Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 september 2004, 14:06   #1
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard Hoe Exp.Robinson politiek interessant kan zijn

Maandagavond was er de eerste aflevering van expeditie Robinson te zien. Dit jaar wordt het een strijd tussen België en Nederland...

Opvallend is de aanpak tussen de twee landen.

Nederland
het 'poldermodel' wordt zelfs in een survival tot praktijk gebracht. Eerst wordt een leider verkozen (niet verplicht). Maar omdat leider nogal authoritair klinkt herdopen ze de functie naar 'coördinator'. Deze wordt natuurlijk democratisch verkozen. En de verkozen coördinator (Henk, ex-zakenman) past direct al de overlegstructuur en poldermodel toe: over alles en nog wat wordt er vergaderd, zelfs over de meest stomme banaliteiten wordt er vergaderd. De coördinator past ook de 'decnetralisatie' toe. Hij benoemt een ander lid tot 'hoofd' van het visteam... Als deze terugkomt zonder vis wordt hij uit z'n functie ontzet. En de vergaderingen gaan constant door maar echt krachtdadigheid of snelheid ontbreekt er. De Nederlanders kunnen duidelijk daar althans bestempeld worden als echte regelneven en bureaucraten. Eén persoon (een wat eigenzinnige kunstenares) had openlijk kritiek op de manier van doen, ze klaagde vooral over de besluitenloosheid en de nutteloze vergaderingen. Maar dat wordt haar niet in dank genomen want ze wordt er al direct uitgestemd bij de eerste eliminatie. Conclusie: 'de gevestigde orde' met een pure regelneef als 'coördiantor' blijft overeind en iedere persoon die er kritiek op uit wordt wordt er resoluut uitgestemd (pre-Mei '68 toestanden mss?).

België
bij Belgen daarentegen is het juist het omgekeerde: er is geen aangestelde leider en er is geen echte takenverderling. Vergaderingen worden er niet echt gehouden en iedereen loopt wat door elkaar. Doch is het 'orde in wanorde'. Iedereen is goed afgestemd op elkaar en daardoor blijven ruzies uit. De meer anarchistische (?) samenleving doet het toch goed. Zelfs mss beter dan het geregelneef van de Nederlanders.

Maar persoonlijk vind ik dat dit goed afstemd op de waarheid:
de Nederlanders met hun 'poldermodel' (wat deels gefaald heeft natuurlijk) alles willen regelen en overleggen en de Belgen die niet veel van de overheid willen en die elke regel beschouwen als een teveel. Belgen staan ook veer wantrouwiger tegenover de overheid (bvb.: VlaamsBlok proteststemmen) en houden zich niet altijd aan de regels: de rijstijl in België is vele 'wilder', de weekendhuisjes-debacle, de chaotische openbare structuur in België (opngeremd tuinshuisjes en duivenkoten zetten zonder enige vergunning). De Nederlanders zijn iets gehoorzamer aan hun overheid omdat ze mss ook meer inspraak hebben terwijl de Belgen iets minder gehoorzaam zijn omdat ze mss minder inspraak hebben ('laten ze maar doen in Brussel').
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 14:13   #2
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

expeditie robinson is een programma van dommekloten, met dommekloten en voor dommekloten! niet meer, niet minder!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 14:18   #3
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
expeditie robinson is een programma van dommekloten, met dommekloten en voor dommekloten! niet meer, niet minder!
Dit geldt ook voor de volledige VB - website, die jij hier, ongevraagd klakkeloos "copy&paste". 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 14:20   #4
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Dit geldt ook voor de volledige VB - website, die jij hier, ongevraagd klakkeloos "copy&paste". 8)
Als het u niet aanstaat ga dan eens werken voor uw geld!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 14:34   #5
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Als het u niet aanstaat ga dan eens werken voor uw geld!
Hoe ik aan mijn geld kom, gaat jou geen kloten aan 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 14:37   #6
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Hoe ik aan mijn geld kom, gaat jou geen kloten aan 8)
Aan uw aanwezigheid op dit forum te zien zult ge u als delegé niet moe moeten maken!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 14:40   #7
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Aan uw aanwezigheid op dit forum te zien zult ge u als delegé niet moe moeten maken!
Sinds wanneer, heeft een ultra-rechts individu interesse voor de vakbond ???????? En, het is délégué !!!8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 15:10   #8
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Sinds wanneer, heeft een ultra-rechts individu interesse voor de vakbond ???????? En, het is délégué !!!8)
Ik wist dat bij het vernoemen van "moe maken" ge direct uit uw sloeffen zou schieten! "Wat "moe maken"? Nooit hoort ge! kameraden staakt, ze bedreigen uwe délégué!"
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 15:13   #9
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Ik wist dat bij het vernoemen van "moe maken" ge direct uit uw sloeffen zou schieten! "Wat "moe maken"? Nooit hoort ge! kameraden staakt, ze bedreigen uwe délégué!"
Ik heb in mijn leven al veel meer gewerkt dan jij. Twijfel daar maar niet aan, snotneus8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 18:25   #10
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Als het u niet aanstaat ga dan eens werken voor uw geld!
Uw werk op het VB-partijhoofdkwartier bestaat erin hun website over te plakken op fora allerhande. Daar moet ge u ook niet echt moe voor maken hé!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 12:13   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
expeditie robinson is een programma van dommekloten, met dommekloten en voor dommekloten! niet meer, niet minder!
Uw partij gebruikt de muziek van dat programma van, met en voor dommekloten dikwijls in haar propagandafilmpjes.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 12:17   #12
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Ik heb in mijn leven al veel meer gewerkt dan jij. Twijfel daar maar niet aan, snotneus8)
Op internet surfen is niet hetzelfde als werken!8)

Laatst gewijzigd door jan hyoens : 8 september 2004 om 12:17.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 12:18   #13
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Uw werk op het VB-partijhoofdkwartier bestaat erin hun website over te plakken op fora allerhande. Daar moet ge u ook niet echt moe voor maken hé!
Weet jij wie ik ben dan? Ik doe wat ik wil en jij hebt er u niet met te moeien capice!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 12:19   #14
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Uw partij gebruikt de muziek van dat programma van, met en voor dommekloten dikwijls in haar propagandafilmpjes.
De muziek valt nog mee, dat moet ik toegeven!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 15:39   #15
dronyon
Lokaal Raadslid
 
dronyon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 april 2004
Locatie: Borgerhout
Berichten: 376
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
De muziek valt nog mee, dat moet ik toegeven!
Aha, dus toch al naar dat programma van, met en voor dommekloten gekeken? Over een outing gesproken...

Wat die muziek betreft: die is niet origineel voor Expeditie Robinson gecomponeerd, maar komt vooral uit films (de soundtracks van met name Hans Zimmer, o.a. The Rock, zijn erg populair). Hoe ik dat weet? Omdat ik zo'n dommekloot ben die naar dat programma kijkt, 'collega'.
__________________
'The problem with political jokes is they get elected'
Henry Cate VII

'Mensen vragen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die ze zelden gebruiken'
Soren Kierkegaard
dronyon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 16:14   #16
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
expeditie robinson is een programma van dommekloten, met dommekloten en voor dommekloten! niet meer, niet minder!
Waarschijnlijk is dat het officiële Blok-standpunt. Dit jaar doet er immers een goed geïntegreerde Marokkaan mee die direct aanvaard wordt door het Vlaamse kamp, en dat past niet in het Blok-verhaaltje.

__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 16:22   #17
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester
 
N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2004
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen.
Berichten: 591
Standaard

De discussie is hier weeral uitgedraaid op de gekende scheldpartij tegenover een nationalist die zegt wat gezegd moet worden. Als het programma den belgiek erkend als land en zelfs de steeds weerkerende strijd aanwakkerd tussen Nederland en den belgiek (hoewel het bels team volledig bestaat uit Vlamingen), is het niemands interesse waard. Het niveau van het programma zelf bekritiseer ik niet, omdat ik het nog nooit gezien heb.

Wat ik al wel gezien heb, zijn de trailers die ze je toestoppen als het weer eens drie uur lang reclame is. Daar kan je dus de liedjes horen...
__________________



Laatst gewijzigd door N.J.S.V. Antwerpen : 9 september 2004 om 16:22.
N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 16:29   #18
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Op internet surfen is niet hetzelfde als werken!8)
Mijn werk, is alleszins stukken interessanter dan platte propaganda-webpagina's naar fora te kopiëren. Lukt dat nu al foutloos ??? 8)

Laatst gewijzigd door Pietje : 9 september 2004 om 16:29.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 18:07   #19
bruut geweld
Minister-President
 
bruut geweld's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: 't stad
Berichten: 4.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Waarschijnlijk is dat het officiële Blok-standpunt. Dit jaar doet er immers een goed geïntegreerde Marokkaan mee die direct aanvaard wordt door het Vlaamse kamp, en dat past niet in het Blok-verhaaltje.

vind het eveneens een goed programma (één van de weinige )
interressant om te zien hoe kliekjes gevormmd worden, zondebokken gezocht worden , afspraken gemaakt worden voor zelfbehoud tegen vriendschap in, gelogen wordt, hoe honger en ontbering de psyche beinvloedt...

een programma met enige pyschologische diepgang zeg maar, waar de mens noodgedwongen voor een gedeelte terugkeert naar zijn instincten.


en wat die geintegreerde marokkaan betreft, die zal nog wel eens ruzie maken en dan is het weer dik in orde voor de blokkertjes, dus don't worry.
__________________
KRITIEK OP ISRAEL IS TERECHT
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be