Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2021, 21:20   #61
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Altijd prettig, en hoopgevend om te lezen dat er nog rationele mensen zijn op het forum ook !
Dank u. Al zijn de andere paragrafen die ik eronder schreef niet echt op mij van toepassing. Eigenlijk heb ik als grensbewoner geen echte last van dit alles.

Zowel Nederlands- als Franstaligen hebben vaak voor dat ze naar een andere landstaal doorverwezen worden op websites. Vaak laat ik het dan nog in het Frans. Virement bancaire en progrès.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 januari 2021 om 21:24.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 21:42   #62
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Wetten die niet kunnen gehandhaafd worden, zijn domme nutteloze wetten.
Die mensen uit dat WZC konden natuurlijk de vaccinatie weigeren omdat enkele lettertjes in de verkeerde volgorde stonden op de meldingskaart.
Of misschien moest de politie de vaccinatie stil leggen wegens een verkeerde taal op een verkeerd kaartje ?

In een multiculturele maatschappij zullen de taalwetten misschien zorgen dat er in een hoekje nog een loketje zal zijn waar ze Vloamsch zullen verstaan en oude vergeelde formuliertjes op papier zullen uitdelen aan mijmerende taal-wet-sauriers.

De wereld veranderd. Management of change is op dit moment de key-property die succes of falen bepaald. Taalwetten zijn er nu net voor die mensen die helemaal geen change kunnen managen. Ach ja, god moet van ieder zijn getal hebben.
Sedert wanneer is “Vloamsch” DE taal van Vlaanderen? Me dunkt dat jij achterop loopt. En geen klein beetje. Heb jij nog nooit kinderen horen praten in nieuwsuitzendingen? Wellicht weet je het niet, of beter wil je het niet weten, maar die kinderen spreken geen “Vloamsch” maar Nederlands. Hou nu eindelijk eens op met jouw stinkende haat en tegen alles wat met ons Vlamingen te maken heeft.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 21:55   #63
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
JA !
Alleen voor reservaat interne aangelegenheden kan men die taal gebruiken.
Eens men in de wereld stapt, staat men daar mooi te koekeloeren.
Wel dan... als jij dan “eens in de wereld stapt”, welke taal gebruik je dan?
Ik zou jou geneuzel wel eens willen horen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 21:55   #64
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En in de rest van Vlaanderen versturen ze Nederlandstalige vaccinatiekaarten zoals het moet.
En in Wallonië sturen ze overal Franstalige vaccinatiekaarten .

Maar ja daar is dat normaal.

In Vlaanderen moet je daarvoor "Dank U wel " zeggen en blij zijn dat je na protest nadien dan toch Nederlandstalige vaccinatie kaarten zou kunnen krijgen als je braaf zijt.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 26 januari 2021 om 21:56.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 21:59   #65
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dank u. Al zijn de andere paragrafen die ik eronder schreef niet echt op mij van toepassing. Eigenlijk heb ik als grensbewoner geen echte last van dit alles.

Zowel Nederlands- als Franstaligen hebben vaak voor dat ze naar een andere landstaal doorverwezen worden op websites. Vaak laat ik het dan nog in het Frans. Virement bancaire en progrès.
In welke Waalse gemeente werden er volgens U dan Nederlandstalige vaccinatie kaarten afgeleverd,als zowel Franstaligen als Nederlandstaligen zogezegd vaak in de andere landstaal bediend worden .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 26 januari 2021 om 22:01.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 22:22   #66
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In welke Waalse gemeente werden er volgens U dan Nederlandstalige vaccinatie kaarten afgeleverd,als zowel Franstaligen als Nederlandstaligen zogezegd vaak in de andere landstaal bediend worden .
Franstaligen die websites bezoeken krijgen vaak de Nederlandstalige versie alvorens hun taal te verzetten, wegens hun Belgische IP. Vice versa ons allen ook voorgevallen he?
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 22:38   #67
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sedert wanneer is “Vloamsch” DE taal van Vlaanderen? Me dunkt dat jij achterop loopt. En geen klein beetje. Heb jij nog nooit kinderen horen praten in nieuwsuitzendingen? Wellicht weet je het niet, of beter wil je het niet weten, maar die kinderen spreken geen “Vloamsch” maar Nederlands. Hou nu eindelijk eens op met jouw stinkende haat en tegen alles wat met ons Vlamingen te maken heeft.

Ik ben mijn werk nogal veel in Brussel op zoek geweest naar moeilijk te vinden belastingplichtigen die soms in moeilijk te vinden koterijen huisden. Bewust nog wel. Lagere huur; echtscheidingen en eenzaten die zelfs op loop waren voor echtgenoten met kinderlast. Ge kunt U net voorstellen hoe dikwijls ik moest de hulp inroepen van mensen die die in Brussel de straten afdweilen.
Ze wisten dus mogelijk nog minder dan ik.
Maar als ik dan wanhopig de weg moest vragen; want ik prefereerde om dat in het ABN te doen; en ik kreeg nogal dikwijls antwoord "comprend pas" kon ik niet aan de verleiding weerstaan om mijn vraag te stellen in andere courante talen. En dan kreeg ik nog minder goodwill. Er waren af en toe wel individuen met een kort lontje.
Feitelijk trek ik mij dat gezever niet aan. Ik heb jaren in Robertville op camping geweest. Voorwaarde om het daar waar te maken betekende dat je daar zowel Frans en of Duits moest kennen.
Wat mij echter de laatste jaren wel ergert is het feit dat ik meer en meer Engelstalige telefoontje krijg die beginnen met de woorden :" my name is".
Verder komen ze niet. Ik hoop dat ze aan de andere kant geen gehoorschade op lopen. Mijn ergernis is dus wel van korte duur.
Ik houd het liever simpel en kort. Er staat nergens op papier dat men in
Vlaanderen Engels als voertaal mag gebruiken. En dan doe ik het ook niet.
Nog commentaar soms?
Sorry dan maar ik vind het dikke zever. En voor het overige vind ik dit forum ook dikke zever. Maar feitelijk lokken wij Vlamingen dat zelf uit.
Wij zijn veel te "tegemoetkomend".
Als er vijf of zes op de tien zelf de wetten niet volgen moeten wij achteraf
niet zeuren als vreemdelingen "Hottentots of Swahili" beginnen te stamelen.
Wij durven feitelijk nogal. Zelf geen respect opbrengen voor onze taal en dan zelfs dit respect eisen van vreemdelingen.
Dit forum gebruiken voor zulke prullaria is dus een ver van mijn bed show.
Het is in feite hetzelfde al dit forum gebruiken voor hooliganisme.

Laatst gewijzigd door werkman : 26 januari 2021 om 22:41.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 00:32   #68
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sedert wanneer is “Vloamsch” DE taal van Vlaanderen?.
Sedert de helft van de Nederlandstalige bevolking op tv moet ondertiteld worden om zich verstaanbaar te maken.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 07:15   #69
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat valt me op. De grootste haters van onze taal zijn zelf Nederlandstalig. Altijd bizar gevonden. Mensen die houden van hun eigen taal, geschiedenis, literatuur, folkore, enz... zijn 'bekrompen'?
Waar ziet u haters (wat gebruiken nationalistisch rechtsen dat woord toch graag) van "onze" taal ?
Ik kan genieten van goede Vlaamse schrijvers zoals Tom Lanoye, Griet Op De Beeck, Jeroen Olyslaegers, Dimitri Verhulst,...En natuurlijk van onze Vlaamse supergrootmeester Willem Elschot. Ook Nederlandse schrijvers kan ik best pruimen. Willem F. Hermans, Harry Mullisch, Gerard Reve, Tommy Wieringa....

Ik luister het meest naar Vlaamse en Nederlandse muziek. Ik heb zelfs een Nederlandstalige afspeellijst op spotify.

Waar zou u haters van "onze" taal zien ?

Waar ik het minder mee op heb zijn mensen die "onze" taal misbruiken voor de politieke doeleinden van een enggeestig exclusief Vloamsch nationalisme. Die hysterisch gaan doen omdat een vaccinatiekaartje met de "verkeerde" letterkombinatie is uitgerust. Die over aftandse en uit de tijd zijnde taalwetten beginnen te semmelen om een echt reservaat-taaltje overeind te houden.
Anno 2021 is dat Frans / Vlaams spelletje totaal niet meer relevant.

Denkt u echt dat de ouw-peekes van het WZC hun spuitje hebben geweigerd omdat het kaartje in het Frans was ?
Denkt u echt dat het vaccin beter zou werken als het kaart in het Vlaams was ?
Waarom heeft de politie bij deze zware misdaad niet ingegrepen en de vaccinatie niet stopgezet omdat terroristen een Franstalig kaartje uitdeelden ?

Zouden wij anno 2021, op het hoogtepunt van corona, niet de beuzelingen van de hoofdzaken onderscheiden en ons dus verheugen dat die mensen een vaccin krijgen in plaats van de bodemloze belachelijkheid te gaan opzoeken in leuter over een taal ?
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 07:24   #70
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hoera !!!


Vanaf 12 februari gaan die mensen veilig zijn, en niet langer moeten rondlopen met een franstalig briefje.

Wat een ongelooflijke vooruitgang, en verbetering van de volksgezondheid dat die lokale N-VA burgemeester hier toch maar weer wist te organiseren.

Een echte held, iemand die bezig is met de belangrijke zaken tijdens een pandemie.
Laat ons wel wezen.
Deze regeringk heeft, in de bestrijding van de pandemie, 200% ingezet op communicatie (2 ministers die hetzelfde zeggen).

Als dan communicatie, die er toe doet en rechtstreeks gericht is tot de gevaccineerde, in een andere taal is dan de taal van de streek, heeft de regeringk gefaald in haar opzet.

Dit is voldoende om het ontslag van de regeringk Den Dweil I te vragen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 07:26   #71
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sedert wanneer is “Vloamsch” DE taal van Vlaanderen? Me dunkt dat jij achterop loopt. En geen klein beetje. Heb jij nog nooit kinderen horen praten in nieuwsuitzendingen? Wellicht weet je het niet, of beter wil je het niet weten, maar die kinderen spreken geen “Vloamsch” maar Nederlands. Hou nu eindelijk eens op met jouw stinkende haat en tegen alles wat met ons Vlamingen te maken heeft.
Niet op letten.
Ik heb hem nog nooit kunnen betrappen op een positieve bijdrage op dit forum.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 07:30   #72
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.868
Standaard

Los van de communautaire kwestie....

Bij mijn werkgever zou het massaal rondzenden van berichten,folders in een verkeerde opmaak of verkeerd type aanleiding geven tot ontslag....

Af en toe zie ik toch hoe bij "staatsorganisaties" ,om gelijk welke redenen,er van alles kan en blijft kunnen.


Het zijn geen trivialiteitjes,zulke officiele documenten,ook "vaccinatiekaarten" dus niet.

Een taalfout op enigerlei officieel dokument kan aanleiding geven tot problemen bij eventuele juridische procedures ,vandaar dat officiele dokumenten P E R F E C T moeten opgesteld zijn.Een burger heeft daar RECHT op.

Oude militaire ABL- "kaartjes" kunnen als inspiratie dienen...Daar staat alles op...

Laatst gewijzigd door kelt : 27 januari 2021 om 07:35.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 07:31   #73
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Sedert de helft van de Nederlandstalige bevolking op tv moet ondertiteld worden om zich verstaanbaar te maken.
2!
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 08:35   #74
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Sedert de helft van de Nederlandstalige bevolking op tv moet ondertiteld worden om zich verstaanbaar te maken.

En volgens U is dat bij de Franstaligen niet het geval

"Bienvenue chez les Ch'tis"

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 27 januari 2021 om 08:38.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 08:40   #75
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
En volgens U is dat bij de Franstaligen niet het geval

"Bienvenue chez les Ch'tis"
Laat ze toch.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 08:41   #76
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Sedert de helft van de Nederlandstalige bevolking op tv moet ondertiteld worden om zich verstaanbaar te maken.
Dit is een dwaze veralgemening. Voor zover ik het ervaren heb wordt ondertiteling slechts toegepast wanneer het gaat om 1) iemand die geen of onvoldoende Nederlands kent (niet-geïntegreerde immigrant, een zeer oude en weinig geschoolde autochtoon of ook nog iemand die bewust een zwaar lokaal accent cultiveert om te demonstreren dat hij/zij bij een bepaalde groep hoort); 2) fictie die wordt opgevoerd in het dialect of in een Nederlands waarin regionale accenten bewust worden aangedikt.
In de courante nieuwsuitzendingen wordt altijd keurig, door iedereen begrijpelijk Nederlands gebruikt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 11:08   #77
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Sedert de helft van de Nederlandstalige bevolking op tv moet ondertiteld worden om zich verstaanbaar te maken.
Ge bedoelt sedert de Nederlandssprekenden ondertiteld worden, en de tussentaal sprekers niet ondertiteld worden.
Zet ge een nieuwe serie op VTM op. Zijt ge nog geen 5 minuten ver en het is al 'hedde gaai'....
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 11:09   #78
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit is een dwaze veralgemening. Voor zover ik het ervaren heb wordt ondertiteling slechts toegepast wanneer het gaat om 1) iemand die geen of onvoldoende Nederlands kent (niet-geïntegreerde immigrant, een zeer oude en weinig geschoolde autochtoon of ook nog iemand die bewust een zwaar lokaal accent cultiveert om te demonstreren dat hij/zij bij een bepaalde groep hoort); 2) fictie die wordt opgevoerd in het dialect of in een Nederlands waarin regionale accenten bewust worden aangedikt.
In de courante nieuwsuitzendingen wordt altijd keurig, door iedereen begrijpelijk Nederlands gebruikt.
In de nieuwsuitzendingen. Maar in de spelprogramma's shows....
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 11:09   #79
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge bedoelt sedert de Nederlandssprekenden ondertiteld worden, en de tussentaal sprekers niet ondertiteld worden.
Zet ge een nieuwe serie op VTM op. Zijt ge nog geen 5 minuten ver en het is al 'hedde gaai'....
Ik kijk geen Vlaamse fictie meer omwille van dit. Het doet pijn aan de oren dat Antwerps.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 11:09   #80
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Toch vreemd dat ze Franstalige vaccinatiekaarten hebben gekregen.
Ja zwarte negertjes zouden zelf niet gevacineerd worden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be