Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Hermes Sanctorum (Groen!) (20 tem 26 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hermes Sanctorum (Groen!) (20 tem 26 april) bioingenieur, lid nationaal partijbestuur en lijsttrekker Vlaams-Brabant

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 april 2009, 08:26   #1
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard Gratis openbaar vervoer.

Goedemorgen mijnheer Sanctorum,

Nu weet ik dat Groen pleit voor efficiënter openbaar vervoer. Meer en vlottere verbindingen.
Ik heb op jullie website gelezen dat jullie Gent en Antwerpen prior stellen? Als ik mij niet vergis tenminste, het was laat gisteren.

Nu vind ik persoonlijk dat Gent haar openbaar vlot genoeg verloopt. Dat van Antwerpen zit ook wel snor.
Maar als ik hier op de boerenbuiten een bus wil pakken, de eerste bus is er
om 7.06 en de laatste om 19.49.

Er is uiteraard een "belbus" te krijgen, maar ik vind niet dat een bus moet opgebeld worden zoals je een taxi kan opbellen.

Ga zo maar eens een glaasje te diep drinken, mensen zullen niet gauw de auto thuislaten omdat er gewoonweg geen bus meer rijdt 's avonds.

Ik sluit me aan bij Groen voor beter openbaar vervoer, maar hoe gaan jullie dit aanpakken?
Gaan jullie enkel de grootsteden aanpakken of ook de boerendorpjes?
En nog meer belangrijk, zal dit gratis gebeuren? (hoeveel mensen zouden de auto dan niet thuislaten voor te gaan werken he)

Mvg,
Keep it Green
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 09:59   #2
AEvanLoon
Gouverneur
 
AEvanLoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2004
Berichten: 1.221
Standaard

Het is inderdaad gepast om hier individuele probleemsituaties te presenteren. Statistieken over gemiddelde (on)tevredenheid helpen de beleidsmakers niet vooruit, integendeel, ze gaan dan snel denken dat de meerderheid geen klachten heeft over het openbaar vervoer.

In Antwerpen en Gent is er weinig aan te merken op het openbaar vervoer, dat vind ik ook. Maar ergerlijk is het feit dat de NMBS in de 21ste eeuw er nog altijd van uit gaat dat Vlamingen van de regio Antwerpen geen interesse hebben in het avondlijke Brussel, met zijn vele interessante theaters en andere socio-culturele activiteiten. Wie daar met de trein naartoe wil (en wie rijdt er nog met de auto naar Brussel?) en de laatste bus naar Turnhout niet wil missen (ik moet in Zoersel zijn en die laatste bus vertrekt om 0u30) moet er op weekdagen voor zorgen dat hij ten laatste om 23u00 in het Centraal Station is om de IR naar Antwerpen niet te missen. Er is nog één latere trein, maar dan moet je wel met de taxi naar Halle-Zoersel). Het gebeurt dus al eens dat je voor het einde van de voorstelling of van de info-avond de zaal moet verlaten om die trein niet te missen. Nakaarten, een tooggesprekje? Vergeet het maar. Gevolg: in de week krijg je mensen die in mijn situatie zijn met geen stokken meer naar Brussel.

Over de ellendige vertragingen en de treinen die op het laatste ogenblik 'geschrapt' worden op de lijnen Antwerpen-Brussel (en meer nog omgekeerd) ga ik hier niet beginnen. Deze tussenkomst zou eindeloos worden.

Laten we het erop houden dat er nog vreselijk veel werk is ALS we ervoor zouden kiezen het openbaar vervoer wat aantrekkelijker te maken.
__________________
Links - verenig u

Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 22 april 2009 om 10:06.
AEvanLoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 10:01   #3
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Boerenbuiten, inderdaad. De bussen naar verre gemeenten stoppen te vroeg met rijden.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 10:11   #4
AEvanLoon
Gouverneur
 
AEvanLoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2004
Berichten: 1.221
Standaard

En zo zal die 'boerenbuiten' - inderdaad, zo bestempelen de stedelijke politici en de hippe bourgeois-bohémiens elke gemeente die minstens 5 km van de 'grootstad' verwijderd is - nog lang boerenbuiten blijven.
__________________
Links - verenig u

Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 22 april 2009 om 10:12.
AEvanLoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 10:14   #5
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon Bekijk bericht
En zo zal die 'boerenbuiten' - inderdaad, zo bestempelen de stedelijke politici en de hippe bourgeois-bohémiens elke gemeente die minstens 5 km van de 'grootstad' verwijderd is - nog lang boerenbuiten blijven.
Misschien beter dan het boerenbuiten blijft dan dat het een vervallen, hectische innerstad wordt.

De mensen in pakweg Wuustwezel zijn veel aangenamer dan die in Antwerpen. Als je lang aan de bushalte staat te wachten, gegarandeerd dat ze je aanspreken. In Antwerpen bekijken ze je enkel vies.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 22:48   #6
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Allez toch antwoord...

Maar van meneer Sanctorum? Ooei oei, straks stemmek nimeer groen
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2009, 10:08   #7
Hermes Sanctorum
 
 
Geregistreerd: 20 april 2009
Berichten: 47
Standaard

Ik pleit voor degelijk en goedkoop openbaar vervoer, zowel tussen centrumsteden en omliggende gemeenten als tussen omliggende gemeenten onderling. Want vooral dat laatste is er nog niet.
Hermes Sanctorum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 14:50   #8
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Dank U wel mijnheer Sanctorum
Goedkoop is niet gratis he.
Op zich vind ik dat de lijn nog goed meevalt in prijzen. Misschien beter eerst de nmbs aanpakken dan?

Mvg en doe ze ook aan ons Mieke e
__________________
Onder invloed van de duivel.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 25 april 2009 om 14:50.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 16:28   #9
Oberon
Partijlid
 
Oberon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Berichten: 254
Standaard

Beste Hermes,

Nomen est omen. Wel graag een duidelijke boodschap. Iedereen wil degelijk en goedkoop openbaar vervoer, wie wil dat niet.

Maar blijkbaar gaan de twee niet samen. De Vlaamse belastingbetaler betaalt zich blauw aan de Lijn en wat krijgen wij in de plaats ?

Alhoewel het budget dat naar De Lijn gaat in 10 jaar tijd verdrievoudigd is, kan De Lijn niet aantonen wat ze met ons geld deed om de basismobiliteit te realiseren.

Ik citeer uit het verslag van het Rekenhof (januari 2009):
"De uitgaven en kostprijzen in het intern evaluatieverslag kunnen
onvoldoende aantonen hoe efficiënt De Lijn de basismobiliteit heeft
gerealiseerd. De Lijn kan de werkelijke kostprijs van de basismobiliteit
en de dotaties die zij ontving voor de realisatie ervan, niet volledig
becijferen wegens een onvoldoende gedetailleerde registratie
van de basisinformatie die zij voor deze berekeningen nodig heeft."

Wanneer Van Bremt daarover geïnterpelleerd wordt in het Vlaams parlement stel ik vast dat GROEN! de minister ruggesteunt.

Wij willen allen een efficiënt openbaar vervoer m.a.w. waar voor ons geld. Dus voortaan eerst bewijzen van kwaliteit op tafel leggen vooraleer er nog meer belastingsgeld naar De Lijn gaat. Geen basismobiliteit, geen geld meer.

Ik verwacht een duidelijke stellingname zeker van een lid van GROEN! inzake het openbaar vervoer.
Oberon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 18:02   #10
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Gratis OV is onbetaalbaar.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 13:30   #11
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Gratis openbaar vervoer is wel betaalbaar.
Maar het kost belastinggeld, dus komt het erop neer: is er politieke wil om de belastingen te verhogen?
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 13:33   #12
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hermes Sanctorum Bekijk bericht
Ik pleit voor degelijk en goedkoop openbaar vervoer, zowel tussen centrumsteden en omliggende gemeenten als tussen omliggende gemeenten onderling. Want vooral dat laatste is er nog niet.
En van gemeenten en steden naar industriegebieden helemaal niet.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 18:13   #13
Hermes Sanctorum
 
 
Geregistreerd: 20 april 2009
Berichten: 47
Standaard

Ik ben bijvoorbeeld een grote voorstander van het plan van De Lijn (zie actualiteit deze week). Dit is oplossingen uitwerken voor de files, verkeersslachtoffers en schadelijke uitstoot. Niet bijvoorbeeld het aantal rijvakken op de Brusselse Ring verdubbelen, zoals de Vlaamse regering heeft gepland.
Hermes Sanctorum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 18:25   #14
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard

Is het echt nog nodig dat treinen rond rijden met lege 1st klasse wagons?
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 18:32   #15
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het echt nog nodig dat treinen rond rijden met lege 1st klasse wagons?
En als je nu eens eerste klas wil rijden?
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 20:42   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hermes Sanctorum Bekijk bericht
Ik ben bijvoorbeeld een grote voorstander van het plan van De Lijn (zie actualiteit deze week). Dit is oplossingen uitwerken voor de files, verkeersslachtoffers en schadelijke uitstoot. Niet bijvoorbeeld het aantal rijvakken op de Brusselse Ring verdubbelen, zoals de Vlaamse regering heeft gepland.
Ik wist niet dat de lijn het fileprobleem moet oplossen.
Kunnen ze niet beter zorgen dat hun eigen voertuigen stipt rijden ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:36   #17
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Gratis openbaar vervoer is wel betaalbaar.
Maar het kost belastinggeld, dus komt het erop neer: is er politieke wil om de belastingen te verhogen?
Wil je dat de kwaliteit van het OV enkel van de politieke wind afhangt?

Ik zit elke dag op het OV. Niet in België maar in Zwitserland. (Ik woon op zo'n 140 km van mijn werk). In Zwitserland wordt het OV merkbaar meer gebruikt dan in België. en dat ondanks dat het OV duurder is dan in België, en dat autorijden goedkoper is.
Als je voor kwalitatief goed OV zorgt wordt het gebruikt. En dat mag zelfs wat kosten. Als een OV bedrijf het gros van zijn inkomsten van de reizigers krijgt is het ook gemotiveerd om een goede dienst te leveren.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 23:21   #18
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het echt nog nodig dat treinen rond rijden met lege 1st klasse wagons?
Ja. Zo kan ik genieten van een aangename rit in de trein, zonder lawaaierig en ongecultuurd lompenproletariaat dat rond mij zit te tetteren over VTM, en dat maar voor 50% meer van de prijs!
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 00:57   #19
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Tja, een automobilist heeft ook de keuze, hé, of hij een klein Renaultje koopt, of een BMW. Klassenonderscheid is dat niet noodzakelijk, het hangt gewoon af waar je je prioriteiten legt. Ik reis af en toe eens in eerste klas (en graag), maar ik kan het me dan ook permitteren, ik heb geen auto.
Toch ben ik een beetje teleurgesteld, Hermes, je korte antwoorden blijven heel erg op de vlakte. Want in tegenstelling tot wat hoger wordt beweerd, volstaat het OV in de steden niet. Een paar weken geleden nog gemerkt dat ik ben aangewezen op mijn fiets als ik op tijd op mijn werk wil zijn, en dan woon ik op maar 3 km daarvandaan, omdat de MIVB de eerste tram met 5 minuten verlaat heeft. 20'-frequenties volstaan niet in de stad, ook niet 's avonds of 's weekends.
OV moet betaalbaar zijn, maar transport kost geld. Geef mij dan maar een goed OV, waar je wat meer voor moet betalen, dan een gratis OV waar je 's avonds niet meer mee buiten kan komen.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 10:34   #20
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ja. Zo kan ik genieten van een aangename rit in de trein, zonder lawaaierig en ongecultuurd lompenproletariaat dat rond mij zit te tetteren over VTM, en dat maar voor 50% meer van de prijs!
Op eigen kosten dan maar.

Haak je eigenste paleiswagon maar aan, tegen betaling uit eigen zak.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be