Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Bas Luyten (Jong N-VA) (forumsessie 7 juli t.e.m. 13 juli)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bas Luyten (Jong N-VA) (forumsessie 7 juli t.e.m. 13 juli) Voorzitter Jong N-VA, student Rechten aan de VUB en gemeenteraadslid in Keerbergen. Daarnaast is hij al jaren actief binnen de brede Vlaamse beweging. Als jongerenvoorzitter maakt hij deel uit van het partijbestuur en de partijraad van de N-VA.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 juli 2008, 16:26   #41
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw Bekijk bericht
En dan? Er zijn heel wat mer mensen die wel naar de Kerk gaan, maar niet wekelijks. Kom eens kijken bij ons op feestdagen, dan zit dat gebouw stampvol. Of gaje de wekelijkse kerkgangers 50 euro doen betalen en de andere 10 euro? Als je het gewoon puur met de ratio bekijkt, ga je slechts een zeer klein percentage mensen vinden die minder dan 1x per jaar naar de Kerk gaan op zijn minst. Als je die geouwen afbreekt, door niet meer te subsidieren, vernietig je het kleine kerkgevoel dat nu nog bij de mensen rust. Afgekeurd dus.
Molecule is 6 op de 7 vol, zorgt voor werkgelegenheid, heeft en heeft een flinke omzet. Wat jou kerkje ( ik vermoed de Oude kerk te Vichte ) betreft, het brengt geen klote op, kost geld, geen werkgelegenheid and last bud not least, het houd de mensen dom.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 18:39   #42
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bas Luyten Bekijk bericht
Persoonlijk ben ik te vinden voor een rationalisatie. De bedragen die we nu (moeten) pompen in ongebruikte gebouwen lijken me niet te verantwoorden. Als ik zie, als gemeenteraadslid, welke gigantische bedragen overgemaakt worden aan de kerkfabriek, en dit slechts voor een handvol mensen, dan stel ik me de vraag of de gemeenschap dit moet financieren.

Vrijheid van godsdienst is een essentieel gegeven. Maar moet ik er mee voor opdraaien? Moet ik mee kerken financieren? Moet ik mee moskees financieren? Iedereen heeft het recht om zijn of haar eredienst te organiseren, maar daarvoor moet dit niet ten laste van de maatschappij.

Het behoud van het cultureel patrimonium is dan weer een andere element. Hiervoor moeten we zeker de nodige budgetten voorzien, maar dit kadert eerder in een erfgoedbeleid dan in het ondersteunen van religies.
Ik kan me perfect vinden in dit standpunt. Vooral die laatste nuance is cruciaal. Kerken zijn een erfgoed, die vertellen een verhaal.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 18:49   #43
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Gezien de kerkgang moet die kerk zo'n 7% vd Belgische bevolking bereiken. Ik ga er vanuit dat die 7% in al hun gulheid zullen instaan voor dat onderhoud.
Daar zit iets in. Maar vraag is hoe consequent je gaat zijn in zulke zaken.

Er zijn namelijk ook subsidies voor allerhande holebibewegingen die het "wij"-gevoel moeten promoten, terwijl ik geen holebi ben en daar toch ook voor meebetaal. Die verenigingen hebben hun bestaansrecht, daar niet van, maar in die zin kan je ook zeggen dat ze maar 5-10% van de bevolking bedienen, nietwaar?

En zo zijn er vele voorbeelden.

Maar misschien moet ik dit antwoord maar geven omdat Preusse eigenlijk de themathiek van subsidies altijd maar heel eenzijdig aankaart, nl. enkel vanuit de kerkfabrieken.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 18:51   #44
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Probeer eens een gebed...
Of wacht, de RKK is zwaar ziek, mogelijk wel terminaal : een bedevaart misschien?
Pffft... Lourdes. Dat stukje ubercommercie voor een stuk grot.

Geef mij dan maar Santiago. En hun jaarlijkse vuurwerk
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 18:54   #45
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik kan me perfect vinden in dit standpunt. Vooral die laatste nuance is cruciaal. Kerken zijn een erfgoed, die vertellen een verhaal.
Zolang men ze maar niet helemaal gaat ombouwen tot moskee of iets dergelijks. En dat standpunt heeft dus helemaal niets te maken met Islamhaat of -fobie, maar is ingegeven uit respect voor het gebouw zelf en zijn oorspronkelijke functie.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:04   #46
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Molecule is 6 op de 7 vol, zorgt voor werkgelegenheid, heeft en heeft een flinke omzet. Wat jou kerkje ( ik vermoed de Oude kerk te Vichte ) betreft, het brengt geen klote op, kost geld, geen werkgelegenheid and last bud not least, het houd de mensen dom.
Ik wil toch wel die laatste nuance van de heer Luyten behouden hoor. Onderhoud van de kerkgebouwen vind ik in het kader van het cultureel en architecturaal erfgoed wel een goede zaak.

Ik, als Agnost, zal ik zeker en vast op reis of op tripjes de plaatselijke kerkgebouwen bezoeken. Ik vind het meestal prachtige gebouwen zowel van buitenaf bekeken als vaak ook binnenin en sommige van die oude houten spreekgestoelten zijn prachtige kunst. In drukkere steden maar ook in rustige rustieke dorpjes stap ik vaak eens een kerk binnen en verbaas me dan over de rust en sereniteit die er heerst.

De gemeente waar ik opgroeide heeft trouwens een opmerkelijk mooie kerk - zeker binnenin - waar vrienden en vriendinnen uit het buitenland als ze eens langskomen van verbaasd staan ondanks het feit dat die kerk 30 jaar in de steigers heeft gestaan na een wel erg verwoestend onweer.

En dan heb je nog de groten, waaronder die van Santiago De Compostella. Helaas wat minder rust en sereniteit, maar de indruk dat zo'n gebouw nalaat en zijn historische waarde... zoiets laat je niet verrotten. Daar mag je als land gerust wat voor betalen. We blazen de pyramiden in Egypte ook niet op omdat we niet meer zo aan farao-aanbidding doen.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:08   #47
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zolang men ze maar niet helemaal gaat ombouwen tot moskee of iets dergelijks. En dat standpunt heeft dus helemaal niets te maken met Islamhaat of -fobie, maar is ingegeven uit respect voor het gebouw zelf en zijn oorspronkelijke functie.
Compleet akkoord. In die zin zouden kerken zelfs niet mogen worden gebruikt voor acties van illegalen want het eerste wat ze doen, is de inboedel aanpassen zodat het niet vloekt met hun geloof.

Neen, ik wil gerust belastingen betalen voor erfgoed dat leeg staat en waar af en toe een vrome wat komt kuisen en het onderhoud van het gebouw. Slopen we de kerken en gaan we enkel nog geld geven aan monsters als het nieuwe justitiepaleis van Antwerpen, dan ziet Vlaanderen er binnenkort uit als Dubai en daar bedank ik voor. Futuristische elite-projecten mogen, maar ze moeten niet alles overheersen.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 14 juli 2008 om 19:09.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:39   #48
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Molecule is 6 op de 7 vol, zorgt voor werkgelegenheid, heeft en heeft een flinke omzet. Wat jou kerkje ( ik vermoed de Oude kerk te Vichte ) betreft, het brengt geen klote op, kost geld, geen werkgelegenheid and last bud not least, het houd de mensen dom.
Ach zo, onze linkse mei-'68-er vindt dat alles moet opbrengen en rendabel moet zijn. Weer wat bijgeleerd.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:45   #49
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik wil toch wel die laatste nuance van de heer Luyten behouden hoor. Onderhoud van de kerkgebouwen vind ik in het kader van het cultureel en architecturaal erfgoed wel een goede zaak.

Ik, als Agnost, zal ik zeker en vast op reis of op tripjes de plaatselijke kerkgebouwen bezoeken. Ik vind het meestal prachtige gebouwen zowel van buitenaf bekeken als vaak ook binnenin en sommige van die oude houten spreekgestoelten zijn prachtige kunst. In drukkere steden maar ook in rustige rustieke dorpjes stap ik vaak eens een kerk binnen en verbaas me dan over de rust en sereniteit die er heerst.

De gemeente waar ik opgroeide heeft trouwens een opmerkelijk mooie kerk - zeker binnenin - waar vrienden en vriendinnen uit het buitenland als ze eens langskomen van verbaasd staan ondanks het feit dat die kerk 30 jaar in de steigers heeft gestaan na een wel erg verwoestend onweer.

En dan heb je nog de groten, waaronder die van Santiago De Compostella. Helaas wat minder rust en sereniteit, maar de indruk dat zo'n gebouw nalaat en zijn historische waarde... zoiets laat je niet verrotten. Daar mag je als land gerust wat voor betalen. We blazen de pyramiden in Egypte ook niet op omdat we niet meer zo aan farao-aanbidding doen.
Daar kan ik wel mee leven Jazeker, mits uiteraard al die lege kerkgebouwen een andere functie krijgen, bijvoorbeeld als museum, bibliotheek, bioscoop, hotel, restaurant, sociale woning...enzv.
Heeft er iemand trouwens een idee hoeveel kerkgebouwen Belgïe precies telt ?
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:46   #50
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Staat de katholieke kerk zo zwak dat het niet kan zonder belastingscenten ? Misschien nog maar eens rondgaan met het mandje tijdens de mis....
Sinds ritssluitingen veralgemeend werden worden zelfs de broeksknoppen zschaars.

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 juli 2008 om 19:46.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:48   #51
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Daar kan ik wel mee leven Jazeker, mits uiteraard al die lege kerkgebouwen een andere functie krijgen, bijvoorbeeld als museum, bibliotheek, bioscoop, hotel, restaurant, sociale woning...enzv.
Heeft er iemand trouwens een idee hoeveel kerkgebouwen Belgïe precies telt ?
Al minstens één per gemeente.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:50   #52
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ach zo, onze linkse mei-'68-er vindt dat alles moet opbrengen en rendabel moet zijn. Weer wat bijgeleerd.
't is april, en ik ben noch links noch rechts.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:53   #53
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Daar kan ik wel mee leven Jazeker, mits uiteraard al die lege kerkgebouwen een andere functie krijgen, bijvoorbeeld als museum, bibliotheek, bioscoop, hotel, restaurant, sociale woning...enzv.
Heeft er iemand trouwens een idee hoeveel kerkgebouwen Belgïe precies telt ?
Museum kan nog zijn. Bibliotheek... dan vrees ik dat die gebouwen meteen uitgewoond worden. Bioscoop in een kerkgebouw? Ze breken de boel af om het Dolby Surround en THX compliant te maken. Restaurant... tof... veel vet aan het plafond. Hotel??? Getver... Probeer de cathedraal in Santiago eens voor te stellen als hotel.

Ik heb een idee van het aantal kerkjes in Vlaanderen... zowat een per gemeente.

En als ik een gemeente kom waar ik niet vaak ben en wat tijd heb... dan ga ik eens in zo'n kerk. En wat ik daar meestal zie is beter en authentieker dan wat die zot van een Jan Hoet kan aankopen als moderne kunst. Ik heb me vijftien jaar geleden eens verslikt in een glaasje bier toen hij zei hoeveel hij betaald had voor een plank hout met daarin een spiraal van nagels geklopt... mijn familie heeft me toen op de rug moeten kloppen of ik was heen geweest.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 14 juli 2008 om 19:58.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:56   #54
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Daar kan ik wel mee leven Jazeker, mits uiteraard al die lege kerkgebouwen een andere functie krijgen, bijvoorbeeld als museum, bibliotheek, bioscoop, hotel, restaurant, sociale woning...enzv.
Heeft er iemand trouwens een idee hoeveel kerkgebouwen Belgïe precies telt ?
Dus... bibliotheek. Dat lijkt me het beste... of gewoon een plaats waar je eens rust kan vinden. zelfs als ongelovige
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 20:03   #55
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Daar zit iets in. Maar vraag is hoe consequent je gaat zijn in zulke zaken.

Er zijn namelijk ook subsidies voor allerhande holebibewegingen die het "wij"-gevoel moeten promoten, terwijl ik geen holebi ben en daar toch ook voor meebetaal. Die verenigingen hebben hun bestaansrecht, daar niet van, maar in die zin kan je ook zeggen dat ze maar 5-10% van de bevolking bedienen, nietwaar?

En zo zijn er vele voorbeelden.

Maar misschien moet ik dit antwoord maar geven omdat Preusse eigenlijk de themathiek van subsidies altijd maar heel eenzijdig aankaart, nl. enkel vanuit de kerkfabrieken.

Ik denk niet dat je de "snoepjes" die bijvoorbeeld holebibewegingen krijgen, kunt vergelijken met de plus/minus 600.000.000€ die de kerkfabriek hier jaarlijks binnenrijft. Maar bon, zelfs als rabiate religie-tegenstander zou ik met zo'n solide dotatie nog kunnen leven indien, laat ons zeggen 30 �* 35% vd bevolking actieve kerkgangers zouden zijn. Maar 24 miljard oude Bef. om 7% vd bevolking hun eredienst gratis aan te bieden, vind ik toch lichtjes overdreven. En nee, ook van mij moeten die kerken niet worden gesloopt, maar geef ze, zoals Andro reeds aangaf, een "andere nuttige bestemming". Het katholiscisme is "hier" op sterven na dood (en niet alleen hier). Het wordt tijd dat men dat eens gaat inzien.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 20:07   #56
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Daar zit iets in. Maar vraag is hoe consequent je gaat zijn in zulke zaken.

Er zijn namelijk ook subsidies voor allerhande holebibewegingen die het "wij"-gevoel moeten promoten, terwijl ik geen holebi ben en daar toch ook voor meebetaal. Die verenigingen hebben hun bestaansrecht, daar niet van, maar in die zin kan je ook zeggen dat ze maar 5-10% van de bevolking bedienen, nietwaar?

En zo zijn er vele voorbeelden.

Maar misschien moet ik dit antwoord maar geven omdat Preusse eigenlijk de themathiek van subsidies altijd maar heel eenzijdig aankaart, nl. enkel vanuit de kerkfabrieken.
Gaan er even grote bedragen naar holebiverenigingen als naar
-erediensten (budget federaal Ministerie van Justitie ) en
-naar kerkfabrieken (gemeentebudgetten)
-vrij onderwijs(onderwijsbudget Vlaamse bemeenschap),
-Caritas (budgetten Sociale Zaken en Volksgezondheid?)

En dan spreken we niet van de subsidies voor verenigingen allerhande vanwege het cultuurbudget van de Vlaamse Gemeenshap

Gaat er écht evenveel naar Holebis?

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 juli 2008 om 20:26.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 20:07   #57
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dus... bibliotheek. Dat lijkt me het beste... of gewoon een plaats waar je eens rust kan vinden. zelfs als ongelovige
En museum, daar ben ik al tevreden mee. Alhoewel je mij nooit in een kerk zal zien.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 20:08   #58
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik denk niet dat je de "snoepjes" die bijvoorbeeld holebibewegingen krijgen, kunt vergelijken met de plus/minus 600.000.000€ die de kerkfabriek hier jaarlijks binnenrijft. Maar bon, zelfs als rabiate religie-tegenstander zou ik met zo'n solide dotatie nog kunnen leven indien, laat ons zeggen 30 �* 35% vd bevolking actieve kerkgangers zouden zijn. Maar 24 miljard oude Bef. om 7% vd bevolking hun eredienst gratis aan te bieden, vind ik toch lichtjes overdreven. En nee, ook van mij moeten die kerken niet worden gesloopt, maar geef ze, zoals Andro reeds aangaf, een "andere nuttige bestemming". Het katholiscisme is "hier" op sterven na dood (en niet alleen hier). Het wordt tijd dat men dat eens gaat inzien.
Kan zijn... maar kerken zijn erfgoed. Ze zijn mooi. Dat je pastoors en hun kerkfabrieken niet meer betaald... daar vind ik wel wat voor te vinden. Dat moet het vaticaan maar doen. Maar die gebouwen zijn prachtig.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 20:11   #59
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
En museum, daar ben ik al tevreden mee. Alhoewel je mij nooit in een kerk zal zien.
Jouw zin... ik ben een jaartje of twee terug nog in de kathedraal van Santiago geweest en dat is een machtig mooi gebouw. Dat verkopen als moskee of zo zou gewoon een monsterlijke daad zijn.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 20:13   #60
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik denk niet dat je de "snoepjes" die bijvoorbeeld holebibewegingen krijgen, kunt vergelijken met de plus/minus 600.000.000€ die de kerkfabriek hier jaarlijks binnenrijft. Maar bon, zelfs als rabiate religie-tegenstander zou ik met zo'n solide dotatie nog kunnen leven indien, laat ons zeggen 30 �* 35% vd bevolking actieve kerkgangers zouden zijn. Maar 24 miljard oude Bef. om 7% vd bevolking hun eredienst gratis aan te bieden, vind ik toch lichtjes overdreven. En nee, ook van mij moeten die kerken niet worden gesloopt, maar geef ze, zoals Andro reeds aangaf, een "andere nuttige bestemming". Het katholiscisme is "hier" op sterven na dood (en niet alleen hier). Het wordt tijd dat men dat eens gaat inzien.
Idd, slopen vraagt niemand, "uithongeren" of doen vervallen evenmin, maar een adequater gebruik van die massale leegstand zou al een stap vooruit zijn.

Andere religies* of culturele instellingen kunnen ook gebruik maken van dat leegstaande gebouwenpatrimonium.

*Ik zie niet in waarom één specifieke religie daarvan uitgesloten zou moeten worden.

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 juli 2008 om 20:16.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be