Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juli 2023, 16:02   #1
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard Geen eigen huis of bokes met choco: 7 op de 10 vindt woning kopen onbetaalbaar

https://www.demorgen.be/nieuws/zeven...baar~b200c140/

Citaat:
Bijna driekwart van de Belgen vindt een eigen huis niet meer betaalbaar zonder financiële hulp van ouders of familie. Dat blijkt uit een rondvraag van de zoekertjessite 2dehands. Ook polste de site naar de populariteit van tweedehands huisraad.

GUY VAN VLIERDEN 29 april 2022, 03:00

79,1 procent van de Belgen vindt dat huur betalen voor een huis of een appartement eigenlijk geld weggooien is en dat je veel beter een lening voor een eigen woonst kunt afbetalen. Voor zes op tien is de ideale woning een vrijstaand huis met grote tuin. Maar dat is allemaal zo evident niet meer.

Zo meent 69,9 procent dat er geen betaalbare bouwgronden meer te vinden zijn en vindt zes op tien dat ook de aankoop van een bestaande woning niet meer te betalen is. Alles samen is 72,7 procent – bijna driekwart dus – van mening dat een eigen huis niet langer haalbaar is zonder financiële hulp van ouders of familie.

Wonen neemt een flinke hap uit ons budget. Zo spenderen Franstalige Belgen gemiddeld 31,7 procent van hun inkomen aan de huur of afbetaling van hun woonst en loopt dat bij ?*Nederlandstaligen zelfs op tot 33,8 procent.

Om die woning in te richten wordt er dan ook vaak naar tweedehands spullen gegrepen. Dat vindt 37 procent van de Belgen aanvaardbaar als het over een bureauruimte gaat, 35,9 procent over de woonkamer, 25,6 procent over een slaapkamer en 19,8 procent over de keuken. Voor kleine decoratiespullen zoals vazen, fotokaders of kunstvoorwerpen loopt die tolerantie op tot 51,5 procent.

Kiezen voor tweedehands spullen doen we vooral om geld te besparen (71,5 procent), om spullen in handen te krijgen die niet meer nieuw worden verkocht (37,5 procent) en om het milieu te ontzien (27 procent).
Ja, en met de stijgende rente zal het er zeker niet beter op gaan.

-> Dat wordt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel advocadotoast weglaten. I mean veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2023, 17:39   #2
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Een illustratie vh huilie-huilie (waar ik in andere thread reeds gewag van maakte) - bron Reddit:



Uiteraard moet het 'luxe' zijn hé.

En veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel MUCHO advocadotoast!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2023, 17:42   #3
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

En dan spreken we nog niet vd Nederlandse woningmarkt.

Een simpel 2-kamerflatje in Amsterdam -> 525.000€ makkelijk

Dat worden veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel boterhammen met pindakaas
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2023, 19:34   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
En dan spreken we nog niet vd Nederlandse woningmarkt.

Een simpel 2-kamerflatje in Amsterdam -> 525.000€ makkelijk

Dat worden veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel boterhammen met pindakaas
Het gaat om vraag en aanbod. Wie dat huisje of appartement in Amsterdam kan betalen heeft de zekerheid dat er geen armoezaaier in de directe omgeving woont.
Niets nieuws onder de zon.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 06:12   #5
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Tijdens de coronacrisis werd dan ook duidelijk geïllustreerd dat meer dan driekwart van de Belgen zwakkelingen zijn. Met een beetje ondernemerschap, zin voor verbeelding, is veel bereikbaar, maar liever liggen huilen in een hoekje dat het allemaal onbetaalbaar is en als een massa grijze muizen aan de mondmaskers en de spuiten zitten.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 06:27   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.462
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tja, het lastig hebben de huishuur te betalen, maar het multimedia abonnement van €100 in de maand + wat sportextra's, dat is wel betaald.
Natuurlijk, de aankoop op afbetaling van alle elektrische apparaten, dat loopt ook snel op.
De nieuwste TV, de grootste tablet, alle spelconsoles tegelijk, met extra abonnementen... Oh, die "0%" kredietlijn bij die grootverkoper, dat leek zo gemakkelijk... maar uiteindelijk zijn er toch kleine lettertjes met kosten aan verbonden.. Oei, weer €300 in de maand, zonder een einde te zien....
Met een beetje geluk is de "leasing"wagen via het werk geregeld, betaald van het brutto loon. (dan betaal je €700 in de maand, en zie je maar €350 minder op de rekening)

Paar keer per maand naar de McDrek of soortgelijke vreetzakkerij...

Oei, sorry huisbaas, ik betaal volgende maand wel het verschil.....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 09:33   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Een illustratie vh huilie-huilie (waar ik in andere thread reeds gewag van maakte) - bron Reddit:



Uiteraard moet het 'luxe' zijn hé.

En veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel MUCHO advocadotoast!
Ik begrijp niet waarom mensen die €1150 huur kunnen betalen en daar boven op maandelijks €800 kunnen sparen nog recht van klagen hebben...

Ikzelf hoor niet meer bij 'de jongere generatie' maar ik krijg de (lage, ik weet het) afbetaling op mijn huis van €350 maandelijk betaald en nadat alle rekeningen dan voldaan zijn ben ik al blij als ik sowieso nog iets kan sparen.

€800 sparen per maand?? Dat gebeurt hier enkel in de maand dat mijn verlofgeld gestort wordt.

Als dit waar is vraag ik mij af wat de verwachtingen zijn van het jonge volk tegenwoordig...

Ik heb ergens een vergadering gemist denk ik...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 09:39   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Overigens: bij mij moeten ze niet aankloppen met:

Citaat:
"Een huis kopen onder ons budget en verbouwen waar we geen zin in hebben. Een huis kopen onder ons budget en inboeten op luxe."
Wij woonden voor we zelf bouwden jarenlang in een stacaravan of veredeld tuinhuis omdat we niks anders konden betalen. In de winter elke avond de tuinslang afkoppelen en leeg laten lopen. 's Ochtends het ijs uit de gootsteen hakken en blij zijn dat de wc niet stuk gevroren was. 10km verder gaan douchen bij schoonouders.
Werken in 2 ploegen. Voor en na (volledig) zelf een huis gebouwd terwijl ik voordien nooit een truweel of mortelkuip van dichtbij had gezien...

Als ik dan nu lees dat de jongeren "geen zin hebben" in een huis verbouwen of inboeten aan luxe dan begrijp ik wel waarom die denken dat ze geen huis meer kunnen betalen.
Ma soit, ze doen maar, ik heb er geen last van. Op mijn compassie moeten zo'n gasten niet rekenen. Wat verwachten die eigenlijk??

Maar dat ze dan ook maar stoppen om ons aan te wrijven dat in 'onzen' tijd de bouwgronden enzo een pak goedkoper waren. Want daar ligt het probleem klaarblijkelijk al lang niet meer...
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 11 juli 2023 om 09:40.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 09:53   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Vroeger waren de huizen en gronden veel goedkoper.

Goedkope huizen geraakten zelfs meestal niet verkocht omdat lelijke huizen waren of andere problemen. Ook goedkope buurten werden vermeden.

Nu kopen ze eender wat en betalen er veel teveel voor.

Het verstand van de jongelingen ligt ergens aan duigen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 juli 2023 om 09:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 12:21   #10
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vroeger waren de huizen en gronden veel goedkoper.

Goedkope huizen geraakten zelfs meestal niet verkocht omdat lelijke huizen waren of andere problemen. Ook goedkope buurten werden vermeden.

Nu kopen ze eender wat en betalen er veel teveel voor.

Het verstand van de jongelingen ligt ergens aan duigen.
De meeste jongeren hebben ook geen benul van het concept "waarde".

Die solfer je eigenlijk gelijk wat op.

En als ze dan iets waardevols bezitten, moet dat ten gelde gemaakt worden, zodat ze met dat geld op restaurant kunnen gaan of reizen of een telefoon kopen...

Die generatie verdient het eigenlijk om bij de bok te worden gezet.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 12:58   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Ja, en met de stijgende rente zal het er zeker niet beter op gaan.
Het verleden is niet altijd een aanwijzing voor de toekomst, maar meestal is het zo dat stijgende rente lagere woningprijzen impliceert.

Het grote probleem is natuurlijk de sociale woningbouw die de markt vervalst en maakt dat mensen die niet in aanmerking komen voor sociale woningen (kortom, autochtonen die werken) geflest zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 12:59   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als ik dan nu lees dat de jongeren "geen zin hebben" in een huis verbouwen of inboeten aan luxe dan begrijp ik wel waarom die denken dat ze geen huis meer kunnen betalen.
Ma soit, ze doen maar, ik heb er geen last van. Op mijn compassie moeten zo'n gasten niet rekenen. Wat verwachten die eigenlijk??
Die verwachten van het even gemakkelijk te hebben als mensen die niet werken, en alles krijgen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 13:10   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die verwachten van het even gemakkelijk te hebben als mensen die niet werken, en alles krijgen.
Waarom stoppen ze zelf dan niet met werken?
Als je dan plots toch alles krijgt en het gemakkelijk hebt?

Raar dat men dan blijft werken...
Je steekt 8 uren van je dag in iets wat er voor zorgt dat je het moeilijker hebt en minder krijgt.

Merk ik weinig van. Ik werk ondertussen iets meer dan een jaar niet meer.
En ja, mijn uitkering 'krijg' ik. Al heb ik daar wel al vele jaren voor gewerkt.
Maar of ik het nu makkelijker heb durf ik te betwijfelen.
Van het loon dat ik voordien verdiende schiet nu nog amper 1/2 over. Geen idee wat dat voor mij makkelijker maakt...

Als ik iets mis mag je me dat altijd eens komen uitleggen...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 13:14   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Waarom stoppen ze zelf dan niet met werken?
Als je dan plots toch alles krijgt en het gemakkelijk hebt?
Het is een erfelijke kwestie. Je kan pas volop van al dat uitkeringsgedoe genieten als je "van het circuit" bent en voldoende familie en dergelijke heeft dat mee helpt frauderen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 13:16   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Raar dat men dan blijft werken...
Je steekt 8 uren van je dag in iets wat er voor zorgt dat je het moeilijker hebt en minder krijgt.
Meer en meer mensen beginnen dat te beseffen, en trappen niet meer in de valstrik van "een diploma halen" want dan is het afgelopen.

Ideaal gezien kom je nergens terecht op school, heb je geen ouders die solvabel zijn en dergelijke he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 13:17   #16
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom mensen die €1150 huur kunnen betalen en daar boven op maandelijks €800 kunnen sparen nog recht van klagen hebben...

Ikzelf hoor niet meer bij 'de jongere generatie' maar ik krijg de (lage, ik weet het) afbetaling op mijn huis van €350 maandelijk betaald en nadat alle rekeningen dan voldaan zijn ben ik al blij als ik sowieso nog iets kan sparen.

€800 sparen per maand?? Dat gebeurt hier enkel in de maand dat mijn verlofgeld gestort wordt.

Als dit waar is vraag ik mij af wat de verwachtingen zijn van het jonge volk tegenwoordig...

Ik heb ergens een vergadering gemist denk ik...
Als je dat NIET kan, hoe spaar je dan voor een eigen woning?

Stel dat we uitgaan van maandelijks € 400 sparen (de helft van wat u enorm veel vindt):
- een gemiddeld huis zal nu rond de 300K zitten vermoed ik. Als het minder dan 300K is, zijn er in ieder geval renovatiewerken nodig die het op 300K brengen
- laten we uitgaan dat je bij de bank 90% van de aankoopprijs van de woning mag lenen (de tijd dat men zonder probleem 100% kreeg is al lang voorbij). Je kan dus 270K lenen
- notariskosten, registratierechten... komen in totaal nog eens neer op ongeveer 7-10% van de aankoopwaarde

Voor een woning van 300K ga je dus ongeveer 50 - 60K eigen middelen moeten hebben.

Aan € 400 per maand sparen duurt dit 125 tot 150 maanden dus iets 10 - 12,5 jaar.

Met andere woorden, zelfs als je € 800 per maand kan sparen (wat veel jongeren niet zullen kunnen), ben je nog minstens 5 jaar bezig.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 juli 2023 om 13:18.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 13:37   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als je dat NIET kan, hoe spaar je dan voor een eigen woning?

Stel dat we uitgaan van maandelijks € 400 sparen (de helft van wat u enorm veel vindt):
- een gemiddeld huis zal nu rond de 300K zitten vermoed ik. Als het minder dan 300K is, zijn er in ieder geval renovatiewerken nodig die het op 300K brengen
- laten we uitgaan dat je bij de bank 90% van de aankoopprijs van de woning mag lenen (de tijd dat men zonder probleem 100% kreeg is al lang voorbij). Je kan dus 270K lenen
- notariskosten, registratierechten... komen in totaal nog eens neer op ongeveer 7-10% van de aankoopwaarde

Voor een woning van 300K ga je dus ongeveer 50 - 60K eigen middelen moeten hebben.

Aan € 400 per maand sparen duurt dit 125 tot 150 maanden dus iets 10 - 12,5 jaar.

Met andere woorden, zelfs als je € 800 per maand kan sparen (wat veel jongeren niet zullen kunnen), ben je nog minstens 5 jaar bezig.
Als je niet echt kunt doorsparen met grote bedragen heeft het weinig nut.
Althans voor een huis.

Tegen de tijd dat je wat opzij hebt staan ze weer 50000€ duurder.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 14:32   #18
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als je niet echt kunt doorsparen met grote bedragen heeft het weinig nut.
Althans voor een huis.

Tegen de tijd dat je wat opzij hebt staan ze weer 50000€ duurder.
Voila. Geen idee dus wat BigF bedoelt met die te hoge verwachtingen van de jeugd van tegenwoordig.

Na 5-6 jaar hard werken en alles wat je kan sparen opzij zetten, zou het aankopen van een woning toch een mogelijkheid moeten kunnen zijn?

Geen rekening houdende met prijsstijgingen moet 5-6 jaar €800 per maand opzij zetten om een klein huis te kunnen kopen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 15:23   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom mensen die €1150 huur kunnen betalen en daar boven op maandelijks €800 kunnen sparen nog recht van klagen hebben...

Ikzelf hoor niet meer bij 'de jongere generatie' maar ik krijg de (lage, ik weet het) afbetaling op mijn huis van €350 maandelijk betaald en nadat alle rekeningen dan voldaan zijn ben ik al blij als ik sowieso nog iets kan sparen.

€800 sparen per maand?? Dat gebeurt hier enkel in de maand dat mijn verlofgeld gestort wordt.

Als dit waar is vraag ik mij af wat de verwachtingen zijn van het jonge volk tegenwoordig...

Ik heb ergens een vergadering gemist denk ik...
Tja, 1150 euro huur betalen, want daar is luxe.
Wij deden het in onze tijd zonder luxe in ons huurhuisje.
Toen wij gebouwd hadden, trokken wij in onze nieuwe woning zonder keuken en zonder badkamer.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 15:36   #20
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is een erfelijke kwestie. Je kan pas volop van al dat uitkeringsgedoe genieten als je "van het circuit" bent en voldoende familie en dergelijke heeft dat mee helpt frauderen he.
Dus simpel gezegd: ik kan heel mijn leven aan 'den dop' blijven als mijn vader ook heel zijn leven 'aan den dop' heeft gestaan?

Ik wist niet dat ze je uitkering lieten afhangen van wat je ouders (ooit) deden.

Tot nu dus...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be