens wat er gebeurt als ze "instorten" of een booswicht ze platlegt...

Laatst gewijzigd door kelt : 12 mei 2021 om 17:39.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2021, 17:31   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

En de Amerikanen zijn aan het hamsteren.

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2021, 17:42   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard



Die mevrouw staat op het punt een belangwekkende ontdekking te doen aangaande het uitkiezen van het correcte recipient afhankelijk van de voorziene inhoud....



Ondertussen zijn de problemen in de VS aan het verminderen.Weet niet of "Colonial Pipelines" de afpersers betaald heeft....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2021, 18:41   #4
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.534
Standaard

Heeft men Rusland nog niet beschuldigd? Dat is toch traditie?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2021, 20:35   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Men kan blijven proberen om gevoelige sectoren die over het internet gaan, te blijven beschermen, maar ik denk dat dat nooit zal gaan.

De oplossing voor mij is: volledig aparte circuits, buiten het internet, afgescheden van het internet, voor die dingen die absoluut niet verkeerd mogen gaan.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2021, 20:42   #6
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Men kan blijven proberen om gevoelige sectoren die over het internet gaan, te blijven beschermen, maar ik denk dat dat nooit zal gaan.

De oplossing voor mij is: volledig aparte circuits, buiten het internet, afgescheden van het internet, voor die dingen die absoluut niet verkeerd mogen gaan.
2 !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2021, 20:56   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Men kan blijven proberen om gevoelige sectoren die over het internet gaan, te blijven beschermen, maar ik denk dat dat nooit zal gaan.

De oplossing voor mij is: volledig aparte circuits, buiten het internet, afgescheden van het internet, voor die dingen die absoluut niet verkeerd mogen gaan.
Wel,uiteindelijk is het "Internet" doorheen de jaren als het ware "organisch" gegroeid uit een beperkt netwerk tussen militaire instellingen ;en een aantal grote Instituten...

Nu zit "iedereen" en zijn grootmoeder er op....


Ik weet niet of het zo praktisch is om extra "netwerken" fysiek aan te leggen.De enige praktische uitbreiding,hardwarematig,zijn de groeiende satelliet-constellaties.

Maar,behoudens de,evident niet 100% werkende- ,beveiligingsprotocollen kan misschien gekeken worden om weer meer en meer kritische infrastruktuur op dat "internet"(je KAN niet alles afkoppelen hoor) via een alternatief protocol (een ander soort IP) te laten communiceren.Die "verdwijnen" dan spoorloos van het "internet" waar ze nochtans wel aanwezig op zijn....

Maar ach,het zou me niet verbazen dat zulke "dark internets" al bestaan in bepaalde middens...

Laatst gewijzigd door kelt : 14 mei 2021 om 20:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 11:11   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Zo..
We weten het nu.

https://arstechnica.com/information-...cycle-turning/

75 Bitcoins(ongeveer 5 miljoen dollars) heet Colonial Pipelines betaald om de ransomware te deactiveren...

Waarmee GEGARANDEERD wordt dat dergelijke aanvallen voor altijd zullen doorgaan.


Ik verneem ondertussen dat het grootste deel van de netwerken van de ziekenhuizen en medische sector in Ierland geblokkeerd zijn.Patientendossiers zijn niet of moeilijk bereikbaar,agendas zijn onleesbaar....enfin.....betalen of sterven!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 14:19   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Mocht ik van Biden zijn, ik zou aankondigen dat de verantwoordelijken opgejaagd zullen worden zoals destijds Sadam Hoessein.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2021, 17:34   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Er komen al een tijdje berichten door dat er ,zo lijkt het wel,een serieuze rel bezig is in de middens van de "DarkSide" ransomware die gebruikt werd in deze zaak.

https://arstechnica.com/gadgets/2021...es/?comments=1


Blijkbaar is er een "firma" die die ransomware,in dit geval DarkSide produceert en up to date houdt en zijn er misdaadgroepen,de zgn "affiliates" die er gebruik van maken en een deel van hun buit afstaan aan de makers.Een soort "software licentie" dus....

Indicaties zijn dat de "dieven" ,die een mooi bedragje "geoogst" hadden van Colonial Pipelines nu zelf bestolen zijn.De servers van "DarkSide" zijn geblokkeerd en het begint er op te lijken dat de "makers" van het softwarepakket zelf met alles zijn gaan lopen......

Alleen,zowel verschillende inlichtingendiensten als "affiliates" (waaronder toch serieuze maffia-groeperingen zullen zitten) gaan dat vermoedelijk hierbij niet laten....

Ondertussen is er op een of ander "forum" een soort "rechtsproces" bezig hierover....maar dat zal wel "eye-candy" zijn om de flikken,die meelezen,wat bezig te houden zeker?

Laatst gewijzigd door kelt : 22 mei 2021 om 17:35.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2021, 18:07   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Het weekend van de 5de juni en de aap komt uit de mouw.

Er is officieel medegedeeld dat de FBI er in geslaagd is 67,5 van de 75 betaalde Bitcoins te onderscheppen (voor zover ik begrijp,met alle nodige sleutels om ze weer te gelde te maken) van de DarkSide,het hackerscollectief dat een tijdje geleden "Colonial Pipelines" saboteerde in ruil voor "losgeld"...

De "hackers" mogen zich dan fysiek wel in de Russische Federatie bevinden,hiun "portefuille" is "ergens op het www" en blijkbaar zijn de ordediensten er op een of andere (niet medegedeelde-) manier in geslaagd in te grijpen...

https://arstechnica.com/gadgets/2021...are-attackers/


In het stukje geeft de auteur ook aan dat vermoed wordt dat Colonial Pipelines en de Amerikaanse ordediensten onder één hoedje gespeeld hebben bi het betalen van het losgeld.....waarschijnlijk werd ieder bitje gemonitored....


Of nog....er is meer en meer sprake van dat cryptomunten een redelijk "gewoon" betaalmiddel zouden kunnen worden(maar wel super speculatief)....Welnu,dan zal,net als bij "gewoon geld" aan de "crooks" duidelijk worden gesteld dat ,indien nodig ,de overheid hen toch zal kunnen bestelen,belasten,volgen en pluimen.....

Laatst gewijzigd door kelt : 8 juni 2021 om 18:07.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be