Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2015, 16:24   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Dat zou belasting op toegevoegde waarde zijn en geen vermogenswinstbelasting. Uit jouw vraag meen ik te mogen afleiden dat je daar nog wat extra moet over lezen...
Op wie antwoord u eigenlijk?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 16:28   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Neen. Je hebt in het zwart gewerkt en BTW ontdoken. Ook voor werken aan jou eigen huis ben je BTW-plichtig op je eigen prestaties. Als je opbrengst nastreeft buiten het kader van beheer als goede huisvader betaal je bovendien sociale lasten en personenbelasting op jouw eigen prestaties. Dat is de realiteit van de huidige wetgeving.
Mijn haren rijzen ten berge als ik zo een grote onzin lees.

Als ik mijn eigen huis bouw werk ik in het zwart?
Gekke logica.

Als ik mijn eigen huis bouw ontduik ik BTW?
Gekke logica.

Als ik mijn huis schilder (is opwaarderen) werk ik in het zwart?
Gekke logica.

Als ik mijn huis schilder ontduik ik BTW?
Gekke logica.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 16:31   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
BTW is geen vermogenswinstbelasting. Dat is geen semantisch onderscheid, aangezien de grondslag fundamenteel verschillend is.
Een voorbeeld van een vermogenswinstbelasting is roerende voorheffing. Er wordt ook geen BTW op roerende voorheffing geheven. Misschien begrijp je wel waar vermogenswinstbelasting over gaat, maar dat blijkt niet uit jouw gekozen voorbeelden.

Een beter voorbeeld zou zijn dat je een woning koopt aan 200000 euro en dat, na er jaren in gewoond te hebben, de woning voor 250000 euro zou verkocht worden. Je hebt een winst gerealiseerd van 50000 euro en die winst zou dan belastbaar zijn. Of dat dat dan het gevolg is van opfrissingswerken of gewone prijsstijgingen van het onroerend goed, maakt niet veel uit. Bij de realisatie van de winst wordt de meeropbrengst belast.
Als je het goed binnen een bepaalde periode verkoopt, want dan wordt dit inderdaad aanzien als een bedrijvigheid om winst te maken.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 16:40   #44
babel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2014
Berichten: 723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Maar met de winst van mijn investering wil u wel gaan lopen?
Wenst u alle winsten uit investeringen vrij te stellen van belastingen? Merk op: dat zijn ALLE winsten van de bedrijven, aangezien ondernemers/aandeelhouders een investering doen.

Maw, ja, net zoals alle niet-bananenrepublieken ter wereld momenteel doen, stel ik voor om een deel van de winsten op investeringen af te romen om de werking van de publieke sector te financieren.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 16:41   #45
babel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2014
Berichten: 723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Op wie antwoord u eigenlijk?
Die bepaalde reply was aan non-conformist gericht. Ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn aangezien de zijne er net boven stond.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 16:43   #46
babel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2014
Berichten: 723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als je het goed binnen een bepaalde periode verkoopt, want dan wordt dit inderdaad aanzien als een bedrijvigheid om winst te maken.
Klopt, maar ik ga mee in de logica van dit topic waar men de invoering van een vermogensbelasting voorstelt en ik terugkaatste dat daarvan mi. geen sprake kan zijn.
Onder bepaalde voorwaarden en met duidelijke grenzen zou een systeem van vermogenswinstbelastingen mi. wél mogelijk moeten zijn, zoals het voorbeeld dat jij aanhaalde.

(merk op: dat specifieke voorbeeld was een reactie op non-conformist die BTW en vermogenswinstbelasting door elkaar leek te halen.)
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 19:45   #47
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Mijn haren rijzen ten berge als ik zo een grote onzin lees.

Als ik mijn eigen huis bouw werk ik in het zwart?
Gekke logica.

Als ik mijn eigen huis bouw ontduik ik BTW?
Gekke logica.

Als ik mijn huis schilder (is opwaarderen) werk ik in het zwart?
Gekke logica.

Als ik mijn huis schilder ontduik ik BTW?
Gekke logica.
Als gij een scheet laat, moet ge BTW betalen op de gangbare marktprijs voor scheten.

patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 13:43   #48
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik denk dat jij er dus geen zak vanaf weet.

Overigens ben ik allang langs de BTW-administratie gepasseerd voor de controle en daar was überhaupt geen BTW op eigen werk te betalen.

Ik ga hier eens eventjes met de zweep langs gaan :

http://financien.belgium.be/nl/parti...btw_plichtige/


Als de werken niet binnen uw eigen economische activiteit vallen (bv. u bent loodgieter maar u plaatst zelf het binnenschrijnwerk voor uw woning), betaalt u geen btw op werken die u zelf samen met familieleden of niet-btw-plichtige derden gratis uitvoert. U dient, net zoals niet-btw-plichtigen, de speciale aangifte 106.3 in waarin u bewijst dat u bepaalde werken zelf, of met de hulp van familie en vrienden, heeft uitgevoerd. (zie “Bouwen en btw > Aangifte”)

In your face
In jouw voorbeeld vallen de werken wel degelijk binnen de eigen economische activiteit. Als men zelf voor 100.000 € prestaties levert aan eigen gebouwen is dat eigen economische activiteit. De grote van het bedrag van de werken is een maatstaf. Daarop dient men niet alleen BTW te betalen, maar ook sociale lasten en personenbelasting.

Als de werken niet binnen de eigen economische activiteit vallen dient men ze toch aan te geven in de personenbelasting maar niet aan de BTW administratie.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 25 januari 2015 om 13:44.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 13:46   #49
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als gij een scheet laat, moet ge BTW betalen op de gangbare marktprijs voor scheten.

Als scheten geen marktwaarde hebben hoeft men er geen BTW op af te dragen. Als men scheten levert aan de biogasindustrie is er wel degelijk een productiewaarde waarop BTW van toepassing is.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 13:47   #50
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
In jouw voorbeeld vallen de werken wel degelijk binnen de eigen economische activiteit. Als men zelf voor 100.000 € prestaties levert aan eigen gebouwen is dat eigen economische activiteit. De grote van het bedrag van de werken is een maatstaf. Daarop dient men niet alleen BTW te betalen, maar ook sociale lasten en personenbelasting.

Als de werken niet binnen de eigen economische activiteit vallen dient men ze toch aan te geven in de personenbelasting maar niet aan de BTW administratie.
Je moet wel alles lezen in die link voordat je antwoord.

Als particulier betaal je nooit BTW op je eigen werk en dat van familieleden. Ik ben immers particulier.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 13:51   #51
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als je het goed binnen een bepaalde periode verkoopt, want dan wordt dit inderdaad aanzien als een bedrijvigheid om winst te maken.
Bij een verkoop binnen een korte periode na de uitvoering van de werken kan men aan een fiscale controle verwachten. Dit staat los van de aangifteplicht van de uitgevoerde werken als deze een grootte hebben die duiden op een economische activiteit.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 13:52   #52
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Je moet wel alles lezen in die link voordat je antwoord.

Als particulier betaal je nooit BTW op je eigen werk en dat van familieleden. Ik ben immers particulier.
Toch wel. Lees de tekst eens die je citeert. Als het een economische activiteit uitmaakt is het onderworpen aan BTW. In alle gevallen dien je het aan te declareren in de personenbelasting. Dat staat in de tekst die jij hier aanbrengt.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 13:57   #53
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Een beter voorbeeld zou zijn dat je een woning koopt aan 200000 euro en dat, na er jaren in gewoond te hebben, de woning voor 250000 euro zou verkocht worden. Je hebt een winst gerealiseerd van 50000 euro en die winst zou dan belastbaar zijn. Of dat dat dan het gevolg is van opfrissingswerken of gewone prijsstijgingen van het onroerend goed, maakt niet veel uit. Bij de realisatie van de winst wordt de meeropbrengst belast.
Dus het verschil is dat je er jaren gewoond hebt, om te spreken van ofwel BTW ofwel vermogensbelasting.

Maakt in wezen geen bal uit, je betaalt belastingen op heel dat stuk en dat terwijl je voor eenzelfde woning evenveel zou moeten betalen als je een andere aanschaft van dezelfde grootte.
Overigens belasting over toegevoegde waarde en vermogenswinstbelasting zijn in jouw voorbeeld een belasting op exact hetzelfde stuk. Het enige verschil is dat men de BTW niet mag heffen op een verkoop van een woning door een particulier cfr Europa. Dus nu noemt men het niet BTW maar vermogenswinstbelasting, daar waar het de facto op hetzelfde neerkomt.

Bovendien betalen we al dikke belastingen op ons onroerend goed.

Ik ga verder nog eens vertellen waar dit gaat op uitdraaien in het voorbeeld dat je hierboven aanhaalt : ik wil verhuizen en als ik die woning zou verkopen zou ik er €250.000 voor krijgen, maar dan maak ik wel zogezegd 50.000 winst waar ik op belast zou worden. Mijn voorstel aan de koper is dan : je betaalt mij € 200.000 in het wit en de rest in brieven. Mijnheer de notaris, wil U aub even buiten gaan want wij hebben nog iets te 'regelen'.

In Frankrijk hebben ze dit ook geprobeerd met het gevolg datgene wat ik zonet beschreven heb en het bijkomend gevolg dat het dus nadelig was voor de Franse staat.

Het enige correct dat men in België maar ook in de EU had moeten doen is de belastingen verlagen. Enkele partijen waren daar voorstander van, maar hebben intussen hun eigen kiezers verraden.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 25 januari 2015 om 13:58.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 14:01   #54
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Een ander vraagje : ik heb een sierraad van mijn grootouders. Wordt ik daar dan ook op belast volgens de geschatte meerwaarde die gerealiseerd werd tussen hetgeen wat mijn grootouders ervoor betaalden en wat het nu waard is ?

Heel die vermogensbelasting of vermogenswinstbelasting is zogezegd om de rijken te gaan belasten, terwijl men iedereen een rad voor de ogen draait : die belasting komt uiteindelijk en zoals bij alle andere belastingen terecht bij de middenklasse

Laatst gewijzigd door non-conformist : 25 januari 2015 om 14:03.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 14:05   #55
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Mijn haren rijzen ten berge als ik zo een grote onzin lees.

Als ik mijn eigen huis bouw werk ik in het zwart?
Gekke logica.

Als ik mijn eigen huis bouw ontduik ik BTW?
Gekke logica.

Als ik mijn huis schilder (is opwaarderen) werk ik in het zwart?
Gekke logica.

Als ik mijn huis schilder ontduik ik BTW?
Gekke logica.
De logica is nog niet zo gek. Als het gaat om onderhoud in het kader van een goede-huis-vader-beleid is er geen belasting of BTW verschuldigd. Als het gaat om een onderliggende economische activiteit wel. Dit ongeacht het statuut van zelfstandige, werknemer of ambtenaar en de beroepssector waarin mijn actief is. Het is wel een feit dat zelfstandigen in de bouw zwaarder geviseerd worden door de administraties dan ambtenaren of werknemers.

Het schilderen wordt niet aanzien als een opwaardering. Ook niet het onderhoud van de tuin of het binneninterieur om een eigen woning aantrekkelijker te maken op de markt bij een geplande verkoop. Als het gaat om werken waar een architect bij komt te kijken neemt men zware risico's op hoge boetes als men eigen werken niet correct aangeeft.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 14:05   #56
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Toch wel. Lees de tekst eens die je citeert. Als het een economische activiteit uitmaakt is het onderworpen aan BTW. In alle gevallen dien je het aan te declareren in de personenbelasting. Dat staat in de tekst die jij hier aanbrengt.
Wat was er niet duidelijk aan dit deel : U dient, net zoals niet-btw-plichtigen ?

Het enige wat een niet BTW-plichtige moet doen is aangifte doen, zijn eigen werk en dat van zijn familieleden meedelen en that's it.

Dat deel van zijn werk of dat van zijn familie is niet belast in de BTW

Vraag me af of je opzettelijk doet alsof je het niet snapt.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 25 januari 2015 om 14:06.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 14:10   #57
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Een ander vraagje : ik heb een sierraad van mijn grootouders. Wordt ik daar dan ook op belast volgens de geschatte meerwaarde die gerealiseerd werd tussen hetgeen wat mijn grootouders ervoor betaalden en wat het nu waard is ?
Als de schenking geschiedde 3 jaar voor het overlijden van de grootouders worden er geen vragen gesteld vanuit het Vlaams gewest over eventueel ontdoken successierechten.

Het is aangewezen om een bewijs te houden van het eigendomsrecht van de gekregen sieraden. Dat kan via foto's, onderhandse akte, verklaringen van kennissen en/of familieleden, certificaten en geregistreerde giften.

Momenteel is er geen meerwaarde op sieraden van toepassing. Indien er echter successierechten van toepassing zijn wordt gekeken naar de marktwaarde en nooit naar de aanschafwaarde.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 14:13   #58
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Wat was er niet duidelijk aan dit deel : U dient, net zoals niet-btw-plichtigen ?

Het enige wat een niet BTW-plichtige moet doen is aangifte doen, zijn eigen werk en dat van zijn familieleden meedelen en that's it.

Dat deel van zijn werk of dat van zijn familie is niet belast in de BTW

Vraag me af of je opzettelijk doet alsof je het niet snapt.
Het voorbeeld dat gegeven werd van een economische activiteit is niet exhaustief. Ook de grootte van de eigen werken gelden als maatstaf om te bepalen of het een economische realiteit is. Als het gaat om 100.000 € aan eigen werken is dat een economische realiteit waar niet alleen BTW op toepassing is maar ook belast wordt via de personenbelasting.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 14:24   #59
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Echt man. Voor de laatste keer en ditmaal nogmaals met een linkje

http://financien.belgium.be/nl/parti.../btw-aangifte/

De btw-administratie gaat er van uit dat de werken door professionele zelfstandigen of aannemers worden uitgevoerd. Natuurlijk mag u ook een beroep doen op uw eigen vakkennis of die van uw familieleden of vrienden.

De aangifte is bedoeld om het onderscheid te maken tussen werken uitgevoerd door:
professionelen (= btw-plichtigen)
uzelf, samen met familieleden of anderen (= derden)

Op de gratis werken uitgevoerd door uzelf, familieleden en andere niet-btw-plichtige derden moet u immers geen btw betalen. Als een professioneel (btw-plichtige) de werken uitvoert, betaalt u wel btw.

Uiteraard moet u daarvoor kunnen bewijzen dat u bepaalde werken zelf heeft uitgevoerd. Dat doet u via de speciale btw-aangifte 106.3.


Ik herhaal mijn vraag : ben je zo dom of doe je alleen maar alsof om te treiteren ?

Laatst gewijzigd door non-conformist : 25 januari 2015 om 14:24.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 16:14   #60
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

@non-conformist

Als je voor 100.000 € werken uitvoert dan worden deze steeds als professionele activiteit bekeken door de BTW administratie en ben je BTW-plichtig. Ook al zijn die werken aan eigen huis uitgevoerd.

http://www.fiscus.fgov.be/interfaoif...aangifte%20106

http://www.belgium.be/nl/huisvesting..._van_bouwheer/
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 25 januari 2015 om 16:14.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be