Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2010, 10:02   #7601
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
maar de lasagne-identiteit zul je er wel uitkrijgen
Alweer lacht u met uw eigen onwetendheid. Identiteit is niet iets statisch: die evolueert. Het kan gerust zijn dat de Vlaamse natievormende krachten uiteindelijk de bovenhand halen en dat dit zich ook vertaalt in een ander identitair aanvoelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:02   #7602
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, ik ook. En betekent dit nu dat wij zouden ontkennen hoe de sociologische werkelijkheid van de dag van vandaag eruit ziet?
Maar de lasagne-identiteit zul je er wel uit krijgen;
door bijvoorbeeld Dwars door België te doen veranderen in Dwars door Vlaanderen
Waregem geeft het voorbeeld en heeft ook goede banden met het Komitee voor Frans-Vlaanderen.
De missionarissen van de Vlaemsche zaek wonen in waregem.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:04   #7603
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er is hier geen 'tradition inventée'. Die uitgevonden historie bevindt zich alleen in uw geest. Ik stel gewoon vast (en dat is alles wat ik doe) uit historische documenten uit onverdachte hoek, dat men vóór het effectief bestaan van de staat België, de term 'Belgen' al bezigde om er de bevolking van de zuiderlijke Nederlanden aan te duiden. Dus dat staat zwart op wit. Niks uitgevonden dus. En wanneer u dit ontkent, dan bent u de persoon die vanalles een het uitvinden bent.
Er bestaat geen historische documenten die bewijzen dat de naam "Belgen" en "België" ononderbroken werd gebruikt. Er is een duidelijk historisch bewijs dat in de renaissancetijd de Romeinse benamingen werden bovengehaald en met een nieuwe betekenis bekleed. Nog later ondergaan de twee namen weer een betekenisverschuiving.

Van enig ononderbroken gebruik zoals u eerder beweerde, gaande van de Romeinse tijd tot op heden, is helemaal geen sprake.

Aan uw gekronkel te zien, wordt me trouwens duidelijk dat u dit wel heeft ingezien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:05   #7604
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Maar de lasagne-identiteit zul je er wel uit krijgen;
door bijvoorbeeld Dwars door België te doen veranderen in Dwars door Vlaanderen
Waregem geeft het voorbeeld en heeft ook goede banden met het Komitee voor Frans-Vlaanderen.
De missionarissen van de Vlaemsche zaek wonen in waregem.
U weet overduidelijk niets af van het KFV dat een strikt taalgebonden cultuurvereniging is die zich op geen enkele wijze inlaat met Belgische, Vlaamse, Frans-Vlaamse of Franse staatspolitiek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:07   #7605
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alweer lacht u met uw eigen onwetendheid. Identiteit is niet iets statisch: die evolueert. Het kan gerust zijn dat de Vlaamse natievormende krachten uiteindelijk de bovenhand halen en dat dit zich ook vertaalt in een ander identitair aanvoelen.
Statisch eenheids- en groepsdenken is er niet meer bij bij de jongeren van vandaag (en dus de volwassenen van de toekomst).
Multitasken is nu het ordewoord.
Het momentum voor rechtlijnige onkreukbaren zonder fantasie zoals Bourgeois is voorbij.
De 19de eeuw ligt ver achter ons.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:07   #7606
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
maar Vlamingen mogen/kunnen zich geen Belg voelen
of het zijn verraders.
Natuurlijk niet ,dat is hoogverraad. Dat is meeheulen met de bezetter.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:10   #7607
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestaat geen historische documenten die bewijzen dat de naam "Belgen" en "België" ononderbroken werd gebruikt. Er is een duidelijk historisch bewijs dat in de renaissancetijd de Romeinse benamingen werden bovengehaald en met een nieuwe betekenis bekleed. Nog later ondergaan de twee namen weer een betekenisverschuiving.

Van enig ononderbroken gebruik zoals u eerder beweerde, gaande van de Romeinse tijd tot op heden, is helemaal geen sprake.

Aan uw gekronkel te zien, wordt me trouwens duidelijk dat u dit wel heeft ingezien.
Zie mijn antwoord: #7584. Ik ga niet alles blijven herhalen.

U probeert trouwens het onderwerp te verleggen. Daarover ging het niet. Het punt dat ik wil maken -en waar u helaas niet onderuit kunt- dat is dat men de bevolking van de zuidelijke Nederlanden al 'Belgen' noemde voordat België bestond. Dus de naam 'België' en 'Belgen' zijn alleen maar de officiële latere bevestigingen van wat vroeger al als een feitelijke realiteit werd ervaren.

Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2010 om 10:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:10   #7608
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U weet overduidelijk niets af van het KFV dat een strikt taalgebonden cultuurvereniging is die zich op geen enkele wijze inlaat met Belgische, Vlaamse, Frans-Vlaamse of Franse staatspolitiek.
Tjeven kunnen hun ware bedoeling goed achter dure woorden verbergen.
De heimelijke droom is Fransch-Vlaanderen terugwinnen.
onmogelijk maar dat maakt het juist leuker voor eeuwige malcontenten die al eens gaan wandelen in Peene.

Laatst gewijzigd door azert : 17 februari 2010 om 10:10.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:12   #7609
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Natuurlijk niet ,dat is hoogverraad. Dat is meeheulen met de bezetter.
Zet 2 Vlaams-nationalisten samen en ze maken ruzie.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:14   #7610
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zet 2 Vlaams-nationalisten samen en ze maken ruzie.
Ik maak nooit ruzie met Vlaams-nationalisten . Ik vergeef zelfs de Peumans.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:15   #7611
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vlamingen zoals System kan ik alleen maar zien als verraders. Zij knappen het vuile werk op van de Europese grootmachten die de Nederlanden altijd verdeeld hebben willen houden.
U moet zich eens gaan realiseren dat er maar weinig Vlamingen zijn die de Nederlanders achterna lopen voor een 'grootnederland'. Dat is maar een piepkleine groep. Er zijn ook ontzettend veel Vlamingen die houden aan het bestaan van België, maar die staan op de rechten van de Nederlandssprekenden. En één van hen ben ik.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:18   #7612
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet zich eens gaan realiseren dat er maar weinig Vlamingen zijn die de Nederlanders achterna lopen voor een 'grootnederland'. Dat is maar een piepkleine groep. Er zijn ook ontzettend veel Vlamingen die houden aan het bestaan van België, maar die staan op de rechten van de Nederlandssprekenden. En één van hen ben ik.
Leve het Verdinaso.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:22   #7613
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb gesteld dat 'Belgen' een benaming is, die we reeds terugvinden bij Caesar; dat die naam weer later opduikt en dat dus die latere benaming waarschijnlijk teruggaat op deze die we terugvinden in de De Bello Gallico. Dat diezelfde naam gebezigd werd in ondermeer de vroege cartografie (maar ook bijvoorbeeld bij de Brabantse Omwenteling). Om tenslotte te eindigen met de bewering dat, in het begin van de 18de eeuw, men deze naam ook bezigde om de bevolking van het zuidelijke Nederlanden aan te duiden. En vermits men die benaming 'Belgen' dus courant gebruikte in het begin van de 18de eeuw om de bevolking van de zuiderlijke Nederlanden te benoemen, is het nogal wiedes dat men die ook vroeger al vrij courant gebruikte. Die benaming is zo maar niet uit de lucht komen vallen.

Met ander woorden: de geplogenheid om de zuidelijke bevolking der Nederlanden te benoemen als 'Belgen', was reeds een geruime tijd aan de gang, lang vóór het ontstaan van de staat België. En dat laatste probeert u kost wat kost te verzwijgen, zeg maar: te verdonkermanen.
De term 'Belg' -in al zijn vormen en afleidingen- werd terug opgevist -zoals JVDB zegt- na ettelijke eeuwen in onbruik geweest te zijn. In de 16de eeuw bvb. werd deze term beslist NIET gebruikt. Toen werden de Lage Landen in het buitenland aangeduid als 'Vlaanderen'. Bvb zo sprak men in Spanje of Italië van 'een Vlaming uit Breda' of 'een Vlaming uit Namen' of een 'Vlaming uit Brugge'. Het is pas na de dramatische scheiding der NL, (waarin bvb voor de Zuidelijke NL geen godsdienstvrijheid meer bestond,) en met de gepaarde vlucht van de inwoners van de Nederlanden van het Zuiden naar het Noorden van hun geboorteland, en waarbij zij hun kapitaal en kennis meenamen naar het Noorden dat het gebruik van de naam 'Vlaanderen' voor de hele Lage Landen 'uitstierf'. Er waren nu immers twee Lage Landen. Het ene -nu het nieuwe rijke centrum van de west-europese economie- werd in het buitenland bekend onder 'Holland'. Over het zuidelijke deel werd al niet teveel meer gesproken, omdat zij het vernoemen niet meer waard waren. Zij verloren -samen met de vlucht van zowat de helft van de bevolking- immers al hun kennis en kapitaal -en daarmee hun toenmalige economische wereldmacht- aan de Noordelijke Nederlanden.
Nadien, in de renaissance, werd om -godweetwelkeredenen- de term Belgae terug opgevist. De term sloeg dan op de (volledige) Lage Landen. Nog later is de term gebruikt voor de Zuidelijke Nederlanden, en nog later enkel nog voor het gebied van wat nu 'België' heet. De term 'Belg' is beslist geen erfenis van de term 'Belg' die Caesar er aan gaf...
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 17 februari 2010 om 10:26.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:25   #7614
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Tjeven kunnen hun ware bedoeling goed achter dure woorden verbergen.
De heimelijke droom is Fransch-Vlaanderen terugwinnen.
onmogelijk maar dat maakt het juist leuker voor eeuwige malcontenten die al eens gaan wandelen in Peene.
Terugwinnen ...

Dat impliceert dat u derhalve het illegale karakter van de Franse aanwezigheid in Zuidwest-Vlaanderen erkent.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:26   #7615
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De term 'Belg' -in al zijn vormen en afleidingen- werd terug opgevist -zoals JVDB zegt- na ettelijke eeuwen in onbruik geweest te zijn. In de 16de eeuw bvb. werd deze term beslist NIET gebruikt. Toen werden de Lage Landen in het buitenland aangeduid als 'Vlaanderen'. Bvb zo sprak men in Spanje of Italië van 'een Vlaming uit Breda' of 'een Vlaming uit Namen' of een 'Vlaming uit Brugge'. Het is pas na de dramatische scheiding der NL, (waarin bvb voor de Zuidelijke NL geen godsdienstvrijheid meer bestond,) en met de gepaarde vlucht van de inwoners van de Nederlanden van het Zuiden naar het Noorden van hun geboorteland, en waarbij zij hun kapitaal en kennis meenamen naar het Noorden dat het gebruik van de naam 'Vlaanderen' voor de hele Lage Landen 'uitstierf'. Er waren nu immers twee Lage Landen. Het ene werd in het buitenland bekend onder 'Holland'. Over het zuidelijke deel werd al niet teveel meer gesproken, omdat zij het vernoemen niet meer waard waren. Zij verloren -samen met de vlucht van zowat de helft van de bevolking- immers al hun kennis en kapitaal aan de Noordelijke Nederlanden.
Nadien, in de renaissance, werd om -godweetwelkeredenen- de term Belgae terug opgevist. De term sloeg dan op de (volledige) Lage Landen. Nog later is de term gebruikt voor de Zuidelijke Nederlanden, en nog later enkel nog voor het gebied van wat nu 'België' heet. De term 'Belg' is beslist geen erfenis van de term 'Belg' die Caesar er aan gaf...
Dat is volkomen juist . Op de munten van de Oostenrijkse periode (het kleingeld , de oorden) staat de melding " ad usum belgii " wat vertaald dient te worden " voor gebruik in de (oostenrijkse) Nederlanden.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:30   #7616
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zie mijn antwoord: #7584. Ik ga niet alles blijven herhalen.
U probeert trouwens het onderwerp te verleggen. Daarover ging het niet. Het punt dat ik wil maken -en waar u helaas niet onderuit kunt- dat is dat men de bevolking van de zuidelijke Nederlanden al 'Belgen' noemde voordat België bestond. Dus de naam 'België' en 'Belgen' zijn alleen maar de officiële latere bevestigingen van wat vroeger al als een feitelijke realiteit werd ervaren.
De spijker op zijn kop. Wat herhaalt u dan wel van uw vermeende objectieve wijsheid?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:34   #7617
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De spijker op zijn kop. Wat herhaalt u dan wel van uw vermeende objectieve wijsheid?
Omdat sommige mensen blijkbaar niet goed of inhoudelijk kunnen lezen. En ze herhalen steeds weer de dingen en de vragen die ik al eens heb uitgelegd of waarop ik heb reeds geantwoord heb. Maar, zoals ik dus stelde: ik kan niet blijven herhalen.

Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2010 om 10:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:34   #7618
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Statisch eenheids- en groepsdenken is er niet meer bij bij de jongeren van vandaag ...
De 19de eeuw ligt ver achter ons.
Wellicht zullen die jongeren er dan ook niet van wakker liggen als België - negentiende-eeuws product par excellence - op een mooie dag ophoudt te bestaan.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:37   #7619
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Dat is volkomen juist . Op de munten van de Oostenrijkse periode (het kleingeld , de oorden) staat de melding " ad usum belgii " wat vertaald dient te worden " voor gebruik in de (oostenrijkse) Nederlanden.
En nu zijn we er! De 'Oostenrijkse Nederlanden' zijn de Zuidelijke Nederlanden. Zelfs reeds de Oostenrijkers noemden de zuidelijke Nederlanders: 'Belgen' ! Bedankt om mijn stelling te bevestigen.

Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2010 om 10:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 10:45   #7620
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Omdat sommige mensen blijkbaar niet goed of inhoudelijk kunnen lezen. En ze herhalen steeds weer de dingen en de vragen die ik al eens heb uitgelegd of waarop ik heb reeds geantwoord heb. Maar, zoals ik dus stelde: ik kan niet blijven herhalen.
In sommige opzichten zou dat een weldaad voor het forum zijn. Enfin, u begrijpt mij wel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be