Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 december 2023, 17:22   #381
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard De wereld als speelplaats

De wereld als speelplaats dus.
Lager onderwijs (van 1e tot 6e).
De meester houdt toezicht.
Zorgt er voor dat geen al te grote ongelukken gebeuren.

Neem de meester weg.

Menselijke gedragingen beginnen zich te manifesteren.

-Dat kan het genieten zijn van andermans leed (een jongen die een andere jongen afrost (gewoon omdat ie het leuk vind).
-Dat kan het ontfutselen van andermans goed zijn (de sterke neemt af van de zwakkere).

+Dat kan verdedigen van de zwakkere zijn (iemand voelt zich geroepen om de zwakkere bij te staan).
+Dat kan genieten zijn van elkaar (samen een spel spelen, wat velen leuker vinden dan alleen in een hoekje te moeten spelen).

De eerste twee soorten gedragingen worden doorgaans (in onze maatschappij) op afkeuring onthaald, terwijl de laatste twee eerder als positief worden gezien.
Dat zou net andersom kunnen geweest zijn, maar het is wat het is (over goed gedrag en slecht gedrag is zekere eensgezindheid, zij het dat er natuurlijk ook wel randgevallen optreden waarbij die eensgezindheid er niet is.)

Als één jongen in staat is om een hele groep te terroriseren (mogelijks met de hulp van enkele trawanten die hun medewerking enkel maar verlenen om zelf van terreur gespaard te worden) dan is het geluk ongelijkmatig verdeeld.
De zieke (zal hem zo noemen) jongen is de enige die een vorm van geluk beleefd.
Door zijn aard (genieten van andermans lijden) beleefd hij gelukkige momenten.
De anderen leven in angst (geen geluk dus).

Als deze zieke jongen er niet is en de groep kan onbekommerd genieten van elkaars gezelschap onder vorm van sport en spel, dan is het geluk min of meer gelijkmatig gespreid over alle hoofden (er is geen angst).

Doorgaans is dit laatste dan ook de betrachting.

Vandaar ook het toezicht.

Vele kinderen menen het goed, hebben een goed hart, maar af en toe gaat het mis, en dan vinden we het goed dat er iemand is die wat verkeerd loopt kan corrigeren.
We vinden het goed dat ie de macht daartoe heeft.

Zolang dat er wolven en lammeren zijn is dat toezicht nodig.
Het volstaat dat er één wolf (al dan niet in schaapsvacht) zich tussen de lammeren mengt om de vrede, de harmonie, het geluk te vernietigen.
Als de invloed van zo'n wolf indringend genoeg is geweest dan volstaat dit vaak om vreedzame lammeren om te vormen tot bloeddorstige wolven.

Als je deze metafoor van de speelplaats doortrekt naar het wereldtoneel dan lijkt het me duidelijk waar de werkpunten liggen.

Eindnoot: Los van het bovenstaande, 'geluk op de speelplaats' kan er maar zijn als er ruimte is om te spelen.
Hoe goed ook het toezicht, hoe goed ook de harten van de kinderen, op een overvolle speelplaats is het nooit goed toeven (het is waarschijnlijk een voedingsbodem waarop het ontstaan van wolvengedrag moeilijk te verhinderen/onderdrukken is).

Een speelplaats kan men gelukkig genoeg wel groter maken (en aanpassen aan een toenemend aantal kinderen).
De afmetingen van de wereld evenwel moeten we aanvaarden zoals ze zijn.
Op mondiaal vlak kan de onderlinge (tussenliggende) ruimte tussen individuen dus eigenlijk alleen maar aangepast worden door het totaal aantal individuen naar een optimum te leiden.
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen

Laatst gewijzigd door satiper : 9 december 2023 om 17:26.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2023, 20:20   #382
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Als deze zieke jongen er niet is en de groep kan onbekommerd genieten van elkaars gezelschap onder vorm van sport en spel, dan is het geluk min of meer gelijkmatig gespreid over alle hoofden (er is geen angst).

Doorgaans is dit laatste dan ook de betrachting.
De betrachting van wie ? Van de "zieke jongen", of van "een andere" ?

Waarom zou de zieke jongen zijn succes niet willen nastreven en zijn geluk maximaliseren ? Waarom zouden anderen dat ook niet willen ?

Het is enkel omdat anderen weten dat ze zo goed niet zijn als de zieke jongen, dat ze baat hebben bij het samenspannen tegen de zieke jongen he. Maar er zijn er die BIJNA de capaciteiten hebben van de zieke jongen. Waarom zouden die eerst niet de "groep" gebruiken om de zieke jongen te verslaan, en dan zelf de nieuwe zieke jongen te worden, nu de concurrent weg is ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2023, 20:21   #383
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Op mondiaal vlak kan de onderlinge (tussenliggende) ruimte tussen individuen dus eigenlijk alleen maar aangepast worden door het totaal aantal individuen naar een optimum te leiden.
Inderdaad. Maar wie moet eraan, en wie mag genieten van de grote speelplaats ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2023, 18:33   #384
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Maar wie moet eraan, en wie mag genieten van de grote speelplaats ?

Iedereen die ooit geboren werd is vroeg of laat gestorven (dat is wat we doorgaans alleszins aannemen voor waarheid). Als we dit doortrekken dan is dat ook het geval voor diegenen die zich nu (levend) op aarde bevinden. Allen zullen ze tussen nu en pakweg 100 jaar verdwenen zijn.
Maar ik vermoed dat je wat anders bedoeld.
Ik vermoed dat je bedoelt wie er vroegtijdig gedood moet worden?
Je weet wellicht dat ik niet zo'n grote fan ben van het doden/moorden.
Ik kan me voorstellen dat er omstandigheden zijn waarbij men toch voor het doden van andere mensen/wezens kiest.
Zoals gezegd, ben ik daar doorgaans geen voorstander van, zeker als er wegen bestaan of gemaakt kunnen worden die zonder dat moorden kunnen leiden naar een groter hoeveelheid geluk.

Dit gezegd zijnde, ik lees niet al je berichten, maar toch genoeg om te weten hoe je grofweg denkt.
Hoewel er behoorlijk wat verschil is, is er ook wel wat gelijkenis.
Als ik over harmonie en vrede spreek, over de beste der werelden, enz... dan besef ik ook wel dat deze wellicht niet voor morgen is (berichten die hoop uitdrukken dat we een aanvang kunnen maken aan de bouw van die betere wereld wanneer de duistere fase waarin we nu meer en meer schijnen te verzeilen tot een einde komt).

Momenteel zijn er vaak niet echt goede keuzes te maken, en is het vaak kiezen tussen kwaad 1 en kwaad 2.
Vaak zie ik je iets verdedigen wat voor jou wellicht het minste kwaad is, vaak (niet altijd) zie ik op korte termijn ook geen betere optie dan diegene die jij verdedigt/promoot.

Op langere termijn hoop ik evenwel dat deze mallemolen mag stoppen.
Daar verschil ik misschien wel grondig met jouw ideeën.
Ik hoop dat we ooit wel tot genoeg wijsheid kunnen komen om die beste der werelden te maken (en dat die er anders uitziet dan de krabbenmand waarover ik het vroeger reeds had en later in deze tekst ook nog even)
Waar strijd enkel nog op sportief vlak wordt uitgevochten, misschien als tussenstap een arena voorzien voor de echte fanatici die het echt niet kunnen laten zodat ze daar hun hobby onder gelijkgezinden kunnen beoefenen (uiteraard altijd uit vrije keuze).

Citaat:
De betrachting van wie ? Van de "zieke jongen", of van "een andere" ?

Waarom zou de zieke jongen zijn succes niet willen nastreven en zijn geluk maximaliseren ? Waarom zouden anderen dat ook niet willen ?

Het is enkel omdat anderen weten dat ze zo goed niet zijn als de zieke jongen, dat ze baat hebben bij het samenspannen tegen de zieke jongen he. Maar er zijn er die BIJNA de capaciteiten hebben van de zieke jongen. Waarom zouden die eerst niet de "groep" gebruiken om de zieke jongen te verslaan, en dan zelf de nieuwe zieke jongen te worden, nu de concurrent weg is ?
Over de zieke jongen

Ons verblijf is kort. Zaak om te genieten van de tijd die gegeven is dus.
Dat genieten kan onder vele vormen.
Afhankelijk van de omgeving en de tijdsgeest en de ermee gepaard gaande normen kan bepaald gedrag als gepast of ongepast gezien worden (gezond en ziek, normaal en abnormaal zijn andere labels die in dat verband ook wel eens gebruikt worden).

Een politiek forum zou men (net als politiek zelf) als een instrument om het lot van de mens te verbeteren kunnen zien (dat zou het althans moeten zijn, daarvoor werd het gemaakt).
In dat verband vind ik persoonlijk dat als de wens van één persoon ingaat tegen de wens van 99 anderen, die éne persoon zich ofwel dient aan te passen aan wat de 99 anderen als normaal beschouwen of zich dient terug te trekken naar een omgeving waar zijn verlangens als normaal worden beschouwd (een vb is de eerder aangehaalde arena, maar ook voor andere op het eerste zicht eigenaardigheden maakt men indien mogelijk best de nodige ruimte).

Ideaal gesproken is er voor ieder mens dus een omgeving waarbij hij zijn verlangens kan uiten en beleven.
En uiteraard is dit ideaal veel gemakkelijker te realiseren wanneer de aantallen het optimale benaderen.

Het kan natuurlijk ook omgekeerd.

1 mens die voor 99 anderen bepaald hoe ze moeten leven.
Persoonlijk vind ik de eerste regeling beter dan de tweede.
Democratie is een manier om dichter bij die eerste regeling te komen ten opzichte van autocratie die wellicht meer neigt naar de tweede regeling.

1 is een systeem van overleg en onderhandeling (of zou het moeten zijn) waarbij getracht wordt om de schatten intact te houden die door vorige generaties werden opgebouwd (en mede het comfort en geluk van huidige generaties helpen te optimaliseren).
Tevens probeert men door overleg tot een zeker akkoord te komen met betrekking tot een aantal regels waar men zich als lid van de groep vrijwillig naar schikt in het besef dat het naleven van die regels de kans op collectief en individueel geluk het grootst maakt.

2 is eerder het systeem van de ooit eerder beschreven krabbenmand waarbij er constant strijd en vernietiging is.
Het is het systeem waarbij je in het beste geval kort de illusie kan hebben voor eeuwig aan de top van het bestaan te verkeren voor je naar onder getrokken wordt en vertrappeld of verscheurd wordt door de talloze krabben die zich een weg naar de top willen banen (veel dictators hebben dit reeds aan den lijve moeten ondervinden).
Het is het systeem waarbij één individu of een kleine elitegroep een massa onderdrukt en bepaald hoe ze dienen te leven.
De bullebak in de metafoor van de speelplaats die de anderen met behulp van geweld en terreur onderdrukt en zijn wil doordrijft zonder rekening te houden met de anderen (dus enkel zijn eigen visie als leidraad ziet).
Iets waarvan ik hoop dat voldoende mensen het als ongewenst, abnormaal, ziek, … zullen beschouwen en er zich op toeleggen om zich hiervan af te keren en de betere wegen na te streven.

Om nog even terug te keren naar die metafoor van de speelplaats.
Het lijkt er op dat de meester (toezichthouder) momenteel in slaap gevallen is of dat hij door omstandigheden niet bij machte is om op te treden.
Diverse bullebakken maken zich meer en meer meester van de speelplaats, met gevolg dat er enorm veel ellende en miserie op veel mensen neerdaalt met toenemende ongerustheid bij diegenen die tot nu toe buiten schot bleven.
Weg van vrede, harmonie en geluk dus voor velen.

De slinger is in beweging. Het is afwachten wanneer hij zijn keerpunt bereikt.
Het lijkt niet voor heel direct.
Veel zal afhangen van wat veel individuen beslissen te doen.
Geven ze de slinger nog wat extra vaart of is er voldoende kracht om af te remmen en om te keren?
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen

Laatst gewijzigd door satiper : 11 december 2023 om 18:35.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 18:07   #385
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.880
Standaard

Ze hebben het hoofd van E.T. verkocht en iemand heeft DAAR dus geld voor gegeven.....VEEL geld.....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 12:22   #386
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Benieuwd wat die winkelier gaat "krijgen"

https://www.hln.be/hemiksem/kijk-17-...lost~a169f687/
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2024, 09:46   #387
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.031
Standaard

Sommige drinkglazen, vooral kristalglas, zijn schadelijk voor het recyclageproces”, legt Verheyen uit bij ‘Goeiemorgen morgen!’. “Kapotte drinkglazen gooi je daarom bij het restafval
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2024, 19:29   #388
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.880
Standaard

Wegens vrees voor de vogelkesgriep hebben reeds 13 landen de import van Belgische kiekens,dood,levend,geheel of in stukken verboden....

Kelt zal straks vanop zijn fietske wel weer de bordjes "Toezichtsgebied Aviaire Influenza" spotten.

Niet dat hij daar iets mee kan....maar kijk...straks staan ze er weer......

Kben toch al een kieken dat ik nog ga werken....straks val ik ook onder toezicht....

Laatst gewijzigd door kelt : 10 januari 2024 om 19:30.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be