Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2012, 15:25   #1
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard Bedrijven kunnen zonder jou machtiging bedragen afschrijven van je rekening!

Bedrijven kunnen zonder jou machtiging bedragen afschrijven van je rekening!

Sinds enkele jaren moet ik een paar maal per jaar in het geweer komen tegen frauduleuze afschrijvingen door bedrijven, waar ik helemaal geen machtiging tot 'automatische incasso' verleende. Tot nu toe lukte het mij steeds deze bedragen te laten storneren, maar vandaag mocht het niet baten.

Er werd maar liefst euro 45, helemaal tenonrechte afgeschreven, en ik moest rechtstreeks naar het bedrijd bellen om mijn verhaal te doen. Ze gaan het meteen weer terugstorten, maar ik zit met de gebakken peren vanwege een een zorgvuldig algemeen betalingsplan dat nu aan duigen ligt.

Ik hoorde dat bedrijven zichzelf ook toegang kunnen geven tot lange looptijd spaarrekeningen waarvan de garantie is gegeven dat anderen er niet bij zouden kunnen.

Mensen die geld opzij leggen vanwege de holocaust doen er goed aan dit geld echt veilig te stellen: want je zal maar bij de ATM staan met een pasje die het niet doet. Of dat je op Schiphol nog een bijzondere fouillering moet ondergaan om zeker te zijn dat je geen geld in je vagina of anus hebt verstopt. Pas ook op met je gouden tanden.

Laatst gewijzigd door Egmond Codfried : 29 maart 2012 om 15:26.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 12:46   #2
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Zijn er geen anderen die dit probleem herkennen?
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 12:52   #3
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht
Zijn er geen anderen die dit probleem herkennen?
Over welk bedrijf gaat het hier? Ken zelf het probleem niet. Misschien is het soortgelijk, ken wel een ander probleem. Laatst kreeg ik een nieuwe bankkaart en de pincode via SMS. Er werd om veiligheidsredenen gevraagd om deze SMS te vernietigen. Nu, had dit niet gedaan, een week later kreeg ik een bericht dat men zelf deze SMS in mijn GSM gewist had. Was even schrikken dat men dit inderdaad kon.

Laatst gewijzigd door MIS : 31 maart 2012 om 12:53.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 13:09   #4
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Ik heb een keer voorgehad dat mijn gsm abonnement, dat ik normaal maandelijks betaal via overschrijving, omgezet was naar een domiciliëring zonder mijn medeweten. Ik kwam het te weten omdat er plots geen overschrijvingsformulier meer met de post kwam. Via internet bankieren kon ik die opdracht verwijderen. Een telefoon naar de operator en sindsdien betaal ik terug per overschrijving.

Niet helemaal hetzelfde, maar bij de aankoop van mijn gsm nam ik een bijkomende garantie van 3 maand. De verkoper vroeg of ik een domiciliëring wou tekenen. Dat wou ik niet. Ik wilde ook per overschrijving betalen. De verkoper zei dat dat geen probleem was.
Natuurlijk merkte ik een tijdje later dat er wel een domiciliëring gemaakt was.
Na die 3 maand gebeld om de garantie op te zeggen (want die zou automatisch verlengd worden) kreeg ik daar een heel kruisverhoor aan de telefoon om uit te leggen waarom ik die prachtige service niet wilde voortzetten. Hallucinant. Ik neem nooit meer zo'n extra garantie.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 31 maart 2012 om 13:23.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 13:51   #5
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Dank je, ik ben dus niet alleen. We hebben dus als burger straks helemaal niets meer in te brengen. Ooit was er een schandaal dat bedrijven postbodes omkochten om bankafschriften voor hen te stelen, prompt bleek het algemene praktijk dat deurwaarders post onderscheppen.

Mogen wij al denken in termen van een beschaving in verval?
Ik merk ook dat de meeste mensen ook reageren op dingen alsof bevel, bevel is. Als een instantie iets wil, of iets doet, kan je maar liever meteen gehoorzamen.
Mensen merken ook dat instanties samenwerken over je hoofd heen, dus vang je altijd bot als je klaagt.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 20:31   #6
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Unicef.

Als je ze een gift doet, word je telefonisch opgebeld met de vraag om een domiciliering. Als je "neen" zegt, activeren ze toch een domiciliering van 5€/maand op je rekening. Het is daarna dus aan jouw als vrijgevige donateur om die domiciliering evt stop te zetten.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 20:42   #7
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Unicef. Als je ze een gift doet, word je telefonisch opgebeld met de vraag om een domiciliering. Als je "neen" zegt, activeren ze toch een domiciliering van 5€/maand op je rekening. Het is daarna dus aan jouw als vrijgevige donateur om die domiciliering evt stop te zetten.
Meen je dat nu echt?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 20:49   #8
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Meen je dat nu echt?
Ja, ze hebben me verplicht tot een domiciliering.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 20:51   #9
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Ja, ze hebben me verplicht tot een domiciliering.
Met welk recht doen ze dat ? Straffe kost wat je stelt
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 00:58   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Mensen vergeten over het algemeen dat alle telefonische gesprekken op band opgenomen worden en geldig zijn als contractuele overeenkomst.

Er zijn wel nog zo wat mogelijkheden u contractueel vast te leggen aan iets zonder dat u het meteen doorheeft. Voor de aardigheid ga ik dat hier niet uit de doeken doen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 01:11   #11
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Ik heb elk bedrijf al wel eens moedwillig niet betaald en geen enkel heeft ooit zijn geld gewoon genomen van mijn rekening zonder handtekening, zelfs al waren ze in recht. Ik denk dat ze wel weten dat dan het kot te klein is.

Laatst gewijzigd door CyberpunX : 1 april 2012 om 01:11.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 05:33   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Unicef.

Als je ze een gift doet, word je telefonisch opgebeld met de vraag om een domiciliering. Als je "neen" zegt, activeren ze toch een domiciliering van 5€/maand op je rekening. Het is daarna dus aan jouw als vrijgevige donateur om die domiciliering evt stop te zetten.
Godmiljaar. Zal mijn rekeningen eens moeten nakijken. Heb enkele weken geleden ook zo een telefoontje gehad. Heb "jaja" gezegd, en toen de papieren toekwamen, dat in de vuilbak gekieperd. Ik had begrepen dat het een eenmalige gift was (dat wilde ik wel eens doen) maar het ging inderdaad om een domiciliering.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 05:38   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Unicef.

Als je ze een gift doet, word je telefonisch opgebeld met de vraag om een domiciliering. Als je "neen" zegt, activeren ze toch een domiciliering van 5€/maand op je rekening. Het is daarna dus aan jouw als vrijgevige donateur om die domiciliering evt stop te zetten.
Dat zou niet moeten kunnen telefonisch om misbruiken te voorkomen. Lijkt me. Toch als je naderhand niets kan terug doen behalve de domiciliëring stop zetten. Je zou een boete moeten kunnen uitbetaald krijgen.

Een geprivatiseerde maatschappij kan ook een dictatuur zijn. Oppassen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 april 2012 om 05:41.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 06:25   #14
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Over welk bedrijf gaat het hier? Ken zelf het probleem niet. Misschien is het soortgelijk, ken wel een ander probleem. Laatst kreeg ik een nieuwe bankkaart en de pincode via SMS. Er werd om veiligheidsredenen gevraagd om deze SMS te vernietigen. Nu, had dit niet gedaan, een week later kreeg ik een bericht dat men zelf deze SMS in mijn GSM gewist had. Was even schrikken dat men dit inderdaad kon.
Heb jij een smartphone met Android ? Als je een app installeert op zo een systeem, vraagt de eigenaar van zo een app soms toestemming om sms'en te kunnen lezen en te verwijderen. En er zijn apps die in je foto's kunnen zitten ook
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 08:45   #15
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Heb jij een smartphone met Android ? Als je een app installeert op zo een systeem, vraagt de eigenaar van zo een app soms toestemming om sms'en te kunnen lezen en te verwijderen. En er zijn apps die in je foto's kunnen zitten ook
Ik heb een Samsung van 10 jaar oud, geen Druïde. De bank heeft mij helemaal niets gevraagd, denk ik. Ik kreeg enkel een bericht van de bank dat ik voor m'n nieuwe pincode eerst een SMS moest sturen, deze heb ik gekregen met verzoek om die SMS te vernietigen. Aangezien ik dat niet zelf gedaan heb, heeft men dat voor mij gedaan in mijn Samsung. Blijkbaar kan dit allemaal zomaar.

ps : de pincode had ik zelf al lang gewijzigd aan de automaat

Laatst gewijzigd door MIS : 1 april 2012 om 08:46.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 08:47   #16
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mensen vergeten over het algemeen dat alle telefonische gesprekken op band opgenomen worden en geldig zijn als contractuele overeenkomst. Er zijn wel nog zo wat mogelijkheden u contractueel vast te leggen aan iets zonder dat u het meteen doorheeft. Voor de aardigheid ga ik dat hier niet uit de doeken doen.
Vanwaar die 'onaardigheid'? Mogen we dat niet weten?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 09:06   #17
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Godmiljaar. Zal mijn rekeningen eens moeten nakijken. Heb enkele weken geleden ook zo een telefoontje gehad. Heb "jaja" gezegd, en toen de papieren toekwamen, dat in de vuilbak gekieperd. Ik had begrepen dat het een eenmalige gift was (dat wilde ik wel eens doen) maar het ging inderdaad om een domiciliering.
Patrick, misschien moeten we ook eens overwegen om een liefdadigheidsinstelling op te richten, hebben enkel iemand nodig die goed overweg kan met domiciliëringen, zoals blijkt ...

LONDEN, 9 MRT 2011 - Oud-secretaris-generaal Irene Khan van Amnesty International ontving vorig jaar een oprotpremie van bijna 600.000 euro. Khan vroeg in haar functie de nodige aandacht voor de armoede in de wereld.

http://www.ravagedigitaal.org/2011ni...art/09/nws.php
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 09:18   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Ik heb elk bedrijf al wel eens moedwillig niet betaald en geen enkel heeft ooit zijn geld gewoon genomen van mijn rekening zonder handtekening, zelfs al waren ze in recht. Ik denk dat ze wel weten dat dan het kot te klein is.
De mensen van uw electriciteitsleverancier kennen u persoonlijk en zo?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 12:00   #19
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Eerst denk je aan een foutje, daarna blijkt het maar door te gaan, en moet je meerdere keren per jaar in actie komen, brieven schrijven, klagen bij het KIFID, de financieringsautoriteit.
Nu dus helemaal out of the blue, een afschrijving, van een bedrijf die een afdeling zou zijn van mijn reguliere bank, en kon men het niet als normaal storneren. Ik moest zelf bellen, dat ging wel vlot, maar ik weet niet wanneer ze weer toeslaan.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 12:08   #20
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De mensen van uw electriciteitsleverancier kennen u persoonlijk en zo?
Van electriciteit nu toevallig wel, daar zitten een paar vrienden op eerste en tweede lijn.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be