Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2015, 08:58   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ons pensioenstelsel is een mooi voorbeeld van een piramide-spel.
Inderdaad !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 09:13   #62
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is normaal gezien de functie van banken, met spaargeld. Het probleem is nu met het gefoefel met centrale banken die NIEUW geld zodanig goeiekoop maken (*negatieve rente*) dat banken geen SPAARGELD meer nodig hebben om leningen uit te schrijven en om in bedrijven te investeren. Ze kunnen het beter direct versgedrukt van de centrale bank krijgen.

Dat heeft de SPAAR functie totaal naar de knoppen geholpen, en de leenmarkt totaal scheef getrokken. De patat die daarop zal volgen zal verschrikkelijk zijn.
Ik doelde niet op leningen, maar op al dan niet verhandelbare aandelen van deze kmo's/start-ups/... in bezit van fondsen waarvan de aandelen uiteraard wél verhandelbaar zijn.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 9 januari 2015 om 09:13.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 09:17   #63
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad !
Bij Madoff heeft niet iedereen geld verloren.
Vanaf een bepaald inkomen verlies je bij ons pensioenstelsel altijd.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 09:17   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik doelde niet op leningen, maar op al dan niet verhandelbare aandelen van deze kmo's/start-ups/... in bezit van fondsen waarvan de aandelen uiteraard wél verhandelbaar zijn.
Welja. Het verkopen van door de banken beheerde portefeuilles van aandelen aan spaarders is een van hun functies. Tenzij je een sector zelf vrij goed kent is het een beetje ridicuul om het als amateurke willen op te nemen tegen professionele traders die dat als dagtaak hebben zou ik denken. Maar er zijn geregeld oproepen aan amateurkes om zelf op de beurs komen te spelen, omdat er altijd vers slachtvee nodig is om uit te pompen natuurlijk
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 09:31   #65
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Een piramidespel dus. Eigenlijk verboden

Blijft nog altijd de vraag van de TS : waarom nu wordt opgeroepen om aandelen te kopen. Het is niet alsof de aandelenmarkten aan het instorten zijn of men in de onmogelijkheid verkeerd nieuwe uitgiften te doen ?
Ik vrees dat de politici te veel los staan van de realiteit. Buiten de Griekse beurs is er in Europa reeds geruime tijd een stierenmarkt waar aandelen en IPO's enorm succesvol zijn.

Dat geldt ook voor de verwachtingen aan het adres van de ECB. De rentes staan lager dan ooit. Toch is er druk op de ECB om de rentes verder te verlagen om zogezegd de economie te doen groeien.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 09:39   #66
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ons pensioenstelsel is een mooi voorbeeld van een piramide-spel.



Je moet het dan ook ruimer zien dan enkel de beursgenoteerde bedrijven.
Fondsen zouden kunnen opgericht worden worden start-ups, innovatieve branches, ... waarop mensen dan kunnen intekenen.
Die zijn er reeds:

http://www.pmv.eu/
http://www.fonds.org/nl
http://gimv.com/nl/
http://www.vmsw.be/
http://www.fonds.org/nl/kredietactiv...vragen/limburg
http://www.agentschapondernemen.be/

In Wallonië heb je het Marshall Plan

De bovenstaande lijst is niet volledig. Universiteiten hebben ook met regelmaat spinoffs. Ik denk hier aan de recente IPO van Cardio 3 Biosiences.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2015, 07:31   #67
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ons pensioenstelsel is een mooi voorbeeld van een piramide-spel.
De private pensioenstelsels zijn dat evengoed. En dat wordt hier door mensen slimmer als mij bevestigd. Ik denk zelfs dat de private pensioenstelsels meer weg hebben van een piramidespel dan de onze. Wij zitten gewoon met het probleem van het onevenwicht tussen de generaties. Dit geldt dus ook voor de private, bovenop het feit dat al meermaals is gebleken dat de aandelen van grote bedrijven soms grote luchtkastelen blijken, is het net daarom dat men ons oproept om aandelen te kopen of dat men geld bijdrukt om staatsschulden op te kopen. De babyboomers gaan hun geld beginnen opvragen. Als te weinig jonge mensen klaar staan om die aandelen of staatsschulden over te nemen stort de boel ineen.
Ik veronderstel dat de banken de gepensioneerden gaan onder druk zetten om hun pensioengeld niet in een keer op te vragen maar de andere manieren gaan promoten van geleidelijke afbouw met maandelijkse uitbetalingen en dat men jonge mensen gaat dwingen van hun spaargeld van het spaarboekje te gebruiken om de private pensioenen te betalen. Investeren is slechts de dekmantel. Om de private pensioenen te kunnen betalen wil men het spaarboekje gaan belasten, promoot men aandelen, ... . Dat is mijn gedacht.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2015, 07:44   #68
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht


Je moet het dan ook ruimer zien dan enkel de beursgenoteerde bedrijven.
Fondsen zouden kunnen opgericht worden worden start-ups, innovatieve branches, ... waarop mensen dan kunnen intekenen.
Dat was me ontgaan. Die aandelenfondsen zoals blackrock enzo die investeren in bedrijven die geen aandelen uitgeven op andere manieren. Ik moet wel zeggen dat ik daar laatst iets vreemd over gelezen heb maar ik ben het vergeten. Ik dacht toen nog : mijn god ben ik blij dat ik me niet heb laten verleiden door die hoge interesten en mijn centjes op mijn spaarboekje heb gehouden. Zou het kunnen dat veel van die fondsen gebruikt worden en zelfs opgericht werden door veiligheidsdiensten ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2015, 07:47   #69
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De private pensioenstelsels zijn dat evengoed.
Het zou mij verwonderen. Pensioenfondsen werken normaal gezien met SPAARformules: ttz, wat je eruit haalt is de opbrengst van een gespaard bedrag over de jaren heen.

Het piramide aspect van het omslagstelsel is dat pensioenen NU uitbetaald worden met de premies die zogezegd het pensioen van morgen verrechtvaardigen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2015, 10:20   #70
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Welja. Het verkopen van door de banken beheerde portefeuilles van aandelen aan spaarders is een van hun functies. Tenzij je een sector zelf vrij goed kent is het een beetje ridicuul om het als amateurke willen op te nemen tegen professionele traders die dat als dagtaak hebben zou ik denken. Maar er zijn geregeld oproepen aan amateurkes om zelf op de beurs komen te spelen, omdat er altijd vers slachtvee nodig is om uit te pompen natuurlijk
Correct.

Reden temeer om er weg te blijven.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2015, 07:44   #71
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Misschien is het wel in de hoop van - een manier - om ons handelstekort weg te werken. De Britten doen dat zo lees ik net op theeconomist. Investeren in bedrijven en fondsen die in het buitenland investeren en die winsten naar het binnenland terug halen.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 11 januari 2015 om 07:47.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2015, 14:10   #72
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het zou mij verwonderen. Pensioenfondsen werken normaal gezien met SPAARformules: ttz, wat je eruit haalt is de opbrengst van een gespaard bedrag over de jaren heen.
Die formule is gelukkig in vrije val wegens ontoereikend rendement op de lange termijn.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2015, 21:42   #73
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De private pensioenstelsels zijn dat evengoed. En dat wordt hier door mensen slimmer als mij bevestigd. Ik denk zelfs dat de private pensioenstelsels meer weg hebben van een piramidespel dan de onze. Wij zitten gewoon met het probleem van het onevenwicht tussen de generaties.
Het aantal aktieven (ambtenaren tellen niet mee want zij zijn netto-ontvanger) is slechts 1 aspekt bij de betaalbaarheid vd pensioenen in een repartitiestelsel. Uiteindelijk worden de pensioenen betaald uit de schatkist.
Bij een zeer lage economische groei, verplichte schuldafbouw, tegenvallende inkomsten en een enorme toename van verse gepensioneerden (waarvan velen een dubbel pensioen genieten) etc kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat ons huidig pensioenstelsel op korte termijn niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2015, 00:18   #74
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Bij Madoff heeft niet iedereen geld verloren.
Vanaf een bepaald inkomen verlies je bij ons pensioenstelsel altijd.
IEDEREEN verliest of wat dacht je dat de bedoeling is om tot (voorlopig) uw 67 ste te werken?!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2015, 11:07   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Die formule is gelukkig in vrije val wegens ontoereikend rendement op de lange termijn.
Je kan nooit door "directe herverdeling" een HOGER rendement bekomen dan door (gelijk welke) spaarformule, he !!

Als "nu 100 Euro opzij zetten en beleggen gedurende 30 jaar" MINDER opbrengt over die 30 jaar dan wat je kan bekomen door de premies binnen 30 jaar direct te gebruiken, is er iets totaal verkeerds.

Een zo goed als risicoloze belegging is er een die over gans de economie gespreid is: die groeit met de economie. Een heel breed indexfonds bvb.

De koopkracht van 100 Euro NU zal dus met de economische groeifactor F vergroot worden binnen 30 jaar.
Binnen 30 jaar de koopkracht van 100 Euro nu vragen, zal die factor F NIET hebben.

Ik zal het anders zeggen:
stel dat je nu met 100 Euro 100 broden kan kopen. Als je die 100 Euro nu belegt, en de economische groei over 30 jaar is een factor 5, dan zal je daar binnen 30 jaar 500 broden voor kunnen kopen.

Je moet dat vergelijken met "100 broden vragen" als bijdrage aan anderen binnen 30 jaar.

(let wel, door inflatie zullen die 100 broden dan waarschijnlijk 300 Euro of zo kosten, maar ik heb het over de *koopkracht* en niet over de Euro waarde: uw belegging zal dan immers geen 500 Euro zijn, maar 1500 Euro, als ze in *waarde* met een factor 5 is toegenomen, en de inflatie 300% is).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2015, 15:16   #76
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je kan nooit door "directe herverdeling" een HOGER rendement bekomen dan door (gelijk welke) spaarformule, he !!

Als "nu 100 Euro opzij zetten en beleggen gedurende 30 jaar" MINDER opbrengt over die 30 jaar dan wat je kan bekomen door de premies binnen 30 jaar direct te gebruiken, is er iets totaal verkeerds.

Een zo goed als risicoloze belegging is er een die over gans de economie gespreid is: die groeit met de economie. Een heel breed indexfonds bvb.

De koopkracht van 100 Euro NU zal dus met de economische groeifactor F vergroot worden binnen 30 jaar.
Binnen 30 jaar de koopkracht van 100 Euro nu vragen, zal die factor F NIET hebben.

Ik zal het anders zeggen:
stel dat je nu met 100 Euro 100 broden kan kopen. Als je die 100 Euro nu belegt, en de economische groei over 30 jaar is een factor 5, dan zal je daar binnen 30 jaar 500 broden voor kunnen kopen.

Je moet dat vergelijken met "100 broden vragen" als bijdrage aan anderen binnen 30 jaar.

(let wel, door inflatie zullen die 100 broden dan waarschijnlijk 300 Euro of zo kosten, maar ik heb het over de *koopkracht* en niet over de Euro waarde: uw belegging zal dan immers geen 500 Euro zijn, maar 1500 Euro, als ze in *waarde* met een factor 5 is toegenomen, en de inflatie 300% is).
Ik weet niet waar je het over hebt eerlijk gezegd.

Ik heb enkel gezegd dat de spaarformules in vrije val zijn wegens ontoereikend rendement.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2015, 17:09   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ik weet niet waar je het over hebt eerlijk gezegd.

Ik heb enkel gezegd dat de spaarformules in vrije val zijn wegens ontoereikend rendement.
Wat ik wilde zeggen was dat als een "spaarformule" voor pensioen ontoereikend is, het omslagstelsel dat ZEKER zal zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2015, 18:24   #78
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat ik wilde zeggen was dat als een "spaarformule" voor pensioen ontoereikend is, het omslagstelsel dat ZEKER zal zijn.
Dan zijn we het volkomen eens.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be