Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juli 2023, 15:44   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als je dat NIET kan, hoe spaar je dan voor een eigen woning?

Stel dat we uitgaan van maandelijks € 400 sparen (de helft van wat u enorm veel vindt):
- een gemiddeld huis zal nu rond de 300K zitten vermoed ik. Als het minder dan 300K is, zijn er in ieder geval renovatiewerken nodig die het op 300K brengen
- laten we uitgaan dat je bij de bank 90% van de aankoopprijs van de woning mag lenen (de tijd dat men zonder probleem 100% kreeg is al lang voorbij). Je kan dus 270K lenen
- notariskosten, registratierechten... komen in totaal nog eens neer op ongeveer 7-10% van de aankoopwaarde

Voor een woning van 300K ga je dus ongeveer 50 - 60K eigen middelen moeten hebben.

Aan € 400 per maand sparen duurt dit 125 tot 150 maanden dus iets 10 - 12,5 jaar.

Met andere woorden, zelfs als je € 800 per maand kan sparen (wat veel jongeren niet zullen kunnen), ben je nog minstens 5 jaar bezig.
Ja, dus?

Wij kochten in 1991 een bouwgrond. En het heeft tot 1997 geduurd vooraleer daar een huis op stond. Let wel: een huis met badkamers en slaapkamers zonder vloer of chape, een huis zonder ingebouwde keuken en een huis met een tuin die voornamelijk bestond uit afval van het al meer dan 5 jaar durende bouwproject.

In tussentijd woonden wij in een stacaravan die achteraan op de bouwgrond was gezet. Met bevriezende waterleidingen en weet ik wat nog allemaal.

Dus als jij nu gaat zeggen dat het voor jongeren teveel gevraagd is om eens even 5 jaar te sparen moet ik vooral heel hard lachen ja.

Zo gemakkelijk kregen wij het ook niet in de schoot geworpen hoor.

Ik ging de dag na mijn huwelijk bij de bank langs om mijn 'voorhuwelijkssparen-rekening' leeg te halen.
Ik kreeg welgeteld 13Bfr mee (1/3€) omdat mijn vader blijkbaar al jaren niet meer op die rekening spaarde...

Dat was mijn startkapitaal. 13Bfr en mijn 2 handen.

Nu betaal ik nog 4 jaar €350 af voor mijn woning en heb daarna een huis staan dat ruw geschat minstens €500.000 waard is.

Dus nee, aan mij moet je niet komen vragen hoe je moet sparen voor een eigen woning.
Volgens mij begin je best te sparen voor een eigen paar werkhandschoenen.

Dat heb ik ook gemoeten en ik ben er ook geraakt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 15:45   #22
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Trouwens; kunnen we aub een beetje serieus blijven?

5 jaar sparen vooraleer je een eigen huis kan kopen is te veel gevraagd??

Echt??
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 15:47   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Voila. Geen idee dus wat BigF bedoelt met die te hoge verwachtingen van de jeugd van tegenwoordig.

Na 5-6 jaar hard werken en alles wat je kan sparen opzij zetten, zou het aankopen van een woning toch een mogelijkheid moeten kunnen zijn?

Geen rekening houdende met prijsstijgingen moet 5-6 jaar €800 per maand opzij zetten om een klein huis te kunnen kopen.
Ik vind 5-6 jaar sparen om een huis te kunnen kopen écht niet overdreven. Wat verwacht men nu? Na 2 jaar werken een huis kopen?

Trouwens als ze ipv 1150€ voor een appartement eentje van 800€ nemen dan is het nog een paar jaar minder.

En bovendien: ga in geen dure buurt/regio wonen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 15:48   #24
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Amai chapeau BigF Je moet het idd maar doen hè.
Ik denk dat veel jongeren ook 2 linkerhanden hebben. En ja ook: velen zijn gewoon #lui.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 15:59   #25
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Voila. Geen idee dus wat BigF bedoelt met die te hoge verwachtingen van de jeugd van tegenwoordig.

Na 5-6 jaar hard werken en alles wat je kan sparen opzij zetten, zou het aankopen van een woning toch een mogelijkheid moeten kunnen zijn?

Geen rekening houdende met prijsstijgingen moet 5-6 jaar €800 per maand opzij zetten om een klein huis te kunnen kopen.
Toen ik in 1990 begon te werken was het voor ons compleet onmogelijk om een huis te kopen na 5 jaar hard werken. Ik zou niet weten waarom dat nu plots wel de regel zou moeten zijn.

Wij hadden het geluk dat mijn echtgenote uit een beperkte erfenis geld genoeg had om hier in de gemeente een stuk grond (niet privaat maar van IOK) te kunnen kopen.

En dat was alles. Geen van beiden spaargeld. Geen van beiden ouders die bijpasten. Niks. Allebei pas aan't werk. Ik (niet afgestudeerd) in een fabriek, mijn echtgenote in de zorg. Geen gouden loonbrieven hoor.

Wij hebben 6 jaar in een stacaravan gewoond en ondertussen genoeg gespaard om telkens wat bouwmaterialen te kunnen kopen. Met een kleine lening erbij die berekend werd op het feit dat je nooit meer dan 1/3de van je inkomsten aan afbetalingen mocht spenderen.

En dus hebben wij jarenlang, voor en na de uren hier staan zwoegen om een hius uit de grond te stampen. Hoeveel vrouwen kunnen tegenwoordig nog zeggen dat ze 's avonds geen cocktail kunnen gaan drinken met de vriendinnen omdat ze mortel moeten draaien?
Om dan tot de conclusie te komen, eenmaal dat het geld van de lening op was, dat we niet genoeg meer hadden voor een keuken, een badkamer, chape en vloer. Wij hebben nog minstens 3 jaar in een slaapkamer geslapen waar de vloer de betonplaat was. Nee, geen parket. Zelfs geen goedkope linoleum. Geen verwarming want geen geld voor een verwarmingsketel. De juffers van de stelling stookten wij op.

Dus ja; als u zich afvraagt waar ik het vandaan haal dat de jeugd van tegenwoordig te hoge verwachtingen koestert wil ik u graag mijn levensverhaal even vertellen.
In vergelijking met wat ik er voor heb moeten doen zit de jeugd van tegenwoordig in een gouden zetel terwijl ze gepijpt worden door een jonge Emmanuelle Beart.

En ik vind dat ook geen vooruitgang hoor. Voor mijn part koopt de jeugd een huis nadat ze welgeteld 1 dag gewerkt hebben.

Maar om nu te klagen dat het na 5 jaar nog niet kan...
Nee, dat gaat er bij mij niet in.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 11 juli 2023 om 16:00.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:01   #26
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ja, dus?

Wij kochten in 1991 een bouwgrond. En het heeft tot 1997 geduurd vooraleer daar een huis op stond. Let wel: een huis met badkamers en slaapkamers zonder vloer of chape, een huis zonder ingebouwde keuken en een huis met een tuin die voornamelijk bestond uit afval van het al meer dan 5 jaar durende bouwproject.

In tussentijd woonden wij in een stacaravan die achteraan op de bouwgrond was gezet. Met bevriezende waterleidingen en weet ik wat nog allemaal.

Dus als jij nu gaat zeggen dat het voor jongeren teveel gevraagd is om eens even 5 jaar te sparen moet ik vooral heel hard lachen ja.

Zo gemakkelijk kregen wij het ook niet in de schoot geworpen hoor.

Ik ging de dag na mijn huwelijk bij de bank langs om mijn 'voorhuwelijkssparen-rekening' leeg te halen.
Ik kreeg welgeteld 13Bfr mee (1/3€) omdat mijn vader blijkbaar al jaren niet meer op die rekening spaarde...

Dat was mijn startkapitaal. 13Bfr en mijn 2 handen.

Nu betaal ik nog 4 jaar €350 af voor mijn woning en heb daarna een huis staan dat ruw geschat minstens €500.000 waard is.

Dus nee, aan mij moet je niet komen vragen hoe je moet sparen voor een eigen woning.
Volgens mij begin je best te sparen voor een eigen paar werkhandschoenen.

Dat heb ik ook gemoeten en ik ben er ook geraakt.
Blijkbaar problemen met lezen.

Die 5-6 jaar sparen was bij € 800 per maand. Iets dat JIJZELF waanzinnig veel vond.

Aan € 400 de maand is het 10 - 12 jaar sparen.

En tegen dat ze 12 jaar hebben gespaard zijn de prijzen weer gestegen, waardoor ze in realiteit 15 jaar moeten sparen.

En voor die 300K heb je een kleine starterswoning hé (2, maximaal 3 slaapkamers, kleine leefruimte,..). Dat is niet het type woning waar mijn ouders mee starten. Voor zo'n huis heb je minstens 400K nodig. Oftewel 16-17 jaar sparen aan € 400 per maand.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 juli 2023 om 16:04.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:05   #27
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik vind 5-6 jaar sparen om een huis te kunnen kopen écht niet overdreven. Wat verwacht men nu? Na 2 jaar werken een huis kopen?

Trouwens als ze ipv 1150€ voor een appartement eentje van 800€ nemen dan is het nog een paar jaar minder.

En bovendien: ga in geen dure buurt/regio wonen.
Mijn post was precies niet zo duidelijk.

5-6 jaar sparen is aan een bedrag dat BigF ongelooflijk veel vond (€800 de maand).

Als je €400 de maand kan sparen, doe je er 10 - 12 jaar over.

Voor een kleine starterswoning, want meer krijg je vandaag de dag niet voor 300K.

Het huis waar mijn ouders mee starten, is nu zeker 400-450K waard.

Oftewel minstens 15 jaar sparen aan € 400 de maand.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 juli 2023 om 16:08.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:09   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dus simpel gezegd: ik kan heel mijn leven aan 'den dop' blijven als mijn vader ook heel zijn leven 'aan den dop' heeft gestaan?
't is geen kwestie van dop he. Het is een kwestie van allerlei dingen te bekomen omdat ge in een speciaal sukkelstatuut zit. Gratis sociale woning, allerlei uitkeringen omdat ge een sukkelaar zijt die van sukkel afkomst is en zo voort. Pensioenen binnenrijven van mensen die allang dood zijn "van uw familie" ; allerlei steun voor immigranten krijgen voor mensen van uw familie die niet echt hier zijn of niet echt bestaan. Den dop, dat is voor zeveraars.

Citaat:
Ik wist niet dat ze je uitkering lieten afhangen van wat je ouders (ooit) deden.

Tot nu dus...
Uitkeringen hangen (hier in Frankrijk toch) serieus af van uw sukkelaarstatuut, en je moet de trukken kennen om allerlei uitkeringen te krijgen op de naam van mensen die er niet zijn he. Dat kan het gemakkelijkste als het met immigranten gaat omdat men toch niet kan controleren wie waar allemaal is. Als uw burgerlijke stand van gans uw familie hier gekend is, dan gaat dat niet lukken he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:10   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Amai chapeau BigF Je moet het idd maar doen hè.
Ik denk dat veel jongeren ook 2 linkerhanden hebben. En ja ook: velen zijn gewoon #lui.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:13   #30
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Blijkbaar problemen met lezen.
Nee hoor, ik had dat wel gelezen.

Citaat:
Die 5-6 jaar sparen was bij € 800 per maand. Iets dat JIJZELF waanzinnig veel vond.
Dat was gewoon het voorbeeld uit die post op dat forum. Vandaar dat ik dat cijfer gebruikte.

Citaat:
Aan € 400 de maand is het 10 - 12 jaar sparen.
Dat komt al wat beter in de buurt met wat wij destijds ervaarden.

Citaat:
En tegen dat ze 12 jaar hebben gespaard zijn de prijzen weer gestegen, waardoor ze in realiteit 15 jaar moeten sparen.
Ja, inderdaad. That's life and life's a bitch...
Welcome to the real world.

Dat is echt geen probleem van de laatste jaren hoor.


Citaat:
En voor die 300K heb je een kleine starterswoning hé (2, maximaal 3 slaapkamers, kleine leefruimte,..). Dat is niet het type woning waar mijn ouders mee starten. Voor zo'n huis heb je minstens 400K nodig. Oftewel 16-17 jaar sparen aan € 400 per maand.
Als je maar €400 per maand kan sparen, vind je het dan normaal dat je verwacht een woning van 400K te kunnen kopen?

Want dan wil je impliciet zeggen dat je met een afbetaling van €400/maand en wat spaargeld een woning van 400K kan betalen...

Bovendien hadden jou ouders het dan blijkbaar beter dan wij. De woning waar wij mee starten was lang geen 400K waard. Meer dan de helft was niet gevloerd, geen keuken, geen badkamer,...
Tegenwoordig noemt men dat een ruwbouw.
Voor ons was dat destijds 'ons eerste huisje'.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:16   #31
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

Dat is echt geen probleem van de laatste jaren hoor.




Als je maar €400 per maand kan sparen, vind je het dan normaal dat je verwacht een woning van 400K te kunnen kopen?

Want dan wil je impliciet zeggen dat je met een afbetaling van €400/maand en wat spaargeld een woning van 400K kan betalen...
.
Maar dat is nu net het probleem. Het feit dat je 300K moet leggen om een woning te kunnen kopen.

Om een gemiddelde woning te kopen moet je veel meer maanden werken dan vroeger het geval was.

Of anders gezegd: de gemiddelde woningprijzen zijn véél sneller gestegen dan de lonen.

Dat ga je toch niet ontkennen?

Hier zijn de cijfers:

https://multimedia.tijd.be/2018/wonen-is-duur/

Je moet het overzicht met de verschillende vierkanten halverwege het artikel eens laten spelen.

In 1980 had je 2-3 jaarinkomens nodig om een huis te kunnen betalen. Nu zijn dat er 10.

Uit het artikel:

Citaat:
Hoe snel stegen de prijzen in de omgeving van Antwerpen?
In bijna de helft van alle Vlaamse gemeenten betaalt u tegenwoordig op zijn minst 8 jaarinkomens voor een rijwoning en 12 jaarinkomens voor een halfopen bebouwing of een villa.

Dat was lang niet altijd het geval. Wie eind jaren zeventig een huis kocht, had daarvoor meestal voldoende aan 3,5 jaarinkomens. Tot midden jaren negentig kon u daarmee in zowel het landelijke Poperinge als in het stedelijke Hasselt een woning aanschaffen.

Jongeren moeten dus veel meer jaren werken om een gemiddelde woning te kopen dan vroeger.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 juli 2023 om 16:20.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:17   #32
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
't is geen kwestie van dop he. Het is een kwestie van allerlei dingen te bekomen omdat ge in een speciaal sukkelstatuut zit. Gratis sociale woning, allerlei uitkeringen omdat ge een sukkelaar zijt die van sukkel afkomst is en zo voort. Pensioenen binnenrijven van mensen die allang dood zijn "van uw familie" ; allerlei steun voor immigranten krijgen voor mensen van uw familie die niet echt hier zijn of niet echt bestaan. Den dop, dat is voor zeveraars.
Mijn schoonmoeder had destijds een minimumpensioentje van nog geen €1000 maar die heeft nooit een 'gratis' sociale woning gehad hoor.

Bovendien 'pensioenen binnenrijven van mensen die allang dood zijn' is een misdrijf, geen 'gebruik maken van de mogelijkheden die u geboden worden'.



Citaat:
Uitkeringen hangen (hier in Frankrijk toch) serieus af van uw sukkelaarstatuut, en je moet de trukken kennen om allerlei uitkeringen te krijgen op de naam van mensen die er niet zijn he. Dat kan het gemakkelijkste als het met immigranten gaat omdat men toch niet kan controleren wie waar allemaal is. Als uw burgerlijke stand van gans uw familie hier gekend is, dan gaat dat niet lukken he.
Dus in Frankrijk kan je uitkeringen aanvragen en opstrijken voor onbestaande (althans voor de burgerlijke stand) mensen?

Tsja, dat er dan geprofiteerd wordt is niet moeilijk eh?

Kan dat in Belgie ook? Een uitkering aanvragen voor iemand die niet bestaat?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:19   #33
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar dat is nu net het probleem. Het feit dat je 300K moet leggen om een woning te kunnen kopen.

Om een gemiddelde woning te kopen moet je veel meer maanden werken dan vroeger het geval was.

Of anders gezegd: de gemiddelde woningprijzen zijn véél sneller gestegen dan de lonen.

Dat ga je toch niet ontkennen?

Hier zijn de cijfers:

https://multimedia.tijd.be/2018/wonen-is-duur/

Je moet het overzicht met de verschillende vierkanten halverwege het artikel eens laten spelen.

In 1980 had je 2-3 jaarinkomens nodig om een huis te kunnen betalen. Nu zijn dat er 10.
Nee, dat ga ik niet ontkennen.
Wat ik zeg is dat wij destijds ook geen geld genoeg hadden om een 'af' huis te kopen. En dat wij zwarte sneeuw gezien hebben vooraleer we een deftig (zelf in mekaar getimmerd) dak boven ons hoofd hadden.

Maar dat is tegenwoordig blijkbaar compleet uit den boze en dat begrijp ik niet.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:21   #34
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee, dat ga ik niet ontkennen.
Wat ik zeg is dat wij destijds ook geen geld genoeg hadden om een 'af' huis te kopen. En dat wij zwarte sneeuw gezien hebben vooraleer we een deftig (zelf in mekaar getimmerd) dak boven ons hoofd hadden.

Maar dat is tegenwoordig blijkbaar compleet uit den boze en dat begrijp ik niet.
U veralgemeent. Er zijn jongeren die een huis willen dat volledig klaar is, maar ik ken er ook heel wat die perfect kunnen leven met verbouwingen.

In mijn eigen huis moest de badkamer, de keuken,.. ook opnieuw worden gedaan. Keuken en badkamer dateerden van de jaren 70.

Maar feit blijft: jongeren moeten veel langer werken om een gemiddelde woning te kunnen kopen dan vroeger.

En ik snap dat dat veel jongeren frusteert.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:41   #35
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
't is geen kwestie van dop he. Het is een kwestie van allerlei dingen te bekomen omdat ge in een speciaal sukkelstatuut zit. Gratis sociale woning, allerlei uitkeringen omdat ge een sukkelaar zijt die van sukkel afkomst is en zo voort. Pensioenen binnenrijven van mensen die allang dood zijn "van uw familie" ; allerlei steun voor immigranten krijgen voor mensen van uw familie die niet echt hier zijn of niet echt bestaan. Den dop, dat is voor zeveraars.

Uitkeringen hangen (hier in Frankrijk toch) serieus af van uw sukkelaarstatuut, en je moet de trukken kennen om allerlei uitkeringen te krijgen op de naam van mensen die er niet zijn he. Dat kan het gemakkelijkste als het met immigranten gaat omdat men toch niet kan controleren wie waar allemaal is. Als uw burgerlijke stand van gans uw familie hier gekend is, dan gaat dat niet lukken he.
Maar doe dan ook als die sukkelaars hé.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:42   #36
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
What's funny?
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:59   #37
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Mijn schoonmoeder had destijds een minimumpensioentje van nog geen €1000 maar die heeft nooit een 'gratis' sociale woning gehad hoor.

Bovendien 'pensioenen binnenrijven van mensen die allang dood zijn' is een misdrijf, geen 'gebruik maken van de mogelijkheden die u geboden worden'.p

Dus in Frankrijk kan je uitkeringen aanvragen en opstrijken voor onbestaande (althans voor de burgerlijke stand) mensen?

Tsja, dat er dan geprofiteerd wordt is niet moeilijk eh?

Kan dat in Belgie ook? Een uitkering aanvragen voor iemand die niet bestaat?0
Patrickv is vooral weer ah fantaseren.
Er zullen ongetwijfeld misbruiken bestaan maar niet op schaal van wat hij er van maakt.

La Caf (caisse d'allocations familiales) is grondig in haar contrôles hoor.
De Fransen niet onderschatten daarin.

Laatst gewijzigd door bembem : 11 juli 2023 om 17:00.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 17:53   #38
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
U veralgemeent. Er zijn jongeren die een huis willen dat volledig klaar is, maar ik ken er ook heel wat die perfect kunnen leven met verbouwingen.

In mijn eigen huis moest de badkamer, de keuken,.. ook opnieuw worden gedaan. Keuken en badkamer dateerden van de jaren 70.

Maar feit blijft: jongeren moeten veel langer werken om een gemiddelde woning te kunnen kopen dan vroeger.

En ik snap dat dat veel jongeren frusteert.
Der Wanderer had hier al langer een prachtige oplossing voor: max. 1 woning in eigendom. Geen private verhuur meer. Te bekomen door opbouwend 'trollende' maatregelen die elke winst verbonden met verhuren gaandeweg compleet annihileren of erger. De wetgever moet daarbij zien dat er een soepel mogelijk overgang plaatsvindt naar 'iedereen eigenaar', al dan niet bijkomend gefaciliteerd met flexibele en overdraagbare staatsleningen.
__________________
De waarheid voorop

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 11 juli 2023 om 17:54.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 17:54   #39
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee, dat ga ik niet ontkennen.
Wat ik zeg is dat wij destijds ook geen geld genoeg hadden om een 'af' huis te kopen. En dat wij zwarte sneeuw gezien hebben vooraleer we een deftig (zelf in mekaar getimmerd) dak boven ons hoofd hadden.

Maar dat is tegenwoordig blijkbaar compleet uit den boze en dat begrijp ik niet.
Wel ik begreep dat ook niet.
Tot ik Blind gekocht zag (echt pas sinds een dik jaar ah kijken geslagen jawel).
-> Mijn ogen vielen open. #I kid you not
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 18:10   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Patrickv is vooral weer ah fantaseren.
Er zullen ongetwijfeld misbruiken bestaan maar niet op schaal van wat hij er van maakt.

La Caf (caisse d'allocations familiales) is grondig in haar contrôles hoor.
De Fransen niet onderschatten daarin.
Vroeger deden er dat hoor.
Ze lieten zich in meerdere gemeenten registreren en zelfs in meerdere landen. En gingen overal gaan ontvangen. Ook soms kinderen van familie in het buitenland ten laste zetten en er kindergeld voor krijgen.
Vooral die Nigerians waren daar in gespecialiseerd.

Blijkbaar bestaat er ergens een handleiding in oplichting.

Hoe dat vandaag is weet ik niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 juli 2023 om 18:12.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be