Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2021, 10:08   #13581
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dat moet wel en een bijzondere Rus zijn geweest ,want Belgen praten niet zo gauw met een vreemde.

In Rusland heb ik andere ervaringen.
Als je je niet aan de regels houdt, dan pakken ze je in je kraag en zijn ze erg nors.
Ze zijn nog erger dan Duitsers.
Ze zijn nors en heel direct, maar hebben weinig nodig om volledig open te bloeien. Heeft totaal niets te zien met Duitsland of de Duitsers. Ze nemen zichzelf niet heel erg serieus.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 10:43   #13582
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Als Rusland dit moet teruggeven aan Duitsland dan Polen bijna een derde van hun grondgebied en België de Oostkantons. Tussen haakjes ook Polen en Litouwen hebben een stuk van Oost-Pruisen ingepikt.
Na WOII was het een begrijpelijk actie.
Echter voor de mensen die daar woonden, is het een dramatisch einde van de oorlog geworden.
de bevolking van Duitsland heeft veel, misschien te veel moeten boeten voor hun genocide in WOII.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 10:47   #13583
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ze zijn nors en heel direct, maar hebben weinig nodig om volledig open te bloeien. Heeft totaal niets te zien met Duitsland of de Duitsers. Ze nemen zichzelf niet heel erg serieus.
Ik heb ook heel aardige Russen ontmoet ,alleen blijven zwanen wit ondanks af en toe een zwarte zwaan.
De mensen neem ik het niet kwalijk, want ze zijn eeuwen lang onderdrukt.
Ook de Russen gun ik de vrijheid, die we hier in het Westen hebben.
Van Poetin hoeven ze die vrijheid niet verwachten ,dus het zal nog een generatie duren.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 10:48   #13584
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dat moet wel en een bijzondere Rus zijn geweest ,want Belgen praten niet zo gauw met een vreemde.

In Rusland heb ik andere ervaringen.
Als je je niet aan de regels houdt, dan pakken ze je in je kraag en zijn ze erg nors.
Ze zijn nog erger dan Duitsers.
We zijn niet de meest mondige mensen, dat klopt. Al wil dat best meevallen waar ik nu woon en is niet iedere Belg hetzelfde. Ik ben bovendien een Belg die erg veel contact heeft gehad met Nederlanders en was ik op dat moment in Nederland. Ik ben ook sneller op mijn gemak in Nederland want ik weet dat mensen er zelf mondiger zijn en terugpraten en daar bevond ik me net toen.

Zelf heb ik Rusland nog niet bezocht, maar de Russische voortuin is vaak een onkruidvoortuin net als de Belgische bijvoorbeeld en als er achterpoortjes zijn nemen zij die nog harder dan de Belg. De Russische ziel noem ik het, wat moeilijk te beschrijven valt en waar mensen boeken kunnen schrijven en nog steeds niet alles begrijpen. In Duitsland muss Ordnung sein en zijn regels regels en zijn ze strenger dan zelfs in Nederland.
Al ben ik wel bang voor de Nederlandse beslissing om reizigers uit rode zones te bekeuren vanaf 15 mei tenzij ze in quarantaine gaan op NL grondgebied (behalve voor essentieel verkeer, mag ik hopen), want ik vrees dat België er één zal blijven. In Nederland worden regels echt gehandhaafd i.p.v. ten dele als in België.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 april 2021 om 10:54.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 10:50   #13585
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
In ons landeke pikken de Franstaligen beetje bij beetje Vlaanderen in...In Elewijt wordt al heel veel Frans gesproken en Ronse is al Renaix....
Raar dat daar geen commentaar op komt.....
Alles heeft twee kanten.
De Vlamingen hebben dat altijd goed gevonden.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 10:52   #13586
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De negatieve cliche's van Russen in het Westen, in de Baltische landen en West-Oekraïne bevestigend:
https://www.youtube.com/watch?v=eOlUU8l8j5M

Een beetje wild en niet echt Europees, maar wat hartelijkheid en eerlijkheid betreft de top van alle landen waar ik al geweest ben.

Typisch voor in Rusland (en Noord-Kazachstan) is het beeld van een nukkige taxi chauffeur met uiteraard sigaret die je opwacht aan het station van een stad waar je nog nooit geweest bent, streng vraagt vanwaar je bent en wat je komt doen in zijn stad, maar eens aangekomen meegaat om te zien of het een goede plek is, en mee onderhandelt over de prijs. Als je dan vraagt "hoeveel moet ik U?" is het antwoord meestal "U bent onze gast, dobro pazhalovat, welkom in onze stad" "Hebt U zin om vanavond te komen, mijn vrouw zal lokale specialiteiten bereiden".

Nooit of te nimmer zul je zoiets meemaken in het Westen.

Eens Russen openbloeien zijn ze inderdaad veel hartelijkere mensen. Geen fake smiles uit zogenaamde beleefdheid.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 10:53   #13587
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
We zijn niet de meest mondige mensen, dat klopt. Al wil dat best meevallen waar ik nu woon en is niet iedere Belg hetzelfde. Ik ben bovendien een Belg die erg veel contact heeft gehad met Nederlanders en was ik op dat moment in Nederland. Ik ben ook sneller op mijn gemak in Nederland want ik weet dat mensen er zelf mondiger zijn en terugpraten en daar bevond ik me net toen.

Zelf heb ik Rusland nog niet bezocht, maar de Russische voortuin is vaak een onkruidvoortuin net als de Belgische bijvoorbeeld en als er achterweggetjes zijn nemen zij die nog harder dan de Belg. De Russische ziel noem ik het, wat moeilijk te beschrijven valt en waar mensen boeken kunnen schrijven en nog steeds niet alles begrijpen. In Duitsland muss Ordnung sein en zijn regels regels en zijn ze strenger dan zelf in Nederland.
Al ben ik wel bang voor de Nederlandse beslissing om reizigers uit rode zones te bekeuren vanaf 15 mei tenzij ze in quarantaine gaan op NL grondgebied, want ik vrees dat België er één zal blijven. In Nederland worden regels echt gehandhaafd i.p.v. ten dele als in België.
De Russische ziel is voor ons niet te begrijpen , want het het gevolg van een eeuwen oude geschiedenis van onderdrukking.
Het is de kunst om van het lijden nog iets moois te maken.
Waarschijnlijk zullen Belgen het nog eerder begrijpen dan Nederlanders.

Laatst gewijzigd door cato : 17 april 2021 om 10:54.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 10:56   #13588
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Eens Russen openbloeien zijn ze inderdaad veel hartelijkere mensen. Geen fake smiles uit zogenaamde beleefdheid.
Russen lachen zelden en lachen vertrouwen ze niet.
Ze denken dan snel dat ze uitgelachen worden.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 11:00   #13589
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Russische ziel is voor ons niet te begrijpen , want het het gevolg van een eeuwen oude geschiedenis van onderdrukking.
Het is de kunst om van het lijden nog iets moois te maken.
Waarschijnlijk zullen Belgen het nog eerder begrijpen dan Nederlanders.
Dat was ik ook aan het denken, maar ook hoe Rusland historisch orthodox is en België katholiek. Dat speelt ook een grote invloed in een relatief gebrek aan rechtlijnigheid, maar verklaart zeker niet alles, denk ik.

België heeft een vrij mysterieuze geschiedenis voor zelfs diens inwoners en die sfeer van mentale onderdrukking speelt hier zeker, vaak zelf opgelegd dan ook. Ik denk dat die post-Habsburgse geest nog ronddoolt hier. De zogenaamde Vlaamse kerktoren, maar die heb je evenzeer in Wallonië.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 april 2021 om 11:12.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 11:11   #13590
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat was ik ook aan het denken, maar ook hoe Rusland historisch orthodox is en België katholiek. Dat speelt ook een grote invloed in een relatief gebrek aan rechtlijnigheid, maar verklaart zeker niet alles, denk ik.

België heeft een vrij mysterieuze geschiedenis voor zelfs diens inwoners en die sfeer van mentale onderdrukking speelt hier zeker, vaak zelf opgelegd dan ook.
Zo en zo speelt in het christendom " de zin van het lijden" een grote rol.
Het is het lijden van Jezus en de dood aan het kruis , die ons de eeuwige zaligheid hebben gegeven..

Bij Katholieken is het relativeren , van lijden ,van onderdrukking en van onrecht, een gevolg geweest.
Je moet er iets voor over hebben om in de hemel te komen en
dit zal ook eeuwen lang voor de Russen zo geweest zijn.

Bij protestanten zie ik vaker een andere reactie, meer van hard werken
en sober leven ,want het leven is geen lolletje ,genieten is voor de ongelovigen.

Of het allemaal klopt weet ik niet ,want dit is voer voor sociologen en niet voor historici.

Laatst gewijzigd door cato : 17 april 2021 om 11:14.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 11:20   #13591
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Bij protestanten zie ik vaker een andere reactie, meer van hard werken
en sober leven ,want het leven is geen lolletje ,genieten is voor de ongelovigen.

Of het allemaal klopt weet ik niet ,want dit is voer voor sociologen en niet voor historici.
Protestanten gaan ook veel ingetogener om met hun emoties en kennen een goede zelfrelativering op persoonlijk niveau. De religie is minder hoopvol en weinig mensen gaan naar de hemel (nu ja, hangt af van de stroming). Het is niet meest vrolijke religie, maar wel een eerlijke religie en de mensen daarom niet per se zwartgalllig. Integendeel, Nederlanders zijn doorgaans gezellige mensen, ook in de Bible Belt. Een hoge graad aan continue zelfactualisatie en -plaatsing is wat ik er gewaarword.

Het blijft wel materie waarin ik een lichtgewicht ben, maar ondervinden doe ik het wel.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 april 2021 om 11:29.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 11:35   #13592
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Er is één Nederlander die een interessant boek over Rusland heeft geschreven. Hij heeft zelf in de late Sovjet-unie tijdens de Glasnost' en Perestroika geleefd, het Jeltsin-Rusland en de vroege Poetin-jaren. Vooral het turbulente leven tijdens de Val van de USSR (men rekende eerder op ruilhandel i.p.v. geld toen, want er waren bijna geen goederen) en de Jeltsin-jaren zijn interessant, en een traumatische gebeurtenis in het leven van veel Russen, denk ik.



Terug in Nederland ervoer hij een omgekeerde cultuurschok, die hij de dictatuur van de modus noemde (als prijs van de netheid en rechtlijnigheid).

Toch woont hij met zijn Russische vrouw terug in Nederland. Karel Onwijn blijft één van de betere Ruslandkenners uit de Lage Landen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 april 2021 om 11:53.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 11:54   #13593
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Heel de wereld, inclusief Duitsland, erkent Kaliningrad als deel van Rusland.
De imperialistische entiteit uit Moskou begrijpt alleen spierballentaal. Het wordt tijd dat Duitsland, Polen en Finland hun gestolen gebieden opeisen en heroveren met groene mannetjes.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 13:31   #13594
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
In ons landeke pikken de Franstaligen beetje bij beetje Vlaanderen in...In Elewijt wordt al heel veel Frans gesproken en Ronse is al Renaix....
Raar dat daar geen commentaar op komt.....
In je jeugd, toen je hier school liep, was er nog politieke macht van de franstaligen in Ronse. Moest je de realiteit van vandaag kennen dan zou je weten dat de franstaligen hier niets meer te vertellen hebben.

Het enige dat blijft, omdat dat nu eenmaal wettelijk vast ligt, zijn de taalfaciliteiten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 13:35   #13595
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Ronse is een interessant deel van de Vlaamse Ardennen. Mooie streek, maar wel arm. Ooit een meid daarvan gekend, en die sprak even goed Frans als Nederlands. Volgens mij van Franstalige afkomst ook.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 april 2021 om 13:45.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 18:57   #13596
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In je jeugd, toen je hier school liep, was er nog politieke macht van de franstaligen in Ronse. Moest je de realiteit van vandaag kennen dan zou je weten dat de franstaligen hier niets meer te vertellen hebben.

Het enige dat blijft, omdat dat nu eenmaal wettelijk vast ligt, zijn de taalfaciliteiten.
Daaraan zie je dat op het einde alles nog goed komt.....
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2021, 19:00   #13597
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Alles heeft twee kanten.
De Vlamingen hebben dat altijd goed gevonden.
Vlamingen lopen wel achter vlaggen, voetballers en coureurs maar als er iets moet gedaan worden geven ze nogal gemakkelijk niet thuis....
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2021, 13:26   #13598
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De imperialistische entiteit uit Moskou begrijpt alleen spierballentaal. Het wordt tijd dat Duitsland, Polen en Finland hun gestolen gebieden opeisen en heroveren met groene mannetjes.
Dit plus de nucleaire herbewapening van Oekraiene om militaire toeristen uit het Oosten te ontmoedigen.
Een 20 tal nukes zal wel volstaan.

Dat zou trouwens alleen maar rechtvaardig zijn na de farce die het Budapest memorandum bleek te zijn.

Laatst gewijzigd door parcifal : 18 april 2021 om 13:28.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2021, 16:30   #13599
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

De toestand van Navalny is ondertussen, wegens dreigend nierfalen, te omschrijven als Kritiek. Zijn behandeling in de gevangenis is daar uiteraard mee schuldig aan, het feit dat hij nog altijd geen ernstige medisch hulp krijgt bvb.

Het ziet er meer en meer naar uit dat het Kremlin aan Navalny de "Magnitsky-behandeling" geeft : deze Russische advocaat werd ook langzaam fysiek gepijnigd en gedood in gevangenschap omdat hij de corruptie van de Russische staat aankloeg.

Ondertussen is ook FSB, de anti-corruptie organisatie van Navanly gebrandmerkt als extremistische vereniging en zullen leden ongetwijfeld vervolgd worden.
Ze hebben wel al voor Woensdag een protestmars georganiseerd wegens de behandeling van Navanly waarop 500 000 mensen verwacht worden.

Ik kan volmondig achter deze tweet van Amerikaans ex-ambassadeur, Michael McFaul staan :

Als Putin Navalny laat creperen, zou geen enkel Westers staatshoofd zich nog moeten verwaardigen om met Poetin een ontmoeting te hebben.
Dan moeten ze hem behandelen als de criminele Paria die hij is.

https://twitter.com/McFaul/status/1383632998793240579

Citaat:
Navalny's life is in Putin's hands right now. If Putin allows Navalny to die in prison, no believer in human rights -- no believer in right and wrong -- should ever meet with Putin again. Period.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2021, 19:37   #13600
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De toestand van Navalny is ondertussen, wegens dreigend nierfalen, te omschrijven als Kritiek. Zijn behandeling in de gevangenis is daar uiteraard mee schuldig aan, het feit dat hij nog altijd geen ernstige medisch hulp krijgt bvb.

Het ziet er meer en meer naar uit dat het Kremlin aan Navalny de "Magnitsky-behandeling" geeft : deze Russische advocaat werd ook langzaam fysiek gepijnigd en gedood in gevangenschap omdat hij de corruptie van de Russische staat aankloeg.

Ondertussen is ook FSB, de anti-corruptie organisatie van Navanly gebrandmerkt als extremistische vereniging en zullen leden ongetwijfeld vervolgd worden.
Ze hebben wel al voor Woensdag een protestmars georganiseerd wegens de behandeling van Navanly waarop 500 000 mensen verwacht worden.

Ik kan volmondig achter deze tweet van Amerikaans ex-ambassadeur, Michael McFaul staan :

Als Putin Navalny laat creperen, zou geen enkel Westers staatshoofd zich nog moeten verwaardigen om met Poetin een ontmoeting te hebben.
Dan moeten ze hem behandelen als de criminele Paria die hij is.

https://twitter.com/McFaul/status/1383632998793240579
We kunnen niet tot een andere conclusie komen dat Rusland anno 2021 een achterljk land is , net als China en andere Aziatische landen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be