Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2014, 20:45   #121
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Het basisinkomen heeft niks met het leefloon te maken.

Het universeel door economen bestudeerde en hier en daar al toegepaste basisinkomen is een vlak inkomen dat élke burger krijgt, of hij nu arm of middenklasse is.

Dus iemand die al 5000 euro per maand verdient, krijgt ook dat basisinkomen.

Het basisinkomen is dé drijfveer van de sociale economie van de toekomst. Ziehier enkele voordelen:
  • -sociaalwetenschappelijke studies wijzen uit dat men vanaf een bepaalde inkomensgrens niet meer geluk kan "kopen"; de lijn ligt inderdaad rond de 1500 euro. Iemand die méér verdient is gemiddeld niet gelukkiger dan iemand die dat bescheiden bedrag verdient.
  • -experimenten en economische theorieën tonen aan dat 1500 euro net voldoende is om gelukkig te zijn, maar dat deze zekerheid mensen toelaat creatiever te zijn, méér risico's laat nemen, en dus laat doen wat ze graag doen; dit geeft dikwijls een énorme boost aan een economie; want wanneer men doet wat men graag doet, worden alle factoren van goed werk aangesterkt (motivatie, doorzetting, werklust, inspiratie, etc...)
  • -het basisinkomen laat mensen die méér verdienen flexibel toe om het af en toe wat minder hard aan te doen; een pause, een sabattical, het kan allemaal
  • -Richard Branson heeft in zijn bedrijf een dergelijk systeem ingevoerd: iedereen een basisinkomen, en daarnaast moogt ge zo lang vakantie nemen als ge wilt, en wanneer ge maar wilt; zijt ge klaar om terug te werken, dan komt ge gemotiveerder binnen en presteert ge beter; op die betere prestaties staan dan bonussen die de basiswedde sterk optrekken
  • -een basisinkomen vermijdt sociale fraude en fraude door hulpbehoevenden
  • -een basisinkomen verlicht het staatsapparaat en maakt het efficiënter bij het managen van een sociaal vangnet
  • -een basisinkomen verlaagt de sociale ongelijkheid, en alle studies wijzen dat dit goed is voor een economie

Van al deze voordelen is het verdwijnen van "existentiële angst" om in een armoedeval te raken de belangrijkste. Dit maakt mensen vrijer, rustiger, gefocuster, ambitieuzer en vooral gemotiveerder.
1500 euro voor alle EU inwoners of alleen in Belgie? Wat doe je met Europa, met Bulgarije bijvoorbeeld waar het gemiddelde netto loon ongeveer 750 euro is en die hier vrij binnen Mogen komen. Binnen een jaar zit gans Polen, letland, estland, tjechie, roemenie, litouwen, bulgarije in Belgie. Compleet onmogelijk...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 20:49   #122
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Hypercommunistische principes toepassen binnen een systeem dat voor de rest blijft zweren bij priveinitiatief alleen?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 20:56   #123
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Ik vrees ook dat omwille van dit laatste dat er in België nooit zal door komen. men zou immers duizenden ambtenaren op straat moeten zetten of nog erger, ze moeten behouden zonder dat er voor hen relevant werk is. Het lijkt me echter niet onmogelijk dat zo'n systeem globaal gezien goedkoper is.
Lost in ieder geval de de fustratie ivm het veel te koselijke, logge abmtenaarsapparaat gedeeltelijk op en wie weet gaan die ontslagen ambtenaren met toch die 1500 € in de hand, net gelijk die An, wat 'productiefs' doen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 20:59   #124
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In Belgique bestaat het basisinkomen allang. Het heet "bestaansminimum" of "leefloon" en wordt bekomen via de OCMW's. Dat geld komt niet uit de hemel nedergedaald. Er werken mensen voor degenen die niet werken.
neen dat bestaat niet... dat "bestaaninkomen" of "leefloon", de term zegt het in feite al zelf, is van en geheel andere orde dan een gerechtigd basisloon en lost niks op aan de papierenmolen die ermee gemoeid gaat maar maakt die zlfs nog groter.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:00   #125
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Lost in ieder geval de de fustratie ivm het veel te koselijke, logge abmtenaarsapparaat gedeeltelijk op en wie weet gaan die ontslagen ambtenaren met toch die 1500 € in de hand, net gelijk die An, wat 'productiefs' doen
Denk dat het probleem van de ambtenarij is dat ze weinig incentives hebben om iets nuttigs te doen. Met die 1500 euro gegarandeerd veralgemeent men dit systeem. 1500 euro netto, dat is een bruto loon van 2600 euro, een totale kost nu aan de werkgever van 4000-4500 euro. Utopisch....
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:02   #126
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Ik stel me vooral ook vragen wat er op migratievlak zou gebeuren indien ze dit zouden invoeren...
't Staat er vrij los van...

Bovendien nu ook wordt beweerd dat hordes mensen van heinde en verre aangetrokken worden voor België luilekkerland waar je maar even langs het ocmw moet passeren en je hand uitsteken.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:02   #127
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Ik zie de bakker en de bakkersvrouw niet voortdoen als ze samen net 3000 euro op de maand netto krijgen.
Met dit systeem valt alles gelijk plat....
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:05   #128
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Ik heb trouwens een ingebouwd wantrouwen tegenover ideeen gebrouwen door mensen die voetbalclubs sponsoren.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:07   #129
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een bijkomend voordeel: woningnood zal enorm ingeperkt worden. Ik denk dat er dan veel zijn die nu apart wonen om bv een hoge uitkering te krijgen, dat dan gaan samenhokken om de kosten te drukken.
klopt... die nepdomiciles zijn schering en inslag
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:18   #130
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Het is niet een centenkwestie.

Met een basisinkomen haal je een pak motivatie uit de bevolking weg.

Het is nu al een dik probleem aan het worden om velen een inspanning te laten doen.
Zie knelpuntberoepen.
Zelfs de niet zo straffe studierichtingen raken niet bevolkt.
En de uitkeringen zijn niet onvoorwaardelijk.

Stel dat er een onvoorwaardelijk inkomen gegarandeerd wordt?

Nog iets;
Een snotneus van 15 jaar weet dat hij sowieso 1000 ..1500 Euro / mnd gaat krijgen.
Hij gaat zeker zijn best doen in school??
Volgens onderzoek is dat juist het tegenovergestelde.
En ik kan me dat wel best voorstellen dat mensen nu fulltime 'beziggehouden' worden met administratieve rotzooi en het zoeken naar achterdeurtjes en bij een basisinkomen valt die zever weg.

Uiteraard alles hangt af van de hoogte van het bedrag hé
Want als het echt véél te ruim is dan zal een heleboel misschien niet gemotiveerd zijn in een extra financiele ruimte.
En ja voor een snotneus van 15 jaar die ge 1000 �* 1500 toesteekt en niet verder denkt dan zijn neus lang is en er verder niet echt een gezin mee hoeft te onderhouden lijkt me dat niet gezond.
Uiteraard dient men rekening te houden dat indien het morgen zover is en ouders dus geen kindergeld, studiebeurzen ed ontvangen er een attitudewijzging ontstaat en men het maar meer dan 'normaal' gaat vinden dat kinderen/jongeren dan ook van hun basisloon een bijdrage leveren.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:23   #131
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
klopt... die nepdomiciles zijn schering en inslag
????????????????? Als er nu nepdomicilies zijn om werkloosheid of ocmw steun te krijgen, dan zullen er nog meer nepdomicilies zijn om die 1500 euro op te strijken...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:26   #132
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk gepensioneerden, doppers, en ambtenaren met 6 miljoen zitten ze in dat systeem, en 2miljoen moeten werken als slaven om die 6miljoen te kweken. Dus wie beweert dat er nu nog een schepje bijkan is gewoon een paddoblower.

Wat wel mogelijk zou werken is 1500euro basisinkomen voor iedereen die werkt. Je koppelt de voorwaarde 'werken' aan dat inkomen.
Tweede, je ijkt het belastingstarief daarop, dus die 1500euro is de belastingvrij som, dus iedereen heeft 18.000euro belastingvrije schijf, en de schijf erboven is 25-30%

Derde dat je kunt doen is je koppelt daar gewoonweg afschaffing van alle soorten steun/subsidie maatregelen aan. Dus niemand die nog kindjesgeld, woonbonus, subsidies etc

Vierde dat je kunt doen, en dan klopt de picture, je belast alle aankopen aan 21%, en je tarifieert alle overheidsdiensten aan minimum 30% van de kostprijs. Mense ehbben meer budget om alles te betalen, dus kunnen ze gewoonweg meer alles betalen en moet je zo niet kijken om sociale tarieven te maken en dubbel subsidies te geven aan mensen die willen ditje of datje doen.
ik zie je al van vér afkomen...
binnenkort zelfde hoeveelheid werken voor den baas aan zéér voordelige brutolonen waar ge dan zelf een happekrats van over gaat houden want ge hebt er toch al 1500 van de staat.

Laatst gewijzigd door praha : 20 december 2014 om 21:26.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:41   #133
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
neen dat bestaat niet... dat "bestaaninkomen" of "leefloon", de term zegt het in feite al zelf, is van en geheel andere orde dan een gerechtigd basisloon en lost niks op aan de papierenmolen die ermee gemoeid gaat maar maakt die zelfs nog groter.
Inderdaad, maar de administratieve mallemolen kan daardoor wel sterk vereenvoudigd worden, alleen de clue van de administratie is dat er op verschillende niveau's verschillende dossiers zijn van liefst een persoon in totaal.

Als er een beheerdersagentschap is dat de privacy hoog in het vaandel draagt zou het best wel kunnen dat al die dossiers uiteindelijk 1 dik dossier wordt en het gemakkelijker is om de truken van de foor door te hebben !

Ik heb er geen moeite mee dat ze bepaalde zaken weten van mij en wat mijn huidige actuele stand van zaken is...mijn bedrage bestaat er dan ook dat ik de waarheid van hun vermoedens kan bevestigen of weigeren in de suggestie mee te gaan dat ik de zaak aan het misbruiken ben !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 20 december 2014 om 21:43.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:42   #134
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
dat is zo. Maar het verschil is dat er met dit systeem één ambtenarenwedde alvast minder betaald moet worden en vervangen wordt door dat basisloon, nl die van u, de mens die werkt voor RVA-VDAB.

Gaan er minder mensen werken? Ja, maar een basisloner is goedkoper voor de maatschappij dan een ambtenaar te betalen om de doppers/zieken/leefloners/etc te controleren.
Juist ja
En aan die niet al te neutrale reactie te oordelen kan ik me best voorstellen wat een zootje het daar is bij de RVA-VDAB...mensen die zich blijkbaar liever bezighouden met een heksenjacht en niet tot hun kerntaak komen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:47   #135
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
dat is zo. Maar het verschil is dat er met dit systeem één ambtenarenwedde alvast minder betaald moet worden en vervangen wordt door dat basisloon, nl die van u, de mens die werkt voor RVA-VDAB.
Nou dat scheelt alvast een pak geld...
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:49   #136
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eens nagedacht wat er gebeurt als iedereen er zo over denkt (waar een goeie kans toe is !)

Wat denk je dat je dan nog kan kopen met je 1500 Euro ? Wie zal dat maken ?
dat is het 'm nu net...
Niet iedereen denkt daarover zo... het huidig systeem 'werkt' ook omdat niet iedereen zo denkt.
Het is nu éénmaal een feit dat als ge morgen 1500 geeft er genoeg zijn die daar boveonop willen gaan werken omdat ze hun huis, auto, etc etc willen, dat er een deel zal denken 'okay bedankt kan ik naar de aldi carla-bier gaan kopen en voor mijnen tv plakken' en er weer anderen zullen zijn die de tijd 'nuttiger' willen aanwenden.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 21:51   #137
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Daar zit volgens mij het probleem.
Waarom ?
We zouden nu ook met zijn allen naar het ocmw kunnen stappen ( er zijn wel wat voorwaarden ) en genoegen nemen met een leefloontje... waardoor het uiteindelijk het systeem onherroepelijk in elkaar moet storten.
In de praktijk echter is dat niet zo
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:00   #138
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Denk dat het probleem van de ambtenarij is dat ze weinig incentives hebben om iets nuttigs te doen. Met die 1500 euro gegarandeerd veralgemeent men dit systeem. 1500 euro netto, dat is een bruto loon van 2600 euro, een totale kost nu aan de werkgever van 4000-4500 euro. Utopisch....
dat er bij de ambtenarij zo weinig incenives zijn is juist omdat ze vast zitten in vaak totaal oninteressante/fustrerende jobbekes maar wel goed betaald worden met allerhande voordeeltjes.
Dus vauit het financiële plaatje blijft men dan maar best vastgeroest zitten.

Die 1500 is maar een voorbeeld hé om er maar iets op te plakken.
( maar denk erbij dat er in die veronderstelling een heleboel kosten zelf te financieren dien te worden )

btw als ik het goed voor heb zal die 1500 zowat het gemiddeld ambtenaarsloon zijn maar dan zonder al de voordeeltjes.... reken daar nu nog bij dat geen kindergeld, studiebeurzen ed krijgen
...dan komt dat dus al op een pak minder
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:01   #139
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Ik zie de bakker en de bakkersvrouw niet voortdoen als ze samen net 3000 euro op de maand netto krijgen.
Met dit systeem valt alles gelijk plat....
't schijnt dat die nu ook al ten dode opgeschreven zijn daar ze niet kunnen concureren tegen grootwarenhuizen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:02   #140
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Ik heb trouwens een ingebouwd wantrouwen tegenover ideeen gebrouwen door mensen die voetbalclubs sponsoren.
daar hebt ge een punt
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be