Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 mei 2014, 11:30   #21
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Mocht u vinden dat het Europees Parlement te weinig te zeggen heeft, dan stemt u op een partij die meer zeggenschap voor het EP wil.

Zo niet, dikke zever van u.
Misschien kan U eens beginnen met te vertellen waarom het zever is. Alles binnen de EU wordt gedomineerd door de EU commissie die alles behalve democratisch verkozen is.

Stemmen voor een partij die meer zeggenschap wil voor het EP ? Ik ga zelfs meer zeggen : ik wil die hele EU santeboetiek weg.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 6 mei 2014 om 11:36.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 10:19   #22
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Europese verkiezingen interesseren de gewone burger totaal niet

Niemand kijkt naar die debatten, niemand weet echt wie er zich kandidaat stelt, en van de paar namen die de mensen kennen uit hun eigen landen weet niemand waar ze zich kandidaat voor stellen.

Het Europees Parlement is een onderonsje voor mensen van een ander planeet, die werkelijk denken dat ze het centrum van de wereld zijn, terwijl er nog amper burgers zijn die er uberhaupt weet van hebben, laat staan aandacht aan besteden.
__________________

Laatst gewijzigd door Antoon : 9 mei 2014 om 10:32.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 10:30   #23
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Europese verkiezingen interesseren de gewone burger totaal niet

Niemand kijkt naar die debatten, niemand weet echt wie er zich kandidaat stelt, en van de paar namen die de mensen kennen uit hun eigen landen weet niemand waar ze zich kandidaat voor stellen.

Het Europees Parlement is een onderonsje voor mensen van een ander planeet, die werkelijk denken dat ze het centrum van de wereld zijn, terwijl er nog amper burgers zijn die er uberhaupt weet van hebben, laat staan aandacht aan besteden.
Europa richt zich te veel op de detail- regelgeving en te weinig op hoofdzaken die voor de burger belangrijk zijn, met name in actuele situaties.

Nu bij de crisis in de Oekraine wordt er voortdurend over sancties gesproken die er niet komen.
Wat de burger interesseert is ,wat doet Europa voor onze defensie en veiligheid, gezien het landjepik van Rusland?
Wat doet Europa voor onze energievoorziening, gezien onze gas-afhankelijkheid van Rusland?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 10:32   #24
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Europa richt zich te veel op de detail- regelgeving en te weinig op hoofdzaken die voor de burger belangrijk zijn, met name in actuele situaties.

Nu bij de crisis in de Oekraine wordt er voortdurend over sancties gesproken die er niet komen.
Wat de burger interesseert is ,wat doet Europa voor onze defensie en veiligheid, gezien het landjepik van Rusland?
Wat doet Europa voor onze energievoorziening, gezien onze gas-afhankelijkheid van Rusland?
Ik zal even uitwijden:

Europese verkiezingen interesseren de gewone burger totaal niet. Niemand kijkt naar die debatten, niemand weet echt wie er zich kandidaat stelt, en van de paar namen die de mensen kennen uit hun eigen landen weet niemand wat ze daar eigenlijk doen.

Neem mijzelf als voorbeeld. Ik ben geïnteresseerd in politiek, weet wat af van onze Belgische partijen en politici, zowel Federaal als regionaal. Ik lees en luister ook over Internationale politiek en kan dus ook veelal meepraten over allerhande regeringen en hun leiders.

Maar over het Europees Parlement weet ik bitter weinig. Ik weet wel dat Van Rompuy President is, en ook Barroso, maar ken hun bevoegdheden niet echt en weet ook niet wat het verschil tussen hun twee functies inhouden.
Ik weet ook dat Verhofstadt en De Gucht daar mee staan te lullen, maar niet echt wat en hoe.
Ik weet ook dat Van Brempt er rondloopt en dan is er die Duitser met zijn kale kop (naam kwijt). En af en toe hoor ik een bekende naam uit Belgie of elders die een bel doet rinkelen met betrekking tot Europa, bijvoorbeeld Ashton, Cohn-Bendit, Sterkcx? Afijn, da's alles wat ik erover weet.

Wat betreft de 'Europese politiek' weet ik eigenlijk niks, behalve dat ze allerlei regeltjes invoeren om ons het leven nog moeilijker te maken, en dat heel dat Europees gedoe onnoemelijk veel geld kost voor veel te veel mensen die veel te dik betaald worden met veel te veel vrijheid en veel te veel ongecontroleerde onkosten en veel te onduidelijke opdrachten.

Het Europees Parlement is een onderonsje voor mensen van een ander planeet, die werkelijk denken dat ze het centrum van de wereld zijn, terwijl er nog amper burgers zijn die er uberhaupt weet van hebben, laat staan aandacht aan besteden.
__________________
__________________

Laatst gewijzigd door Antoon : 9 mei 2014 om 10:35.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 10:38   #25
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Mocht u vinden dat het Europees Parlement te weinig te zeggen heeft, dan stemt u op een partij die meer zeggenschap voor het EP wil.

Zo niet, dikke zever van u.
De fracties in het Euro parlement zijn niet duidelijk voor de burgers ,laat staan dat er duidelijk is wat die fracties willen.

Burgers zitten op uitleg van hoofdzaken en hoofdlijnen te wachten en niet op
alle mogelijke verschillende partijtjes en verschillende standpunten.
Vaak zitten partijen met tegenovergesteld standpunten in Europa in een en dezelfde fractie.

Het lijkt me beter dat landelijke parlementen een vertegenwoordiging kiezen in Europa ,of deels zelf een vertegenwoordiging vormen in het EU parlement.

Het contact met de kiezers zal beter geregeld moeten worden.
Nu is er geen partij in Europa ,die iets dergelijks voorstelt.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 10:43   #26
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ik zal even uitwijden:

Europese verkiezingen interesseren de gewone burger totaal niet. Niemand kijkt naar die debatten, niemand weet echt wie er zich kandidaat stelt, en van de paar namen die de mensen kennen uit hun eigen landen weet niemand wat ze daar eigenlijk doen.

Neem mijzelf als voorbeeld. Ik ben geïnteresseerd in politiek, weet wat af van onze Belgische partijen en politici, zowel Federaal als regionaal. Ik lees en luister ook over Internationale politiek en kan dus ook veelal meepraten over allerhande regeringen en hun leiders.

Maar over het Europees Parlement weet ik bitter weinig. Ik weet wel dat Van Rompuy President is, en ook Barroso, maar ken hun bevoegdheden niet echt en weet ook niet wat het verschil tussen hun twee functies inhouden.
Ik weet ook dat Verhofstadt en De Gucht daar mee staan te lullen, maar niet echt wat en hoe.
Ik weet ook dat Van Brempt er rondloopt en dan is er die Duitser met zijn kale kop (naam kwijt). En af en toe hoor ik een bekende naam uit Belgie of elders die een bel doet rinkelen met betrekking tot Europa, bijvoorbeeld Ashton, Cohn-Bendit, Sterkcx? Afijn, da's alles wat ik erover weet.

Wat betreft de 'Europese politiek' weet ik eigenlijk niks, behalve dat ze allerlei regeltjes invoeren om ons het leven nog moeilijker te maken, en dat heel dat Europees gedoe onnoemelijk veel geld kost voor veel te veel mensen die veel te dik betaald worden met veel te veel vrijheid en veel te veel ongecontroleerde onkosten en veel te onduidelijke opdrachten.

Het Europees Parlement is een onderonsje voor mensen van een ander planeet, die werkelijk denken dat ze het centrum van de wereld zijn, terwijl er nog amper burgers zijn die er uberhaupt weet van hebben, laat staan aandacht aan besteden.
__________________
Wat u zegt ,onderschrijf ik.
Het geldt ook voor mij en de meeste andere mensen.
Daarom zal het anders georganiseerd moeten worden en anders afschaffen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 10:44   #27
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Burgers hebben zo'n lak aan die heel erg dure circus van dikbetaalde betweters waarvan de activiteiten niet echt duidelijk zijn, dat ze alleen nog aandacht hebben voor scherpe tussenkomsten als die van Geoffrey Bloom in november 2013, ondertussen 3.5 miljoen keer bekeken:

http://www.youtube.com/watch?v=jbLFo02jlH8

.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 11:29   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Er werden een aantal belangrijke uitspraken gedaan. Zo zei Schulz terecht dat de eurosceptische partijen alleen maar gaan voor haat, xenofobie en antisemitisme. Zij geven de schuld voor alles aan zondebokken.
Terecht?

Waar zijn de bewijzen dan wel voor deze bijzonder ernstige beschuldigingen? Of past het de EU-toplaag om mensen al te veroordelen voor hun mening voor er bewijzen op tafel zijn gelegd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 11:32   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Mocht u vinden dat het Europees Parlement te weinig te zeggen heeft, dan stemt u op een partij die meer zeggenschap voor het EP wil.
En welke Vlaamse of Nederlandse partij heeft in zijn programma dat punt opgenomen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 11:32   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Mocht u vinden dat het Europees Parlement te weinig te zeggen heeft, dan stemt u op een partij die meer zeggenschap voor het EP wil.
En welke Vlaamse of Nederlandse partij heeft in zijn programma dat punt opgenomen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 11:34   #31
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Terecht?

Waar zijn de bewijzen dan wel voor deze bijzonder ernstige beschuldigingen? Of past het de EU-toplaag om mensen al te veroordelen voor hun mening voor er bewijzen op tafel zijn gelegd?
Het past de toplaag van de EU inderdaad niet, om partijen te beschuldigen van racisme.
Toch zijn er individuen van de rechts extremistische partijen in het EU parlement , die wel tot die categorie behoren.
Het is aan de andere partijen, om dit aan de kaak te stellen en niet aan de commissarissen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 12:15   #32
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En welke Vlaamse of Nederlandse partij heeft in zijn programma dat punt opgenomen?
Bvb Groene partijen in Europa.
Citaat:
De Groenen willen de Europese democratie revitaliseren, die verzwakt is door de kracht van lobby’s , doordat nationale regeringen slechts hun eigen belangen verdedigen, door de macht die aan technocraten gegeven is zonder democratisch toezicht en door de simplistische verwijten van populisten. Het Europese Parlement moet versterkt worden en het toezicht krijgen op het beleid dat de Europese Commissie, het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Europese Centrale Bank binnen de zogenaamde trojka nastreven.
Bron: http://campaign.europeangreens.eu/ge...jk-manifest-nl

Dit afgezien van hun groene zever.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 9 mei 2014 om 12:25.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 12:24   #33
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ik zal even uitwijden:

Europese verkiezingen interesseren de gewone burger totaal niet. Niemand kijkt naar die debatten, niemand weet echt wie er zich kandidaat stelt, en van de paar namen die de mensen kennen uit hun eigen landen weet niemand wat ze daar eigenlijk doen.

Neem mijzelf als voorbeeld. Ik ben geïnteresseerd in politiek, weet wat af van onze Belgische partijen en politici, zowel Federaal als regionaal. Ik lees en luister ook over Internationale politiek en kan dus ook veelal meepraten over allerhande regeringen en hun leiders.

Maar over het Europees Parlement weet ik bitter weinig. Ik weet wel dat Van Rompuy President is, en ook Barroso, maar ken hun bevoegdheden niet echt en weet ook niet wat het verschil tussen hun twee functies inhouden.
Ik weet ook dat Verhofstadt en De Gucht daar mee staan te lullen, maar niet echt wat en hoe.
Ik weet ook dat Van Brempt er rondloopt en dan is er die Duitser met zijn kale kop (naam kwijt). En af en toe hoor ik een bekende naam uit Belgie of elders die een bel doet rinkelen met betrekking tot Europa, bijvoorbeeld Ashton, Cohn-Bendit, Sterkcx? Afijn, da's alles wat ik erover weet.

Wat betreft de 'Europese politiek' weet ik eigenlijk niks, behalve dat ze allerlei regeltjes invoeren om ons het leven nog moeilijker te maken, en dat heel dat Europees gedoe onnoemelijk veel geld kost voor veel te veel mensen die veel te dik betaald worden met veel te veel vrijheid en veel te veel ongecontroleerde onkosten en veel te onduidelijke opdrachten.

Het Europees Parlement is een onderonsje voor mensen van een ander planeet, die werkelijk denken dat ze het centrum van de wereld zijn, terwijl er nog amper burgers zijn die er uberhaupt weet van hebben, laat staan aandacht aan besteden.
Duidelijk verhaal.

Ik denk dat veel Europese politici (europarlementariërs) dit verhaal tot nadenken moet stemmen.

Aan de andere kant verwacht ik na deze verkiezingen een omslag. Als Jean-Claude Juncker, Martin Schulz of Guy Verhofstadt voorzitter van de Europese Commissie wordt, merkt de kiezer direct de invloed van zijn stem. Die zal daarop reageren met de partijen aan te spreken op hun beleid cq voorstellen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 13:51   #34
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Aardige vergelijking las ik op Joop.
Citaat:
Het Europese project laat zich misschien het best vergelijken met een paar goede buren die hebben besloten om allemaal hun individuele tuinschuren te demonteren om met het materiaal dat dat oplevert één grote gezamenlijke schuur te bouwen. Door al het materiaal te poolen is iedereen beter af, is de gedachte. Halverwege het project zijn een aantal buren echter gaan twijfelen. Er wordt maar geen overeenstemming bereikt over het uiteindelijke ontwerp van de nieuwe gezamenlijke schuur en er is een groeiend wantrouwen tussen de verschillende deelnemers. Is ons tuingereedschap wel veilig als iedereen erbij kan en gaan de buren ons aandeel van de compost en het zaaigoed niet opmaken?

De eerste impuls is dan misschien om alles stop te zetten zolang geen overeenstemming is bereikt, maar dat is de minst aantrekkelijke optie. De individuele schuren zijn allemaal half afgebroken en de grote gezamenlijke schuur is nog niet af. Er zijn wel allemaal pragmatische en werkbare oplossingen bedacht om tijdens de ombouw lopende taken uit te kunnen voeren, maar dat levert geen duurzame bouwwerken op. In zijn huidige vorm is de EU niet bestand tegen noodweer en er blijven maar donkere wolken samentrekken aan de horizon. Het spookt in het oosten en rommelt in het zuiden.
Bron: http://www.joop.nl/opinies/detail/ar...ezen_of_delen/
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 14:24   #35
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Duidelijk verhaal.

Ik denk dat veel Europese politici (europarlementariërs) dit verhaal tot nadenken moet stemmen.

Aan de andere kant verwacht ik na deze verkiezingen een omslag. Als Jean-Claude Juncker, Martin Schulz of Guy Verhofstadt voorzitter van de Europese Commissie wordt, merkt de kiezer direct de invloed van zijn stem. Die zal daarop reageren met de partijen aan te spreken op hun beleid cq voorstellen.
Dat laatste betwijfel ik ten zeerste. Het is trouwens tekenend dat ik precies al weet op wie ik ga stemmen voor de Kamer en voor het Vlaams Parlement, en dat is ook waar mensen over praten op café, thuis of op het werk wanneer ze het over de verkiezingen hebben.

Niemand die het uberhaupt heeft over Europa, en ik denk dat ik blanco stem, gewoon omdat ik er niets van afweet en het mij ook totaal niets uitmaak.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 14:41   #36
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Duidelijk verhaal.

Ik denk dat veel Europese politici (europarlementariërs) dit verhaal tot nadenken moet stemmen.

Aan de andere kant verwacht ik na deze verkiezingen een omslag. Als Jean-Claude Juncker, Martin Schulz of Guy Verhofstadt voorzitter van de Europese Commissie wordt, merkt de kiezer direct de invloed van zijn stem. Die zal daarop reageren met de partijen aan te spreken op hun beleid cq voorstellen.
Deze 3 kandidaten maken het EU parlement en commissie ,juist belachelijker en ongeloofwaardiger.
Democratie op z'n Belgisch zullen we maar zeggen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be