Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 januari 2015, 17:01   #1
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard Totale paniek binnen de Eurogroep.

De voorzitter van de ECB, de Italiaan Mario Draghi, heeft tegen de zin van de helft van zijn eigen Frankfurtse directie aangekondigd dat hij staatsleningen van eurolanden gaat opkopen.

Draghi wil, met andere woorden, de geldpers aanzetten. Hij zegt al een tijdje de lage inflatie als een groot probleem te zien en wil nu het wondermiddel van de geldpers inzetten om de waarde van de euro te verlagen.

Draghi's Duitse, Luxemburgse en – verrassenderwijs – ook zijn Franse collega stemden tegen de aankondiging van hun voorzitter om de geldpers aan te zetten.

Ze maakten daar vooral bezwaar tegen omdat nog niet eens is geregeld volgens welke verdeelsleutel welke staatsschuld gaat worden opgekocht.
http://www.elsevier.nl/Europese-Unie...rpageid=158493
De Euro heeft geen lang leven meer!
Ik denk dat Duitsland de geldpers ook gaat laten draaien nl DMark.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 17:19   #2
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Het probleem bij deflatie is dat schulden dan nog eens dubbel zo zwaar worden om af te betalen. Schulden weginflateren, mooi mooi. Alleen wilt Duitsland niet opdraaien voor de rotzooi als het misloopt.
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 17:55   #3
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De voorzitter van de ECB, de Italiaan Mario Draghi, heeft tegen de zin van de helft van zijn eigen Frankfurtse directie aangekondigd dat hij staatsleningen van eurolanden gaat opkopen.

Draghi wil, met andere woorden, de geldpers aanzetten. Hij zegt al een tijdje de lage inflatie als een groot probleem te zien en wil nu het wondermiddel van de geldpers inzetten om de waarde van de euro te verlagen.

Draghi's Duitse, Luxemburgse en – verrassenderwijs – ook zijn Franse collega stemden tegen de aankondiging van hun voorzitter om de geldpers aan te zetten.

Ze maakten daar vooral bezwaar tegen omdat nog niet eens is geregeld volgens welke verdeelsleutel welke staatsschuld gaat worden opgekocht.
http://www.elsevier.nl/Europese-Unie...rpageid=158493
De Euro heeft geen lang leven meer!
Ik denk dat Duitsland de geldpers ook gaat laten draaien nl DMark.
Ik vind het huiveringwekkend. De Amerikanen deden hetzelfde in de jaren 70, met het verschil dat er toen geen toezicht was op de geldpersen en ze dus veel meer geld uitgaven dan dat ze konden verantwoorden door er goud voor op tafel te leggen.
Ik neem aan dat er nu WEL een nauw toezicht is op de geldpersen, dat men perfect weet hoeveel er wordt bijgedrukt en hoe groot de inflatie wordt.

Ik was op vakantie in Fiji, en hun overheid heeft met opzet de Fiji - dollar 20 procent gedevalueerd om meer toeristen te lokken. Voor toeristen is het namelijk aantrekkelijker omdat je ineens 20% meer dollars krijgt voor je euros.

Maar de keerzijde van de medaille is dat iedereen die exporteert, of de eigen munt omzet tegen een andere, zomaar ineens 20% meer moet betalen.

Heeft er iemand een idee hoe groot die inflatiestijging zou zijn als hij er komt?

Ik geef al mijn spaarcenten in het buitenland uit. Als er een drastische inflatiestijging plaatsvindt zoals die 20% in Fiji (laat ons hopen dat het slechts over enkele procenten gaat) geraak ik in feite duizenden euros kwijt

Laat ons hopen dat het maar een theorie is en dat Duitsland de discussie wint
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 18:24   #4
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Economen zijn zich bewust dat de grieken ondanks hun inspanningen de volgende 20 jaar (waarschijnlijk langer) nooit een groei kunnen genereren die hen in staat stelt om hun schulden zelfstandig af te betalen. Maw, de Eu en het IMF moeten die verliezen blijven nemen en daar zie ik geen politieke wil. Ook voor de grieken is dit beleid uitzichtloos dus zal een exit onvermijdelijk worden.
Dan heb je een precendent waar de Noordelijke landen op hun beurt ten gepaste tijd van gebruik zullen maken.
Dan heb je 2 mogelijkheden nl een opsplisting van een neuro en een zeuro maar dat lijkt mij weinig plausibel. Ik denk dat wij over max 5 jaar terug gaan naar elk land zijn eigen munt met een enorme devaluatie van onze nieuwe munt.
Misschien, heel misschien is er nog een andere optie nl de kwijtschelding van de schulden wereldwijd want het zijn deze schulden die een relance vd economie tegenhouden.

Laatst gewijzigd door demonen : 4 januari 2015 om 18:25.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 19:34   #5
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik vind het huiveringwekkend. De Amerikanen deden hetzelfde in de jaren 70, met het verschil dat er toen geen toezicht was op de geldpersen en ze dus veel meer geld uitgaven dan dat ze konden verantwoorden door er goud voor op tafel te leggen.
Ik neem aan dat er nu WEL een nauw toezicht is op de geldpersen, dat men perfect weet hoeveel er wordt bijgedrukt en hoe groot de inflatie wordt.

Ik was op vakantie in Fiji, en hun overheid heeft met opzet de Fiji - dollar 20 procent gedevalueerd om meer toeristen te lokken. Voor toeristen is het namelijk aantrekkelijker omdat je ineens 20% meer dollars krijgt voor je euros.

Maar de keerzijde van de medaille is dat iedereen die exporteert, of de eigen munt omzet tegen een andere, zomaar ineens 20% meer moet betalen.

Heeft er iemand een idee hoe groot die inflatiestijging zou zijn als hij er komt?

Ik geef al mijn spaarcenten in het buitenland uit. Als er een drastische inflatiestijging plaatsvindt zoals die 20% in Fiji (laat ons hopen dat het slechts over enkele procenten gaat) geraak ik in feite duizenden euros kwijt

Laat ons hopen dat het maar een theorie is en dat Duitsland de discussie wint
Gisteren wou jij mij nog niet geloven toen ik zei dat het de moment is om te investeren in dollars.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 19:37   #6
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Economen zijn zich bewust dat de grieken ondanks hun inspanningen de volgende 20 jaar (waarschijnlijk langer) nooit een groei kunnen genereren die hen in staat stelt om hun schulden zelfstandig af te betalen. Maw, de Eu en het IMF moeten die verliezen blijven nemen en daar zie ik geen politieke wil. Ook voor de grieken is dit beleid uitzichtloos dus zal een exit onvermijdelijk worden.
Dan heb je een precendent waar de Noordelijke landen op hun beurt ten gepaste tijd van gebruik zullen maken.
Dan heb je 2 mogelijkheden nl een opsplisting van een neuro en een zeuro maar dat lijkt mij weinig plausibel. Ik denk dat wij over max 5 jaar terug gaan naar elk land zijn eigen munt met een enorme devaluatie van onze nieuwe munt.
Misschien, heel misschien is er nog een andere optie nl de kwijtschelding van de schulden wereldwijd want het zijn deze schulden die een relance vd economie tegenhouden.
Als al uw voorspellingen waren uitgekomen, was de trojka hier al 4 jaar geleden gepasseerd, de overheidspensioenen en het ambtenarenapparaat gehalveerd, de Belgische frank heringevoerd en de eurozone geïmplodeerd.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 20:21   #7
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Als al uw voorspellingen waren uitgekomen, was de trojka hier al 4 jaar geleden gepasseerd, de overheidspensioenen en het ambtenarenapparaat gehalveerd, de Belgische frank heringevoerd en de eurozone geïmplodeerd.
In het jaarverslag van de Nationale Bank vinden we de cijfers van de overheidsuitgaven (exclusief rentelasten). In miljarden € : In 2010 : 174. In 2011 : 184. In 2012 : 193 en in 2013 : 195.
Maw, out of control.
België heeft zijn verplichtingen om een begrotingsevenwicht te halen 3 keer laten uitstellen.
Onze handelsbalans is reeds 6 jaar negatief maw structureel!
Dit land is niet meer te redden!
Welke van mijn voorspellingen kloppen niet?
Wie zit mee aan tafel in maart bij de volgende begrotingscontrole? De Troika, Mijnheer!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 20:55   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
In het jaarverslag van de Nationale Bank vinden we de cijfers van de overheidsuitgaven (exclusief rentelasten). In miljarden € : In 2010 : 174. In 2011 : 184. In 2012 : 193 en in 2013 : 195.
Maw, out of control.
België heeft zijn verplichtingen om een begrotingsevenwicht te halen 3 keer laten uitstellen.
Onze handelsbalans is reeds 6 jaar negatief maw structureel!
Dit land is niet meer te redden!
Welke van mijn voorspellingen kloppen niet?
Wie zit mee aan tafel in maart bij de volgende begrotingscontrole? De Troika, Mijnheer!
Hahaha.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 20:58   #9
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Tja, maar goed dat ze de persen weer gaan opstarten hé. Dan kunnen we rustig verdergaan met het uitbetalen van de dubbele pensioenen van onze ambtenaren
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 21:26   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De voorzitter van de ECB, de Italiaan Mario Draghi, heeft tegen de zin van de helft van zijn eigen Frankfurtse directie aangekondigd dat hij staatsleningen van eurolanden gaat opkopen.
Sedert wanneer kan de voorzitter van de ECB een dergelijke beslissing eigenhandig nemen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 21:31   #11
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
In het jaarverslag van de Nationale Bank vinden we de cijfers van de overheidsuitgaven (exclusief rentelasten). In miljarden € : In 2010 : 174. In 2011 : 184. In 2012 : 193 en in 2013 : 195.
Maw, out of control.
België heeft zijn verplichtingen om een begrotingsevenwicht te halen 3 keer laten uitstellen.
Onze handelsbalans is reeds 6 jaar negatief maw structureel!
Dit land is niet meer te redden!
Welke van mijn voorspellingen kloppen niet?
Wie zit mee aan tafel in maart bij de volgende begrotingscontrole? De Troika, Mijnheer!
De staat moet hier dringend ingrijpen.
Het is simpel: 50.000 ambtenaren aanwerven , zodat die hun vette salaris kunnen uitgeven en de inflatie weer aanwakkert.
Geld is geen probleem, Belgie heeft nog nooit zo goedkoop kunnen lenen, mijnheer!
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 21:39   #12
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sedert wanneer kan de voorzitter van de ECB een dergelijke beslissing eigenhandig nemen?
Natuurlijk kan Draghi dat niet alleen. Hieronder een paragraaf uit het Elsevier-artikel dat Demonen uiteraard niet gepost heeft.

Citaat:
De vertrekkende Belgische centralebankpresident Luc Coene, kennelijk een medestander van Draghi, legde dat kort voor Kerst op de Vlaamse televisie nog eens uit.

Een kleine meerderheid van stemmen is misschien niet toereikend om zo'n belangrijk besluit te nemen, zei Coene, maar met een ruime meerderheid is er niets aan de hand. Dat Duitsland en een aantal medestanders worden overstemd, daar zag Coene in het kielzog van Draghi geen been in.

Nu zal het Draghi niet veel moeite kosten om een meerderheid en zelfs een wat ruimere meerderheid aan stemmen binnen te halen voor het aanzetten van de geldpers.

Er zijn zes directieleden en achttien centralebankpresidenten uit de eurolanden en die 24 hebben ieder één stem. Draghi weet zich in redelijke mate verzekerd van een wat ruimere meerderheid. De zwakke broeders zijn de baas in de eurozone.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 22:06   #13
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Europa had beter wat meer het initiële advies van Timothy Geithner opgevolgd. Hij is de architect achter de reddingsplannen voor de Amerikaanse grootbanken en de overheidssteun om de economie te herop leven. Maar neen, ze gingen het hier zelf weer eens oplossen. Ondertussen groeit de Amerikaanse economie weer sterker dan ooit en in Europa zijn ze nog aan het discussiëren of ze de geldpers gaan laten draaien.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2015, 00:00   #14
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Gisteren wou jij mij nog niet geloven toen ik zei dat het de moment is om te investeren in dollars.
Nu nog steeds niet. Jij hebt het over US dollars en ik had het over Fiji dollars. Ik moet je niet vertellen over Canadian dollars, Australian dollars en New Zealand dollars.

De euro is niet de enige munt waarvan critici al jaren roepen dat hij uiteindelijk zal devalueren. Bij de komst van de euro kreeg je 2 Nieuw Zeeland dollars per euro, en nu nog anderhalve.

Ik ben een leek als het gaat over investeren, maar ik ben er heilig van overtuigd dat de US dollar in de komende paar jaar zal crashen. Noem het conspiracy nutters, maar het zijn er verdomd velen en ze hebben een sterk onderbouwde uitleg waar niemand een echt antwoord op heeft. Nobel laureaten, professoren aan Harvard, topinvesteerders, miljardairs en economen zijn het er om logische redenen over eens dat de status van de dollar niet houdbaar is.. Media maken er gemakkelijk gebruik van om ze als conspiracy nutters aan de kant te zetten, omdat ze niet meegaan in de propaganda

Ik raad je het boek van Jim Rickards aan, die de volledige collapse van het monetaire stelsel voorspelt

https://www.youtube.com/watch?v=OUpnY1pgxAs

Luister hier eens 45 minuten naar, en geef hem daarna maar eens ongelijk

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 5 januari 2015 om 00:27.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2015, 00:13   #15
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Europa had beter wat meer het initiële advies van Timothy Geithner opgevolgd. Hij is de architect achter de reddingsplannen voor de Amerikaanse grootbanken en de overheidssteun om de economie te herop leven. Maar neen, ze gingen het hier zelf weer eens oplossen. Ondertussen groeit de Amerikaanse economie weer sterker dan ooit en in Europa zijn ze nog aan het discussiëren of ze de geldpers gaan laten draaien.
De Amerikaanse economie groeit absoluut niet. Dat is een fabeltje dat ze hun eigen bevolking wijs maken. Een van de vele topics waar "conspiracy nutters" zwart op wit bewijs voor hebben
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2015, 12:38   #16
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Europa had beter wat meer het initiële advies van Timothy Geithner opgevolgd. Hij is de architect achter de reddingsplannen voor de Amerikaanse grootbanken en de overheidssteun om de economie te herop leven. Maar neen, ze gingen het hier zelf weer eens oplossen. Ondertussen groeit de Amerikaanse economie weer sterker dan ooit en in Europa zijn ze nog aan het discussiëren of ze de geldpers gaan laten draaien.
De schuld rekenen we wel door in de volgende dubbel zo zware crisis aan de bottom 99%.
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2015, 02:09   #17
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Het probleem bij deflatie is dat schulden dan nog eens dubbel zo zwaar worden om af te betalen. Schulden weginflateren, mooi mooi. Alleen wilt Duitsland niet opdraaien voor de rotzooi als het misloopt.
Wat u in uw eerste zin zegt is waar, dat en niks anders is dan ook de reden dat overheden zo voor deflatie vrezen. Voor de economie an sich en jan modaal is milde deflatie in tegenstelling tot wat altijd beweert wordt zelfs positief imo.

Het zou ook de natuurlijke gang van zaken zijn in veel gevallen. I.e. als de geldhoeveelheid niet kunstmatig opgeblazen wordt betekend logischerwijze concurrentie en productiviteitswinst een natuurlijke staat van deflatie.

Inflatie daarentegen lijkt me helemaal de zegen niet die ervan gemaakt wordt. Het is een constante vermindering van koopkracht en spaargeld.
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2015, 04:49   #18
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
De schuld rekenen we wel door in de volgende dubbel zo zware crisis aan de bottom 99%.
Tja, dat is de essentie van het verhaal, overheden zijn er altijd geweest om de belangen van enkelingen te dienen. Het verdient trouwens respect dat ze er in slagen dit verhaal steeds te verkopen aan de massa. Huidige besparingspolitiek is gewoon grandioos, banken storten wereldeconomie naar de afgrond, verrijken zich op criminele wijze via bedriegelijke constructies...

Conclusie...de gewone man heeft boven zijn stant geleeft, er is geen alternatief. Ongelofelijk arrogant, maar de mayonaise pakt. Als ik een sukkelaar op straat de politiek hoor napraten, kan ik niet anders dan concluderen... Grandioos!
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2015, 10:33   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Tja, dat is de essentie van het verhaal, overheden zijn er altijd geweest om de belangen van enkelingen te dienen.
Het doet plezier te lezen dat die eenvoudige waarheid eindelijk begint door te dringen - vooral bij diegenen die voor collectivisme staan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2015, 10:45   #20
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het doet plezier te lezen dat die eenvoudige waarheid eindelijk begint door te dringen - vooral bij diegenen die voor collectivisme staan.
Wie zegt dat ik een voorstander van het collectivisme ben.
Ik sta voor individuele vrijheid en ondernemerschap, maar wel met dezelfde spelregels voor iedereen.

Laatst gewijzigd door Loki : 6 januari 2015 om 10:50.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be