Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Hans Verreyt (Vlaams Belang Jongeren) (forumsessie 28 juli t.e.m. 3 aug)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hans Verreyt (Vlaams Belang Jongeren) (forumsessie 28 juli t.e.m. 3 aug) voorzitter Vlaams Belang Jongeren

 
 
Discussietools
Oud 25 juli 2008, 10:23   #1
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard Brussel, Vlaamse stad der minderheden

Beste,

Net zoals het merendeel van het VB, zie ik Brussel als toekomstige hoofdstad van een soeverein Vlaanderen.
Na decenialange verfransing, blijkt het Frans meer en meer plaats te moeten ruimen voor talen als Arabisch of Berbers. Het aantal Brusselaars dat het Frans als moedertaal heeft, is geslonken tot 50%.

In tegenstelling tot de Franstalige burgerij uit Watermaal-Bosvoorde, Oudergem of Woluwe, kennen deze mensen vandaag nog geen blinde haat t.o.v. de rest van Vlaanderen. Ze staan zelfs massaal aan te schuiven om zich in te schrijven in het Vlaamse onderwijs. Als Vlaanderen een toekomst voor Brussel ziet in haar schoot, zal ze moeten rekening houden met deze groep mensen. Als Vlaanderen dat niet doet, zullen deze mensen volledig door de PS gerecupereerd worden. Een blind anti-migrantenbeleid (er is een hemelsbreed verschil tussen "anti-migrant" en "anti-migratie") zou deze mensen immers in de handen van Philippe Moureaux en zijn PS duwen.

Hoe zie jij de VB-benadering van de Brusselaars van allochtone afkomst?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 27 juli 2008, 10:35   #2
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Op het vlak van Brussel hou ik er vanuit puur pragmatisch oogpunt een wat aparte visie op na. Ik hou niet van Brussel. Ik stel vast dat Brussel toch maar een multiculturele etterbuil is, waar nog zeer weinig echte Vlamingen wonen.

Ik vraag me dan ook af waarom Vlaanderen toch zo moet blijven vasthouden aan die multiculturele etterbuil Brussel. Het nostalgisch vasthouden aan Brussel staat de onafhankelijkheid van Vlaanderen in de weg. Indien we Brussel zouden laten vallen, zou de Vlaamse onafhankelijkheid wel eens binnen handbereik kunnen liggen. Zolang België bestaat, wordt als gevolg van het huidige extreemlinkse vreemdelingenbeleid ook het Vlaamse gewest steeds meer en meer aangetast door die multiculkanker.

Hoe staat u tegenover een onafhankelijk Vlaanderen zonder die multiculturele etterbuil Brussel, zodat wij in Vlaanderen een écht rechts vreemdelingenbeleid zouden kunnen voeren en die linkse partijen naar de oppositie zouden kunnen verwijzen ?

Laatst gewijzigd door Cynicus : 27 juli 2008 om 10:35.
Cynicus is offline  
Oud 27 juli 2008, 10:47   #3
Petrus Cass
Vreemdeling
 
Petrus Cass's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2008
Locatie: Brussels & CSE
Berichten: 70
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Op het vlak van Brussel hou ik er vanuit puur pragmatisch oogpunt een wat aparte visie op na. Ik hou niet van Brussel. Ik stel vast dat Brussel toch maar een multiculturele etterbuil is, waar nog zeer weinig echte Vlamingen wonen.
Dat zou ik nu eens willen weten : WAT ZIJN ECHTE VLAMINGEN ???
__________________
IDee

Petrus Cass
Petrus Cass is offline  
Oud 27 juli 2008, 17:32   #4
Ongetemde Leeuw
Gouverneur
 
Ongetemde Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.155
Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petrus Cass Bekijk bericht
Dat zou ik nu eens willen weten : WAT ZIJN ECHTE VLAMINGEN ???
Mensen die wanneer men vraagt wat hun nationaliteit is zeggen Vlaming, en er dan ook nog eens trots op zijn ook.
__________________
"Nations whose nationalism is destroyed are subject to ruin." -Muammar al-Gaddafi
Ongetemde Leeuw is offline  
Oud 27 juli 2008, 18:56   #5
danielsjohan
Partijlid
 
danielsjohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: Mortsel / Leuven
Berichten: 203
Standaard

Dus als je daar niet trots op bent, ben je geen Vlaming? Wat ben je dan wel?
__________________
,,I don't want to make the wrong mistake"
--G. Bush Sr.

>>CSD-blog 2007 en CSD-blog 2008
danielsjohan is offline  
Oud 28 juli 2008, 08:54   #6
Petrus Cass
Vreemdeling
 
Petrus Cass's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2008
Locatie: Brussels & CSE
Berichten: 70
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw Bekijk bericht
Mensen die wanneer men vraagt wat hun nationaliteit is zeggen Vlaming, en er dan ook nog eens trots op zijn ook.
...dus eigenlijk weet je het zelf niet !
__________________
IDee

Petrus Cass
Petrus Cass is offline  
Oud 28 juli 2008, 10:38   #7
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petrus Cass Bekijk bericht
Dat zou ik nu eens willen weten : WAT ZIJN ECHTE VLAMINGEN ???
Wat een dwaze vraag! Met de maar al te duidelijke bijbedoeling van de discussie over bepaalde problemen daarmee te kunnen kelderen...
Vlamingen zijn oa mensen die Vlaams/Nederlands praten, hier wonen vanwege hier geboren uit Vlaamse ouders enz. "En hoeveel generaties moet je teruggaan enz"... is de volgende "blokkeervraag" zeker? Voeg aan die categorie mensen toe die van elders komen en die zich inzetten met daad en woord om leden te worden van die maatschappij. Van zodra ze niet meer opvallen door andere gedragingen, taal enz, hier niet enkel zijn om te "ontvangen" maar om samen met de rest hun leven op te bouwen enz horen ze erbij! Zelfs kleur en godsdienst zijn daarin onbelangrijk... tenzij ze dat zelf gebruiken om "anders" te zijn en de maatschappij ermee lastig te vallen! Joden bvb hebben hun eigen godsdienst, sommigen dragen hun "eigen" typische kledij en haardracht enz... maar zijn meestal gewoon "Belg" zonder dat iemand zich daar een vraag over stelt of problemen heeft met het begrip "Belg zijn"! Bepaalde lieden echter krijgen na zekere tijd het etiket "Belg" opgeplakt terwijl ze niets met het Belg-zijn en bijhorende aanpassingen willen te maken hebben, tenzij "rechten en ontvangsten" verzamelen...
Sommigen hebben voor een aanvaardbare aanpassing een half jaar nodig, anderen bereiken dat stadium nooit en voeden hun nageslacht op als blijvende vreemdelingen.

Geen gemakkelijke vraag, geen eenvoudig pasklaar en strikt af te lijnen antwoord, maar de redenen waarom sommigen die stellen, die begrijpen we wel hoor! Meestal onder te brengen in de categorie "plat profitariaat zonder de minste inspanning of aanpassing"...
andev is offline  
Oud 28 juli 2008, 17:06   #8
danielsjohan
Partijlid
 
danielsjohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: Mortsel / Leuven
Berichten: 203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wat een dwaze vraag! Met de maar al te duidelijke bijbedoeling van de discussie over bepaalde problemen daarmee te kunnen kelderen...
Het lijkt me nochtans essentieel om de term "Vlaming" te definiëren voor je een debat voert over Vlamingen. Zeker omdat ik toch al wel veel en sterk uiteenlopende definities heb gehoord, op den duur weet je gewoon niet meer waarover je nu aan het praten bent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Vlamingen zijn oa mensen die Vlaams/Nederlands praten, hier wonen vanwege hier geboren uit Vlaamse ouders enz.
Bedoel je hiermee Nederlands als moedertaal? Of als eerste taal? Of is "spreken" genoeg?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
"En hoeveel generaties moet je teruggaan enz"... is de volgende "blokkeervraag" zeker? Voeg aan die categorie mensen toe die van elders komen en die zich inzetten met daad en woord om leden te worden van die maatschappij.
Een inspanningsverbindtenis maakt volgens u deel uit van een (Vlaamse) identiteit? Of heb je het nu over een voorwaarde om de Belgische nationaliteit te verkrijgen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Van zodra ze niet meer opvallen door andere gedragingen, taal enz,
Alle West-Vlamingen, gelieve u vanaf nu geen Vlaming meer te noemen. Jullie vallen namelijk nogal op met jullie taaltje... Dat ken je toch geen Nederlands noemen, of wel?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
hier niet enkel zijn om te "ontvangen" maar om samen met de rest hun leven op te bouwen enz horen ze erbij!
Ik zie niet in wie er geen leven wil opbouwen, maar ik neem aan dat je bedoelt dat ze een leven moeten opbouwen "volgens onze normen"? (Indien ja, extra vraagje: wat zijn deze normen? Vals frauderen wanneer het maar kan daar ook onder? )
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Zelfs kleur en godsdienst zijn daarin onbelangrijk... tenzij ze dat zelf gebruiken om "anders" te zijn en de maatschappij ermee lastig te vallen! Joden bvb hebben hun eigen godsdienst, sommigen dragen hun "eigen" typische kledij en haardracht enz... maar zijn meestal gewoon "Belg" zonder dat iemand zich daar een vraag over stelt of problemen heeft met het begrip "Belg zijn"!
Dat komt ervan he, als je in België geboren wordt uit Belgische ouders. En dan vreemde kleren durven dragen, hoe durven ze!
Trouwens, vallen Gothics dan ook niet in die probleemzone?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Bepaalde lieden echter krijgen na zekere tijd het etiket "Belg" opgeplakt terwijl ze niets met het Belg-zijn en bijhorende aanpassingen willen te maken hebben, tenzij "rechten en ontvangsten" verzamelen...
En wat is dan dat "Belg-zijn"? Volgens mij is dat nog steeds "aan de wettelijke voorwaarden voldoen om de Belgische nationaliteit te dragen", zoals bvb in België uit Belgische ouders geboren worden...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Sommigen hebben voor een aanvaardbare aanpassing een half jaar nodig, anderen bereiken dat stadium nooit en voeden hun nageslacht op als blijvende vreemdelingen.

Geen gemakkelijke vraag, geen eenvoudig pasklaar en strikt af te lijnen antwoord,
Meer zelfs, ik kan me niet indenken al een antwoord gekregen te hebben!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
maar de redenen waarom sommigen die stellen, die begrijpen we wel hoor! Meestal onder te brengen in de categorie "plat profitariaat zonder de minste inspanning of aanpassing"...
Dus zo'n vraag stellen is plat profitariaat etc? Vreemde debatcultuur! Of is dat ook "typisch Vlaams"?
__________________
,,I don't want to make the wrong mistake"
--G. Bush Sr.

>>CSD-blog 2007 en CSD-blog 2008
danielsjohan is offline  
Oud 28 juli 2008, 17:48   #9
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danielsjohan Bekijk bericht
Het lijkt me nochtans essentieel om de term "Vlaming" te definiëren voor je een debat voert over Vlamingen. Zeker omdat ik toch al wel veel en sterk uiteenlopende definities heb gehoord, op den duur weet je gewoon niet meer waarover je nu aan het praten bent.

Bedoel je hiermee Nederlands als moedertaal? Of als eerste taal? Of is "spreken" genoeg?

Een inspanningsverbindtenis maakt volgens u deel uit van een (Vlaamse) identiteit? Of heb je het nu over een voorwaarde om de Belgische nationaliteit te verkrijgen?

Alle West-Vlamingen, gelieve u vanaf nu geen Vlaming meer te noemen. Jullie vallen namelijk nogal op met jullie taaltje... Dat ken je toch geen Nederlands noemen, of wel?

Ik zie niet in wie er geen leven wil opbouwen, maar ik neem aan dat je bedoelt dat ze een leven moeten opbouwen "volgens onze normen"? (Indien ja, extra vraagje: wat zijn deze normen? Vals frauderen wanneer het maar kan daar ook onder? )

Dat komt ervan he, als je in België geboren wordt uit Belgische ouders. En dan vreemde kleren durven dragen, hoe durven ze!
Trouwens, vallen Gothics dan ook niet in die probleemzone?

En wat is dan dat "Belg-zijn"? Volgens mij is dat nog steeds "aan de wettelijke voorwaarden voldoen om de Belgische nationaliteit te dragen", zoals bvb in België uit Belgische ouders geboren worden...

Meer zelfs, ik kan me niet indenken al een antwoord gekregen te hebben!

Dus zo'n vraag stellen is plat profitariaat etc? Vreemde debatcultuur! Of is dat ook "typisch Vlaams"?
Hier kunnen we nog een paar blz over vullen. Jij wil gewoon niet geweten hebben dat er zoiets als "Vlamingen", Belgen? Fransen enz bestaat, dat is ook een manier om het op te lossen.
Misschien kun jij zelf eens op je vraag antwoorden, met als variatie: "wat is bvb een "Marokkaan". Onoplosbaar?
Niet willen aanvaarden dat mensen in groepen leven die een aantal gezamelijke kenmerken en waarden hebben is één ding. Willen opdringen dat alles en iedereen zich overal in en tussen mag of wil installeren, ook al past die niet in de groep, dat brengt enkel miserie op allerlei gebieden mee, je hoeft de geschiedenis er maar voor door te nemen!
Vroeger waren er oorlogen en verplaatsten sommige groepen zich via macht en geweld, met de bedoeling op het veroverde gebied te blijven. Nu ervaren we weer hetzelfde, maar op een moderne manier die minder duidelijk en meer perfiede is: immigratie, illegalen, "multiculariteit", wat dat laatste ook mag zijn, in werkelijkheid...
Op de vroegere "klassieke" manier werden aldus horden moslims en later Duitse nazi's tegengehouden en liet men ze zich niet zomaar ergens neerplanten om de zaken op termijn over te nemen. Nu echter... stevenen we af op wellicht de ondergang van ons aller bekende Europa...
Maar ja, leg eens uit, wat is Europa nietwaar? En we zijn weer vertrokken...

Laatst gewijzigd door andev : 28 juli 2008 om 17:52.
andev is offline  
Oud 28 juli 2008, 18:37   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

De meest simpele definitie van een Vlaming zou uiteraard kunnen zijn: iedereen die leeft in Vlaanderen. In geval van onafhankelijkheid zou deze objectieve maatstaf het beste middel zijn om op het moment van de onafhankelijkheid het staatsburgerschap vast te stellen.

Daar gaan uiteraard noch de "verdraagzame" Belgicisten noch de rechtse flaminganten blij mee zijn.
Pelgrim is offline  
Oud 28 juli 2008, 18:52   #11
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

... zie post 8 hierboven aub

Bedoel je hiermee Nederlands als moedertaal? Of als eerste taal? Of is "spreken" genoeg?
Wie geen Nederlands kan kan zich geen Vlaming noemen. Of waren de francophonen na 1830 die zich in Vlaanderen vestigden en enkel de Franse taal gebruikten toen ook Vlamingen misschien, omdat ze in Oostende of Knokke woonden?
Een taal kan je leren, maar je moet het willen. En op termijn is dit een element om ook "Vlaming" te zijn. Je kinderen die geboren worden spreken dan meteen Nederlands, en de kennis van hun vroegere en andere talen is geen probleem!

Een inspanningsverbindtenis maakt volgens u deel uit van een (Vlaamse) identiteit? Of heb je het nu over een voorwaarde om de Belgische nationaliteit te verkrijgen?
Omdat het niet kennen van de plaatselijke taal, Frans of Nederlands, het onmogelijk maakt om in die maatschappij opgenomen te worden en mee te draaien, geen werk vinden enz. Enkel hier willen rondlopen als ocwm-klant, en zich van al de rest niets aantrekken, dat kan niet. Raar dat zovele immigranten in de voorbije decennia zich steeds voldoende hebben aangepast, zelfs Chinezen... maar dat er niets dan problemen meer zijn sinds oa de moslimmeute zich hier aan het verspreiden is! Heb je daar een uitleg voor, of ga je enkel "racieeeesme" roepen?

Alle West-Vlamingen, gelieve u vanaf nu geen Vlaming meer te noemen. Jullie vallen namelijk nogal op met jullie taaltje... Dat ken je toch geen Nederlands noemen, of wel?
Volledig onbelangrijke opmerking. Onze franstalige landgenoten beweren dezelfde nonsens, al leven ze in een land met 60% Vlamingen. Eén van de redenen waarom "België" liefst rap afgeschreven kan worden. Ook zo'n groep die zit te discussiëren over hun "Belgique": ze hebben de pest aan de Vlamingen maar zuigen er zich aan vast vanwege de centen. Net zoals sommigen hier rondlopen tussen onze "hoeren", "ongelovige honden", voortdurend "racistisch" worden behandeld enz maar met geen stokken zijn buiten te krijgen...

Ik zie niet in wie er geen leven wil opbouwen, maar ik neem aan dat je bedoelt dat ze een leven moeten opbouwen "volgens onze normen"? (Indien ja, extra vraagje: wat zijn deze normen? Vals frauderen wanneer het maar kan daar ook onder? )
Indien je bij een groep wil aansluiten moet je de spelregels van die groep goed vinden, wat kom je daar anders doen? Zoek dan een plaats in de wereld die past aan wat je wensen zijn. En dan hebben we het niet enkel over gemakkelijk geld krijgen om niets te doen, ocmw-toestanden. Overal ter wereld proberen mensen te frauderen, blijkbaar
gewoon menselijk maar we moeten niet alle schorremorrie van de wereld over ons heen laten lopen! Weer een overbodige vraag.
Wij hebben recht op onze normen en leefwijze, "zij" hebben dat in hun land. Wij gaan ook niet overal ter wereld onze zienswijze gaan opdringen zoals zij het hier proberen. We hoeven de praatjes en de eisen van iedere wereldbewoner, hoe vreemd ook, niet te aanvaarden. Diegenen die dat eisen op een ander zijn meestal nog vééél onverdraagzamer in hun eigen land.
Moet ik geen voorbeelden bij geven zeker?



Dat komt ervan he, als je in België geboren wordt uit Belgische ouders. En dan vreemde kleren durven dragen, hoe durven ze!
Trouwens, vallen Gothics dan ook niet in die probleemzone?

Het gaat niet over "vreemde kleren"! Nogal hypocriet om ook dat eens te proberen nietwaar? Bij bvb de hoofddoekkenkwestie gaat het niet om een lap stof meer of minder maar om een symbool, net zoals rondlopen met een hakenkruis op je jas.
Nog zeer onlangs eens gekeken naar de Mekka-reeks van Jan Leyers, en daar de vrouwen aan het woord gehoord over de manier waarop achterlijke godsdienstige idioten en vooral machtswellustelingen hen die vod opdringen! Moet je ook nog eens beluisteren, gewoon "ontluisterend"! Arme vrouwen. De mannen die dat opdringen verdienen geen discussie maar een schop onder hun gat dat ze terug in hun middeleeuwse zandbak vliegen.

En wat is dan dat "Belg-zijn"? Volgens mij is dat nog steeds "aan de wettelijke voorwaarden voldoen om de Belgische nationaliteit te dragen", zoals bvb in België uit Belgische ouders geboren worden...
Dat hangt af van een samenraapsel van wetten die wellicht met de beste bedoelingen werden ingevoerd tot men jaren later ziet dat ze vooral problemen en profitariaat en misdaad met zich meebrengen ipv wat men op het oog had! Hele horden die hier via leugens en komedie binnen geraken als "illegaal", schijnhuwelijken, weggegooide identiteitspapieren te vervangen door voorgekauwde verhaaltjes, grootouders die kort daarop aan het ocmw staan te wachten op een rusthuis, allemaal op onze kosten: die lieden moeten ons toch grote onnozelaars vinden, of niet?
Ook hier zijn er in alle landen rondom ons en verder (Australië bvb) besprekingen aan de gang om een antwoord te geven aan jouw vraag die niet in je kraam zal passen…
Die "Belgische" ouders, waarvan sommigen enkel kontakt hebben met hun schotelantenne en hun land van oorsprong, die dan een "Belgisch" kind hier ter wereld brengen? Zoals die Congolese madam die in het vliegtuig richting België meteen een kleine "Belg" baarde? En daarna zelf nog "Belg" moest worden.
"Belg" zijn of het worden is iets dat weer waarde moet krijgen en niet zomaar, zelfs aan ieder stuk binnengewaaid gespuis, cadeau moet gedaan worden.
Zopas gelezen dat bij die Iraniërs in die torenkraan er zitten die al lang bekend staan bij het gerecht wegens allerlei smeerlapperij... en nu hebben ze nog het lef om "Belg = mijn broodje is gebakken" te willen worden? Gewoon wachten tot ze eruit waaien aub... De volgende chantageplegers staan reeds klaar om hun plaats in te nemen, trouwens.


Meer zelfs, ik kan me niet indenken al een antwoord gekregen te hebben!
Jij zult het wel zo draaien dat je denkt dat er geen antwoord kan gegeven worden op dat soort vragen. Anders zou er één en ander kunnen veranderen voor al diegenen die denken dat ze alle rechten hebben, vooral die van te profiteren van een andere maatschappij en bevolking…
Ik vrees voor jou dat er meer en meer mensen wakker zijn geschoten en beginnen te beseffen wat er zoal buiten hun wil om hier op hun kosten aan het gebeuren is…

Laatst gewijzigd door andev : 28 juli 2008 om 19:03.
andev is offline  
Oud 28 juli 2008, 18:52   #12
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De meest simpele definitie van een Vlaming zou uiteraard kunnen zijn: iedereen die leeft in Vlaanderen. In geval van onafhankelijkheid zou deze objectieve maatstaf het beste middel zijn om op het moment van de onafhankelijkheid het staatsburgerschap vast te stellen.

Daar gaan uiteraard noch de "verdraagzame" Belgicisten noch de rechtse flaminganten blij mee zijn.
Ik ken een prof. neerlandistiek, bezit een Vlaams universiteitsdiploma; geeft echter les aan een hogeschool in Wallonië en woont daar ook (wegens gemakkelijker) tot zijn pensioen en keert dan naar VL terug. Hij zal dus een Waal zijn. Hahahaha.
azert is offline  
Oud 28 juli 2008, 18:54   #13
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De meest simpele definitie van een Vlaming zou uiteraard kunnen zijn: iedereen die leeft in Vlaanderen. In geval van onafhankelijkheid zou deze objectieve maatstaf het beste middel zijn om op het moment van de onafhankelijkheid het staatsburgerschap vast te stellen.

Daar gaan uiteraard noch de "verdraagzame" Belgicisten noch de rechtse flaminganten blij mee zijn.
1 Van de betere Vlaamse schrijvers Dimitri Verhulst woont momenteel in Wallonië; dat zou dan een Waal zijn? hahaha
azert is offline  
Oud 28 juli 2008, 19:09   #14
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De meest simpele definitie van een Vlaming zou uiteraard kunnen zijn: iedereen die leeft in Vlaanderen. In geval van onafhankelijkheid zou deze objectieve maatstaf het beste middel zijn om op het moment van de onafhankelijkheid het staatsburgerschap vast te stellen.

Daar gaan uiteraard noch de "verdraagzame" Belgicisten noch de rechtse flaminganten blij mee zijn.
Toch wel een beetje héél simpel nietwaar? Misschien nog rap een paar duizenden uit Verweggistan naar hier brengen en dan onafhankelijkheid... hebben we weer zoveel Vlamingen meer?
Neen, laten we maar serieuze eisen stellen zodat diegenen die dat spelletje proberen goed weten dat ook zij een inspanning moeten doen, met resultaatsverbintenis anders is het een lachertje. Anders, sorry, ga het maar elders proberen.
En het is niet aan diegenen die hier binnenvallen te bepalen hoe het wel moet verlopen! Helemaal van de pot gerukt maar altijd te proberen, nietwaar....
En de hierboven vermelde voorbeelden van Vlamingen in Wallonië... die eisen daar ook alles wat vele franstaligen van ons eizsen zeker?
Indien iedereen korrekt zou doen wat hij/zij moet doen zouden al die problemen niet bestaan, maar ja...
Waarom hebben we geen problemen met bvb Chinezen, Italianen, Joden enz
Juist.

Laatst gewijzigd door andev : 28 juli 2008 om 19:18.
andev is offline  
Oud 28 juli 2008, 19:24   #15
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De meest simpele definitie van een Vlaming zou uiteraard kunnen zijn: iedereen die leeft in Vlaanderen. In geval van onafhankelijkheid zou deze objectieve maatstaf het beste middel zijn om op het moment van de onafhankelijkheid het staatsburgerschap vast te stellen.

Daar gaan uiteraard noch de "verdraagzame" Belgicisten noch de rechtse flaminganten blij mee zijn.
Dank je, Pelgrim! Jij bent de enige die antwoordt op de vraag.
Kallikles is offline  
Oud 28 juli 2008, 19:24   #16
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Beste,

Net zoals het merendeel van het VB, zie ik Brussel als toekomstige hoofdstad van een soeverein Vlaanderen.
Na decenialange verfransing, blijkt het Frans meer en meer plaats te moeten ruimen voor talen als Arabisch of Berbers. Het aantal Brusselaars dat het Frans als moedertaal heeft, is geslonken tot 50%.

In tegenstelling tot de Franstalige burgerij uit Watermaal-Bosvoorde, Oudergem of Woluwe, kennen deze mensen vandaag nog geen blinde haat t.o.v. de rest van Vlaanderen. Ze staan zelfs massaal aan te schuiven om zich in te schrijven in het Vlaamse onderwijs. Als Vlaanderen een toekomst voor Brussel ziet in haar schoot, zal ze moeten rekening houden met deze groep mensen. Als Vlaanderen dat niet doet, zullen deze mensen volledig door de PS gerecupereerd worden. Een blind anti-migrantenbeleid (er is een hemelsbreed verschil tussen "anti-migrant" en "anti-migratie") zou deze mensen immers in de handen van Philippe Moureaux en zijn PS duwen.

Hoe zie jij de VB-benadering van de Brusselaars van allochtone afkomst?
We wachten vol spanning op de opinie van de heer Verreyt...
Kallikles is offline  
Oud 28 juli 2008, 19:27   #17
danielsjohan
Partijlid
 
danielsjohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: Mortsel / Leuven
Berichten: 203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
... zie post 8 hierboven aub

Bedoel je hiermee Nederlands als moedertaal? Of als eerste taal? Of is "spreken" genoeg?
Wie geen Nederlands kan kan zich geen Vlaming noemen. Of waren de francophonen na 1830 die zich in Vlaanderen vestigden en enkel de Franse taal gebruikten toen ook Vlamingen misschien, omdat ze in Oostende of Knokke woonden?
Een taal kan je leren, maar je moet het willen. En op termijn is dit een element om ook "Vlaming" te zijn. Je kinderen die geboren worden spreken dan meteen Nederlands, en de kennis van hun vroegere en andere talen is geen probleem!
Het was uit de eerste post al duidelijk dat je wilde dat Vlamingen Nederlands spreken. Maar mijn vraag blijft: Bedoel je hiermee Nederlands als moedertaal? Of als eerste taal? Of is "spreken" genoeg?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Een inspanningsverbindtenis maakt volgens u deel uit van een (Vlaamse) identiteit? Of heb je het nu over een voorwaarde om de Belgische nationaliteit te verkrijgen?
Omdat het niet kennen van de plaatselijke taal, Frans of Nederlands, het onmogelijk maakt om in die maatschappij opgenomen te worden en mee te draaien, geen werk vinden enz. Enkel hier willen rondlopen als ocwm-klant, en zich van al de rest niets aantrekken, dat kan niet. Raar dat zovele immigranten in de voorbije decennia zich steeds voldoende hebben aangepast, zelfs Chinezen... maar dat er niets dan problemen meer zijn sinds oa de moslimmeute zich hier aan het verspreiden is! Heb je daar een uitleg voor, of ga je enkel "racieeeesme" roepen?
Graag een antwoord op de vraag, niet gewoon gefoeter op "de Moslims".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ik zie niet in wie er geen leven wil opbouwen, maar ik neem aan dat je bedoelt dat ze een leven moeten opbouwen "volgens onze normen"? (Indien ja, extra vraagje: wat zijn deze normen? Vals frauderen wanneer het maar kan daar ook onder? )
Indien je bij een groep wil aansluiten moet je de spelregels van die groep goed vinden, wat kom je daar anders doen? Zoek dan een plaats in de wereld die past aan wat je wensen zijn. En dan hebben we het niet enkel over gemakkelijk geld krijgen om niets te doen, ocmw-toestanden. Overal ter wereld proberen mensen te frauderen, blijkbaar
gewoon menselijk maar we moeten niet alle schorremorrie van de wereld over ons heen laten lopen! Weer een overbodige vraag.
Wij hebben recht op onze normen en leefwijze, "zij" hebben dat in hun land. Wij gaan ook niet overal ter wereld onze zienswijze gaan opdringen zoals zij het hier proberen. We hoeven de praatjes en de eisen van iedere wereldbewoner, hoe vreemd ook, niet te aanvaarden. Diegenen die dat eisen op een ander zijn meestal nog vééél onverdraagzamer in hun eigen land.
Moet ik geen voorbeelden bij geven zeker?
Eindelijk bereiken we de kern van de zaak. Wat zijn die "spelregels van de groep" (welke groep?) nu juist? Wat zijn "onze normen" en "onze leefwijze"? Iedere Vlaming is anders. Hoe kan je dan van een immigrant verwachten identiek te worden aan "dé Vlaming"? Jij bent duidelijk actief op dit forum. Dan moet je toch ook wel zien dat er over zowat élk denkbaar onderwerp verschillende meningen bestaan? Dat iedereen er een ander referentiekader op na houdt? Dat velen bepaalde wetten anders interpreteren (sommigen vinden de antiracismewetgeving nutteloos en verwerpelijk, anderen vinden vinden het gebrek aan strenge milieuwetgeving dan weer verwerpelijk. Nochtans zijn alle wetten even democratisch gestemd...). Hoe kan je dan van iemand eisen dat hij zich "de normen en waarden" van "de Vlamingen" eigenmaakt? Ik heb nog nooit iemand horen definiëren welke normen en waarden dit nu eigenlijk zijn. Als jij mij een lijst met deze normen en waarden kan geven, kunnen we misschien eindelijk eens over de kern van de zaak beginnen discussiëren: wat is voor elk van ons "de Vlaming"...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Dat komt ervan he, als je in België geboren wordt uit Belgische ouders. En dan vreemde kleren durven dragen, hoe durven ze!
Trouwens, vallen Gothics dan ook niet in die probleemzone?

Het gaat niet over "vreemde kleren"! Nogal hypocriet om ook dat eens te proberen nietwaar? Bij bvb de hoofddoekkenkwestie gaat het niet om een lap stof meer of minder maar om een symbool, net zoals rondlopen met een hakenkruis op je jas.
Nog zeer onlangs eens gekeken naar de Mekka-reeks van Jan Leyers, en daar de vrouwen aan het woord gehoord over de manier waarop achterlijke godsdienstige idioten en vooral machtswellustelingen hen die vod opdringen! Moet je ook nog eens beluisteren, gewoon "ontluisterend"! Arme vrouwen. De mannen die dat opdringen verdienen geen discussie maar een schop onder hun gat dat ze terug in hun middeleeuwse zandbak vliegen.
Voor we hier in een hoofddoekendebat terechtkomen: ik ben ook absoluut tegen het opleggen van nutteloze kledingsvoorschriften. Een hoofddoek verplichten is verwerpelijk. Een hoofddoek verbieden is echter even belachelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En wat is dan dat "Belg-zijn"? Volgens mij is dat nog steeds "aan de wettelijke voorwaarden voldoen om de Belgische nationaliteit te dragen", zoals bvb in België uit Belgische ouders geboren worden...
Dat hangt af van een samenraapsel van wetten die wellicht met de beste bedoelingen werden ingevoerd tot men jaren later ziet dat ze vooral problemen en profitariaat en misdaad met zich meebrengen ipv wat men op het oog had! Hele horden die hier via leugens en komedie binnen geraken als "illegaal", schijnhuwelijken, weggegooide identiteitspapieren te vervangen door voorgekauwde verhaaltjes, grootouders die kort daarop aan het ocmw staan te wachten op een rusthuis, allemaal op onze kosten: die lieden moeten ons toch grote onnozelaars vinden, of niet?
Ook hier zijn er in alle landen rondom ons en verder (Australië bvb) besprekingen aan de gang om een antwoord te geven aan jouw vraag die niet in je kraam zal passen…
Die "Belgische" ouders, waarvan sommigen enkel kontakt hebben met hun schotelantenne en hun land van oorsprong, die dan een "Belgisch" kind hier ter wereld brengen? Zoals die Congolese madam die in het vliegtuig richting België meteen een kleine "Belg" baarde? En daarna zelf nog "Belg" moest worden.
"Belg" zijn of het worden is iets dat weer waarde moet krijgen en niet zomaar, zelfs aan ieder stuk binnengewaaid gespuis, cadeau moet gedaan worden.
Zopas gelezen dat bij die Iraniërs in die torenkraan er zitten die al lang bekend staan bij het gerecht wegens allerlei smeerlapperij... en nu hebben ze nog het lef om "Belg = mijn broodje is gebakken" te willen worden? Gewoon wachten tot ze eruit waaien aub... De volgende chantageplegers staan reeds klaar om hun plaats in te nemen, trouwens.
Eventjes over die Iraniërs. Ik heb enkele jaren geleden nauw contact gehad met enkele Iraanse asielzoekers. Geloof me, die mannen, vroeuwen en kinderen zijn niet voor niets hopeloos. Als je eenmaal het land ontvlucht bent, kan je 100% zeker zijn van een snelle maar pijnlijke dood mocht je ooit terugkeren. Daar bovenop is de Belgische overheid allesbehalve menselijk in zijn criteria. Zo ken ik een jongen die op zijn 19 jaar uit de cel werd bevrijd door de Mujaddhin en naar België vluchtte. Hij was zo erg gemarteld dat hij bij zijn aankomst een maand (!) in intensive care heeft gelegen. Uiteindelijk kreeg hij echter geen asiel, omdat hij niet (schriftelijk) kon bewijzen dat hij wel degelijk gemarteld was, en dat hij die wondes niet zelf had toegebracht...
Om maar eventjes aan te tonen dat ik er gerust in kan komen dat sommigen echt wanhopig genoeg zijn om domme dingen te doen zoals hongerstakingen en kraanbezettingen. (Niet dat ik die actievormen steun)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Meer zelfs, ik kan me niet indenken al een antwoord gekregen te hebben!
Jij zult het wel zo draaien dat je denkt dat er geen antwoord kan gegeven worden op dat soort vragen. Anders zou er één en ander kunnen veranderen voor al diegenen die denken dat ze alle rechten hebben, vooral die van te profiteren van een andere maatschappij en bevolking…
Ik vrees voor jou dat er meer en meer mensen wakker zijn geschoten en beginnen te beseffen wat er zoal buiten hun wil om hier op hun kosten aan het gebeuren is…
Lees aub mijn antwoord hierboven, en je zal beseffen dat ik inderdaad nog steds geen antwoord heb gekregen op de vraag "Wat is een Vlaming?".
__________________
,,I don't want to make the wrong mistake"
--G. Bush Sr.

>>CSD-blog 2007 en CSD-blog 2008
danielsjohan is offline  
Oud 28 juli 2008, 19:27   #18
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dank je, Pelgrim! Jij bent de enige die antwoordt op de vraag.
Het enige antwoord dat bij de belangen van sommigen past bedoel je?
andev is offline  
Oud 28 juli 2008, 19:32   #19
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danielsjohan Bekijk bericht
Het was uit de eerste post al duidelijk dat je wilde dat Vlamingen Nederlands spreken. Maar mijn vraag blijft: Bedoel je hiermee Nederlands als moedertaal? Of als eerste taal? Of is "spreken" genoeg?

Graag een antwoord op de vraag, niet gewoon gefoeter op "de Moslims".



Eindelijk bereiken we de kern van de zaak. Wat zijn die "spelregels van de groep" (welke groep?) nu juist? Wat zijn "onze normen" en "onze leefwijze"? Iedere Vlaming is anders. Hoe kan je dan van een immigrant verwachten identiek te worden aan "dé Vlaming"? Jij bent duidelijk actief op dit forum. Dan moet je toch ook wel zien dat er over zowat élk denkbaar onderwerp verschillende meningen bestaan? Dat iedereen er een ander referentiekader op na houdt? Dat velen bepaalde wetten anders interpreteren (sommigen vinden de antiracismewetgeving nutteloos en verwerpelijk, anderen vinden vinden het gebrek aan strenge milieuwetgeving dan weer verwerpelijk. Nochtans zijn alle wetten even democratisch gestemd...). Hoe kan je dan van iemand eisen dat hij zich "de normen en waarden" van "de Vlamingen" eigenmaakt? Ik heb nog nooit iemand horen definiëren welke normen en waarden dit nu eigenlijk zijn. Als jij mij een lijst met deze normen en waarden kan geven, kunnen we misschien eindelijk eens over de kern van de zaak beginnen discussiëren: wat is voor elk van ons "de Vlaming"...


Voor we hier in een hoofddoekendebat terechtkomen: ik ben ook absoluut tegen het opleggen van nutteloze kledingsvoorschriften. Een hoofddoek verplichten is verwerpelijk. Een hoofddoek verbieden is echter even belachelijk.


Eventjes over die Iraniërs. Ik heb enkele jaren geleden nauw contact gehad met enkele Iraanse asielzoekers. Geloof me, die mannen, vroeuwen en kinderen zijn niet voor niets hopeloos. Als je eenmaal het land ontvlucht bent, kan je 100% zeker zijn van een snelle maar pijnlijke dood mocht je ooit terugkeren. Daar bovenop is de Belgische overheid allesbehalve menselijk in zijn criteria. Zo ken ik een jongen die op zijn 19 jaar uit de cel werd bevrijd door de Mujaddhin en naar België vluchtte. Hij was zo erg gemarteld dat hij bij zijn aankomst een maand (!) in intensive care heeft gelegen. Uiteindelijk kreeg hij echter geen asiel, omdat hij niet (schriftelijk) kon bewijzen dat hij wel degelijk gemarteld was, en dat hij die wondes niet zelf had toegebracht...
Om maar eventjes aan te tonen dat ik er gerust in kan komen dat sommigen echt wanhopig genoeg zijn om domme dingen te doen zoals hongerstakingen en kraanbezettingen. (Niet dat ik die actievormen steun)


Lees aub mijn antwoord hierboven, en je zal beseffen dat ik inderdaad nog steds geen antwoord heb gekregen op de vraag "Wat is een Vlaming?".
Ik zou hier vooral één onderdeeltje eerst willen opnieuw vragen: leg jij eens uit wat bvb een Zwitser of een Marokkaan is? Zie ik waar je heen wil...
En nog iets: ik ben geen "vreemdelingenhater" of zo hoor. Sommige mensen verdienen het om door ons opgevangen en geholpen te worden... Alleen vrees ik dat dat nog geen tien percent is wat al wat hier nu rondloopt.
andev is offline  
Oud 28 juli 2008, 20:08   #20
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Het enige antwoord dat bij de belangen van sommigen past bedoel je?
Wiens belangen? Hij antwoordt op de vraag! Dat betekent niet dat ik het eens ben met zijn antwoord. Als je het niet eens bent met zijn antwoord, formuleer dan je eigen antwoord.
Kallikles is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be