Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2014, 00:58   #61
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
+18 zijn volwassenen of weet je dit niet ?
Oké, ik was in de war omdat je het over €7500 van je gezin had. Die €1500 van jouw kinderen hebben met jou niets te maken, dus het gaat om €3000 voor jouw gezin. Je hebt het nu over vijf jaar op gemiddeld een goede zeventig jaar dat 18-jarigen binnenkort nog gaan leven. Zoiets noemt men details. Details wat de kostprijs betreft. Dat studerenden een startkapitaal kunnen opbouwen voor na hun studies noem ik geen detail.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 20 december 2014 om 00:59.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 01:05   #62
Ambiorix1966
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2014
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Oké, ik was in de war omdat je het over €7500 van je gezin had. Die €1500 van jouw kinderen hebben met jou niets te maken, dus het gaat om €3000 voor jouw gezin. Je hebt het nu over vijf jaar op gemiddeld een goede zeventig jaar dat 18-jarigen binnenkort nog gaan leven. Zoiets noemt men details. Details wat de kostprijs betreft. Dat studerenden een startkapitaal kunnen opbouwen voor na hun studies noem ik geen detail.
neeneenee. Je begrijpt het niet. In jou geval vormen 5 volwassenen een gezin waarvan de 3 kinderen gestopt zijn met studeren. (waarom tot 16 uur per dag blokken in de examens) en vangen 7500 euro per maand. Elke dag fiesta tot een gat in de nacht op kosten van jan, pier en pol.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 01:15   #63
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat idee is zo zot als het maar kan, je moet daar zelfs geen vijf minuten aan rekenen.
Dat jij en uw consoorten (emotionele tegenstanders) daar niet aan willen rekenen is nogal logisch; het valt uw status quo aan en toont alleen aan hoe closed minded en/of in angst je leeft om niet buiten de gevestigde waarden, out of the box te denken.

Een Europese unie, stemrecht voor vrouwen en ruimtereizen waren gelijkaardige ideeën die met dezelfde arrogantie,angst en hevig verzet bejegend werden en dan moet je niet heel ver de geschiedenis induiken.
En dan mag je er nog zoveel argumenten tegen gooien als je wil het gaat U echt niet meer helpen.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 20 december 2014 om 01:17.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 01:15   #64
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
Jouw welvaart wordt gecreëerd door anderen die zich de naad uit hun ziel werken. Vooral dan in Azie. De PC waarop je zit te tokkelen is in elkaar gestoken door mensen die 20 euro per dag verdienen. Je hemd is genaaid door mensen �* 0,5 euro per uur. Denk daar morgen maar eens aan als je je kerstcadeautjes gaat kopen.
Als het van mij afhing, dan kwamen er hoge invoerrechten voor vestigingen (niet voor landen) met slechte verloning (en helemaal geen invoerrechten voor wie het goed doet). Met de discussie van een basisinkomen heeft dit echter niets te maken. Ik ben mezelf trouwens bovengemiddeld bewust van mijn aankopen. Fijn dat je mijn bewustzijn mee op peil probeert te houden.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 01:21   #65
Ambiorix1966
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2014
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als het van mij afhing, dan kwamen er hoge invoerrechten voor vestigingen (niet voor landen) met slechte verloning (en helemaal geen invoerrechten voor wie het goed doet). Met de discussie van een basisinkomen heeft dit echter niets te maken. Ik ben mezelf trouwens bovengemiddeld bewust van mijn aankopen. Fijn dat je mijn bewustzijn mee op peil probeert te houden.
Met dat 'bovengemiddeld bewust' moet ik denken aan de sluiting van Renault Vilvoorde in 1997. Iedereen riep in koor : 'nooit geen Renault meer ', en enkele jaren later was het meest verkocht merk in België.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 01:24   #66
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
neeneenee. Je begrijpt het niet. In jou geval vormen 5 volwassenen een gezin waarvan de 3 kinderen gestopt zijn met studeren. (waarom tot 16 uur per dag blokken in de examens) en vangen 7500 euro per maand. Elke dag fiesta tot een gat in de nacht op kosten van jan, pier en pol.
Respect voor wie aan 16 uur per dag zes weken op volle efficiëntie kan volhouden (als dat al mogelijk is). Meestal kan je meer leerstof verwerken als je af en toe pauzeert en voldoende slaapt.
Wat de minder perfecte studenten betreft, in de situatie van een basisinkomen (en enkel dan) vind ik het niet onredelijk om studenten elk jaar dat ze extra nodig hebben zelf te laten financieren.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 01:28   #67
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

jonges toch, zijn jullie nu nog altijd aan het discuteren hierover? Uiteindelijk komt het er op neer dat de vakbond en de (gepensioneerde) ambtenaar zal inleveren hoor. Ik ben voor

heel het systeem van een gewaarborgd loon is veel en veel te ingrijpend in onze huidige systemen om ooit in de praktijk ingevoerd te worden. Er zijn teveel groeperingen die erbij verliezen
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!



Laatst gewijzigd door Eduard Khil : 20 december 2014 om 01:37.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 01:38   #68
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
jonges toch, zijn jullie nu nog altijd aan het discuteren hierover? Uiteindelijk komt het er op neer dat de vakbond en de (gepensioneerde) ambtenaar zal inleveren hoor. Ik ben voor
Mij gaat het vooral om efficiëntie, zo weinig mogelijk onnodig tijdverlies in onze levens. Met hoe minder werk je eenzelfde doel kan bereiken hoe beter. Maar goed, ongeacht jouw motivatie, het belangrijkste is dat we het een keer met elkaar eens zijn. Ik geniet van dit zeldzame momentje.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 07:14   #69
sinful
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 januari 2003
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Met een basisinkomen haal je een pak motivatie uit de bevolking weg.

Het is nu al een dik probleem aan het worden om velen een inspanning te laten doen.
Er zal idd minder gewerkt worden, volgens experimenten: slechts zo een 15 a 20% minder. Valt mee op zich. Maar dat werd dan ingevuld met vooral zorg voor oudere/zieke famillieleden (al een besparing op gezondheidszorg). Dus waar 4 mensen werken moeten er dan 5 werken voor dezelfde arbeid. Arbeidsverdeling & werkloosheid aanpakken. Goed toch?

Men focust nu op 1500€ en met de huidige prijzen van vandaag kan je goed rondkomen, maar in feite is het een bedrag voor de BASIS behoeften, dit kan ook nog altijd minder zijn, maw meer motivatie om te werken. Ik vermoed dat men dit zal ondervinden door trial & error.

En men vergeet een beetje de hebzucht vd mens. Als je 1500€ krijgt onvoorwaardelijk (en je komt daarmee goed rond maar nie meer) of je kan met pakweg 30uur werken het dubbele verdienen en daar wat meer luxe mee kopen is dat volgens mij al motivatie genoeg voor velen. En als de jobs echt niet meer ingevuld raken, stijgen de lonen dan niet vanzelf? Prijzen van sommige geproduceerde goederen hebben immers ook marge om te stijgen.

En tenslotte gaat ook het merendeel van de inkomsten zowiezo terug uitgegeven worden. Terug in de economie dus.

Er zullen ook een pak zelfstandigen bijkomen wat op zich ook geen nadeel is. Concurrentie bevoordeelt goeie ideetjes en drukt de prijzen (ter compensatie van de prijsstijgingen hierboven?). De meer succesvolle bedrijfjes zullen nog s extra jobs scheppen.

Wat ik nog weinig als pluspunt aan bod zien komen heb hier is de besparingen voor justitie op vlak van criminaliteit; en die zal toch vrij zeker dalen? Waarom nog gevangenis riskeren als je een basisinkomen hebt? De extra hebzuchtigen niet meegerekend.

Een analoge denkoefening kan je maken voor gezondheidszorg, of voor het fileprobleem, vervuiling door auto's, etc etc...

Al die dingen op zich zijn wel moeilijk in te schatten. Maar k denk dat er toch nog een pak huidige kosten zijn die zullen verminderen. Zijn er dan nog wel redenen om te staken zoals de laatste weken? Want da op zich kost onze economie ook handen vol geld.

Wat ook nog weinig aan bod kwam, de automatisatie die komt er zowiezo, willen of niet. Hoeveel was het (volgens een voorspellende futurist op beurs.com): de helft van de jobs verdwijnt tegen 2030?
De inzet van robots is tussen 2011 en 2012 met 40% gestegen? Komt erbij nog het verkassen van bedrijven naar de lage loonlanden, alle maatregelen vd overheid ten spijt. Dan moeten we zowiezo wel gaan nadenken hoe we als maatschappij nog genoeg koopkracht hebben. Een ander systeem dringt zich wel op.

Laatst gewijzigd door sinful : 20 december 2014 om 07:31.
sinful is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 07:24   #70
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinful Bekijk bericht
En als de jobs echt niet meer ingevuld raken, stijgen de lonen dan niet vanzelf?
Als de lonen van de werkenden stijgen, dan stijgt ook de prijs van de geproduceerde goederen en geleverde diensten.
Dan volstaat al heel snel dat basisinkomen niet meer.
Vanwaar komt dan de noodzakelijke 'opslag' van dat basisinkomen?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 07:45   #71
sinful
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 januari 2003
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als de lonen van de werkenden stijgen, dan stijgt ook de prijs van de geproduceerde goederen en geleverde diensten.
Dan volstaat al heel snel dat basisinkomen niet meer.
Vanwaar komt dan de noodzakelijke 'opslag' van dat basisinkomen?
Moeilijk in te schatten eh. Maar de grootste 'minimum' kosten op een maand:

- Huurprijs ve huis --> wordt dat al niet bij wet vastgelegd? Kan je wel vastleggen indien nodig + marktprincipe regelt zichzelf min of meer.
- levensmiddelen --> supermarkten beconcurreren elkaar nu al met extreem lage winstmarges als gevolg, dat zal niet stoppen.
- benzine/electriciteit/gas --> valt af te wachten ja. Maar overheid reguleert dat nu al min of meer. Kunnen ook overheidsbedrijven worden.
- elektronica/huishoudtoestellen --> zit ook al jaren in een neerwaartse spiraal. Chinese massaproductie. Gaat da stoppen denk je?

Wat meer heb je nodig om een maand door te komen? Het is een basisinkomen eh, het minimum om menswaardig van rond te komen.
Om meer te hebben --> werken.

Miss sommige producten wat duurder laten worden is niet slecht om onze wegwerpmaatschappij wat in te tomen? Hebben we echt elke keer de nieuwste Iphone nodig of een nieuw gadget? Fijn, maar betaal er dan wat extra voor. Plus de reden hierboven --> juist genoeg om goed rond te komen; Iphone (vbje eh) is geen noodzaak.

Doordat meer mensen kapitaal hebben zullen er ook meer kleine zelfstandigen komen waardoor die prijs weer gedrukt wordt.

(side note; ik zie hier 2 merkwaardige paradoxen, volgens de ene gaan we volop kunnen feesten en lui zijn, alleen maar uitgeven, volgens de andere gaan we nie meer rondkomen. Kan niet allebei waar zijn eh.)

Laatst gewijzigd door sinful : 20 december 2014 om 08:03.
sinful is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 07:53   #72
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinful Bekijk bericht
- Huurprijs ve huis --> wordt dat al niet bij wet vastgelegd? Kan je wel indien nodig + marktprincipe regelt zichzelf min of meer.
Huurprijs voor een (opbrengst)eigendom dat niet van jou is zou beter een 'verblijfsvergoeding' worden wat als een inkomen kan bezien worden, dus hoe hoger de (huur) verblijfsvergoeding in verhouding tot de bewoonbare oppervlakte hoe hoger de belasting op die inkomen per woongelegenheid binnen 1 eigendom.

Stel dat je een eigendom hebt met 10 appartementen en elke appartement heeft 20 m² zou de prijs per appartement dan bvb geen 500 euro zijn maar 250 euro per woongelegenheid, nieuwbouw is dan andere regeling !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 20 december 2014 om 07:57.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 07:54   #73
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
jonges toch, zijn jullie nu nog altijd aan het discuteren hierover? Uiteindelijk komt het er op neer dat de vakbond en de (gepensioneerde) ambtenaar zal inleveren hoor. Ik ben voor

heel het systeem van een gewaarborgd loon is veel en veel te ingrijpend in onze huidige systemen om ooit in de praktijk ingevoerd te worden. Er zijn teveel groeperingen die erbij verliezen
Als iedereen zo denkt dan zal het er inderdaad nooit van komen. Goed dat je voor bent, probeer nu zo veel mogelijk mensen hiervan te overtuigen want het is nodig.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 09:18   #74
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

- Met een basisinkomen maak je van Belgie nog meer een kweekschool voor luiaards.

Er is nu al een massa mensen die zich nestelen en schikken in de werkloosheid, en zeker niet echt een job willen.
( FYI ... heb 25 jaren RVA-VDAB ervaring )

- Welk aanzuigeffect gaat het teweegbrengen op buitenlanders ??

- Volgens mij ook onbetaalbaar.
Ik denk nu aan de stijgende concurrentie vanuit de oosterse landen.
Wat kunnen wij nog maken/ontwikkelen wat zij niet kunnen?

- Er is nergens ter wereld zulk een systeem.
Dus alle argumenten pro zijn dus slechts theorie zonder fundament.
Het ene voorbeeldje van het dametje dat een eigen zaak succesvol kan starten?? Ammehoela.

-Wie gaat het durven invoeren , met het risico van het achteraf te moeten afschaffen?
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 09:21   #75
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Beide uitkeringen zijn wel vaak een stuk hoger dan het pensioen van een kleine zelfstandige die wél heel zijn leven werkte én afdroeg.
Ook een stuk hoger dan het pensioen van een gewone arbeider of bediende.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 09:23   #76
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Voor de 2de keer zoals Duchâtelet al zei 8% van de bevolking kan alle welvaart creëren die nodig is, al de rest is een detail .....
En hoeveel poetsvrouwen zullen er nog full-time werken voor 1200-1300 euro/maand als ze 1500 zullen krijgen om niks te doen?
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 09:25   #77
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
-

Er is nu al een massa mensen die zich nestelen en schikken in de werkloosheid, en zeker niet echt een job willen.
( FYI ... heb 25 jaren RVA-VDAB ervaring )
dat is zo. Maar het verschil is dat er met dit systeem één ambtenarenwedde alvast minder betaald moet worden en vervangen wordt door dat basisloon, nl die van u, de mens die werkt voor RVA-VDAB.

Gaan er minder mensen werken? Ja, maar een basisloner is goedkoper voor de maatschappij dan een ambtenaar te betalen om de doppers/zieken/leefloners/etc te controleren.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!



Laatst gewijzigd door Eduard Khil : 20 december 2014 om 09:27.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 09:28   #78
Ambiorix1966
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2014
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinful Bekijk bericht

(side note; ik zie hier 2 merkwaardige paradoxen, volgens de ene gaan we volop kunnen feesten en lui zijn, alleen maar uitgeven, volgens de andere gaan we nie meer rondkomen. Kan niet allebei waar zijn eh.)
Is helemaal geen paradox. Eerst gaan we volop feesten en lui zijn en daarna gaan we niet meer rondkomen. Simple as that.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 09:29   #79
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
En hoeveel poetsvrouwen zullen er nog full-time werken voor 1200-1300 euro/maand als ze 1500 zullen krijgen om niks te doen?
1200 euro? dat is onder het minimumloon, dus waarschijnlijk in het zwart...
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 09:36   #80
Ambiorix1966
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2014
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
1200 euro? dat is onder het minimumloon, dus waarschijnlijk in het zwart...
Ik wil niet de gezinnen te eten geven waar man en vrouw werken en geen 2400 euro netto in de maand hebben.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be