Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 april 2015, 20:59   #1041
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik lees zo'n lange teksten niet. Ook de reden waarom ik 'meestal' in mijn antwoord heb opgenomen.
Als ik iets niet lees, dan oordeel ik er ook niet over, en ik maak er ook geen wilde veronderstellingen over
Citaat:
Lijst ze eens op, die lange 'briefschrijvers', je zal merken dat ze veel gelijkenis met mekaar vertonen.
Sorry, ik ga eerst af op inhoud, dan pas op vorm.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:05   #1042
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als ik iets niet lees, dan oordeel ik er ook niet over, en ik maak er ook geen wilde veronderstellingen over. Sorry, ik ga eerst af op inhoud, dan pas op vorm.
Je moet eens opzoeken hoeveel keer Patrick al gevraagd heeft naar een bewijs om het basisinkomen te financieren. Gewoon voor de fun, tegelijkertijd stelt hij dat hij voorstander is van deflatie? Probeer echter niet naar de logica te zoeken, die zal je immers niet vinden.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:06   #1043
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Sorry, ik ga eerst af op inhoud, dan pas op vorm.
Ik niet. Ik heb niet zoveel tijd teveel om alles te lezen en daarna te oordelen of het de moeite was. Korte duidelijke teksten dat werkt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:07   #1044
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Je moet eens opzoeken hoeveel keer Patrick al gevraagd heeft naar een bewijs om het basisinkomen te financieren.
Inderdaad.
Bewijs gevraagd en nooit gekregen.

Citaat:
Gewoon voor de fun, tegelijkertijd stelt hij dat hij voorstander is van deflatie? Probeer echter niet naar de logica te zoeken, die zal je immers niet vinden.
Show us the money.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:08   #1045
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als ik iets niet lees, dan oordeel ik er ook niet over, en ik maak er ook geen wilde veronderstellingen over
Dat zijn geen wilde veronderstellingen , dat is 'forum' ervaring.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:09   #1046
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik niet. Ik heb niet zoveel tijd teveel om alles te lezen en daarna te oordelen of het de moeite was. Korte duidelijke teksten dat werkt.
Geen probleem.
Maar aan een ongefundeerd waardeoordeel over een ongelezen tekst hebben we ook niks, zelfs al is het kort en grappig geschreven.
Dat werkt nog minder.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:10   #1047
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Op de man spelen, dingen uit de context rukken, etc. is één zaak, maar jouw punt had ik graag eens deftig onderbouwd gezien met solide argumenten (=/= een warrig volgepletst excell-rastertje)
Wel Superstaaf, bij deflatie komt er neutraal geld vrij in het economische circuit, dat is gewoon een kwestie van relativiteit. Economisch gezien kan er derhalve nooit een schaarste zijn aan geld, noch voor het basisinkomen, noch voor wat dan ook. Meer argumenten heeft een econoom niet nodig, een psycholoog zal je uitleggen waarom sommigen denken dat er wel een tekort is aan geld. Of moeten we daar ook een tekeningetje bij maken misschien?

Laatst gewijzigd door tandem : 19 april 2015 om 21:10.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:10   #1048
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat zijn geen wilde veronderstellingen , dat is 'forum' ervaring.
Na een paar jaar forum kan je dus correct oordelen over een ongelezen tekst?
Straf hoor.
Ik zit nog zover niet.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:14   #1049
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Wel Superstaaf, bij deflatie komt er neutraal geld vrij in het economische circuit, dat is gewoon een kwestie van relativiteit. Economisch gezien kan er derhalve nooit een schaarste zijn aan geld, noch voor het basisinkomen, noch voor wat dan ook. Meer argumenten heeft een econoom niet nodig, een psycholoog zal je uitleggen waarom sommigen denken dat er wel een tekort is aan geld. Of moeten we daar ook een tekeningetje bij maken misschien?
Ik ben noch econoom, noch psycholoog.
Ik veronderstel dat jij beiden bent, en dus geen probleem zal hebben om je stroom van termen te verklaren, en vervolgens de logica die er achter zit aan te tonen.
Ik heb immers de indruk dat jij aan vrij courante begrippen vaak een ietwat andere inhoud geeft.
Dat mag, maar die had ik dan graag eerst duidelijk gedefiniëerd gezien.
En dat tekeningetje mag je gerust maken, maar niet om de termen en cijfers in je grafiekjes te verbergen zoals in je illustratie.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:15   #1050
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Inderdaad. Bewijs gevraagd en nooit gekregen. Show us the money.
In excel of wil je een ander plaatje zien? Bij deflatie komt er spontaan neutraal geld vrij in het economische circuit, uiteindelijk is dat hetzelfde als een kwantitatieve verruiming. Hoeveel geld wil je hebben?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:23   #1051
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik ben noch econoom, noch psycholoog.
Ik veronderstel dat jij beiden bent, en dus geen probleem zal hebben om je stroom van termen te verklaren, en vervolgens de logica die er achter zit aan te tonen. Ik heb immers de indruk dat jij aan vrij courante begrippen vaak een ietwat andere inhoud geeft. Dat mag, maar die had ik dan graag eerst duidelijk gedefiniëerd gezien. En dat tekeningetje mag je gerust maken, maar niet om de termen en cijfers in je grafiekjes te verbergen zoals in je illustratie.
Welke logica, dat er bij deflatie gewoon neutraal geld vrijkomt?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:26   #1052
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat zijn geen wilde veronderstellingen , dat is 'forum' ervaring.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:35   #1053
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Welke logica, dat er bij deflatie gewoon neutraal geld vrijkomt?
Vertel eerst wat jij precies verstaat onder 'deflatie', 'geld', 'neutraal geld' 'arbeid', 'economie'....
Maak dan liefst aan de hand van een voorbeeldje duidelijk hoe jij het systeem ziet, wat van wie is, wat van wie moet afgenomen worden om een basisinkomen voor iedereen te genereren (dat het noemen waard is)
Van wie is (neutraal?) geld dat 'vrijkomt?
Van wie wordt het afgenomen, en op welke wijze?
Hoeveel arbeid, goederen, of diensten moet je van dat basisinkomen kunnen betalen.
Wie gaat die zaken leveren, produceren, en aan welk tarief?
Hoe lang zal het duren vooraleer de initïele som niet langer zal volstaan om wat jij basic vindt te kunnen aanschaffen zonder opnieuw geld te moeten tevoorschijn toveren of anderen verplicht aan het werk te zetten voor veel meer dan ze normaal voor zichzelf zouden presteren?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:42   #1054
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Van wie is (neutraal?) geld dat 'vrijkomt? Van wie wordt het afgenomen, en op welke wijze?
Beste Superstaaf, ik wens je nog veel succes. Denk je nu echt dat we op zo'n vragen een antwoord gaan geven? Hier heb je nu echt geen studies voor nodig om te weten dat je vraag absurd is, denk je ook niet?

Laatst gewijzigd door tandem : 19 april 2015 om 21:43.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:43   #1055
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Geen probleem.
Maar aan een ongefundeerd waardeoordeel over een ongelezen tekst hebben we ook niks, zelfs al is het kort en grappig geschreven.
Dat werkt nog minder.
Mijn oordeel over lang uitgesponnen teksten is mijn oordeel over 'lang uitgesponnen teksten' - meer niet.

Ik pleit tegelijkertijd voor korte duidelijke teksten, wat is daar mis mee?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:47   #1056
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Mijn oordeel over lang uitgesponnen teksten is mijn oordeel over 'lang uitgesponnen teksten' - meer niet.
Een oordeel over een tekst die je niet las, op basis van de lengte, is voor mij waardeloos.

Citaat:
Ik pleit tegelijkertijd voor korte duidelijke teksten, wat is daar mis mee?
Daar is niks mee, evenmin als met een gedegen stuk tekst van een iets grotere omvang waarin een minder simpele zaak toch begrijpelijk wordt uit de doeken gedaan.
Maar geen van beide kan je correct evalueren als je ze niet leest.
Van een ongelezen lange tekst kan je maar één zaak zeggen: hij ziet er lang uit.
En daar kan ik op antwoorden, kort en krachtig: "Bravo, maar dat had ik ook al gemerkt"
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:51   #1057
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Beste Superstaaf, ik wens je nog veel succes. Denk je nu echt dat we op zo'n vragen een antwoord gaan geven?
Wat moet ik nu denken?
Wil je niet antwoorden of kan je niet antwoorden?

Citaat:
Hier heb je nu echt geen studies voor nodig om te weten dat je vraag absurd is, denk je ook niet?
Is jouw 'economische visie' van hetzelfde gehalte als dit antwoord op mijn vraag?
Dan heb ik het wel gehad vrees ik.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:52   #1058
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hoe lang zal het duren vooraleer de initïele som niet langer zal volstaan om wat jij basic vindt te kunnen aanschaffen zonder opnieuw geld te moeten tevoorschijn toveren of anderen verplicht aan het werk te zetten voor veel meer dan ze normaal voor zichzelf zouden presteren?
Deze vraag is irrelevant wanneer je zou begrijpen waar het basisinkomen over gaat, het is tegenwoordig de traditie om twee denkkaders met elkaar te verwarren om dan te besluiten dat er geen antwoorden gegeven worden. Voor de goede, we spreken hier over twee schijnbaar onverenigbare cognities waartussen amper communicatie mogelijk is en vandaar de moeilijkheidsfactor. En dat probleem wordt makkelijk opgelost door iets van monetaire systemen te begrijpen, niet volgens een dogmatische signature maar nu net door dat systeem los te laten en te doorzien als dogma. Knap lastig natuurlijk, de getuigenissen legio.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 21:58   #1059
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Wat moet ik nu denken?
Wil je niet antwoorden of kan je niet antwoorden?

Is jouw 'economische visie' van hetzelfde gehalte als dit antwoord op mijn vraag?
Dan heb ik het wel gehad vrees ik.
Ik zal je nog uitleggen waarom je vraag absurd is, neutraal geld heeft a priori geen eigenaar omdat het nu eenmaal uit dat spreekwoordelijke niets komt. Je stelt vervolgens de vraag van wie je iets gaat afnemen dat van niemand is? En hiermee heb je je geld om dat basisinkomen te financieren, hetzelfde kan je realiseren middels deflatie aangezien je dan neutraal geld genereert uit de reeds bestaande geldhoeveelheid. Dit is minder praktisch omdat dit geld vrijkomt bij al wie spaargeld heeft, uiteindelijk irrelevant om aan te tonen dat de financiering helemaal geen probleem is. We bedoelen dan 'economisch' gezien, bij monopoly gelden andere regels waardoor er werkelijk niets lukt in deze context.

Laatst gewijzigd door tandem : 19 april 2015 om 21:58.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2015, 22:01   #1060
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Deze vraag is irrelevant wanneer je zou begrijpen waar het basisinkomen over gaat,
Daar lijkt me weinig discussie over te bestaan.
Daarover zullen onze concepten vrij analoog lopen.
De vraag (die jij blijkbaar ontwijkt zo begin ik te vrezen) blijft: waar moet het vandaan komen?

Citaat:
het is tegenwoordig de traditie om twee denkkaders met elkaar te verwarren
Heel goed mogelijk.
Schets mij beide denkkaders, en toon me aan welk van beide het juiste is en waarom.

Citaat:
om dan te besluiten dat er geen antwoorden gegeven worden.
Daar begin ik voor te vrezen.
Er komt weinig relevante info als de bal in jouw kamp ligt.
Tot hiertoe toch.
Maar ik blijf het nog even aanzien.

Citaat:
Voor de goede, we spreken hier over twee schijnbaar onverenigbare cognities waartussen amper communicatie mogelijk is en vandaar de moeilijkheidsfactor.
Geen probleem.
Schets mij beide cognities.
Toon mij waar of waarop de communicatie spaak loopt.
Moeilijk gaat ook.
In tegenstelling tot sommigen heb ik geen schrik van een langere tekst, en zelfs een cijfertjestabel kan ik smaken....

Citaat:
En dat probleem wordt makkelijk opgelost door iets van monetaire systemen te begrijpen, niet volgens een dogmatische signature maar nu net door dat systeem los te laten en te doorzien als dogma. Knap lastig natuurlijk, de getuigenissen legio.
Leg mij jouw systeem uit.
Ik ben bereid moeite te doen om het te doorgronden.
Zeker als het niet dogmatisch is.
Hell, yes!
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be