Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2021, 07:54   #41
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Van Ranst: “Druk van bevolking te groot om nu niets te doen”
https://www.hln.be/binnenland/van-ra...doen~a5069334/

We gaan de regels moeten lossen maar dat zal een negatief effect hebben op besmettingen en doden, het moet omdat de bevolking het wil. Het is dus weer onze schuld.
...
Het is niet onze schuld dat men te maatregelen te snel wil lossen, wel die van de politici die zich laten intimideren door allerhande belangengroepen en bepaalde mensen die vooral heel hard roepen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 08:08   #42
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Hoeveel (tijdelijke) ziekenhuisbedden zijn er al bijgekomen sinds maart vorig jaar ? Iemand al bij stil gestaan ?
Enkele verhalen die ik in mijn omgeving heb opgetekend:

- 4 mannen, allen rond de 60, krijgen corona. Eén ervan blijft thuis uitzieken. Behoorlijk ziek, maar herstelt. De andere 3 zijn niet zieker dan hij, maar zijn bang. En vragen dus een opname in het ziekenhuis. Eén ervan blijft uiteindelijk zelfs 3 weken in het ziekenhuis. Alle 3 zeggen achteraf dat ze net zo goed thuis hadden kunnen blijven, ze hebben geen behandeling gekregen en zijn op eigen kracht hersteld.

- Jongen van begin 20 krijgt een gewone keelontsteking. Maar is bang, heeft kort ervoor contact gehad met iemand die positief testte, en moet dus in quarantaine. Uit angst laat hij zich in het ziekenhuis opnemen. Aangezien hij in quarantaine zit is het ziekenhuispersoneel verplicht om elke keer dat ze de kamer binnengaan zich volledig om te kleden in beschermende kledij. De jongen heeft zelf nooit positief getest.

2 bedenkingen:
- Als 'angst' een reden is voor ziekenhuisopnames, is het logische gevolg dat de cijfers van die ziekenhuisopnames weinig zeggen over het verloop van de epidemie.
- Als zelfs tijdens een piek ziekenhuizen nog bedden en personeel over hebben om mensen die niet ernstig ziek zijn op te nemen, dan valt die overbelasting nog heel goed mee.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 08:10   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is niet onze schuld dat men te maatregelen te snel wil lossen, wel die van de politici die zich laten intimideren door allerhande belangengroepen en bepaalde mensen die vooral heel hard roepen.
Na een jaar spreek jij over "te snel" ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 08:10   #44
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is niet onze schuld dat men te maatregelen te snel wil lossen, wel die van de politici die zich laten intimideren door allerhande belangengroepen en bepaalde mensen die vooral heel hard roepen.
Ze laten zich inderdaad al een heel jaar lang intimideren door één bepaalde belangengroep die heel hard roept.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 08:18   #45
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Mja ... ik moet zeggen dat ik tijdens het afgelopen jaar best veel ouders, nonkels en tantes heb leren kennen van mijn vrienden. Vroeger spraken wij nooit thuis af maar op café, nu is het wekelijks bij die, dan bij die ... Verder heb ik veel buren leren kennen, mensen waar je vroeger gewoon goedendag tegen zei toen het leven nog voorbijraasde, waar je nu wel tijd voor kan maken. Niet alles is slecht aan die lockdown maar anderzijds ga ik toch wel liever om met leeftijdsgenoten
Voila, je schetst de realiteit.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 08:44   #46
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Na een jaar spreek jij over "te snel" ?
Jazeker, des te meer daar de vaccinatie campagne nu op kruissnelheid zit en het licht aan het einde van de tunnel zichtbaar wordt. De druk op de ziekenhuizen blijft echter op dit moment erg hoog en neemt nog verder toe.

Kortom, objectief bekeken lijkt het voorbarig nu al beginnen te versoepelen. Zoals u zelf aangeeft zijn we een jaar verder, dus op die paar weken extra gaat het niet aankomen hé, maar die kunnen wel een belangrijk verschil maken in de besmettingsgraad.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 08:55   #47
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Hoeveel (tijdelijke) ziekenhuisbedden zijn er al bijgekomen sinds maart vorig jaar ? Iemand al bij stil gestaan ?
In de zorgsektor zijn ze niet blij met de volgende versoepelingen.
De politiekers laten zich te veel beïnvloeden door de media.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 09:04   #48
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is niet onze schuld dat men te maatregelen te snel wil lossen, wel die van de politici die zich laten intimideren door allerhande belangengroepen en bepaalde mensen die vooral heel hard roepen.
een jaar is te snel?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 09:06   #49
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Mja ... ik moet zeggen dat ik tijdens het afgelopen jaar best veel ouders, nonkels en tantes heb leren kennen van mijn vrienden. Vroeger spraken wij nooit thuis af maar op café, nu is het wekelijks bij die, dan bij die ... Verder heb ik veel buren leren kennen, mensen waar je vroeger gewoon goedendag tegen zei toen het leven nog voorbijraasde, waar je nu wel tijd voor kan maken. Niet alles is slecht aan die lockdown maar anderzijds ga ik toch wel liever om met leeftijdsgenoten
Hetgeen je nu schetst is dat die lockdown bij jou het compleet omgekeerde effect heeft bereikt dan wat de bedoeling was.

De bedoeling was net om verschillende sociale groepen uit elkaar te houden, niet om ze door elkaar te mixen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 09:38   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Jazeker, des te meer daar de vaccinatie campagne nu op kruissnelheid zit en het licht aan het einde van de tunnel zichtbaar wordt. De druk op de ziekenhuizen blijft echter op dit moment erg hoog en neemt nog verder toe.
Gij zijt niet wel wijs. Want ge denkt toch niet dat er nu een "finale oplossing" is met dat gevaccineer he. Dat is zoals die maskers. Dat leek een oplossing zolang we ze niet hadden. Toen we ze hadden was het beperkte effect daarvan duidelijk.

We hadden nooit maatregelen mogen nemen. Dan waren we nu gewoon aan het zien van corona doden, en kon de 99% van de maatschappij die er geen last van heeft, verder.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 april 2021 om 09:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 09:59   #51
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Jazeker, des te meer daar de vaccinatie campagne nu op kruissnelheid zit en het licht aan het einde van de tunnel zichtbaar wordt. De druk op de ziekenhuizen blijft echter op dit moment erg hoog en neemt nog verder toe.

Kortom, objectief bekeken lijkt het voorbarig nu al beginnen te versoepelen. Zoals u zelf aangeeft zijn we een jaar verder, dus op die paar weken extra gaat het niet aankomen hé, maar die kunnen wel een belangrijk verschil maken in de besmettingsgraad.
Er zijn 52.500 erkende bedden in de Belgische ziekenhuizen. 4.000 van die zijn bedoeld voor psychiatrische gevallen en 13.600 voor chronische zorg.
35.000 bedden zijn voorzien voor de acute zorg. Van deze laatste is circa 2.000 ICU. Met covid liggen er circa 3.000 patiënten in de ziekenhuizen waarvan ongeveer 900 in ICU en 2.100 in gewone zorg. De covid-patiënten vormen een bezetting van 8,6 % van het totaal aantal bedden. Enkel in het ICU-segment is er sprake van enige druk. Elders staat veel leeg.

Gezien de maatregelen geen invloed hebben op de verspreiding van covid, zal het opheffen ervan ook geen invloed hebben.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 10:20   #52
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Er zijn 52.500 erkende bedden in de Belgische ziekenhuizen. 4.000 van die zijn bedoeld voor psychiatrische gevallen en 13.600 voor chronische zorg.
35.000 bedden zijn voorzien voor de acute zorg. Van deze laatste is circa 2.000 ICU. Met covid liggen er circa 3.000 patiënten in de ziekenhuizen waarvan ongeveer 900 in ICU en 2.100 in gewone zorg. De covid-patiënten vormen een bezetting van 8,6 % van het totaal aantal bedden. Enkel in het ICU-segment is er sprake van enige druk. Elders staat veel leeg.

Gezien de maatregelen geen invloed hebben op de verspreiding van covid, zal het opheffen ervan ook geen invloed hebben.
Je vergist je schromelijk. Ik heb het zeer recent zelf kunnen vaststellen in een niet-Covid afdeling: eivol.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 10:25   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Hoeveel (tijdelijke) ziekenhuisbedden zijn er al bijgekomen sinds maart vorig jaar ? Iemand al bij stil gestaan ?
Ik weet niet precies wat je bedoelt met je vraag, maar ik heb alleszins de volgende:
hoeveel verpleegkundigen, verzorgenden of artsen zijn er bijgekomen sedert maart vorig jaar?

Iemand al stil gestaan bij de gedachte dat er toen ook al geen overschot was in deze knelpuntberoepen?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 10:30   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Gij zijt niet wel wijs. Want ge denkt toch niet dat er nu een "finale oplossing" is met dat gevaccineer he. Dat is zoals die maskers. Dat leek een oplossing zolang we ze niet hadden. Toen we ze hadden was het beperkte effect daarvan duidelijk.

We hadden nooit maatregelen mogen nemen. Dan waren we nu gewoon aan het zien van corona doden, en kon de 99% van de maatschappij die er geen last van heeft, verder.
Er is wel degelijk een finale oplossing die er aan zit te komen.
Geen toestand die exact dezelfde is als voor de Chinese bom, maar toch een goed leefbare en voldoende leuke oplossing.
Een aantal mensen zullen er nog aan sterven ... maar dat is ook zo met veel andere ziekten. Maar dat aantal zal voldoende klein zijn, vb. kleiner dan de verkeersdoden, en met beperkt impact op andere noden in ziekenhuizen enz., om sociaal aanvaardbaar te zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 10:32   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je vergist je schromelijk. Ik heb het zeer recent zelf kunnen vaststellen in een niet-Covid afdeling: eivol.
2

Een ziekenhuis, in de zin van x bedden, y dokters, z verpleegsters, ... dat leeg staat: onmogelijk.
En ik denk zelfs dat geen enkel bed leeg staat.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 10:32   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik weet niet precies wat je bedoelt met je vraag, maar ik heb alleszins de volgende:
hoeveel verpleegkundigen, verzorgenden of artsen zijn er bijgekomen sedert maart vorig jaar?
Juist, nochtans kan men mensen gemakkelijk die paar handelingen die nodig zijn, op een jaar bijleren he.

Citaat:
Iemand al stil gestaan bij de gedachte dat er toen ook al geen overschot was in deze knelpuntberoepen?
Dat zijn *georganiseerde* knelpunt beroepen he. Numerus clausus diende om te weinig artsen te hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 10:33   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er is wel degelijk een finale oplossing die er aan zit te komen.
Geen toestand die exact dezelfde is als voor de Chinese bom, maar toch een goed leefbare en voldoende leuke oplossing.
Een aantal mensen zullen er nog aan sterven ... maar dat is ook zo met veel andere ziekten. Maar dat aantal zal voldoende klein zijn, vb. kleiner dan de verkeersdoden, en met beperkt impact op andere noden in ziekenhuizen enz., om sociaal aanvaardbaar te zijn.
Waarom is "100 000 doden" niet sociaal aanvaardbaar, en 20 000 doden wel ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 10:44   #58
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik weet niet precies wat je bedoelt met je vraag, maar ik heb alleszins de volgende:
hoeveel verpleegkundigen, verzorgenden of artsen zijn er bijgekomen sedert maart vorig jaar?

Iemand al stil gestaan bij de gedachte dat er toen ook al geen overschot was in deze knelpuntberoepen?
Ja, dat argument gebruik je nogal gemakkelijk.
  • Er zijn landen die verpleegkundigen en artsen hebben aangeboden.
  • Er zijn een hoop verpleegkundigen en artsen die technisch werkloos zijn
  • Er zijn een enorm aantal verpleegkundigen die de zorgsector verlaten hebben, maar misschien mits de juiste motivering wel (tijdelijk) terug willen komen
  • Er zijn een hoop mensen waar men redelijk snel de basishandelingen zou kunnen aanleren. Uiteraard geen gediplomeerde all-round verpleegkundige, maar de basis

Maar het belangrijkste: ja, misschien ben ik te optimistisch. Misschien zou het inderdaad niet gelukt zijn om extra ziekenhuisbedden en personeel te voorzien. MAAR ER IS OP GEEN ENKEL MOMENT ZELFS MAAR SPRAKE GEWEEST VAN EEN POGING DAARTOE. Integendeel, de ziekenhuissector zelf is vierkant TEGEN een eventuele uitbreiding van de capaciteit.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 10:46   #59
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
2

Een ziekenhuis, in de zin van x bedden, y dokters, z verpleegsters, ... dat leeg staat: onmogelijk.
En ik denk zelfs dat geen enkel bed leeg staat.
In januari '21 waren er minder bedden bezet in onze ziekenhuizen dan in eender welke januari-maand de afgelopen 20 jaar.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2021, 13:05   #60
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Gij zijt niet wel wijs. Want ge denkt toch niet dat er nu een "finale oplossing" is met dat gevaccineer he. Dat is zoals die maskers. Dat leek een oplossing zolang we ze niet hadden. Toen we ze hadden was het beperkte effect daarvan duidelijk.

We hadden nooit maatregelen mogen nemen. Dan waren we nu gewoon aan het zien van corona doden, en kon de 99% van de maatschappij die er geen last van heeft, verder.
Een mens moet zich aanpassen, net zoals dieren dat constant doen. Darwin.
Niet neuten en zagen omdat een bepaalde situatie verandert, maar u aanpassen aan de nieuwe situatie die nieuwe, verrassende kansen biedt.

Mensen zijn helaas hopeloze gewoontedieren en denken dat hun gewoonte ook het algemene normaal is dat altijd zo is geweest. Niets is minder waar natuurlijk. Er zullen nog feiten gebeuren waardoor het leven radicaal verandert waarbij zal blijken dat de huidige corona crisis niet meer dan een een rimpel is.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be