Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2019, 12:25   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk.

Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk.

Ondanks men er alles aan doet om het 'af te raden' mocht het mogelijk zijn nemen er toch nog steeds veel mensen de wagen.

We moeten wel stellen dat er mensen zijn die niet anders kunnen dan de wagen nemen. (werk/andere)

Naast dat zijn er ook wel mensen die overdrijven, zo schreef ik al wel eens dat hier in de buurt er een dame woont die voor geen 50 meter verder te gaan haar wagen neemt om met tot aan de bakker te rijden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2019, 14:01   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk.

Ondanks men er alles aan doet om het 'af te raden' mocht het mogelijk zijn nemen er toch nog steeds veel mensen de wagen.

We moeten wel stellen dat er mensen zijn die niet anders kunnen dan de wagen nemen. (werk/andere)

Naast dat zijn er ook wel mensen die overdrijven, zo schreef ik al wel eens dat hier in de buurt er een dame woont die voor geen 50 meter verder te gaan haar wagen neemt om met tot aan de bakker te rijden.
En wat koopt ze bij de bakker?


Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2019 om 14:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2019, 14:21   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Vreemd, het aantal leasefietsen explodeert en de fietspaden sochtends zijn ook steeds drukker en drukken met e-bikers die pendelen. Mensen die doelbewust de auto laten. Ook het bedrag aan uitbetaale fietsvergoedingen is enorm aan het groeien afgelopen jaren. Dit zijn netto nieuwe fietsers.

Dus er klopt iets niet in die bevraging (1000 Belgen) die jij post.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2019, 14:39   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vreemd, het aantal leasefietsen explodeert en de fietspaden sochtends zijn ook steeds drukker en drukken met e-bikers die pendelen. Mensen die doelbewust de auto laten. Ook het bedrag aan uitbetaale fietsvergoedingen is enorm aan het groeien afgelopen jaren. Dit zijn netto nieuwe fietsers.

Dus er klopt iets niet in die bevraging (1000 Belgen) die jij post.
Inderdaad, en wat jij zegt staat ook duidelijk in de context, de sterkste groeier is de fiets.

Maar Universalia kijkt wslk niet verder dan de misleidende titel?

Citaat:
Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk
24/10/2019

Ondanks het fileleed, de milieu-impact en het groeiende aantal mensen dat mag thuiswerken, nemen meer en meer Belgische werknemers de auto naar het werk. Slechts een minderheid is bereid om zijn wagen aan te kant te zetten voor een klimaatvriendelijk alternatief. Dit blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener Tempo-Team bij 1.050 Belgen.



Naar aanleiding van de piekende verkeersdrukte peilde Tempo-Team naar het woon-werkverkeer en de mate waarin mensen file- en milieuvriendelijkere alternatieven voor de wagen overwegen. Hieruit blijkt dat de auto veruit het populairste vervoersmiddel is voor woon-werkverkeer: 7 op de 10 werkende Belgen nemen meermaals per week de auto naar het werk. De helft doet dat zelfs dagelijks.

Met de andere vervoermiddelen gaapt een grote kloof: slechts een derde gaat meestal te voet. Een vijfde van de werknemers kiest geregeld voor het openbaar vervoer of de (elektrische) fiets.

Franstaligen nemen significant vaker de tram, trein, bus of metro naar het werk dan Nederlandstaligen (46% vs. 30%). Die laatsten nemen dan weer meer de fiets (32% vs. 8%)

Koning auto nog populairder

De auto wint in het algemeen aan populariteit: 13% van de werknemers reist vandaag vaker met de wagen naar het werk dan 2 jaar geleden. Nochtans staan 4 op de 10 automobilisten meerdere keren per week in de file.

De sterkste groeiers zijn de verplaatsingen te voet en met de fiets. Het gebruik daarvan voor woon-werkverkeer steeg met respectievelijk 16 en 18%. Een op de 10 werknemers gebruikt vandaag vaker het openbaar vervoer dan in het verleden.

“Bij de keuze voor een vervoermiddel zijn drie factoren doorslaggevend: de reistijd, betrouwbaarheid en flexibiliteit, de klassieke voordelen van een wagen”, verduidelijkt Tom Van de Vreken, woordvoerder van Tempo-Team.

Weinig animo voor alternatief

Minder dan de helft van de automobilisten staan open om af en toe een alternatief vervoermiddel naar het werk te nemen zoals tram, trein, bus of fiets. Dit komt vooral door de slechte bereikbaarheid van hun werkplek met het openbaar vervoer (35 %), een onvoldoende flexibele dienstregeling (24 %) en omdat de wagen nodig is voor professionele verplaatsingen (23%). Voorts houdt amper een op de zeven werknemers bij zijn mobiliteitskeuze ook rekening met de impact op het milieu.
Als de fiets met 18% de sterkste groeier is voor woon-werkverkeer waarom vind men dat niet terug in de titel, noch in de vetgedrukte inleiding?

En waarom baseert men zich niet op beter onderzoek? Hier een recent van FOD:
Citaat:
https://mobilit.belgium.be/nl/nieuws...n_te_verleiden

Woon-werkverkeer in België: de fiets weet steeds meer mensen te verleiden

Datum: 18 Maart 2019


Het woon-werkverkeer vertegenwoordigt tot 65 % van de verplaatsingen tijdens de spitsuren. Steeds meer werkgevers nemen maatregelen ten voordele van duurzame mobiliteit. Ze kunnen daarvoor rekenen op de steun van de FOD Mobiliteit en Vervoer, en die aanpak begint vruchten af te werpen.

Dat blijkt ook uit de 5de federale diagnostiek woon-werkverkeer die de FOD Mobiliteit en Vervoer vandaag publiceert. De gegevens voor deze enquête werden verzameld tussen 1 juli 2017 en 31 januari 2018 bij ondernemingen en overheidsdiensten met meer dan 100 werknemers.

Citaat:
Belangrijkste trends

1. Verplaatsingen met de wagen blijven op hetzelfde niveau, ook al blijven die het leeuwenaandeel uitmaken. (65 %).

2. Steeds meer pendelaars kiezen voor de fiets.

3. Het aandeel van de verschillende vervoermiddelen verschilt naargelang het gewest.
- In Vlaanderen is de fiets bijzonder populair (17 %).
- In Brussel gaat de voorkeur uit naar het openbaar vervoer (53 %), dat daar duidelijk méér wordt gebruikt dan de auto (36 %).
- In Wallonië is de auto nog steeds ontegensprekelijk koning (83 %), hoewel de fiets in de grote steden aan terrein wint.

4. Hoewel de mobiliteitsgewoonten van mannen en vrouwen nog steeds van elkaar verschillen, merken we dat die kloof tussen 2014 en 2017 wel kleiner werd.

5. Telewerk zit eveneens in de lift (+39 % sinds 2014).

6. Steeds meer werkgevers nemen maatregelen om duurzame mobiliteit te stimuleren.

7. Welke mobiliteitsproblemen werkgevers aanhalen, hangt sterk af van de locatie.
De belangrijkste trends

In grote lijnen blijft de auto het belangrijkste vervoermiddel (65 %).

Tussen 2005 en 2017 daalde het (uitsluitend) gebruik van de auto met 2,7 % in België.
Het gebruik van de auto evolueert in de verschillende gewesten aan een ander tempo: de sterkste daling zien we in Brussel, wat bevestigt dat de auto steeds minder wordt gebruikt in stedelijke gebieden. Dat is het gevolg van een aantal gunstige factoren (bv.: uitgebreid openbaarvervoeraanbod, minder parkeermogelijkheden).

Sinds 2005 nemen steeds meer mensen de fiets. En sinds drie jaar zet die trend zich steeds sneller door.

De keuze van het vervoermiddel verschilt aanzienlijk van gewest tot gewest.
De modale spreiding varieert aanzienlijk naargelang het gewest van de werkplek.

# In Brussel wordt veel vaker gebruik gemaakt van het openbaar vervoer.
34 % neemt de trein (gemiddeld 10,6 % in België) - bijna net zoveel als het aantal autobestuurders.
- 19,1 % maakt gebruik van metro-tram-bus.
- Het aantal fietsers (4,4 %) is meer dan verdrievoudigd (+ 259 % sinds 2005), maar ligt nog ver beneden het Vlaamse percentage (17 %).

# In Vlaanderen neemt 17 % van de werknemers de fiets.
- Na de auto is de fiets daarmee het meest gebruikte vervoermiddel op weg van en naar het werk.
- In Vlaanderen gaan vijf keer meer mensen met de fiets werken dan met de bus of de tram.
- Zelfs in de grote Vlaamse steden zijn er drie keer meer fietsers dan tram- of busgebruikers.

#In Wallonië wordt er nog weinig gefietst (1,6 %), hoewel het aantal fietsende pendelaars in de grote steden stilaan stijgt.
- ligt het aantal carpoolers (3,1 %) iets hoger dan in Vlaanderen (2,6%).
- blijft de auto hoe dan ook de norm (83,3 %).
- is het openbaarvervoeraandeel min of meer vergelijkbaar met dat in Vlaanderen (8,1 %).

Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2019 om 15:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 05:13   #5
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ik nodig dan iedereen eens uit om met zijn fiets hier 3 kilometer verderop naar het nabijgelegen dorp te rijden. Vooral in het dorp zelf waar vrachtwagens je gewoon van de fietssuggestiestrook rijden. Ik ken hier genoeg mensen die tussen de 2 en 10 km naar het werk moeten. Maar niemand durft gewoon de fiets te nemen omdat je dan grote kans hebt binnen de maand omver gereden te worden. Aan de dorpsschool staat 30 km/uur. Maar nog nooit heeft er politie gestaan. Het verkeer vlamt er gewoon langs. De gemeentepolitiekers zijn dan ook niets meer dan stropoppen van de grote transportbedrijven in de regio. Wagens controleren ze maar vrachtwagens mogen zelfs met totaal versleten banden rond rijden. LEVENSGZVAARLIJKE TOESTANDEN! Maar het grote geld primeert. Ik rij veel met de fiets maar altijd op wegen waar weinig wagens rijden, vrachtwagens zelfs niet deftig door kunnen en bepaalde stukken zelfs verbonden voor verkeer zijn.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 08:49   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vreemd, het aantal leasefietsen explodeert en de fietspaden sochtends zijn ook steeds drukker en drukken met e-bikers die pendelen. Mensen die doelbewust de auto laten. Ook het bedrag aan uitbetaale fietsvergoedingen is enorm aan het groeien afgelopen jaren. Dit zijn netto nieuwe fietsers.

Dus er klopt iets niet in die bevraging (1000 Belgen) die jij post.
Ik zie wat ik zie. Steeds meer auto's steeds langere files. Waar ik tien jaar geleden nog alleen reed sta ik nu in de file.
En dan hebben we het nog maar over België. Wereldwijd worden steeds meer en meer auto's aan de man gebracht.Die auto's worden ook nog eens groter en zwaarder. Niemand zal inbinden.
De Electrische auto wordt een even grote flop als de Smart.....Ook de Electrische fiets hype zal voorbijgaan....trouwens er was ooit al een soort fiets met een hulp motortje 60 jaar geleden.....ook stille dood gestorven.

De economie moet groeien en dat zal niemand stoppen en dat kan alleen met meer en duurdere auto's te bouwen.

Naam: peinture-noire-pour-tous-velosolex.jpg
Bekeken: 189
Grootte: 69,7 KB

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 oktober 2019 om 09:02.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 10:16   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zie wat ik zie. Steeds meer auto's steeds langere files. Waar ik tien jaar geleden nog alleen reed sta ik nu in de file.
En dan hebben we het nog maar over België. Wereldwijd worden steeds meer en meer auto's aan de man gebracht.Die auto's worden ook nog eens groter en zwaarder. Niemand zal inbinden.
De Electrische auto wordt een even grote flop als de Smart.....Ook de Electrische fiets hype zal voorbijgaan....trouwens er was ooit al een soort fiets met een hulp motortje 60 jaar geleden.....ook stille dood gestorven.
Niets wijst erop dat de elektrische fiets "een stille dood zal sterven", wel integendeel. De verkoop van fietsen met ondersteuning stijgt jaar na jaar. In vergelijking met de vroegere snorfiets zijn de voordelen dan ook heel duidelijk: grotere actieradius, minder onderhoudsgevoelig, stiller, properder, lichter...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 14:58   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niets wijst erop dat de elektrische fiets "een stille dood zal sterven", wel integendeel. De verkoop van fietsen met ondersteuning stijgt jaar na jaar. In vergelijking met de vroegere snorfiets zijn de voordelen dan ook heel duidelijk: grotere actieradius, minder onderhoudsgevoelig, stiller, properder, lichter...
Met 1 litertje benzine gaan sommige solex brommertjes bijna 80 km ver. Bij de meeste elektrische fietsen is dat niet meer. Een solex brommertje kan je overal bijtanken. Je hebt daar nog geen minuut voor nodig.
Een solex brommertje weegt nog geen 30 kg of niet meer dan een elektrische fiets.Informeer U.
Een solex brommertje maakt nauwelijks of geen lawaai.En het beetje lawaai is een veiligheid op zich.....voor voetgangers.Dus veiliger.

Onderhoud is omzeggens nihil. Om de zoveel jaren een nieuwe bougie. Als je alles in acht neemt batterijen en opladen is een solex snorfietsje naar mijn mening milieuvriendelijker dan een e-bike.

Van al uw voordelen blijft aldus geen enkele overeind behalve dan dat een meer dan een halve eeuw oud concept zie vervoermiddel een nieuwe hype is geworden.
Maar ik weet wat ik hier vertel de moderne yuppie daar geen weet van heeft ....die denkt dat zijn e- fiets een revolutionair vervoermiddel is.Niks is minder waar.
Dus al bij al oude wijn in nieuwe zakken.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 oktober 2019 om 15:05.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 15:06   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Met 1 litertje benzine gaan sommige solex brommertjes bijna 80 km ver. Bij de meeste elektrische fietsen is dat niet meer. Een solex brommertje kan je overal bijtanken. Je hebt daar nog geen minuut voor nodig.
Een solex brommertje weegt nog geen 30 kg of niet meer dan een elektrische fiets.Informeer U.
Een solex brommertje maakt nauwelijks of geen lawaai.En het beetje lawaai is een veiligheid op zich.....voor voetgangers.Dus veiliger.

Onderhoud is omzeggens nihil. Om de zoveel jaren een nieuwe bougie. Als je alles in acht neemt batterijen en opladen is een solex snorfietsje naar mijn mening milieuvriendelijker dan een e-bike.

Van al uw voordelen blijft aldus geen enkele overeind behalve dan dat een meer dan een halve eeuw oud concept zie vervoermiddel een nieuwe hype is geworden.
Dus al bij al oude wijn in nieuwe zakken.
Amai fred een solex brommertje met een moderne E-fiets vergelijken.

Dat Solex-ploffertje maakt geen schijn van kans tegen een moderne speedelec, op alle gebied.
Hun rijbereik kun je gewoon uitkiezen naargelang batterijpack, meer dan 100 km is nu ook geen probleem.

Ik zou toch maar mezelf informeren als ik u was...

Citaat:
Een solex brommertje kan je overal bijtanken. Je hebt daar nog geen minuut voor nodig.
Op wat rijdt dat? Is dat een viertakt dat op E10 bolt of moet het superplus zijn?

Tweetakt toch... ik zie die mengpompjes toch niet meer...

Doe eens deze bergtest met een Solex...:
https://www.radfahren.de/test-teile/...-e-bike-akkus/

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2019 om 15:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 16:00   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Amai fred een solex brommertje met een moderne E-fiets vergelijken.

Dat Solex-ploffertje maakt geen schijn van kans tegen een moderne speedelec, op alle gebied.
Hun rijbereik kun je gewoon uitkiezen naargelang batterijpack, meer dan 100 km is nu ook geen probleem.

Ik zou toch maar mezelf informeren als ik u was...


Op wat rijdt dat? Is dat een viertakt dat op E10 bolt of moet het superplus zijn?

Tweetakt toch... ik zie die mengpompjes toch niet meer...

Doe eens deze bergtest met een Solex...:
https://www.radfahren.de/test-teile/...-e-bike-akkus/
Mengen doe je toch zelf.....wat is daar nu moeilijk aan. Klein Busje olie mee.1 liter olie voor 30 liter benzine. Goedkoopste benzine volstaat.
Tankje omzeggens vol en 0.03 ltr olie bij.
Ik rijd 7 dagen aan een stuk met mijn solex .....en gij met uw moderne speedelec ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 16:07   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Met 1 litertje benzine gaan sommige solex brommertjes bijna 80 km ver. Bij de meeste elektrische fietsen is dat niet meer. Een solex brommertje kan je overal bijtanken. Je hebt daar nog geen minuut voor nodig.
Een solex brommertje weegt nog geen 30 kg of niet meer dan een elektrische fiets.Informeer U.
Een solex brommertje maakt nauwelijks of geen lawaai.En het beetje lawaai is een veiligheid op zich.....voor voetgangers.Dus veiliger.
Als de solex zoveel voordelen heeft in vergelijking met de elektrische fiets, dan zal zich dat wel vertalen in verkoopcijfers. Welnu, de solex moet het daarbij in grote mate afleggen. Een tiental jaar geleden heeft men geprobeerd om mee te drijven op het succes van de elektrische fiets door een e-solex op de markt te brengen. Het werd geen succes.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 16:10   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Van al uw voordelen blijft aldus geen enkele overeind behalve dan dat een meer dan een halve eeuw oud concept zie vervoermiddel een nieuwe hype is geworden.
Maar ik weet wat ik hier vertel de moderne yuppie daar geen weet van heeft ....die denkt dat zijn e- fiets een revolutionair vervoermiddel is.Niks is minder waar.
Dus al bij al oude wijn in nieuwe zakken.
Bij de solex is er bij de overbrenging verlies, want die gebeurt op de band. De huidige technologie van de elektrische fiets is daarbij veel beter: overbrenging in het wiel of bij de trapas.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 16:12   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Mengen doe je toch zelf.....wat is daar nu moeilijk aan. Klein Busje olie mee.1 liter olie voor 30 liter benzine. Goedkoopste benzine volstaat.
Tankje omzeggens vol en 0.03 ltr olie bij.
Ik rijd 7 dagen aan een stuk met mijn solex .....en gij met uw moderne speedelec ?
Rijbereik druk je niet in "dagen" uit, maar in "kilometer".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 16:14   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Mengen doe je toch zelf.....wat is daar nu moeilijk aan. Klein Busje olie mee.1 liter olie voor 30 liter benzine. Goedkoopste benzine volstaat.
Tankje omzeggens vol en 0.03 ltr olie bij.
Er wordt tegenwoordig ethanol aan de benzine toegevoegd. Niet onmiddellijk goed voor uw solexmotortje...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 16:19   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Mengen doe je toch zelf.....wat is daar nu moeilijk aan. Klein Busje olie mee.1 liter olie voor 30 liter benzine. Goedkoopste benzine volstaat.
Tankje omzeggens vol en 0.03 ltr olie bij.
Ik rijd 7 dagen aan een stuk met mijn solex .....en gij met uw moderne speedelec ?
Mijn gewone fiets is al 30 jaar en doet het nog heel goed, maar meer dan 40 km h/t rij ik er niet mee. Nog nooit hoeven te tanken.

Gij tankt dus 10% ethanol?
1 liter olie op 30 liter *E10-benzine?

Citaat:
http://www.scootercenterpoeldijk.nl/...or-uw-scooter/

Schadelijk voor uw scooter?

De meeste scooters zijn niet goed bestand tegen de Bio Brandstof. De weekmakers in keerringen en slangen lossen op wat resulteert in lekkages. Hier heb je met de Euro 95, wat nu nog slechts 5% met Bio Ethanol vermengd wordt nog weinig last van. Word dit volgend jaar verhoogd naar *E10 dan moet je je zorgen gaan maken. In het motorblok zullen de onbeschermde aluminium delen, slangen, pompen, keerringen en kleppen welke dan in contact komen met de E10 benzine uiteindelijk beschadigen wegens de corrosieve werking.

In dit geval is tanken met Euro 98 altijd aan te raden!

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2019 om 16:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 16:46   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mijn gewone fiets is al 30 jaar en doet het nog heel goed, maar meer dan 40 km h/t rij ik er niet mee. Nog nooit hoeven te tanken.

Gij tankt dus 10% ethanol?
1 liter olie op 30 liter *E10-benzine?
Ja .....ge moet niet te veel lezen van wat goed en slecht is. Dat is zoals met gezond eten....hoe meer ge daarover leest hoe ongezonder je wordt.
Zo'n solex motortje gaat eeuwen mee wat je er ook in giet en een eventuele revisie kost niks.

Maar ik begrijp de ontsteltenis dat er eigenlijk niks nieuw onder de zon is met een fiets met hulpmotor.
Volgens mij gaan die batterijen trouwens een immens grotere impact op het milieu hebben dan die solex motortjes.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 oktober 2019 om 16:55.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 16:47   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er wordt tegenwoordig ethanol aan de benzine toegevoegd. Niet onmiddellijk goed voor uw solexmotortje...
Nooit problemen mee. Dat is een grasmachientje he
Maar dat mag niet meer in onze moderne optiek. Het is te simpel en iedere hobbyist kan daar aan werken. Foei mag niet.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 oktober 2019 om 16:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 16:49   #18
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Rijbereik druk je niet in "dagen" uit, maar in "kilometer".
Kweet niet Ik lees toch al eens van dagen rijden aan een stuk. Ik veronderstel dat dat wil zeggen dat je dan heel veel kilometers hebt gereden of wat denk je ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 oktober 2019 om 16:53.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 17:03   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk.

Ondanks men er alles aan doet om het 'af te raden' mocht het mogelijk zijn nemen er toch nog steeds veel mensen de wagen.

We moeten wel stellen dat er mensen zijn die niet anders kunnen dan de wagen nemen. (werk/andere)

Naast dat zijn er ook wel mensen die overdrijven, zo schreef ik al wel eens dat hier in de buurt er een dame woont die voor geen 50 meter verder te gaan haar wagen neemt om met tot aan de bakker te rijden.
In veel gevallen is het openbaar vervoer ontoereikend.
Hierdoor worden mensen gedwongen om eigen vervoer te gebruiken.
In sommige gevallen is dat de fiets en onder de auto of een ander gemotoriseerd voertuig.
Bij slecht weer laten de meeste mensen hun open voertuig staan en kiezen ze voor een voertuig waarmee ze droog en uit de wind zitten.

Laatst gewijzigd door Jantje : 26 oktober 2019 om 17:03.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 17:08   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Nooit problemen mee. Dat is een grasmachientje he
Maar dat mag niet meer in onze moderne optiek. Het is te simpel en iedere hobbyist kan daar aan werken. Foei mag niet.
Niemand houdt u tegen met een solex te rijden. 't Lijkt er echter op dat u omwille van de een of andere reden de tegenstelling zoekt. De feiten zijn nu eenmaal wat ze zijn: de solex heeft het moeten afleggen van de elektrische fiets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be