Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Bekijk resultaten enquête: Stemplicht of stemrecht, wat geniet uw vookeur en beïnvloedt dat u stemgedrag?
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij 24 20,87%
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij 16 13,91%
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen 4 3,48%
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen 3 2,61%
Stemplicht - ik verzuim het de zondag naar het kieshokje te trekken 0 0%
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij 29 25,22%
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij 20 17,39%
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen 4 3,48%
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen 5 4,35%
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, mijn stem doet er toch niet toe 1 0,87%
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, ik heb heus wel wat andere dingen te doen 2 1,74%
Stemplicht - maar ik zou het begod niet weten wat dit met mijn stemgedrag doet 1 0,87%
Stemrecht - maar ik zou het begod niet weten wat dit doet met mijn stemgedrag doet 3 2,61%
Stemplicht of stemrecht - mij is het eender 3 2,61%
Aantal stemmers: 115. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2003, 20:34   #1
Rainbird78
Vreemdeling
 
Rainbird78's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2003
Berichten: 21
Standaard

Stemplicht of Stemrecht?
Wat geniet uw voorkeur, of kan het u echt geen r**t schelen?
Wat bevordert het meest de democratie?
Is het een basisrecht en/of onze burgerplicht...
En wat als er stemrecht komt, gaat u dan nog naar het stemhokje en zal uw stemgedrag hierdoor veranderen?
__________________
VSLD (Onafhankelijk? - Solidair? - Vrij? - Democratisch?)
Rainbird78 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2003, 20:48   #2
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Stemrecht voor mij.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2003, 20:51   #3
Fribre
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 27 april 2003
Berichten: 2.021
Standaard

Stemrecht en blijf trouw stembusganger en stem (totnutoe) op dezelfde partij(en).
__________________
[size=2][/size]
Fribre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2003, 20:55   #4
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Nog even ter aanvulling.

Dus voor stemrecht en ook trouwe stembusganger en altijd op de zelfde partij.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2003, 20:57   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Stemplicht en trouw BUB'er.

Wat is trouwens dat ding van u, Rainbird?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2003, 21:42   #6
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

"Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij"
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2003, 21:44   #7
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Wat voor een partij is VSLD en welke standpunten neem zij in?
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2003, 21:53   #8
Brabo
Parlementslid
 
Brabo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2003
Locatie: Erewhon
Berichten: 1.744
Standaard

Ik ben voor opkomstplicht, verander al eens van partij & ben eveneens benieuwd naar de VSLD.

Edit: randbemerking: hoort deze topic niet eerder thuis in pol. binnenland of Maatschappelijke Discussies?
Brabo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2003, 00:12   #9
Rainbird78
Vreemdeling
 
Rainbird78's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2003
Berichten: 21
Standaard

Ok, op algemeen verzoek dus:

Het VSLD staat voor "de Vlaamse Sociaal Liberaal Democraten". Het is geen partij maar eerder wat ze noemen een "denktank". Het zijn een aantal mensen die banden hebben met verschillende partijen maar over de partijgrenzen heen nadenken over een aantal thema's.

Je kan ons moeilijk een partij noemen. Eerst en vooral zijn we met te weinig (5 mnsn totnogtoe). Ten tweede is het onze bedoeling om net NIET achter een vlag te lopen en is het de bedoeling net WEL te roeien tegen de stroom van de particratie in. We proberen tot concrete oplossingen/voorstellen te komen die goed zijn voor het algemeen belang via een - soms zelfs heel filosofisch - debat. Door te luisteren naar verschillende opinies, zonder dat die zijn voorgekauwd door een partijbestuur die er enkel en alleen aan denkt om zijn achterban tevreden te stellen, zijn zetels te behouden of zoveel mogelijk postjes te verzamelen. Vandaar ook de verschillende kleurtjes in het logo (geel, rood, blauw, groen): wij binden ons niet aan een kleur.

De thema's waarmee wij ons bezighouden zijn o.a.:
- Waar moet het met Vlaanderen naar toe binnen België, binnen Europa en binnen de Wereld? (onafhankelijk, federatie, confederatie, meer autonomie, een deelstaat blijven, waar willen we naar toe en welke weg leggen we af...)
- Hoe kunnen we de sociale zekerheid verbeteren, hervormen, meer draagkracht geven? (werkloosheid, pensioenen, ziekteverzorging, loonlasten,...)
- Hoe zorgen we dat de burger en de ondernemingen minder afhankelijk wordt van de overheid? (minder bureaucratie, minder rompslomp, meer zelfstandigen, startende ondernemingen, vrije handel, lagere belastingen, betere economie, betere concurrentiepositie, hogere transparantie...)
- Hoe zorgen we ervoor dat ons land democratischer en transparanter wordt? (kiesstelsels, referenda, transparantie, open debatcultuur, stemplicht/stemrecht...)

Vandaar dat we ook de Vlaams Sociaal Liberaal Democraten noemen, het zijn net die vier thema's die we behandelen...
Vandaar ook: Onafhankelijk - Solidair - Vrij - Democratisch
Vandaar ook de kleuren: Geel - Rood - Blauw - Groen

Verwar ons alstublieft niet met Solide (Sociaal Liberaal Democraten). Zij zijn wel een politieke partij, en er is daar geen enkel verband mee.

PS: het was eigenlijk de bedoeling dit te posten onder "het verdiepen van de democratie" maar heb blijkbaar verkeerd gemikt Ik ben hier nu eenmaal een rookie... Ik heb de moderators al gevraag om het te verplaatsen.
__________________
VSLD (Onafhankelijk? - Solidair? - Vrij? - Democratisch?)
Rainbird78 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2003, 00:24   #10
Peter De Ryck
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 juli 2003
Locatie: Deurne-Antwerpen
Berichten: 1.682
Stuur een bericht via ICQ naar Peter De Ryck Stuur een bericht via Instant Messenger naar Peter De Ryck Stuur een bericht via MSN naar Peter De Ryck
Standaard

U bent toevallig niet de persoon die ooit heeft voorgesteld,om binnen het Liberaal Appel een denktank op te richten
Peter De Ryck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2003, 00:27   #11
Rainbird78
Vreemdeling
 
Rainbird78's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2003
Berichten: 21
Standaard

Nee, geen connecties met het liberaal appel.
__________________
VSLD (Onafhankelijk? - Solidair? - Vrij? - Democratisch?)
Rainbird78 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2003, 09:15   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rainbird78
Ok, op algemeen verzoek dus:

Het VSLD staat voor "de Vlaamse Sociaal Liberaal Democraten". Het is geen partij maar eerder wat ze noemen een "denktank". Het zijn een aantal mensen die banden hebben met verschillende partijen maar over de partijgrenzen heen nadenken over een aantal thema's.

Je kan ons moeilijk een partij noemen. Eerst en vooral zijn we met te weinig (5 mnsn totnogtoe). Ten tweede is het onze bedoeling om net NIET achter een vlag te lopen en is het de bedoeling net WEL te roeien tegen de stroom van de particratie in. We proberen tot concrete oplossingen/voorstellen te komen die goed zijn voor het algemeen belang via een - soms zelfs heel filosofisch - debat. Door te luisteren naar verschillende opinies, zonder dat die zijn voorgekauwd door een partijbestuur die er enkel en alleen aan denkt om zijn achterban tevreden te stellen, zijn zetels te behouden of zoveel mogelijk postjes te verzamelen. Vandaar ook de verschillende kleurtjes in het logo (geel, rood, blauw, groen): wij binden ons niet aan een kleur.

De thema's waarmee wij ons bezighouden zijn o.a.:
- Waar moet het met Vlaanderen naar toe binnen België, binnen Europa en binnen de Wereld? (onafhankelijk, federatie, confederatie, meer autonomie, een deelstaat blijven, waar willen we naar toe en welke weg leggen we af...)
- Hoe kunnen we de sociale zekerheid verbeteren, hervormen, meer draagkracht geven? (werkloosheid, pensioenen, ziekteverzorging, loonlasten,...)
- Hoe zorgen we dat de burger en de ondernemingen minder afhankelijk wordt van de overheid? (minder bureaucratie, minder rompslomp, meer zelfstandigen, startende ondernemingen, vrije handel, lagere belastingen, betere economie, betere concurrentiepositie, hogere transparantie...)
- Hoe zorgen we ervoor dat ons land democratischer en transparanter wordt? (kiesstelsels, referenda, transparantie, open debatcultuur, stemplicht/stemrecht...)

Vandaar dat we ook de Vlaams Sociaal Liberaal Democraten noemen, het zijn net die vier thema's die we behandelen...
Vandaar ook: Onafhankelijk - Solidair - Vrij - Democratisch
Vandaar ook de kleuren: Geel - Rood - Blauw - Groen

Verwar ons alstublieft niet met Solide (Sociaal Liberaal Democraten). Zij zijn wel een politieke partij, en er is daar geen enkel verband mee.

PS: het was eigenlijk de bedoeling dit te posten onder "het verdiepen van de democratie" maar heb blijkbaar verkeerd gemikt Ik ben hier nu eenmaal een rookie... Ik heb de moderators al gevraag om het te verplaatsen.
Klinkt absoluut niet onaardig................
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2003, 19:00   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Klinkt absoluut niet onaardig.
Vooral dat eerste woord: 'Vlaams'.

Indien er ooit stemrecht komt en België, (nooit dus maar misschien wel in het republiekeinse Vlaanderen ), en jullie komen op met de verkiezingen, dan geef ik jullie een kans.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2003, 19:46   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Klinkt absoluut niet onaardig.
Vooral dat eerste woord: 'Vlaams'.
Dat is waarschijnlijk zuiver geografisch bedoeld
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2003, 15:07   #15
Rainbird78
Vreemdeling
 
Rainbird78's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2003
Berichten: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Klinkt absoluut niet onaardig................
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Klinkt absoluut niet onaardig.
Dank u

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Indien er ooit stemrecht komt in België, (nooit dus maar misschien wel in het republikeinse Vlaanderen ), en jullie komen op met de verkiezingen, dan geef ik jullie een kans.
Op dit moment is het niet de bedoeling om op te komen met de verkiezingen. Maar niemand weet uiteraard wat de toekomst brengt.
Toch alvast bedankt voor de kans.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Klinkt absoluut niet onaardig.
Vooral dat eerste woord: 'Vlaams'.
Dat is waarschijnlijk zuiver geografisch bedoeld
De betekenis van het 'Vlaams' in de titel is tweeslachtig. Eerst en vooral is het inderdaad geografisch bedoeld. Ten tweede wijst het te ook op ons eerste thema: waar moeten we met Vlaanderen naar toe? We proberen hierover na te denken zonder een bepaalde vooringesteldheid en met een open vizier. We nemen dus niet eerst een standpunt pro of contra 'Vlaanderen ononafhankelijk' in en proberen dan de tegenpartij hiervan te overtuigen... We wegen de argumentaties en eventuele gevolgen van bepaalde voorstellen tegenover elkaar af en geven onze bevindingen. Het is niet aan ons om te beslissen wat er moet gebeuren, die uiteindelijke beslissingsmacht ligt bij het volk...

En zo doen we dat met al onze onderwerpen. Vandaar ook de vraagstelling van deze poll. We proberen eigenlijk na te gaan wat de gevolgen zouden zijn op de stembusgang van het eventueel invoeren van het stemrecht. Deze topic is dus een heus wetenschappelijk onderzoek .
__________________
VSLD (Onafhankelijk? - Solidair? - Vrij? - Democratisch?)
Rainbird78 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2004, 18:35   #16
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard

Citaat:
Verwar ons alstublieft niet met Solide (Sociaal Liberaal Democraten). Zij zijn wel een politieke partij, en er is daar geen enkel verband mee.
Zijn wij zo slecht

Ik ben blij dat er o.a. een pollkeuze 'proteststem' bij staat zonder expliciet naar het Blok te verwijzen, SoLiDe is een postitieve protestpartij, en dat kan ook! Wij willen de dingen niet oplossen door migraten naar buiten te sturen.. Maar wij willen de zaken ook effectief aanpakken met realiseerbare oplossingen, het kan ook simpeler én beter voor iedereen.
En die VSLD, wordt dat een echte partij of blijft het een denktank....?

met SoLiDe*aire groeten
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2004, 19:24   #17
Spelev
Minister
 
Spelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 3.199
Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Stem plicht het zou anders niet democratisch zijn natuurlijk i mensen verplichten om te stemmen ook niet echt democratisch
__________________
Spelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2004, 23:49   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AJL'er
Stem plicht het zou anders niet democratisch zijn natuurlijk i
Mag ik er op wijzen dat stemplicht énkel in België en Griekenland bestaat?
Zijn die twee landen een toonbeeld van democratie tegenover de rest van de wereld?


Citaat:
mensen verplichten om te stemmen ook niet echt democratisch
Hier begin je op het juiste spoor te komen.
Vertegenwoordigers kiezen is een zaak van moreel oordeel.
We moeten evalueren of een vertegenwoordiger
1/een degelijk programma voorstaat
2/soms of hij zijn vorige programma waarmaakte

Dergelijke morele oordelen moeten in volle vrijheid gegeven worden, en zijn bijgevolg niet afdwingbaar.
Je kan een ander mens niet verplichten tot moraliteit.
Ons systeem is dus fundamenteel fout wat die plicht betreft.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2004, 00:04   #19
Fribre
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 27 april 2003
Berichten: 2.021
Standaard

stemrecht,

Vele mensen hebben geen interesse in de politiek of volgen de (politieke) actualiteit amper. Om een voorbeeld te geven: in mijn klas - waarvan de meer dan de helft dit jaar moet gaan stemmen - wist maar een kleine minderheid wat fiscale amnestie was, ondanks het feit dat dit al geruime tijd in het nieuws was. Op wat moeten mensen zich baseren wanneer ze de politiek niet al te veel volgen? Waarschijnlijk stemmen ze uit traditie, als protest omdat ze moeten komen stemmen, adhv niet-politieke redenen (knap, leuk, fijn!)

Vooral de grote partijen profiteren mi. van de stemplicht. Ik vermoed dat die ook zouden dalen wanneer er stemrecht zou komen. Vooral het VB en de CD&V. De kleinere partijen (Groen! & N-VA) zouden met gemak boven de kiesdrempel schieten.
__________________
[size=2][/size]
Fribre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2004, 21:19   #20
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard

Beste VSLD,

ik moet uw beschuldigen van plagiaat in naam van de voorzitter,
SoLiDe heet vroeger zo...
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be