Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

 
 
Discussietools
Oud 4 februari 2006, 20:06   #41
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Locatie: Maaseik
Berichten: 2.869
Standaard

Ten eerste, ik ga niet akkoord met de publicatie van de spotprenten in die bewuste krant.

Daartegenover staat dat in onze contreiën nog altijd iets bestaat als 'vrije meningsuiting' en 'persvrijheid' en is de reactie van de moslims compleet misplaatst. Met betogingen en kritiek kan ik nog leven, het platbranden van ambassades al veel minder en het direct bedreigen van Europa nog véél minder.

Ik hoop dat er een krachtdadige reactie komt van de Europese Unie tegen dit geweld door enerzijds, diplomatieke banden met de desbetreffende landen te bevriezen en anderzijds enige bedreigingen direct hardhandig de kop in te drukken.

Aan de andere kant van de oceaan is men nu in zijn vuistje aan het lachen, denk ik.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 4 februari 2006, 20:22   #42
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Ten eerste, ik ga niet akkoord met de publicatie van de spotprenten in die bewuste krant.
Waarom niet??

Het gaat om een paar satirische cartoons. Iedereen wordt wel eens het slachtoffer van satire. Iedereen kan zich beledigd voelen door bepaalde vormen van satire. Geeft dat het recht aan elkeen die zich beledigd voelt om zo wild tekeer te gaan en op te roepen tot geweld en zelfs moord? Wie mag dan wel of niet slachtoffer worden van satire? En wie bepaalt de grens? Wie bepaalt de normen?

We leven hier niet in een moslimland, ik zie dus geen enkele reden waarom men geen satire rond de profeet mag vertonen.
straddle is offline  
Oud 4 februari 2006, 20:30   #43
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Locatie: Maaseik
Berichten: 2.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
We leven hier niet in een moslimland, ik zie dus geen enkele reden waarom men geen satire rond de profeet mag vertonen.
Het valt me dan ook op dat de reacties hier al bij al nog meevallen... Het is in de moslimlanden zelf dat er zeer misplaatst gereageerd wordt.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 4 februari 2006, 20:37   #44
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

inderdaad, die satire moet in mijn ogen kunnen, zolang het niet kadert in een gerichte, systematische campagne die erop gericht is expliciet haat te zaaien tussen gemeenschappen. Voor zover ik zicht heb op de motieven van de makers van deze cartoons, en de krantenredactie die ze geplaatst heeft, denk ik dat dit niet het geval is. Derhalve moet het publiceren van dergelijke cartoons dan ook zeker niet aan restricties onderworpen worden.

Het probleem is dat deze zaak misbruikt wordt door een aantal instanties. In de eerste plaats de radicale islamisten (=zij die in de islam in een politiek progamma zien) die munt wensen te slaan uit een verdere polarisering van de Westerse maatschappij. Ik moet zeggen dat ik met toenemende huiver sta te kijken hoe deze crisis hun belangen dient. Elke actie vanwege de Europese autoriteiten dient er dan ook op gericht zijn om die politieke krachten de wind uit de zeilen te nemen, met dien verstande dat we onze culturele eigenheid natuurlijk niet dienen te verloochenen.
lyot is offline  
Oud 4 februari 2006, 20:46   #45
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Het valt me dan ook op dat de reacties hier al bij al nog meevallen... Het is in de moslimlanden zelf dat er zeer misplaatst gereageerd wordt.
Het feit dat regeringsleiders (Deense Premier) gevraagd worden zich te verontschuldigen, dat ambassadeurs worden teruggeroepen, dat ambassades worden platgebrand maakt het toch vrij internationaal... Trouwens, waar zijn die foto's genomen met betogers die dreigen met aanslagen en massacreren van Europeanen???

Ongelooflijk toch, omwille van een paar cartoons...
straddle is offline  
Oud 4 februari 2006, 20:50   #46
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Het valt me dan ook op dat de reacties hier al bij al nog meevallen... Het is in de moslimlanden zelf dat er zeer misplaatst gereageerd wordt.



Er zijn er veel voor veel minder veroordeeld in Europa.
Maja, ze waren misschien van het verkeerde ras?
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 4 februari 2006, 20:53   #47
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

C uit W, er zijn vorige week nog pas huiszoekingen uitgevoerd bij moslims in het kader van een onderzoek m.b.t het overtreden van de racismewetgeving. Je bewering snijdt aldus geen hout..
lyot is offline  
Oud 4 februari 2006, 20:57   #48
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
inderdaad, die satire moet in mijn ogen kunnen, zolang het niet kadert in een gerichte, systematische campagne die erop gericht is expliciet haat te zaaien tussen gemeenschappen. Voor zover ik zicht heb op de motieven van de makers van deze cartoons, en de krantenredactie die ze geplaatst heeft, denk ik dat dit niet het geval is. Derhalve moet het publiceren van dergelijke cartoons dan ook zeker niet aan restricties onderworpen worden.

Het probleem is dat deze zaak misbruikt wordt door een aantal instanties. In de eerste plaats de radicale islamisten (=zij die in de islam in een politiek progamma zien) die munt wensen te slaan uit een verdere polarisering van de Westerse maatschappij. Ik moet zeggen dat ik met toenemende huiver sta te kijken hoe deze crisis hun belangen dient. Elke actie vanwege de Europese autoriteiten dient er dan ook op gericht zijn om die politieke krachten de wind uit de zeilen te nemen, met dien verstande dat we onze culturele eigenheid natuurlijk niet dienen te verloochenen.
Volledig mee akkoord. Dat het misbruikt zal worden aan beide zijden van het spectrum staat als een paal boven water.

Wat mij vooral opvalt is dat vele westerlingen die tot nu toe zeer tolerant stonden vs de islam zich nu, nav dit incident, plots aansluiten bij het "anti moslimkamp"... (zie bv de commentaren in de petitie die de ronde doet)

Ik moet toch ook toegeven dat ik de reacties vanuit moslimhoek echt overdreven vind en mij heel wat vragen stel omtrent de ongelooflijk grote kloof tussen de westerse cultuur en de "moslimcultuur"...? Tolerance is a 2 way street..
straddle is offline  
Oud 4 februari 2006, 21:17   #49
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Volledig mee akkoord. Dat het misbruikt zal worden aan beide zijden van het spectrum staat als een paal boven water.

Wat mij vooral opvalt is dat vele westerlingen die tot nu toe zeer tolerant stonden vs de islam zich nu, nav dit incident, plots aansluiten bij het "anti moslimkamp"... (zie bv de commentaren in de petitie die de ronde doet)

Ik moet toch ook toegeven dat ik de reacties vanuit moslimhoek echt overdreven vind en mij heel wat vragen stel omtrent de ongelooflijk grote kloof tussen de westerse cultuur en de "moslimcultuur"...? Tolerance is a 2 way street..
Pas later zal blijken hoe verregaand de gevolgen van deze crisis werkelijk zijn, maar persoonlijk beschouw ik het nu reeds als een enorme overwinning voor de politieke islam. Het zou me niet verbazen als naar deze crisis later als een dijkbreuk gerefereerd zal worden. Ik ben nooit voorstander geweest van theorieën van Huntington, en in se geloof ik er ook niet in maar ik ben me er wel van bewust dat dergelijke theorieën bewaarheid kunnen worden onder impuls van bepaalde gebeurtenissen, indien een zekere kritische drempel overschreden wordt. Gelet op wat er vandaag in Syrië gebeurd is, hebben we het laatste woord in deze crisis ook nog niet gezien.

Om mijn verhaal wat te vervolledigen, en in meer in de lijn van deze draad : het is duidelijk dat er in het Midden Oosten een smerig spelletje wordt gespeeld op de kap van de modale moslimburger. Syrië, een van de meest autocratische staten in het Midden-Oosten had makkelijk kunnen beletten dat betogers de Deense en Noorse ambassade in as legden. Ze koos er evenwel voor om dat niet te doen. Net zozeer als andere regeringen in het Midden Oosten ervoor gekozen hebben om de woede van de bevolking , om zovele thema's , te kanaliseren in de richting van de makkelijke zondebok, Europa. Het is duidelijk dat er bij de moslimbevolking vele frustraties leven, niet enkel over de binnenlandse situatie in hun respectievelijke landen maar ook duidelijk op internationaal vlak, waar er in hun perceptie reeds lang een 'oorlog tegen de islam' bezig is. Dat ze dit beeld hebben is niet verwonderlijk, gezien de propaganda waaraan ze in het Midden Oosten onderhevig zijn en die in enorme mate gestimuleerd wordt door de plaatselijke regeringen. Dat leidt tot een build-up van emoties die op momenten als deze tot een enorme explosie leiden; Ik denk evenwel dat het verkeerd zou zijn dit louter en alleen te herleiden tot een fundamentele haat en intolerantie tegen het Westen. Veeleer heeft het met een exploitatie van gevoels en emoties te maken, teneinde een zeker politiek evenwicht te behouden. Net zoals Palestina een symbool is , is ook de vermeende strijd tegen de islam steeds meer een symbool aan het worden. Het komt er gewoon op neer om te blijven verduidelijken dat dit niet hetgene is waar het Westen het op gemunt heeft. Makkelijker gezegd dan gedaan, of course.
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 4 februari 2006, 21:27   #50
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
Pas later zal blijken hoe verregaand de gevolgen van deze crisis werkelijk zijn, maar persoonlijk beschouw ik het nu reeds als een enorme overwinning voor de politieke islam. Het zou me niet verbazen als naar deze crisis later als een dijkbreuk gerefereerd zal worden..
Da's het verschil tussen ons twee.
u ziet hier maar één winnaar. Ik zie er twee.
Zie post nr.9 op deze draad:
http://forum.politics.be/showthread....99#post1534299
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline  
Oud 4 februari 2006, 21:28   #51
Leviathan
Provinciaal Statenlid
 
Leviathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2003
Berichten: 677
Standaard

Het wordt nog maar eens pijnlijk duidelijk hoe de Islam werkelijk in elkaar zit. Er zullen altijd idioten zijn die blind blijven maar bij hoe langer hoe meer mensen gaan de ogen open. Op lange termijn is een oorlog tussen de Islam en de beschaafde wereld onvermijdelijk, daarom is een preventieve vernietiging de beste oplossing.
Leviathan is offline  
Oud 4 februari 2006, 21:34   #52
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
Da's het verschil tussen ons twee.
u ziet hier maar één winnaar. Ik zie er twee.
Zie post nr.9 op deze draad:
http://forum.politics.be/showthread....99#post1534299
ik zie er wel degelijk twee, maar niet dezelfde twee als jij :

1. islamisten in Europa (en M.O)
2. een aantal dictatoriale regimes in M.O. (�* la Syrië, S.Arabië, .. )

De VS dus niet.. Het verbaast me niets dat ze zich terughoudend opstellen. De VS heeft het al moeilijk genoeg in haar evenwichtsoefening in het M.O. en wil niet nog meer polarisatie veroorzaken . Hearts and minds , u c
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 4 februari 2006, 21:35   #53
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
Pas later zal blijken hoe verregaand de gevolgen van deze crisis werkelijk zijn, maar persoonlijk beschouw ik het nu reeds als een enorme overwinning voor de politieke islam. Het zou me niet verbazen als naar deze crisis later als een dijkbreuk gerefereerd zal worden. Ik ben nooit voorstander geweest van theorieën van Huntington, en in se geloof ik er ook niet in maar ik ben me er wel van bewust dat dergelijke theorieën bewaarheid kunnen worden onder impuls van bepaalde gebeurtenissen, indien een zekere kritische drempel overschreden wordt. Gelet op wat er vandaag in Syrië gebeurd is, hebben we het laatste woord in deze crisis ook nog niet gezien.

Om mijn verhaal wat te vervolledigen, en in meer in de lijn van deze draad : het is duidelijk dat er in het Midden Oosten een smerig spelletje wordt gespeeld op de kap van de modale moslimburger. Syrië, een van de meest autocratische staten in het Midden-Oosten had makkelijk kunnen beletten dat betogers de Deense en Noorse ambassade in as legden. Ze koos er evenwel voor om dat niet te doen. Net zozeer als andere regeringen in het Midden Oosten ervoor gekozen hebben om de woede van de bevolking , om zovele thema's , te kanaliseren in de richting van de makkelijke zondebok, Europa. Het is duidelijk dat er bij de moslimbevolking vele frustraties leven, niet enkel over de binnenlandse situatie in hun respectievelijke landen maar ook duidelijk op internationaal vlak, waar er in hun perceptie reeds lang een 'oorlog tegen de islam' bezig is. Dat ze dit beeld hebben is niet verwonderlijk, gezien de propaganda waaraan ze in het Midden Oosten onderhevig zijn en die in enorme mate gestimuleerd wordt door de plaatselijke regeringen. Dat leidt tot een build-up van emoties die op momenten als deze tot een enorme explosie leiden; Ik denk evenwel dat het verkeerd zou zijn dit louter en alleen te herleiden tot een fundamentele haat en intolerantie tegen het Westen. Veeleer heeft het met een exploitatie van gevoels en emoties te maken, teneinde een zeker politiek evenwicht te behouden. Net zoals Palestina een symbool is , is ook de vermeende strijd tegen de islam steeds meer een symbool aan het worden. Het komt er gewoon op neer om te blijven verduidelijken dat dit niet hetgene is waar het Westen het op gemunt heeft. Makkelijker gezegd dan gedaan, of course.
Opnieuw, ik begrijp uw verhaal volledig.

Mijn stelling is dat het niet moeilijk is voor politieke islam om munt te slaan uit situaties. Er is niet veel voor nodig...

Ik wil niet de doemdenker uithangen, maar het staat m.i. vast dat we afstevenen op een serieuze confrontatie, en zoals je juist aangeeft zal het huidig incident wellicht als mijlpaal op die weg gelden...

Anderzijds zijn dit ook tekenen dat de vele interne problemen in de islamwereld meer op het voorplan zullen komen en een soort van modernisering op gang kunnen brengen. Op zich is dat ook niet slecht indien we geloven dat een gemoderniseerde islam wel beter in staat zal zijn om met westerse waarden in vrede te kunnen leven...

Laatst gewijzigd door straddle : 4 februari 2006 om 21:35.
straddle is offline  
Oud 4 februari 2006, 21:38   #54
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan Bekijk bericht
Het wordt nog maar eens pijnlijk duidelijk hoe de Islam werkelijk in elkaar zit. Er zullen altijd idioten zijn die blind blijven maar bij hoe langer hoe meer mensen gaan de ogen open. Op lange termijn is een oorlog tussen de Islam en de beschaafde wereld onvermijdelijk, daarom is een preventieve vernietiging de beste oplossing.
het probleem dat jij de islam aanwrijft is in eenzelfde mate in jezelf aanwezig. Ik geloof in dynamiek. Net zozeer als we de idiote denkbeelden van een aantal islamieten moeten zien te veranderen, moeten we ook die van jou trachten te modeleren naar een iets redelijkere aard.
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 4 februari 2006, 21:40   #55
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
wat die kansarme jongeren toch allemaal al niet doen om onze aandacht te trekken he ?
PAJOT is offline  
Oud 4 februari 2006, 21:42   #56
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
wat die kansarme jongeren toch allemaal al niet doen om onze aandacht te trekken he ?
Inderdaad, de sociaal-economische redenen zijn hier duidelijk allesbepalend!
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 4 februari 2006, 21:48   #57
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Opnieuw, ik begrijp uw verhaal volledig.

Mijn stelling is dat het niet moeilijk is voor politieke islam om munt te slaan uit situaties. Er is niet veel voor nodig...
wel, de politieke islam kende tot nu toe slechts een gestage opgang in België. niet van een dusdanige aard dat we er ons veel zorgen over moesten maken. Ik denk dat het aantal islamisten in België dat de invoering van de sharia in België noodzakelijk acht behoorlijk nog steeds redelijk marginaal is. Dat ze echter veel meer voorstellen dan een tiental jaar geleden, dat is duidelijk. Tot nu toe hebben ze ook niet echt veel successen op hun conto kunnen schrijven, maar deze crisis gaat misschien wel blijven hangen, vrees ik..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Ik wil niet de doemdenker uithangen, maar het staat m.i. vast dat we afstevenen op een serieuze confrontatie, en zoals je juist aangeeft zal het huidig incident wellicht als mijlpaal op die weg gelden...

Anderzijds zijn dit ook tekenen dat de vele interne problemen in de islamwereld meer op het voorplan zullen komen en een soort van modernisering op gang kunnen brengen. Op zich is dat ook niet slecht indien we geloven dat een gemoderniseerde islam wel beter in staat zal zijn om met westerse waarden in vrede te kunnen leven...
idd, het is dan ook zaaks de lont uit het kruitvat proberen te halen. Aartsmoeilijk , gezien de verhitte emoties. Ik heb er zelf ook niet meteen een recept voor.

Ik hoop inderdaad dat de modernisering in de islamwereld stilaan op gang komt. Irak wordt alvast een testcase. Ondanks dat veel mensen het anders zullen interpreteren is het aan de macht komen van Hamas in mijn ogen een interessante evolutie.. Machtsuitoefening zonder compromissen te maken is immers niet mogelijk. Dat zal , hoop ik, sowieso tot een modernisering en een verzachting van de standpunten lleiden op termijn.
__________________
It's deep how you can be so shallow

Laatst gewijzigd door lyot : 4 februari 2006 om 21:48.
lyot is offline  
Oud 4 februari 2006, 22:24   #58
Smurfje
Gouverneur
 
Smurfje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Locatie: Houtland
Berichten: 1.336
Standaard

http://www.nu.nl/news/668217/23/Arab...pvijzelen.html

Hmm, slechte timing.
Smurfje is offline  
Oud 4 februari 2006, 22:34   #59
vooruit
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Berichten: 1.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smurfje Bekijk bericht
Zeg dat wel, zijn ze nu echt zo naief? Ik denk dat een media campagne nu enkel een omgekeerd effect kan hebben.
vooruit is offline  
Oud 4 februari 2006, 23:40   #60
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
het probleem dat jij de islam aanwrijft is in eenzelfde mate in jezelf aanwezig. Ik geloof in dynamiek. Net zozeer als we de idiote denkbeelden van een aantal islamieten moeten zien te veranderen, moeten we ook die van jou trachten te modeleren naar een iets redelijkere aard.

Deze kan ik nog eens volledig onderschrijven
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be