Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2009, 09:31   #1
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard Nederland Heetwaterland

De winning van aardwarmte is in Nederland fors in opmars. Dat land zit op een enorme bron van alternatieve energievoorziening met reusachtige ondergrondse hete waterbekkens.



Komaan jongens, pompen !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 10:02   #2
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Menige Hollander boort nu snel
naar een zuinige heetwaterbel.
Wordt zijn werk bekroond
met een bron die loont ?
Of wacht hem een uitbarsting des hel ?
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 12:00   #3
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De winning van aardwarmte is in Nederland fors in opmars. Dat land zit op een enorme bron van alternatieve energievoorziening met reusachtige ondergrondse hete waterbekkens.



Komaan jongens, pompen !
Dat is nu typisch een hype voor Nederland. Overal, als je maar diep genoeg boort, is de ondergrond warm. Het wordt pas interessant als die warmte relatief dicht aan de oppervlakte zit. Ik denk dan aan streken in Italië, Frankrijk, Hongarije, etc, waar vulkanisme zorgt voor warmwaterbaden (Baden-Baden).
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 12:13   #4
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Dat is nu typisch een hype voor Nederland. Overal, als je maar diep genoeg boort, is de ondergrond warm. Het wordt pas interessant als die warmte relatief dicht aan de oppervlakte zit. Ik denk dan aan streken in Italië, Frankrijk, Hongarije, etc, waar vulkanisme zorgt voor warmwaterbaden (Baden-Baden).
Meb spreekt van boordiepten van 2 �* 3 km. Niet mis.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 02:02   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Met een warmtewissel capaciteit van 5 watt per m² op die dieptes is het niet echt compact of goedkoop te noemen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 15:04   #6
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De winning van aardwarmte is in Nederland fors in opmars. Dat land zit op een enorme bron van alternatieve energievoorziening met reusachtige ondergrondse hete waterbekkens.



Komaan jongens, pompen !
Vandaag hierover nog een bijdrage op de radio gehoord.
Het water dat opgepomd wordt zou 60° warm zijn, hetgeen me een zeer behoorlijk resultaat lijkt.
Wel een dure installatie, maar op termijn lijkt het me zo gek nog niet.
Ik vraag me wel af, indien we dit allemaal zouden doen of dit geen ongewenste neveneffecten zou kunnen veroorzaken. (impact op de aardkorst?)
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 15:17   #7
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Vandaag hierover nog een bijdrage op de radio gehoord.
Het water dat opgepomd wordt zou 60° warm zijn, hetgeen me een zeer behoorlijk resultaat lijkt.
Wel een dure installatie, maar op termijn lijkt het me zo gek nog niet.
Ik vraag me wel af, indien we dit allemaal zouden doen of dit geen ongewenste neveneffecten zou kunnen veroorzaken. (impact op de aardkorst?)
Ik vermoed dat men afgekoeld water terugpompt om het ontstane lege volume te compenseren. Het warme water blijft aan bovenzijde.
Veel ergs zie ik dan niet gebeuren.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2009, 07:51   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Er zijn twee manieren om geothermie te gebruiken: duurzaam en niet-duurzaam. Behalve op speciale plekken is de warmteflux die vanuit de binnenkant van de aarde komt heel klein: ongeveer 50 milliwatt per vierkante meter (wereldgemiddelde).

Gezien de aardkorst een slechte geleider voor warmte is, is het *temperatuursverschil* om die 50 mW erdoor te pompen vrij groot, vandaar dat de temperatuur diep ondergronds veel hoger is.

Ook zit er heel veel "rots" onder de grond, en zoals men weet is steen een goeie opslag voor warmte (vrij grote warmtecapaciteit). Over al de eeuwen is er dus heel veel warmte opgeslagen in die diepe rots. Je kan daar dus water in pompen, (of de natuur doet dat), en die warmte daar snel uit halen. Maar dan ga je langzaam die rots afkoelen, want die warmte wordt maar "bijgevuld" aan 50 mW de vierkante meter. Als je daar dus meer uit haalt, ga je die rots afkoelen.
En na een tijd is 't gedaan. Je moet dan even lang wachten om die rots terug warm te laten worden dan de tijd die je "gepikt" hebt door meer dan 50 mW af te nemen.

Dan kan je op een andere plek beginnen.

Er zijn natuurlijk plekken waar dat beter gaat, in vulkanisch aktieve gebieden en zo. Daar kan je meer (veel meer) bekomen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2009, 10:00   #9
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ik vermoed dat men afgekoeld water terugpompt om het ontstane lege volume te compenseren. Het warme water blijft aan bovenzijde.
Veel ergs zie ik dan niet gebeuren.
Als dit beperkt blijft tot enkelingen waarschijnlijk niet.
Als men voor 6 miljard mensen warmte uit de aarde gaat zuigen weet ik het nog zo niet.
Over hoeveel energie praten we dan?
Deze energie komt uit het binnenste van de aarde (geothermie).
Hoeveel energie kan je daaruit trekken vooraleer je de inwendige processen die daar plaatsvinden gaat verstoren?
Is het erg als die processen verstoord raken?
Welke zouden eventuele gevolgen kunnen zijn?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2009, 11:00   #10
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Als dit beperkt blijft tot enkelingen waarschijnlijk niet.
Als men voor 6 miljard mensen warmte uit de aarde gaat zuigen weet ik het nog zo niet.
Over hoeveel energie praten we dan?
Deze energie komt uit het binnenste van de aarde (geothermie).
Hoeveel energie kan je daaruit trekken vooraleer je de inwendige processen die daar plaatsvinden gaat verstoren?
Is het erg als die processen verstoord raken?
Welke zouden eventuele gevolgen kunnen zijn?
Ik ben edoch geen geoloog, maar 't interesseert me wel.

a. Ik kan me niet voorstellen dat de menselijke mierenhoop (zelfs al zijn we over een aantal decennia met 10 mia) in staat zou zijn om de gigantische hoeveelheid warmte-energie in onze enorme aardbol op relevante wijze te wijzigen.

b. Mocht dat toch plaatselijk het geval zijn dan zie ik 2 mogelijke fenomenen : een goede en een minder goede

(1) De goede : wegens de plaatselijke afkoeling in het magma verkleint lokaal de kans op drukopbouw en vulkaanuitbarstingen. In Europa zouden we dan minder last hebben van de Stromboli, de Etna en de Vesuvius.

(2) De minder goede : het aardmagnetisch veld wordt veroorzaakt door het inwendig draaiend magma dat al miljoenen jaren in dezelfde richting draait waardoor we de magnetische noordpool in het Noorden en de magnetische zuidpool in het Zuiden hebben. Ooit is het anders geweest : de magnetische polen lagen ooit omgekeerd.
Stel dat die lokale afkoeling van het magma in staat zou zijn om de bewegingsrichting om te draaien (waar trouwens sowieso al langer vrees voor bestaat), dan wil dit ook zeggen dat het magnetisch aardveld zich omdraait en dat alle stroomzinnen omkeren. Dat kan serieuze gevolgen hebben.

Maar er is méér : bij die omslag van N->Z zal er tijdelijk dus geen magnetisch aardveld zijn en valt onze bescherming tegen de kosmische stralingen (tijdelijk) weg. Afgezien van het feit dat niks electronisch nog zal werken rijst dan ook de vraag : is dat het einde van de levende wereld ?
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2009, 18:00   #11
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ik ben edoch geen geoloog, maar 't interesseert me wel.

a. Ik kan me niet voorstellen dat de menselijke mierenhoop (zelfs al zijn we over een aantal decennia met 10 mia) in staat zou zijn om de gigantische hoeveelheid warmte-energie in onze enorme aardbol op relevante wijze te wijzigen.

b. Mocht dat toch plaatselijk het geval zijn dan zie ik 2 mogelijke fenomenen : een goede en een minder goede

(1) De goede : wegens de plaatselijke afkoeling in het magma verkleint lokaal de kans op drukopbouw en vulkaanuitbarstingen. In Europa zouden we dan minder last hebben van de Stromboli, de Etna en de Vesuvius.

(2) De minder goede : het aardmagnetisch veld wordt veroorzaakt door het inwendig draaiend magma dat al miljoenen jaren in dezelfde richting draait waardoor we de magnetische noordpool in het Noorden en de magnetische zuidpool in het Zuiden hebben. Ooit is het anders geweest : de magnetische polen lagen ooit omgekeerd.
Stel dat die lokale afkoeling van het magma in staat zou zijn om de bewegingsrichting om te draaien (waar trouwens sowieso al langer vrees voor bestaat), dan wil dit ook zeggen dat het magnetisch aardveld zich omdraait en dat alle stroomzinnen omkeren. Dat kan serieuze gevolgen hebben.

Maar er is méér : bij die omslag van N->Z zal er tijdelijk dus geen magnetisch aardveld zijn en valt onze bescherming tegen de kosmische stralingen (tijdelijk) weg. Afgezien van het feit dat niks electronisch nog zal werken rijst dan ook de vraag : is dat het einde van de levende wereld ?

Aan 1 had ik ook al liggen denken om de druk wat weg te nemen bij supervulkanen zoals in yellowstone.
2 maal winst, gratis energie en wegnemen van gevaar op catastrofe.
Lijkt me zeker een onderzoekje waard.

Bij 2 denk ik zeker dat het een onderzoekje verdient vooraleer we overal beginnen warmte/energie te tappen.

Laatst gewijzigd door satiper : 13 augustus 2009 om 18:00.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be