Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2006, 22:33   #1
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard Nieuwe man bestaat niet

Vrouwen spendeerden in 2005 wekelijks gemiddeld veertien uur en een kwartier meer aan huishoudelijke taken dan mannen. Typisch "vrouwelijke taken" als strijken, schoonmaken of maaltijden bereiden komen ook vandaag nog meestal op vrouwelijke schouders terecht. Dat blijkt uit een rondvraag van het onderzoeksbureau Bekx&X in opdracht van Procter & Gamble België. De "nieuwe man" lijkt dus nog niet opgestaan.

Werkende vrouwen besteden gemiddeld 4.30 uur per dag aan huishoudelijke taken, terwijl dat voor mannen gemiddeld 2.38 uur is. Bij de vrouwen gaat die tijd vooral naar "typisch vrouwelijke" taken als het bereiden van maaltijden (gemiddeld een uur per dag), wassen en strijken (37 minuten) en schoonmaken (57 min.). Mannen houden zich meer bezig met verbouwingen en herstellingen (24 min.) en in de tuin werken (17 min.). Boodschappen doen (36 min. voor vrouwen, 26 min. voor mannen) en zorgen voor de kinderen (35 min. voor vrouwen, 19 min. voor mannen) lijken vandaag eerder "genderneutrale" bezigheden. Gek genoeg spenderen vrouwen vandaag nog altijd dubbel zoveel tijd aan de afwas als mannen (22 min tegenover 10 min.), terwijl dat nochtans geen typisch vrouwelijk klusje lijkt. De situatie ziet er in Vlaanderen net iets minder uitzichtloos (voor de vrouwen dan) uit dan in Wallonië. In het zuiden van België gelooft immers één op de drie vrouwen niet dat de nieuwe man bestaat (33 pct), terwijl dat in Vlaanderen en Brussel slechts een op de vijf is (resp. 20,4 en 20 pct). (svr) (Belga 17:06)
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 22:38   #2
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

karma is z'n eigen mening vergeten te formuleren.
maar geen nood, hij gaat dat zo meteen doen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 22:43   #3
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

met deze heb jij dit ook vergeten beste Mitgard.
Mijn mening is dat taken naar behoren dienen verdeeld te worden en dat er geen typische "vrouwentaken" of "mannentaken" zijn, tenzij het de spierkracht (of het gebrek daaraan) te boven gaat.
Ik was mijn eigen spullen, strijk ze, doe evenveel de afwas en vind mezelf niet te schoon om eventjes een trekker en dweil te hanteren.
Koken is niet mijn 'cup of thea' en dat doet mijn vrouw meestal (bijna altijd). Daarentegen zorg ik inderdaad veel meer dat de tuin onderhouden wordt.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 22:52   #4
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Het schijnt zelfs bewezen te zijn dat vrouwen ook nog steeds veel meer kindjes baren...
[SIZE=1]In de spitsmuizenwereld doen de bergen (m) dat!...[/SIZE]
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 22:57   #5
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Het schijnt zelfs bewezen te zijn dat vrouwen ook nog steeds veel meer kindjes baren...
[SIZE=1]In de spitsmuizenwereld doen de bergen (m) dat!...[/SIZE]
Tja, probeer hier maar eens een zinnig antwoord op te formuleren.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 03:06   #6
TomT
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
Standaard

Ik was, strijk en zwier ook met aftrekkers en dweilen rond en ik ben niet de enige man die dat doet. Dat de nieuwe man niet bestaat is dus één en al onzin. Ik vraag me eerder af waar de nieuwe vrouw zit, om mijn zolder te verbouwen bijvoorbeeld.
TomT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 08:15   #7
debbie
Minister
 
debbie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Berichten: 3.178
Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
met deze heb jij dit ook vergeten beste Mitgard.
Mijn mening is dat taken naar behoren dienen verdeeld te worden en dat er geen typische "vrouwentaken" of "mannentaken" zijn, tenzij het de spierkracht (of het gebrek daaraan) te boven gaat.
Ik was mijn eigen spullen, strijk ze, doe evenveel de afwas en vind mezelf niet te schoon om eventjes een trekker en dweil te hanteren.
Koken is niet mijn 'cup of thea' en dat doet mijn vrouw meestal (bijna altijd). Daarentegen zorg ik inderdaad veel meer dat de tuin onderhouden wordt.
Wouw tof zeg! Jij bent dus zo'n zeldzame nieuwe man.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 13:30   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik ook, heb mijn vrouw nog maar een nieuwe grasmachine gekocht.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 17:58   #9
SirGalahad_
Burgemeester
 
SirGalahad_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2003
Locatie: Little Britain
Berichten: 538
Standaard

Ik heb just gedaan met mijn kousen te stoppen.
En mijn madam komt just binnen... ze heeft de olie van de wagen ververst en nieuwe plakketjes gestoken.

Ik ben een gelukkige nieuwe man.
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 18:04   #10
debbie
Minister
 
debbie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Berichten: 3.178
Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ook, heb mijn vrouw nog maar een nieuwe grasmachine gekocht.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 22:33   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.868
Standaard




Als vrije burger laat ik me in mijn privé-leven geen taken opdringen door andere mensen.
Gedurende de tijd dat ondergetekende wel bezig is aan opgelegde taken wordt hij ervoor betaald.

néh
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 01:01   #12
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ook, heb mijn vrouw nog maar een nieuwe grasmachine gekocht.
tof zeg, ik heb voor mijn verjaardag een strijkplank gekregen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 09:56   #13
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

De mannen zouden zich dringend moeten evrouwciperen, dan kunnen we ook de truc " vandaag niet schat, ik heb hoofdpijn" bovenhalen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 10:02   #14
debbie
Minister
 
debbie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Berichten: 3.178
Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
De mannen zouden zich dringend moeten evrouwciperen, dan kunnen we ook de truc " vandaag niet schat, ik heb hoofdpijn" bovenhalen.
Moet je daarvoor eerst evrouwciperen dan? Als man mag je ook wel zeggen dat je hoofdpijn hebt hoor.
Waarom zou men uberhaupt een truc moeten bovenhalen? Geen zin hebben is toch al een geldige reden of niet soms?
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 12:44   #15
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Moet je daarvoor eerst evrouwciperen dan? Als man mag je ook wel zeggen dat je hoofdpijn hebt hoor.
Waarom zou men uberhaupt een truc moeten bovenhalen? Geen zin hebben is toch al een geldige reden of niet soms?
Oeps, en ik dacht dat die hoofdpijn een truc was, ze hebben gewoon geen zin, zeg dat dan hé, 'k zal ze dan wel goesting laten krijgen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 13:34   #16
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

thnx karma voor uw topic
ik hoor jammer genoeg ook bij die nieuwe man MAAR mijn vader vroeger en nu nog steeds deed ook huishoudenlijke taken mee zelfs koken en bakken en dergelijke.

Ikzelf vindt het logisch dat er minder kinderen gebaart worden en beklaag ook sommige mensen hun beperkte vizie over mannen en vrouwen taken die eigenlijk NIET bestaan.

Realiteit is er dat sommige mannen beter poetsen , koken...dan mannen MAAR gewoon GEEN kansen krijgen op de arbeids markt .

Steeds krijgen ze te maken met misverstanden, onderbetaling,uitbuitingen, niet volledig betaalde vervoers kosten ( zelfs vandaag de dag nog steeds ) en dit van wijven die een bedienden loon hebben en hun managers opgeilen :'(


Dat er dan tekorten ontstaan, weinig tot GEEN mannen te vinden zijn in zake opvoeding / verzorging / poetsen...is dan ook voor mij persoonlijk LOGISCH daar ik voldoende jaren persoonlijke voeling heb met die materie.

Veel mensen met een loontje van 1500€ snappen (waarderen )hun eigen volk niet goed ; onze leiders van dit apen landje evenmin zo blijkt .

Tuurlijk bestaat de nieuwe man niet daar 30 jaar geleden zelfs vroeger mijn vader AL de huishoudenlijke taken voor zich nam EN werkte NET zoals een alléénstaande moeder dat zou doen ....en sprak men toen van de nieuwe man??
Neen ...werd er toen manvriendelijk omgegaan ja meer dan nu ....SOMS.

Feit dat ik me steeds in meerdere diensten dien in te schrijven om te mogen leven en werken zegt genoeg en ik ben niet de enige die in armoede beland door toedoen van onbegrip van medeburgers en mocht ik allochtoon zijn is die problematiek NOG heviger .

iemand die ik ken zei me dat stads vrouwen meer rascistischer zijn aangelegd dan mannen waarop mijn mond open viel en ik die aanstaarde en vroeg...waarom

Feit dat mannen bij hun sollicitatie reeds vies bekeken worden en te horen krijgen dat hun uiterlijk of geslacht niet past in hun seniorie verklaard tekorten.

Vermits wetten en taal NIET worden nageleefd in dit landje zijn er sommige burgers die ook ni op hun taal of spelling letten en zo maakt men het verzuurde onvertrouwenlijke politiek grijs klimaat .

* nieuwe man bestaat al minstens 63 jaar ...ONGEWAARDEERD welliswaar

Dus geen kids kweken single blijven lol zoals ik zijn er VELE en geen vrouwen in de politiek das slecht voor ons belgisch imago

Laatst gewijzigd door duncan : 28 januari 2006 om 13:37.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 14:28   #17
debbie
Minister
 
debbie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Berichten: 3.178
Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Oeps, en ik dacht dat die hoofdpijn een truc was, ze hebben gewoon geen zin, zeg dat dan hé, 'k zal ze dan wel goesting laten krijgen.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 17:42   #18
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
thnx karma voor uw topic
ik hoor jammer genoeg ook bij die nieuwe man MAAR mijn vader vroeger en nu nog steeds deed ook huishoudenlijke taken mee zelfs koken en bakken en dergelijke.

Ikzelf vindt het logisch dat er minder kinderen gebaart worden en beklaag ook sommige mensen hun beperkte vizie over mannen en vrouwen taken die eigenlijk NIET bestaan.

Realiteit is er dat sommige mannen beter poetsen , koken...dan mannen MAAR gewoon GEEN kansen krijgen op de arbeids markt .

Steeds krijgen ze te maken met misverstanden, onderbetaling,uitbuitingen, niet volledig betaalde vervoers kosten ( zelfs vandaag de dag nog steeds ) en dit van wijven die een bedienden loon hebben en hun managers opgeilen :'(


Dat er dan tekorten ontstaan, weinig tot GEEN mannen te vinden zijn in zake opvoeding / verzorging / poetsen...is dan ook voor mij persoonlijk LOGISCH daar ik voldoende jaren persoonlijke voeling heb met die materie.

Veel mensen met een loontje van 1500€ snappen (waarderen )hun eigen volk niet goed ; onze leiders van dit apen landje evenmin zo blijkt .

Tuurlijk bestaat de nieuwe man niet daar 30 jaar geleden zelfs vroeger mijn vader AL de huishoudenlijke taken voor zich nam EN werkte NET zoals een alléénstaande moeder dat zou doen ....en sprak men toen van de nieuwe man??
Neen ...werd er toen manvriendelijk omgegaan ja meer dan nu ....SOMS.

Feit dat ik me steeds in meerdere diensten dien in te schrijven om te mogen leven en werken zegt genoeg en ik ben niet de enige die in armoede beland door toedoen van onbegrip van medeburgers en mocht ik allochtoon zijn is die problematiek NOG heviger .

iemand die ik ken zei me dat stads vrouwen meer rascistischer zijn aangelegd dan mannen waarop mijn mond open viel en ik die aanstaarde en vroeg...waarom

Feit dat mannen bij hun sollicitatie reeds vies bekeken worden en te horen krijgen dat hun uiterlijk of geslacht niet past in hun seniorie verklaard tekorten.

Vermits wetten en taal NIET worden nageleefd in dit landje zijn er sommige burgers die ook ni op hun taal of spelling letten en zo maakt men het verzuurde onvertrouwenlijke politiek grijs klimaat .

* nieuwe man bestaat al minstens 63 jaar ...ONGEWAARDEERD welliswaar

Dus geen kids kweken single blijven lol zoals ik zijn er VELE en geen vrouwen in de politiek das slecht voor ons belgisch imago
Eigenlijk is het man-vrouw beeld vooral bevestigd geweest door de eeuwen heen doordat de man vroeger dan toch de kostwinner was en de vrouw thuis bleef om de huishoudelijke taken op zich te nemen. Heeft veel te maken met de logica dat vrouwen nu eenmaal meestal een meer nauwe band heeft met de kinderen vermoed ik. De taken werden op die manier op een bijna onomsproken wijze verdeeld, de man zorgde voor de centjes en de vrouw zorgde voor het huishouden. Er zullen uiteraard ook vele uitzonderingen geweest zijn.
Trouwens, eigenlijk is het een beetje een oerinstinct. De man moest gaan jagen en de vrouw maakte klaar wat gevangen was.
Dit verklaart ook waarom mannen anders kijken (letterlijk) dan vrouwen. Mannen hebben eerder een tunnelzicht (focus op de prooi) terwijl vrouwen eerder een breedbeeldzicht heeft (oppassen dat ze geen prooi werd).
Tja, wat doe je er aan.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 22:32   #19
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Mannen hebben eerder een tunnelzicht (focus op de prooi) terwijl vrouwen eerder een breedbeeldzicht heeft (oppassen dat ze geen prooi werd).
Tja, wat doe je er aan.
de man moet van de natuur proberen om zijn zaad in zoveel mogelijk schoten te planten - de vrouw moet ervoor waken om alleen het beste van het beste tot haar toe te laten.

de man moet maw niet selectief zijn - de vrouw wel

tenzij het in tegenwoordige tijden mits contraceptie gewoon voor de lol is ( en dus niet voor de voortplanting )
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 januari 2006 om 22:35.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 00:24   #20
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Eigenlijk is het man-vrouw beeld vooral bevestigd geweest door de eeuwen heen doordat de man vroeger dan toch de kostwinner was en de vrouw thuis bleef om de huishoudelijke taken op zich te nemen. Heeft veel te maken met de logica dat vrouwen nu eenmaal meestal een meer nauwe band heeft met de kinderen vermoed ik. De taken werden op die manier op een bijna onomsproken wijze verdeeld, de man zorgde voor de centjes en de vrouw zorgde voor het huishouden. Er zullen uiteraard ook vele uitzonderingen geweest zijn.
Trouwens, eigenlijk is het een beetje een oerinstinct. De man moest gaan jagen en de vrouw maakte klaar wat gevangen was.
Dit verklaart ook waarom mannen anders kijken (letterlijk) dan vrouwen. Mannen hebben eerder een tunnelzicht (focus op de prooi) terwijl vrouwen eerder een breedbeeldzicht heeft (oppassen dat ze geen prooi werd).
Tja, wat doe je er aan.

Tja ik denk er anders over ...er waren vrouwen die ook jaagden voor hun man en man thuis; zelfs vandaag de dag bestaat er een indianen stam waar vrouwen regeren en andere landen.

Gekwetste mannen moesten ook gevoerd worden trouwens; vrouwen hebben wel meer voeling met fauna & flora in vergelijk met de man zo ook tgo dieren.

Misschien dwingen we de vrouw er onbewust toe en leerde we het van kleinsaf aan EN wordt het zo omschreven als zijnde oer instinkt man en vrouw gezever .

ps : we zijn allemaal prooi van het leven wat je eraan doet niets ...moet men er iets aan doen dan?!

Laatst gewijzigd door duncan : 29 januari 2006 om 00:24.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be